ΓΔ: 865.35 -0.69% Τζίρος: 51.74 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:51:42 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Οι Έλληνες καταναλωτές είναι οι πιο «στριμωγμένοι» της Ευρώπης

Τρεις στους τέσσερις Έλληνες δεν είναι σίγουροι αν μπορούν να πληρώνουν κάθε μήνα τους λογαριασμούς, σύμφωνα με αποκαλυπτική έρευνα της σουηδικής εταιρείας διαχείρισης απαιτήσεων Intrum. Πιο «άνετοι» στην Ευρώπη οι Γερμανοί.

Με τον μέσο μισθό στην Ελλάδα να είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη και την ανεργία να παραμένει σε υψηλά επίπεδα σχετικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τους Έλληνες να μπορούν να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, σε ένα κόστος ζωής που αυξάνεται δυσανάλογα.

Παρόλα αυτά οι Έλληνες τείνουν να μην δανείζονται περισσότερο από τους Ευρωπαίους ενώ δείχνουν να έχουν αναπτύξει σε μεγαλύτερο βαθμό τις οικονομικές τους γνώσεις.

Αυτό είναι το συμπέρασμα από την έρευνα που πραγματοποίησε η σουηδική εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων Intrum, η οποία έχει πλέον ισχυρή παρουσία και στην ελληνική αγορά, για την οικονομική ευμάρεια στην Ευρώπη, όπου Γερμανία και Αυστρία βρίσκονται στην κορυφή, ενώ Ελλάδα και Λιθουανία βρίσκονται στον πάτο της κατάταξης.

Όπως σημειώνει η έρευνα της Intrum, το 24% των Ευρωπαίων έχουν δανειστεί χρήματα ή έχουν φτάσει στο πιστωτικό τους όριο για να πληρώσουν λογαριασμούς τους τελευταίους 6 μήνες, που είναι αυξημένο κατά 20% σε σχέση με την περσινή έρευνα.

Η Γερμανία και η Δανία βρέθηκαν στην κορυφή για την ικανότητα των νοικοκυριών να πληρώνουν εγκαίρως τους λογαριασμούς τους ενώ Ουγγάρια, Τσεχία και Εσθονία ήταν στις κορυφαίες της πιστωτικής ελευθερίας έχοντας την μικρότερη εξάρτηση σε χρέος.

Περίπου το 45% των ευρωπαίων καταναλωτών της έρευνας δήλωσαν πως οι λογαριασμοί τους αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό από τους μισθούς τους με το 43% να είναι προβληματισμένοι επηρεάζοντας την οικονομική τους ευμάρεια.

Η Σουηδία και η Ελβετία βρίσκονται στις κορυφαίες θέσεις για το ποσό που μπορούν να αποταμιεύουν οι καταναλωτές κάθε μήνα, με τους Έλληνες να βρίσκονται στις χαμηλότερες θέσεις όσο αναφορά την αποταμίευση για το μέλλον. Ακόμη και αν το κόστος ζωής αυξάνεται η έρευνα έδειξε πως το 75% των καταναλωτών καταφέρνουν ακόμα να αποταμιεύουν ένα μέρος του μισθού τους κάθε μήνα, με το 52% να δηλώνει δυσαρεστημένο από το ποσό που καταφέρνει να αποταμιεύσει.

Επιπλεον όπως τονίζει η έρευνα της Intrum, οι πολίτες σε Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη που δεν είναι επιβαρυμένοι με πολλά δάνεια, είναι πολύ πιθανό να βρεθούν στο στόχαστρο νέων προϊόντων δανείων στα επόμενα χρόνια καθώς οι τράπεζες θέλουν να κεφαλαιοποιήσουν την οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή με την επέκταση των χαρτοφυλακιών καταναλωτικών δανείων που μπορεί να οδηγήσει στην επιτάχυνση της καλλιέργειας κουλτούρας δανεισμού. Μια νέα συνήθεια που θα πρέπει να παρακολουθηθεί στενά για να διασφαλίσει πως τα επίπεδα δανεισμού θα παραμείνουν βιώσιμα για τους καταναλωτές.

Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντoς

Σύμφωνα με την έρευνα της Intrum μόλις το 57% των Ελλήνων είναι σίγουροι για την ικανότητα τους να πληρώνουν τους λογαριασμούς κάθε μήνα, ενώ 67% των ερωτηθέντων δηλώνει πως είναι συνηθισμένο να μην μπορούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους. Στην Γερμανία αντίστοιχα το ποσοστό εκτοξεύεται στο 90% με τους γερμανούς πολίτες να βρίσκονται στην κορυφή.

Την ίδια στιγμή που οι Γερμανοί και οι Σκανδιναβοί πληρώνουν τους λογαριασμούς τους εγκαίρως, με το 42% των Δανών να θεωρούν πως το κόστος ζωής δεν αυξάνεται περισσότερο από τους μισθούς τους, στην Ελλάδα ο μέσος μισθός είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη ενώ η χώρα παραμένει ακόμα «πρωταθλήτρια» της ανεργίας στην Ευρώπη. Η διαφορά μεταξύ μισθών και αυξανόμενου κόστους ζωής αυξάνει την πίεση στους Έλληνες με το 61% να δηλώνουν πως οι λογαριασμοί που πρέπει να πληρώσουν αυξάνονται περισσότερο από τα εισοδήματα τους.

Δεν υπάρχουν χρήματα για αποταμίευση

Οι Σουηδοί καταναλωτές είναι από τους πιο ενεργούς αποταμιευτές στην Ευρώπη με το 15% εξ αυτών να αποταμιεύουν κάθε μήνα το ένα πέμπτο του μισθού τους και βρίσκονται στην κορυφή της σχετικής λίστας.

Οι Έλληνες από την πλευρά τους, μετά από 10 χρόνια κρίσης, βρίσκονται και εδώ στον πάτο της κατάταξης καθώς οι καταθέσεις των νοικοκυριών φτάνουν το 16,9% ενώ το 38% των Ελλήνων δηλώνουν πως δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα για να αποταμιεύσουν. Ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.

Τα «κέρδη» της κρίσης

Μετά την οικονομική κρίση, οι Έλληνες αποδεικνύονται περισσότερο επιφυλακτικοί στο να δανειστούν για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους σε σχέση με τις πιο πλούσιες χώρες. Όπως σημειώνει η έρευνα, οι πολίτες των πιο πλούσιων χωρών τείνουν να έχουν και μεγαλύτερο πιστωτικό χρέος. Τα στοιχεία της Eurostat για τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά δείχνουν πως μερικές πλούσιες ευρωπαϊκές χώρες έχουν δυσανάλογα μεγάλο χρέος σε σχέση με το εισόδημα.

Οι χώρες που βρίσκονται χαμηλότερα στην κατάταξη όπως η Δανία, η Ολλανδία και η Νορβηγία βασίζονται πολύ στον δανεισμό σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, χωρίς όμως να τους δημιουργεί μεγάλη ανησυχία για την οικονομική τους ευμάρεια. Όμως, όπως σημειώνει η έρευνα, με σημαντικές οικονομικές προκλήσεις να αναμένονται το 2020, οι πολίτες αυτών των χωρών ίσως και να θέτουν τους εαυτούς τους σε μεγαλύτερο κίνδυνο από αυτό που νομίζουν.

Ακόμα ένα από τα «θετικά» της κρίσης, είναι πως μετά από τόσα χρόνια διαπραγματεύσεων και ειδήσεων, και καθώς το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κατατάσσεται στην «ελίτ» των Πανεπιστημίων, οι Έλληνες έχουν αποκτήσει περισσότερες γνώσεις σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και καταλαβαίνουν καλύτερα την οικονομική ορολογία.

Οι Φινλανδοί σύμφωνα με την έρευνα δείχνουν να έχουν τα υψηλότερα επίπεδα οικονομικών γνώσεων στην Ευρώπη με το 82% των πολιτών να μπορούν να ταυτοποιήσουν οικονομικούς όρους με την σωστή ορολογία. Επιπλέον το 92% των Φινλανδών δήλωσαν πως προσπαθούν να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους για το πως να διαχειρίζονται τα χρήματα τους.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Intrum Μίκαελ Έρικσον δήλωσε πως η έρευνα αποκαλύπτει «ότι οι καταναλωτές βρίσκονται υπό αυξανόμενο οικονομικό άγχος» και τόνισε πως βασικό πρόβλημα είναι πως το επίπεδο των γνώσεων είναι πολύ χαμηλό, καλώντας για περισσότερη εκπαίδευση στα οικονομικά.

    Απόδειξη πως το 69% των ευρωπαίων καταναλωτών θεωρούν πως το επίπεδο των οικονομικών τους γνώσεων είναι αρκετό, όμως περίπου το 37% δεν κατάφεραν να αναγνωρίσουν βασικούς οικονομικούς όρους με την σωστή ορολογία τους. Επίσης οι μισοί πολίτες στις ηλικίες μεταξύ 18-21 δεν μπορούσαν να αντιστοιχήσουν τους οικονομικούς όρους.

    Όπως σημειώνει η έρευνα, οι οικονομικές γνώσεις θα είναι ένα βασικό πλεονέκτημα για τους καταναλωτές εν όψει των προκλήσεων που έρχονται. Φαίνεται πως υπάρχει μια σύνδεση μεταξύ των χωρών που βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο στην κατάταξη και εκείνων που δεν αποταμιεύουν για το μέλλον, αποδεικνύοντας πως ο περιορισμένος οικονομικός αλφαβητισμός επηρεάζει την τάση των καταναλωτών να αποταμιεύουν.

    Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    money, cash, euro
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Προς αναστολή πληρωμών για κορονοχρέη: Ποιες επιχειρήσεις θα ωφεληθούν

    Εξετάζεται να μετατεθεί αργότερα η πληρωμή των χρεών που έχουν ρυθμιστεί σε 36 - 72 δόσεις καθώς και της επιστρεπτέας προκαταβολής. Αποκλείονται νέα μέτρα στήριξης με εισοδηματικές ενισχύσεις.
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Χρηματοδοτικά πακέτα της Πειραιώς για ξενοδόχους με δάνεια και factoring

    Συνδυασμό χρηματοδοτικών διευκολύνσεων για την επανεκκίνηση του ξενοδοχειακού κλάδου προσφέρει η Τρ. Πειραιώς καθώς μαζί με τα νέα δάνεια συνδυάζει και προϊόν factoring για είσπραξη απαιτήσεων από τους tour operators.
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    «Βόμβα» για την οικονομία τα «κόκκινα» χρέη 242 δισ. από τους ιδιώτες

    Τον κίνδυνο περαιτέρω αύξησης του χρέους επιχειρήσεων και νοικοκυριών σε εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες επισημαίνει το Γραφείο Προϋπολογισμού και τονίζει ότι χρειάζεται νέα ρύθμιση που θα αποφασιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Handelsblatt: Το 2070 θα έχει ξεχρεώσει η Ελλάδα τα δάνεια της κρίσης

    Τα οφέλη της Ελλάδας από το «πράσινο φως» που δόθηκε από τον ESM για την πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ σημειώνει η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt και τονίζει τον μακρύ δρόμο που έχει να διαβεί ακόμα η χώρα.