ΓΔ: 1011.55 0.75% Τζίρος: 3.31 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:44:42 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Πόλεμο» στο "Greek style yogurt" κήρυξαν οι βιομηχανίες από την Ελλάδα

Να αφαιρεθεί ως παραπλανητική η αναφορά "Greek style yogurt" από τη σήμανση των προϊόντων στην Ευρώπη θα διεκδικήσουν με νομικά μέσα οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου, βάζοντας στο στόχαστρο μια αγορά 1 δισ. ευρώ.

Σε ισχυρή νομική αντεπίθεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τις αρχές του 2023 σχεδιάζει να προχωρήσει η διοίκηση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων (ΣΕΒΓΑΠ) προκειμένου να ακυρώσει τον εμπορικό «κανιβαλισμό» τον οποίο υφίσταται το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι, το μεγαλύτερο success story ελληνικής παραγωγής τροφίμων στην διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών.

Στόχος της προσπάθειας –η οποία θα κατευθυνθεί τόσο προς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, όσο και σε κάθε μία χώρα ξεχωριστά- θα είναι να αφαιρεθεί από τη σήμανση του προϊόντος η αναφορά "Greek style yogurt" και να απελευθερωθεί «χώρος» στην ευρωπαϊκή αγορά για τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες.

Όπως εξηγούν πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD, η προσπάθεια θα είναι πολύ δύσκολη, δεδομένου ότι η απέναντι πλευρά συγκροτείται από τουλάχιστον τρεις πανίσχυρους ευρωπαϊκούς πολυεθνικούς ομίλους, τη δανέζικη Arla, τη γαλλική Lactalis και την επίσης γαλλική Danone, οι οποίοι πρωταγωνιστούν στην παραγωγή Greek style yogurt στην Ευρώπη.

Το διακύβευμα είναι επίσης τεράστιο, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη αγορά του στραγγιστού γιαουρτιού greek style έχει ετήσιες πωλήσεις που υπερβαίνουν τα 1 δισ. ευρώ. Σχετικά με την παραγωγή του γιαουρτιού το 2021, πρέπει να σημειωθεί ότι ήταν 226.000 τόνοι ενώ οι εξαγωγές ήταν 50.000, δηλαδή περίπου 22%. Το 2022, όμως, οι εξαγωγές μας δείχνουν σημαντική αύξηση και ανέρχονται σχεδόν στο 30% της παραγωγής.  Και η Ιταλία είναι μια από τις σημαντικές χωρες εξαγωγών μας στο γιαούρτι.

Όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, υπάρχει η νομική δυνατότητα να αφαιρεθεί η σήμανση "Greek style yogurt" από τις συσκευασίες των προϊόντων, διότι κατ΄αυτό τον τρόπο, όπως επισημαίνουν, «παραπλανάται ο καταναλωτής». Στη σήμανση πρέπει να αναφέρεται η προέλευση του προϊόντος. Μάλιστα, πριν από λίγα χρόνια όταν η Τσεχία επιχείρησε να νομοθετήσει, στην εθνική της νομοθεσία, τις κατηγορίες Greek yogurt και Greek style yogurt, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν το επέτρεψε.

Παράλληλα ορισμένες προσπάθειες που καταβάλλονται την τελευταία περίοδο για την απόδοση στο γιαούρτι Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ενδειξης (ΠΓΕ) δεν φαίνεται να ευοδώνονται, δεδομένου ότι γι΄αυτό το θέμα θα ψηφίσει η κάθε χώρα ξεχωριστά, κι ως εκ τούτου δεν υπάρχει ο απαιτούμενος συσχετισμός.

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι διεθνώς η αγορά  του στραγγιστού γιαουρτιού Greek style έχει ετήσιο τζίρο περί τα 4 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων φυσικά των Ηνωμένων Πολιτειών –την οποία «άνοιξε» η ΦΑΓΕ, αλλά έχασε εν συνεχεία τα «σκήπτρα» από την τουρκικής ιδιοκτησίας εταιρεία Chobani. Αν και η αύρα των Ηνωμένων Πολιτειών δεν άργησε να φτάσει και στην Ευρώπη, γρήγορα οι ευρωπαϊκοί πολυεθνικοί όμιλοι διεκδίκησαν και έλεγξαν την αγορά, περιορίζοντας την ελληνική παρουσία σε ένα μικρό της τμήμα. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μόνο το 30% της ελληνικής παραγωγής εξάγεται, από περιορισμένο αριθμό εταιρειών.

Πρόκειται για τις γαλακτοβιομηχανίες Κρι Κρι, Ελληνικά Γαλακτοκομεία, Δέλτα, Δωδώνη και Κουκάκης, εκ των οποίων τις σημαντικότερες εξαγωγές πραγματοποιούν οι δύο πρώτες. Και οι σημαντικότερες αγορές είναι η Βρετανία –όπου προ ετών η Φάγε κατόρθωσε να κερδίσει τη νομική απαγόρευση του Chobani να αποκαλεί το προϊόν του Greek yogurt– η Γερμανία και η Γαλλία. Οι τρεις χώρες απορροφούν περίπου το 80% των εξαγωγών γιαουρτιού από την Ελλάδα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί απειλεί τη φέτα το λευκό τυρί, σε κρίση η ελληνική τυροκομία

Αναζητεί αγοραστή η Μινέρβα για την τυροκομική μονάδα της, ενώ η Τράπεζα Πειραιώς προγραμματίζει πλειστηριασμούς μονάδων που κληρονόμησε από την Αγροτική Τράπεζα. Μεγάλος πονοκέφαλος η τιμή του πρόβειου γάλακτος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς εξετάζουν οι βιομηχανίες να μειώσουν τις ζημιές από το φρέσκο γάλα

Ακόμη και τον γεωγραφικό περιορισμό της διανομής εξετάζουν οι γαλακτοβιομηχανίες, καθώς ο όγκος των πωλήσεων μειώνεται και οι επιστροφές φέρνουν ζημιές. «Πονοκέφαλος» και η μειωμένη παραγωγή.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πληθωρισμός και τουρισμός διασώζουν την αγορά από μείωση πωλήσεων

Δύσκολο το τρίτο τρίμηνο, με προβλέψεις για μείωση του όγκου πωλήσεων, ενώ η αξία τους θα αυξηθεί οριακά λόγω των ανατιμήσεων. Τόνωση από την καλή τουριστική σεζόν. Συνεχίζεται η σοβαρή πτώση του όγκου πωλήσεων γαλακτοκομικών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέο καμπανάκι κινδύνου για την αγορά: Μειώθηκε 10% η κατανάλωση ψωμιού

Παράλληλα με την ανησυχητική πτώση στις πωλήσεις γάλακτος, καταγράφεται ισχυρή πίεση και στη ζήτηση για ψωμί, που αποδίδεται στις σοβαρές δυσχέρειες των ασθενέστερων στρωμάτων. Ισχυρό πλήγμα σε όλο τον κλάδο, από τις αλευροβιομηχανίες μέχρι τους φούρνους.