ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Greek-marinas.gr

Οι μαρίνες περνούν σε ιδιώτες, αρχίζουν μεγάλες επενδύσεις

Υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου και ακολουθούν η μαρίνα Θεσσαλονίκης και οι μαρίνες της Ιτέας και της Ζακύνθου. Αρχίζουν επενδυτικά προγράμματα, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας.

Ούριος άνεμος αρχίζει να πνέει για τις μαρίνες της χώρας, καθώς με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης τους. Η αρχή γίνεται με την μαρίνα Αλίμου, καθώς τις επόμενες μέρες εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με την ΆΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ενώ στο αμέσως επόμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να προχωρά με την παραχώρηση της μαρίνας Αρετσούς στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης.

Επόμενος σταθμός είναι η μαρίνα της Ιτέας, για την οποία στις 31 Ιανουαρίου λήγει η περίοδος εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ενώ μέχρι τον Μάρτιο αναμένεται να προχωρήσει και η διαδικασία για την μαρίνα Ζακύνθου και θα ακολουθήσουν αργότερα οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις μαρίνες Αργοστολίου και Μυκόνου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου μαρίνων, επιβάλλεται για την ενίσχυση του αποτυπώματος της χώρας σε αυτές τις υποδομές και στην υψηλή κατηγορία του τουρισμού με σκάφη αναψυχής έναντι και των ανταγωνιστριών χωρών. Άλλωστε, ήδη ο κλάδος προσφέρει το 1,4% του ΑΕΠ.

Παράλληλα, με την αξιοποίηση των μαρίνων, σύμφωνα με γνώστες της αγοράς, ενισχύεται σημαντικά και η αγορά εργασίας. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 άμεσες θέσεις εργασίας και άλλες 100 έμμεσες εντός και στην ευρύτερη περιοχή της μαρίνας.

Θέσεις οι οποίες αφορούν σε επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις  που ασχολούνται με την εξυπηρέτηση σκαφών, τη συντήρηση, τα καρνάγια, αλλά και την προμήθεια καυσίμων και τροφοδοσίας. Συμπεριλαμβανομένων των πληρωμάτων των σκαφών αναψυχής, ανά 100 θέσεις ελλιμενισμού οι έμμεσες θέσεις εργασίας ξεπερνούν τις 200.

Αντίστοιχα, σύμφωνα με εκτιμήσεις από το Διεθνές Συμβούλιο Ενώσεων της Ναυτιλιακής Βιομηχανίας (ICOMIA) για κάθε ένα ευρώ που πληρώνεται για ελλιμενισμό σε μία μαρίνα, δαπανώνται αντίστοιχα 5 έως 10 ευρώ.  Με δεδομένο ότι η αγορά των ελληνικών μαρινών υπολογίζεται στα 50 εκ. ευρώ, τουλάχιστον 400 εκ. ευρώ διαχέονται στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε μαρίνες. Τέλος, σε επίπεδο φόρων, μόνο το ΦΠΑ που αποδίδεται στο Δημόσιο από την παροχή υπηρεσιών προς τα σκάφη αναψυχής υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 100 εκ. ευρώ ετησίως.

Η αναβάθμιση της συγκεκριμένης αγοράς που πλέον με την ιδιωτικοποίηση των μαρινών φαίνεται ότι είναι σε τροχιά υλοποίησης θα επιφέρει την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου με την κατασκευή σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων με περιβαλλοντικούς όρους.

Είναι δε οξύμωρο ότι η Ελλάδα, η οποία διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην περιοχή της Μεσογείου, έχει το μικρότερο μέσο όρων θέσεων ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής. Συγκεκριμένα, η χώρα μας διαθέτει 16.040 χιλιόμετρα ακτογραμμής και 8.924 θέσεις ελλιμενισμού, δηλαδή μισή θέση ανά χιλιόμετρο, ενώ ο μέσος όρος των χωρών της Ε.Ε. στη Μεσόγειο και της Τουρκίας είναι 8,9 θέσεις.

Ποιες είναι οι μαρίνες που περνούν σε ιδιώτες

Για τη μαρίνα Αλίμου, το τίμημα που προσέφερε η Άκτωρ Παραχωρήσεις ανέρχεται σε 57,5 εκατ. ευρώ για περίοδο 40 ετών, με την αποτίμηση για την παραχώρηση του asset να τοποθετείται στα επίπεδα των 55 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει προσδιορίσει ότι θα απαιτηθούν επιπλέον 86 εκατ. ευρώ για επενδύσεις έως το 2022. Στόχος είναι η ανάπτυξη χώρων 18.500 τ.μ., όπου μεταξύ άλλων προβλέπεται να κατασκευαστούν ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα και σημεία εστίασης, πέραν των χώρων της μαρίνας.

Τα έργα ανάπτυξης πέραν της ριζικής αναβάθμισης των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών και της δραστηριότητας απόθεσης / συντήρησης σκαφών, θα αφορούν επιπλέον, στην αναγέννηση της χερσαίας ζώνης της μαρίνας μέσω της δόμησης 18.500 τ.μ. κτιριακών εγκαταστάσεων και τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος χώρου υψηλής αισθητικής. Στόχος είναι η δημιουργία ενός πόλου τουρισμού και αναψυχής που θα περιλαμβάνει ζώνες πρασίνου και περιπάτου, χώρους αναψυχής και εστίασης, καταστήματα, ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, γραφεία, παιδότοπο, χώρους υπαίθριων εκδηλώσεων κλπ. Με την προβλεπόμενη αναβάθμισή της, η μαρίνα Αλίμου αναμένεται να αναπτυχθεί περαιτέρω η συγκεκριμένη περιοχή του παραλιακού μετώπου της Αττικής, συνεισφέροντας στην ανάδειξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας.

Η μαρίνα του Αλίμου είναι η μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων με 1.100 θέσεις ελλιμενισμού και σήμερα λειτουργεί ως μαρίνα εκκίνησης για μεγάλο αριθμό μικρών επαγγελματικών ιστιοπλοϊκών σκαφών αναψυχής. Διαθέτει εξαιρετική στρατηγική θέση καθώς βρίσκεται Νοτιοδυτικά της Αθήνας, 15 χλμ. από το κέντρο της πόλης, 8 χλμ. νότια του Λιμανιού του Πειραιά και 30 χλμ. από το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, ενώ εξυπηρετείται από ένα πυκνό δίκτυο συγκοινωνιών που περιλαμβάνει Τραμ, Λεωφορεία και Ταξί.

Η μαρίνα της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, βρίσκεται στο νότιο μέτωπο της παράκτιας ζώνης του Δήμου Καλαμαριάς στην περιοχή «Μικρό Έμβολο» και σε απόσταση περίπου 7 χιλιομέτρων από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η μαρίνα θα διαθέτει 388 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30 μέτρα μήκος αλλά και σημαντική χερσαία ζώνη, περίπου 77 στρεμμάτων. Στις αρχές Οκτωβρίου το ΤΑΙΠΕΔ είχε ξεκινήσει τρεις διαδικασίες για την πρόσληψη του νομικού, τεχνικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου για την παραχώρηση.

Σημειώνεται ότι ο Όμιλος του Ιβάν Σαββίδη, που διαπραγματεύεται αυτή την περίοδο την εξαγορά του Πόρτο Καρράς, αναμένεται να είναι ένας από τους υποψηφίους για τη μαρίνα Θεσσαλονίκης.

Όσον αφορά στην Ιτέα η παραχώρηση είναι για 35 έτη κατ' ελάχιστον. Η μαρίνα Ιτέας βρίσκεται στη θέση «Μαρίνα» του κόλπου της Ιτέας, εντός των ορίων του τέως Δήμου Ιτέας. Η θαλάσσια ζώνη της μαρίνας Ιτέας καταλαμβάνει επιφάνεια της τάξεως των 26.000 τ.μ. και έχει δυνατότητες ελλιμενισμού 146 σκαφών μικρού και μεσαίου μεγέθους. Προβλέπονται επίσης εξήντα (60) θέσεις σκαφών στη χερσαία ζώνη.

Η εγκατάσταση είναι ολοκληρωμένη ως προς τα λιμενικά έργα, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι χερσαίες υποδομές. Η χερσαία επιφάνεια της Μαρίνας Ιτέας καλύπτει έκταση της τάξεως των 24.700 τ.μ.

Η Μαρίνα Ζακύνθου της οποίας το πρόγραμμα αξιοποίησης κλείνει 20ετία, γειτνιάζει με τον κύριο λιμένα της Ζακύνθου. Διαθέτει 150 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 37.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 65.000 τ.μ. Στους χώρους της μαρίνας επιτρέπεται η ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων, όπως ενδεικτικά ξενοδοχεία, καταστήματα εστίασης, κέντρα ψυχαγωγίας,

Η Μαρίνα Αργοστολίου βρίσκεται στην περιοχή Δρέπανο της Κεφαλονιάς. H μαρίνα διαθέτει 190 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 46.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 26.040 τ.μ. Η Φάση Α’ των εργασιών έχει ολοκληρωθεί (δεξαμενές, πλωτές και σταθερές αποβάθρες κλπ.) και εκκρεμεί η πραγματοποίηση των εργασιών Β’ Φάσης (χερσαία ζώνη) σε μελλοντικό χρόνο.

Όσον αφορά στη Μύκονο λόγω του κοσμοπολίτικου ύφους του νησιού,  μεταξύ των ενδιαφερομένων βρίσκεται και εταιρεία αραβικών συμφερόντων.  Ο νέος λιμένας Μυκόνου στον Τούρλο, περιήλθε στο ΤΑΙΠΕΔ, με τρεις διακριτές δραστηριότητες: επιβατηγό ναυτιλία, κρουαζιέρα και μαρίνα, ενώ η χερσαία ζώνη καλύπτει περίπου 100 στρέμματα.

Τέλος στη Ρόδο, η μαρίνα βρίσκεται στο Μανδράκι, και η είσοδός της έχει προσανατολισμό προς βορρά και προφυλάσσεται από τον παλαιό προλιμένα. Πρόκειται για χωροθετημένη μαρίνα, με θαλάσσια ζώνη εμβαδού περίπου 70 στρεμμάτων και χερσαία ζώνη εμβαδού περίπου 13 στρεμμάτων. Η δυναμικότητά της ανέρχεται σε 175 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποκρατικοποιήσεις: Λίγες νέες, πολλές παλιές για είσπραξη 2,44 δισ.

Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για τις πωλήσεις μετοχών και την αξιοποίηση ακινήτων το 2020. Πώς επιχειρείται η αναβίωση της παραχώρησης του Ιππικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο.