ΓΔ: 1448.7 0.06% Τζίρος: 152.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

«Πονοκέφαλος» για τα σούπερ μάρκετ τα νέα μέτρα για τις εκπτώσεις

Τέλος στις διπλές προσφορές μέσα στον ίδιο μήνα και στις προσφορές αμέσως μετά από μια ανατίμηση. Μόνο στο 7% των προϊόντων του «καλαθιού του νοικοκυριού» έχουν γίνει αυξήσεις, τονίζει ο Α. Γεωργιάδης.

Τις άμεσες επιπτώσεις που πρόκειται να έχει στην λειτουργία των σούπερ μάρκετ η νομοθέτηση της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις εκπτώσεις, την οποία ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης, αξιολογεί το λιανεμπόριο.

Σύμφωνα με τη διάταξη που περιλαμβάνεται στον νόμο 4933/2022, ως τιμή πριν από την έκπτωση εννοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε η εμπορική επιχείρηση στη διάρκεια των τελευταίων 30 ημερών. Επίσης, προβλέπεται πως αν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προηγούμενη τιμή εννοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε η εμπορική επιχείρηση 10 ημέρες πριν από την μείωση της τιμής. Και μάλιστα, σε περίπτωση παράβασης της παραπάνω διάταξης προβλέπεται πρόστιμο που φτάνει ως και το 4% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης.

Πηγές της αγοράς που έλαβαν γνώση της σχετικής ρύθμισης επιχειρούν να την αξιολογήσουν και να μετρήσουν τις άμεσες επιπτώσεις στην λειτουργία των σούπερ μάρκετ. Έλεγαν συγκεκριμένα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε τη συγκεκριμένη οδηγία πριν από περίπου τρία χρόνια που ήταν η περίοδος του χαμηλού πληθωρισμού. Αντιθέτως, σήμερα η αγορά βρίσκεται σε καθεστώς υψηλού πληθωρισμού και καθορίζεται η λειτουργία της απ΄αυτό το φαινόμενο.

Έτσι, έλεγαν πως στις περιπτώσεις που μία αλυσίδα έκανε δύο προσφορές –και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις- στο ίδιο προϊόν στη διάρκεια ενός μηνός, την πρώτη και την τελευταία εβδομάδα του μήνα, τώρα πλέον δεν θα μπορεί να το κάνει. Πιθανόν να τις ενοποιήσει σε ένα συνολικό δεκαπενθήμερο μια φορά τον μήνα.

Επίσης, όταν ένα προϊόν ανατιμάται είναι μία συνήθης πρακτική να γίνεται προσφορά αμέσως μετά από την ανατίμηση, έτσι ώστε η ανατίμηση να «περνάει ομαλά» στον καταναλωτή. Είναι προφανές ότι και αυτή η πρακτική εξουδετερώνεται στην προκειμένη περίπτωση με την εφαρμογή της προαναφερόμενης διάταξης, γιατί δεν είναι δυνατόν η προσφορά να γίνεται επί της τιμής προ της ανατίμησης.

Αυτές είναι κατ' αρχήν οι πρώτες άμεσες επιπτώσεις στην πρακτική των προσφορών που ακολουθούν οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ ως τώρα.   

Κατά τα άλλα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αναφερόμενος στο «καλάθι του νοικοκυριού» ανέφερε μεταξύ των άλλων ότι «από τα 833 προϊόντα που μετράμε, στα 55, ποσοστό 7%, οι τιμές αυξήθηκαν, στα 52, ποσοστό 6%, μειώθηκαν και στα 726, ποσοστό 87% παρέμειναν σταθερά» και στις «μέσες τιμές το Καλάθι παρέμεινε σταθερό». Και πρόσθεσε ότι «εκτιμούμε ότι για το εύρος του χρόνου που πλέον το Καλάθι εφαρμόζεται και μέσα στο περιβάλλον των γενικευμένων αυξήσεων που φέρνει πάντα η αρχή του χρόνου, το ότι καταφέρνει το «Καλάθι» να κρατήσει σταθερές τις τιμές, είναι εντυπωσιακό. Οι αυξήσεις είναι μόνο σε νωπά προϊόντα, σε κανένα από τα συσκευασμένα.

Άρα, τα βασικά προϊόντα, γάλα, μακαρόνια, αλεύρι, ζάχαρη και λοιπά, που αποτελούν τα βασικά καταναλωτικά αγαθά, έχουν απολύτως σταθερές τιμές από την 1η εβδομάδα μέχρι σήμερα, με μειούμενη τάση αν μετρήσουμε από την 1η εβδομάδα μέχρι την 11η». Και ανέφερε ακόμη πως «θέλω να κατανοούμε ότι δεν μπορούμε να έχουμε τις μειώσεις από εβδομάδα σε εβδομάδα που είχαμε την 3η, την 4η εβδομάδα, καθόσον κι αυτές οι μειώσεις έχουν ήδη γίνει, άρα η σταθερότητα των τιμών είναι σταθερότητα επί των μειωμένων τιμών και όχι σταθερότητα επί των αυξημένων τιμών κατά την αφετηρία». 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κόντρα σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές για τα περιθώρια κέρδους

Τα σούπερ μάρκετ δεν θέλουν να επιβαρυνθεί το δικό τους περιθώριο κέρδους σε επτά κατηγορίες προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού όπου επιβλήθηκε από το υπ. Ανάπτυξης μείωση προσφορών κατά 30%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει η μείωση τιμών στα ράφια, σχέδιο επέκτασης και σε άλλα προϊόντα

Βέβαιο θεωρούν στην αγορά ότι η μείωση κατά 30% των παροχών από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ δεν θα αργήσει να επεκταθεί και σε κατηγορίες τροφίμων. Φθηνότεροι οι τιμοκατάλογοι, πιο «φτωχές» οι προσφορές.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φτωχός» ο Ιανουάριος στα σούπερ μάρκετ με μείωση του όγκου πωλήσεων

Συρρικνώθηκε κατά 5% ο όγκος των πωλήσεων τον Ιανουάριο, ύστερα από τις καλές επιδόσεις του Δεκεμβρίου. Παράταση μιας εβδομάδας στην εφαρμογή των μέτρων για την ακρίβεια ζήτησαν οι προμηθευτικές επιχειρήσεις.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.