ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
super market-trofima-ielka-prosfores-xristougenna
Φώτο: Shutterstock

Στα... κάγκελα οι ισχυροί των τροφίμων για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Δυσφορία προκαλεί η ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μέσα από το «καλάθι». Να προστεθούν επώνυμα στη λίστα προτείνει το υπ. Ανάπτυξης. Μείωση της κατανάλωσης το 2022, δυσμενείς προβλέψεις για το 2023.

Με δυσοίωνες προβλέψεις για την εξέλιξη της κατανάλωσης ξεκίνησε το 2023, τουλάχιστον για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο και πιθανόν για τον Μάρτιο. Από την άλλη πλευρά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων επιχειρεί να «ισορροπήσει» το «καλάθι του νοικοκυριού» με την υποχρεωτική συμμετοχή περίπου 40 επωνύμων προϊόντων. Και να αποφύγει τις έντονες διαμαρτυρίες της βιομηχανίας επωνύμων προϊόντων για τη μετατροπή του «καλαθιού» σε «πριμοδότηση» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Την επόμενη εβδομάδα μάλιστα πρόκειται να γίνει νέα συνάντηση –τηλεδιάσκεψη κατά πάσα πιθανότητα– μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, των κ.κ. Αδωνι Γεωργιάδη, Νίκου Παπαθανάση, υπουργού και αναπληρωτή υπουργού αντιστοίχως και του γενικού γραμματέα κ. Σωτ. Αναγνωστόπουλου, με τους λιανέμπορους.

Αναλυτικότερα πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD έλεγαν πως συνολικά τον Δεκέμβριο, ενώ προφανώς λόγω του πληθωρισμού η αξία των πωλήσεων ήταν υψηλότερη από τον Δεκέμβριο του 2021, ο όγκος των πωλήσεων έχασε περίπου 3%. Πιο συγκεκριμένα οι δύο πρώτες εβδομάδες κινήθηκαν χαμηλά, εν αντιθέσει με την εβδομάδα των Χριστουγέννων που η κατανάλωση ήταν σε υψηλά επίπεδα, ενώ η εβδομάδα της Πρωτοχρονιάς ήταν χαμηλότερη της χριστουγεννιάτικης, λόγω του γεγονός ότι αρκετοί κάτοικοι ιδιαίτερα της Αττικής έφυγαν για την επαρχία ή σε τουριστικούς προορισμούς.

Οι προβλέψεις πάντως για τους πρώτους μήνες του νέου χρόνου δεν είναι αισιόδοξες, δεδομένου ότι όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές η εξάντληση του καταναλωτικού εισοδήματος τον Δεκέμβριο δεν αφήνει μεγάλα περιθώριο πρωτίστως για τον Ιανουάριο, ο οποίος έτσι κι αλλιώς είναι ο χειρότερος μήνας του έτους. Αλλά και για τους Φεβρουάριο ίσως και για τον Μάρτιο, οι εκτιμήσεις δεν διαφοροποιούνται. Υπολογίζεται ότι η μείωση της κατανάλωσης ίσως είναι και μεγαλύτερη από το 3% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2022. Ενώ φαίνεται ότι οι συνεχείς ανατιμήσεις θα πριμοδοτούν - όπως και στη διάρκεια του 2022 – τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επωνύμων.

Εν τω μεταξύ ο υψηλός ρυθμός αύξησης της κατανάλωσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει προκαλέσει δυσφορία στις βιομηχανίες των επωνύμων προϊόντων. Μάλιστα έχει αρχίσει και συζητείται -σε χαμηλή κλίμακα όμως– μεταξύ των βιομηχάνων, ακόμη και το ενδεχόμενο της προσφυγής στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τον ρόλο που παίζει το «καλάθι» στην προκειμένη περίπτωση.

Έτσι εξηγείται και η πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για διάλογο με τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο, προκειμένου να ζητήσει και από τα δύο μέρη την έγκριση τους για τη νομοθέτηση υποχρεωτικής συμμετοχής στο «καλάθι» ενός επωνύμου προϊόντος σε κάθε μία από τις κατηγορίες του «καλαθιού».

Δηλαδή, περίπου 40 επώνυμα προϊόντα, όσες είναι και οι κατηγορίες. Μάλιστα η τηλεδιάσκεψη με τους λιανέμπορους έκλεισε με την προτροπή του κ. Γεωργιάδη προς τους συνομιλητές του να συζητήσουν με τους προμηθευτές τους την τρέχουσα εβδομάδα και την επομένη να ξανασυναντηθούν. Το θέμα που πρέπει να συζητήσουν είναι αν οι προμηθευτές τους δέχονται να επιμεριστεί το ποσοστό της έκπτωσης για τη συμμετοχή στο «καλάθι» μεταξύ των δύο πλευρών. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κόντρα σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές για τα περιθώρια κέρδους

Τα σούπερ μάρκετ δεν θέλουν να επιβαρυνθεί το δικό τους περιθώριο κέρδους σε επτά κατηγορίες προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού όπου επιβλήθηκε από το υπ. Ανάπτυξης μείωση προσφορών κατά 30%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει η μείωση τιμών στα ράφια, σχέδιο επέκτασης και σε άλλα προϊόντα

Βέβαιο θεωρούν στην αγορά ότι η μείωση κατά 30% των παροχών από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ δεν θα αργήσει να επεκταθεί και σε κατηγορίες τροφίμων. Φθηνότεροι οι τιμοκατάλογοι, πιο «φτωχές» οι προσφορές.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φτωχός» ο Ιανουάριος στα σούπερ μάρκετ με μείωση του όγκου πωλήσεων

Συρρικνώθηκε κατά 5% ο όγκος των πωλήσεων τον Ιανουάριο, ύστερα από τις καλές επιδόσεις του Δεκεμβρίου. Παράταση μιας εβδομάδας στην εφαρμογή των μέτρων για την ακρίβεια ζήτησαν οι προμηθευτικές επιχειρήσεις.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.