ΓΔ: 2019.25 1.15% Τζίρος: 240.95 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φωτο: Shutterostock

Φόβοι για χρεοκοπίες τεχνικών εταιρειών από το ράλι τιμών στα υλικά

Οι εκπρόσωποι εταιρειών που εμπλέκονται σε δημοτικά έργα ζητούν αναθεώρηση των προϋπολογισμών, αλλά οι δήμοι λένε... «λεφτά δεν υπάρχουν». Προτάσεις για «πάγωμα» εργοταξίων έως και για έξι μήνες.

Να κρατηθούν χαμηλά οι τόνοι ζήτησε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης στη συνάντηση που είχε την Τρίτη με τους εκπροσώπους των εργοληπτικών οργανώσεων, με τους οποίους έκλεισε νέο ραντεβού για την επόμενη εβδομάδα.

Όμως στην αγορά κατασκευών υπάρχει έκδηλη ανησυχία για τσουνάμι χρεοκοπιών μεταξύ μικρών και μεσαίων τεχνικών εταιρειών λόγω της έκρηξης τιμών στα οικοδομικά υλικά. Πρόκειται για εταιρείες που έχουν αναλάβει έργα σε δήμους και περιφέρειες με εκπτώσεις 50% - 70% και βρέθηκαν ξαφνικά αντιμέτωπες με νέες ανατιμήσεις στα υλικά που φτάνουν και το 150% στην περίπτωση της ασφάλτου. 

Οι εκπρόσωποι των μεσαίων και μικρότερων τεχνικών εταιρειών πήγαν στον υπουργό ζητώντας άμεση αναθεώρηση τιμών, αλλά την ίδια στιγμή οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες ανά την Ελλάδα προειδοποιούν πως δεν έχουν τα χρήματα για να καταβάλλουν επιπλέον χρήματα στους εργολάβους.

Συνεπώς δεν είναι εύκολη μια τέτοια απόφαση από το υπουργείο αν και οι τιμές συνεχίζουν να ανεβαίνουν. «Από που θα βρουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) τα πρόσθετα χρήματα όταν ήδη λειτουργούν πάνω σε τεντωμένο σκοινί;» λένε στην αγορά. Γι’ αυτό και αυξάνονται οι φόβοι για λουκέτα μεταξύ των τεχνικών εταιρειών που ασχολούνται με έργα σε ΟΤΑ.

Κάποιοι εργοληπτικοί σύνδεσμοι προτείνουν μια ενδιάμεση λύση με το «πάγωμα» των εργοταξίων για τέσσερις έως έξι μήνες. Να υπάρξει δηλαδή αντίστοιχη παράταση των συμβάσεων. Έτσι, δεν θα χρειαστεί να προχωρήσουν τώρα σε παραγγελίες υλικών κατασκευών που οι τιμές είναι πολύ υψηλές. Ελπίζουν πως σε έξι μήνες οι τιμές θα έχουν υποχωρήσει ή το υπουργείο Υποδομών και η κυβέρνηση θα έχει βρει λύση στο πρόβλημα με μια ευρύτερη αναθεώρηση τιμών. Αφού βέβαια βρει και τα πρόσθετα κονδύλια που θα χρειαστούν οι ΟΤΑ για να πληρώσουν τις αναθεωρημένες συμβάσεις.

Το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό. Ήδη στη γειτονική Τουρκία δεκάδες τεχνικές εταιρείες που αναλάμβαναν δημόσια έργα βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, ενώ και σε αρκετές χώρες της Νότιας Ευρώπης πυκνώνουν οι διαμαρτυρίες εργοληπτικών φορέων. Εκπρόσωποι των τουρκικών κατασκευαστικών εταιρειών ζητούν από την κυβέρνηση να περάσει ρύθμιση που θα τους επιτρέπει να εγκαταλείπουν τα εργοτάξια και τις συμβάσεις αν η αύξηση στο κόστος υλικών είναι άνω του 18%. Μια τέτοια ρύθμιση θα τίναζε στον αέρα εκατοντάδες εργοτάξια ανά την Ελλάδα.

Ο κ. Καραγιάννης ζήτησε από τους εκπροσώπους των εργολάβων να επανέλθουν την άλλη εβδομάδα με πιο ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες προτάσεις. Το ερώτημα είναι αν το πρόβλημα λύνεται πλέον με ρεαλιστικές προτάσεις…

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

odos_pyrgos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα τρία σενάρια και τα δύο "αγκάθια" στον δρόμο του άξονα Πύργος - Τσακώνα

Η κυβέρνηση αναζητεί φόρμουλα χρηματοδότησης και ψάχνει εναλλακτική χάραξη για την περιοχή του Καϊάφα, με τρία σενάρια στο τραπέζι. Ερωτήματα για χρηματοδότηση του έργου που μπορεί να φτάσει το 1 δισ. ευρώ και θα κρίνει το μέλλον της Ολυμπίας Οδού.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Aνάσα στο κυκλοφοριακό χάος της Δ. Αττικής θα δώσει ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Στην τελική ευθεία η προκήρυξη του κόμβου Σκαραμαγκά, μετά από 20 χρόνια καθυστερήσεων. Το έργο θα αποσυμφορήσει τη Δυτική Αττική από εκατοντάδες φορτηγά βελτιώνοντας την κυκλοφοριακή ροή από και προς Ασπρόπυργο, Θριάσιο, Σχιστό και Πειραιά.
Λάζαρος Τσαβδαρίδης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τσαβδαρίδης: Ενίσχυση των υποδομών ποιότητας για εθνική ανταγωνιστικότητα

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, επισκέφθηκε τα κεντρικά γραφεία του ΕΣΥΠ, συζητώντας με τη διοίκηση και τους εργαζόμενους για τις μεταρρυθμίσεις και την ενίσχυση των εθνικών υποδομών ποιότητας.
Γερμανικό Κοινοβούλιο εξωτερική όψη
ΔΙΕΘΝΗ

Γερμανία: Συνεννόηση κυβέρνησης για αλλαγές σε πρόνοια, αυτοκίνητο, οδούς

Η κυβερνητική επιτροπή συμφώνησε σε μεταρρυθμίσεις στην κοινωνική πρόνοια, την οδοποιία και τον κλάδο αυτοκινήτου, με αυστηρότερες κυρώσεις για το επίδομα και επιπλέον 3 δισ. ευρώ στον τομέα οδοποιίας για υποδομές.
Οικονομία Γερμανίας ευρώ
ΔΙΕΘΝΗ

Γερμανία: Ανάπτυξη 1,3% το 2026 με ώθηση από τις δημόσιες δαπάνες

Η κυβέρνηση προβλέπει ανάπτυξη 1,3% για το 2026 και 1,4% για το 2027, κυρίως λόγω επενδύσεων σε υποδομές και άμυνα. Η ανάκαμψη στηρίζεται στην εγχώρια ζήτηση και τα μέτρα στήριξης, ενώ ζητούνται ταχύτερες επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις.