ΓΔ: 1455.48 0.03% Τζίρος: 100.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Skrekas-Kostas
Φωτο: Υπουργείο Ανάπτυξης

Τα πρόστιμα σε πολυεθνικές και η κόντρα Σκρέκα - Επ. Ανταγωνισμού

Θέμα λίγου χρόνου η επιβολή προστίμων σε πολυεθνικές που ελέγχθηκαν από τη ΔΙΜΕΑ. Ο υπουργός Ανάπτυξης κατηγορεί την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι κάνει καταγραφές, αλλά δεν επιβάλλει κυρώσεις.

Στις επόμενες μία – δύο εβδομάδες αναμένεται να επιβληθούν τα πρώτα πρόστιμα σε πολυεθνικές εταιρείες, που το τελευταίο διάστημα βρίσκονται υπό έλεγχο, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του BD.

Ήδη οι έλεγχοι βρίσκονται στο στάδιο της αλληλογραφίας, δηλαδή οι υπάλληλοι της ΔΙΜΕΑ έχουν ευρήματα που θεωρούνται ενδείξεις παραβάσεων και τα έχουν θέσει υπόψη των ελεγχόμενων εταιρειών για να λάβουν εγγράφως την άποψη τους. Υπενθυμίζεται ότι, όπως αποκάλυψε το BD, σε καθεστώς ελέγχου βρίσκονται ήδη οι μεγαλύτεροι 7 – 8 πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων της ελληνικής αγοράς.

Παράλληλα, για ακόμη μία φορά χθες ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας καταφέρθηκε με δριμείς χαρακτηρισμούς σε βάρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, επαναλαμβάνοντας όσα έγραψε το BD τη Δευτέρα -«ρεπορτάζ κάνουν οι δημοσιογράφοι όχι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η δουλειά της είναι κάνει ελέγχους και όπου χρειάζεται να επιβάλλει πρόστιμα».

Χθες, η ανακοίνωση της Eurostat για την άνοδο του πληθωρισμού στην Ελλάδα κατά 1,5% τον Οκτώβριο προκάλεσε εκνευρισμό στο υπουργείο Ανάπτυξης και στο Μέγαρο Μαξίμου, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση για αποτελέσματα από τους ελέγχους.

Πηγές του υπουργείου, εξηγώντας την σημαντική άνοδο του πληθωρισμού έλεγαν ότι αυτή δεν οφείλεται στην άνοδο του «πληθωρισμού των τροφίμων», ο οποίος μειώνεται, αλλά στο γεγονός πως ο αρνητικός πληθωρισμός των καυσίμων που επικρατούσε ως τον Ιούλιο έχει πλέον «εξαερωθεί».

Ωστόσο, πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης εξέφραζαν την αισιοδοξία τους για το εγχείρημα της μείωσης των τιμών κατά 5% για έξι μήνες, λέγοντας πως ήδη η «λίστα» των υπό μείωση τιμών προϊόντων έχει ανέλθει στα 320 και οι συμμετέχουσες εταιρείες είναι περισσότερες από 21 και μέχρι τις 30 Νοεμβρίου θεωρούν ότι θα έχουν πιάσει τον στόχο των 500 κωδικών.  

Αναλυτικότερα οι ίδιες πηγές, σε ερώτηση του BD για ποιο λόγο οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων δείχνουν εμφανή προθυμία να συμμετάσχουν στην κυβερνητική προσπάθεια, εξηγούσαν ότι τούτο οφείλεται σε δύο λόγους. Πρώτον, μία εταιρεία μειώνει τις τιμές προκειμένου να πετύχει αύξηση των πωλήσεων και κατά συνέπεια του μεριδίου της, ενώ στην προκειμένη περίπτωση οι πολυεθνικές κατέχουν ηγεμονικά μερίδια αγοράς, άρα δεν έχουν κανένα συμφέρον να μειώσουν τις τιμές. Δεύτερον, η κεντρική στρατηγική των πολυεθνικών ομίλων αναφορικά με το επίπεδο των τιμών, κατανέμει τις εθνικές αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται ανάλογα με τα μερίδια που διαθέτουν και την ένταση του ανταγωνισμού.

Έτσι, βλέπουμε στη Γερμανία οι τιμές να είναι χαμηλότερες διότι εκεί ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος, αλλά στην Ελλάδα με χαμηλά επίπεδα ανταγωνισμού οι τιμές παραμένουν υψηλές. Παρομοίως οι ίδιες πηγές έλεγαν προς το BD ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι σε θέση να αξιοποιήσει τη σχετική νομοθεσία περί ανταγωνισμού και ιδιαίτερα τη διάταξη για την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Όπως τόνιζαν, οι πολυεθνικές κατέχουν δεσπόζουσα θέση και διαμορφώνουν υψηλές τιμές και είναι πιθανόν να υπάρχουν περιπτώσεις κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης.

Ωστόσο, η αφωνία της Επιτροπής εν προκειμένω μετά από το μπαράζ των επικρίσεων που δέχεται είναι προφανώς σε βάρος της.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει σαρωτικούς ελέγχους στα ράφια σούπερ μάρκετ η Επ. Ανταγωνισμού

Πηγές της Επ. Ανταγωνισμού τονίζουν ότι θα γίνουν συγκρίσεις τιμών με αντίστοιχες στην Ευρώπη και θα ελεγχθούν οι πιθανές παρενέργειες από το καλάθι του νοικοκυριού στη λειτουργία του ανταγωνισμού. Πιθανή παράταση του καλαθιού όλο το 2023.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Προσγειώνεται» ο πληθωρισμός τροφίμων, ποια προϊόντα «αντιστέκονται»

Από 2,70% τον Φεβρουάριο σε 0,28% τον Μάρτιο έπεσε ο τιμάριθμος των τροφίμων. Κακάο, χυμός πορτοκαλιού και ελαιόλαδο συντηρούν τις ανοδικές πιέσεις. Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
businessdaily-Skrekas-Kostas
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκρέκας: Κάποια μέτρα θα τα διατηρήσουμε μέχρι να μειωθεί ο πληθωρισμός

Ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι ο καταναλωτής μπορεί να βοηθήσει να μειωθούν οι τιμές μέσα από την καταναλωτική συμπεριφορά του. «Θέλουμε να τον βοηθήσουμε να αξιοποιήσει τη δύναμή του μέσω της πλατφόρμας e-καταναλωτής», είπε.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άσχημο ξεκίνημα έτους στα σούπερ μάρκετ, μόνο 2,3% η αύξηση των πωλήσεων

Από το 7% τον Ιανουάριο 2023, η αύξηση πωλήσεων περιορίστηκε σε 2,3% φέτος. Μόνο στα τρόφιμα καταγράφηκε άνοδος πωλήσεων, ενώ υποχώρησε ο τζίρος ειδών ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιών.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεν χάνονται οι προσφορές από τα ράφια, οι πολυεθνικές σε στάση αναμονής

Παρά τις μειώσεις στους τιμοκαταλόγους, οι πολυεθνικές δεν θέλουν να σοκάρουν τους καταναλωτές με πλήρη απόσυρση προσφορών και παρακολουθούν στενά τις κινήσεις των ανταγωνιστών τους.