ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Belharra - Naval Group
Πηγή: Naval Group

«Ένεση» έως 2,5 δισ. από τα deal με Γαλλία στην ελληνική βιομηχανία άμυνας

Τι περιμένει η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία από τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας για την απόκτηση αεροσκαφών Rafale και φρεγατών Belharra. Το τίμημα των 8,5 δισ. ευρώ και οι προσδοκίες για επιστροφή έως 30% σε ελληνικές εταιρείες.

Την ώρα που η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας για την αγορά των φρεγατών Belharra βρίσκεται στη Βουλή, η ελληνική αμυντική βιομηχανίας βρίσκεται εν αναμονή, προκειμένου να διαπιστώσει το βαθμό εμπλοκής της, έστω και με κάποιο έμμεσο τρόπο, σε νέες εργασίες με αφορμή τη συμφωνία αλλά και την αγορά των αεροσκαφών Rafale.

Εξέλιξη την οποία περιμένουν με αγωνία οι επιχειρήσεις του χώρου που μετά από 10 χρόνια βαθιάς κρίσης λόγω της μεγάλης μείωσης των εξοπλιστικών προγραμμάτων βρίσκονται πια σε κομβικό σημείο. 

Οι πρώτες εντυπώσεις από τη μεγάλη συμφωνία για την απόκτηση τριών (με option συν μία) φρεγατών Belharra αρχικά και στη συνέχεια την απόκτηση τριών (με option συν μία) κορβετών GoWind να είναι θετική, ωστόσο οι τελικές υπογραφές για την αγορά των πλοίων δεν έχουν ακόμα πέσει. 

Τόσο ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν όσο και ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων ξεκαθάρισαν ότι οι Belharra θα κατασκευαστούν εξ ολοκλήρου στη Γαλλία, με συμμετοχή όμως της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒΙ). Δεν διευκρινίστηκε όμως από καμία πλευρά το πώς ακριβώς θα συμμετάσχει.

Επίσης το πρόγραμμα των φρεγατών δεν είναι το μοναδικό μεγάλο αμυντικό πρόγραμμα της χώρας που τρέχει. Το δρόμο για τις φρεγάτες άνοιξαν τα Rafale, καθώς η χώρα μας θα αγοράσει από τη Γαλλία 24 αεροσκάφη «4,5 γενιάς», κόστους 3,5 δις ευρώ. Πρόγραμμα για το οποίο ο Υπουργός Εθνικής  Άμυνας Νικ. Παναγιωτόπουλος έχει «δεσμευτεί» να περιλαμβάνει σε δεύτερο χρόνο και τη συμμετοχή της ΕΑΒΙ.

Τα οφέλη μπορεί να ανέλθουν σε 2,5 δισ. ευρώ

Τι σημαίνει όμως, με αριθμούς, για τον κλάδο και την ελληνική οικονομία η συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας στα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας απόκτησης Rafale και Belharra και γιατί κάτι τέτοιο είναι άκρως απαραίτητο;

Οι ελληνικές αμυντικές επιχειρήσεις επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια και θεσμικά μέσω του ΣΕΚΠΥ έχουν θέσει ως αίτημα για «την ανάγκη να υπάρξουν βιομηχανικές επιστροφές και επενδύσεις στο 30% της αξίας των εξοπλιστικών τους δαπανών».

Σε κάθε μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα, όπως αυτά της αγοράς Rafale και Belharra, η κατασκευάστρια χώρα, όπως συνηθίζεται παγκοσμίως, παρέχει ως επιστροφή υποκατασκευαστικό έργο 30% στην αμυντική βιομηχανία της χώρας που αγοράζει.

Κάτι τέτοιο ίσχυε μέχρι πρότινος και στην Ελλάδα –μέχρι τον νόμο Βενιζέλου περί προμηθειών- όπου ήταν απαράβατος όρος το ελάχιστο 30% ΕΠΑ (Ελληνική Προστιθέμενη Αξία) και επιπλέον Αντισταθμιστικά Ωφέλη.

Με βάση τις διαθέσιμες ως τώρα πληροφορίες, τα γαλλικά προγράμματα κοστίζουν: 3,5 δισ. ευρώ τα Rafale συν 5 δισ. οι Belharra, σύνολο 8,5 δισ. ευρώ. Εάν σε αυτό το ποσό υπολογίσουμε το 30% ως ΕΠΑ θα μιλάμε για 2,5 δισ. ευρώ βιομηχανικές επιστροφές στη χώρα και στην οικονομία της.

Επιπλέον, λόγω του ότι η αμυντική βιομηχανία είναι υψηλής τεχνολογίας, ουσιαστικά τα 2,5 δισ. θα ισοδυναμούν με επενδύσεις στη βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας.

Τι σημαίνει αυτό και στην πράξη;

Ο ΣΕΚΠΥ έχει μέλη πάνω 160 εταιρείες που απασχολούν περίπου 15.000 εργαζόμενους.

Οι Γάλλοι φυσικά και θέλουν να πάρουν τα προγράμματα χωρίς καμία υποχρέωση. Εάν όμως η ελληνική κυβέρνηση διαπραγματευτεί τελικά τη συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών στα δύο εξοπλιστικά προγράμματα, τα οφέλη που θα προκύψουν είναι πολλαπλάσια. Ακόμα και αν οι Γάλλοι απαιτήσουν μειωμένη ΕΠΑ στο 15%, το υποκατασκευαστικό επίσημο έργο με χαρτιά και τιμολόγια που θα γίνει από τις ελληνικές εταιρείες θα είναι 1,25 δισ. ευρώ. Θα μιλάμε δηλαδή για εκτόξευση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Όπως υπολογίζουν επίσης στελέχη του κλάδου, ακόμα και με ΕΠΑ στο υποτιθέμενο 15% δηλαδή τα 1,25 δισ. ευρώ, θα καλύψουν τουλάχιστον 6.000 θέσεις εργασίας τωρινές, αλλά και νέες που θα δημιουργηθούν για περίπου τέσσερα χρόνια.

Γι’ αυτό και οι εγχώριες αμυντικές επιχειρήσεις επιμένουν στην ανάγκη η κυβέρνηση να απαιτήσει από τους Γάλλους να υπάρχει επιστροφή από τα συγκεκριμένα εξοπλιστικά προγράμματα από 15% έως 30% ως υποκατασκευαστικό έργο. 

Να σημειωθεί ότι ασχέτως με το τι θα πράξει τελικά η κυβέρνηση και αν θα διαπραγματευτεί με τους Γάλλους τη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ), έχει φροντίσει και έχει υπογράψει από το 2020 Σύμφωνο Στρατηγικής Συνεργασίας με τη GICAN (Σύνδεσμος Ναυτικών Γαλλικών Βιομηχανιών).

Κάτι που σηματοδοτεί και την έναρξη συνεργασίας των δύο συνδέσμων, σε ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα, ευρωπαϊκά προγράμματα ασφάλειας, ανταλλαγή τεχνογνωσίας και ανάληψη κοινών ενεργειών μαζί με  Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παίρνει ζωή η μονάδα πυρομαχικών στο Λαύριο με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Στο πρόγραμμα για την παραγωγή πυρομαχικών για την Ουκρανία μπαίνουν τα ΕΑΣ και θα λάβουν 33 εκατ. ευρώ από τις Βρυξέλλες. Κοντά σε ρεκόρ οι παραγγελίες στην ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Διεργασίες στους αμυντικούς εξοπλισμούς στο «παρά πέντε» των εκλογών

Λίγο πριν τις εκλογές, η κυβέρνηση έχει στα χέρια της βελτιωμένες προσφορές για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ συνεχίζονται οι συζητήσεις για τα αντισταθμιστικά προγράμματα για τα αεροσκάφη F-35.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελληνική αμυντική βιομηχανία: Πώς πέτυχε μια ανέλπιστη ανάκαμψη

Μετά από χρόνια στασιμότητας η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία κατακτά υψηλά επίπεδα τεχνολογικής επάρκειας, κερδίζει συμβόλαια και έχει την ευκαιρία ανάπτυξης μέσα από τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα.
businessdaily-Voles-Tethorakismena
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δισεκατομμύρια από ΕΕ για την άμυνα, σε κρίση η ελληνική βιομηχανία

Η Ευρώπη συντονίζει τις βιομηχανίες όπλων και σχεδιάζει «Ταμείο Ανάκαμψης» για την άμυνα, την ώρα που οι δύο βασικές ελληνικές κρατικές εταιρείες, ΕΑΒ και ΕΑΣ, προσπαθούν να βγουν από πολυετή κρίση.