ΓΔ: 2086.17 -0.02% Τζίρος: 23.79 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:44:37
Απόστολος Τζιτζικώστας πορτρέτο
Φώτο: SOOC

Τριμερής συμφωνία Ελλάδας–Βουλγαρίας–Ρουμανίας για τον Κάθετο Διάδρομο

Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία υπέγραψαν στις Βρυξέλλες τη συμφωνία για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου–Μαύρης Θάλασσας, έργο υψηλής γεωπολιτικής σημασίας που ενισχύει τη συνδεσιμότητα, την ασφάλεια και τη διασυνοριακή συνεργασία.

Υπεγράφη στις Βρυξέλλες η τριμερής συμφωνία Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου - Μαύρης Θάλασσας, έναν στρατηγικό σιδηροδρομικό και οδικό άξονα που θα συνδέει τις τρεις χώρες μέσω της Αλεξανδρούπολης. 

Τη συμφωνία υπέγραψαν ο Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Έλληνας υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Βούλγαρος αναπληρωτής Πρωθυπουργός και Υπουργός Μεταφορών Γκρόζνταν Καρατζόφ και ο Ρουμάνος υφυπουργός Μεταφορών Ιονουτ Κριστιάν Σεβόιου.

 Η συμφωνία σηματοδοτεί την ενίσχυση της διασυνοριακής συνεργασίας και την εκκίνηση ενός έργου με υψηλή γεωπολιτική και οικονομική σημασία για την περιοχή.

Ο Επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «το Μνημόνιο έρχεται να μετατρέψει τη γεωγραφική θέση σε ουσιαστικό στρατηγικό πλεονέκτημα και να εναρμονίσει σχεδιασμό, χρονοδιαγράμματα και χρηματοδότηση»

Τόνισε τον καθοριστικό ρόλο του διαδρόμου Αιγαίου - Μαύρης Θάλασσας στο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, με έμφαση στον άξονα Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη - Βουκουρέστι, ο οποίος, όπως ανέφερε, «θα αποτελέσει μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές αρτηρίες της Ευρώπης». Η σημασία του διαδρόμου αφορά τόσο τη συνδεσιμότητα όσο και τη στρατιωτική κινητικότητα της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.

Με την ενεργή συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της CINEA και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2026 θα έχει διαμορφωθεί πλήρες κοινό σχέδιο για τα έργα, τους άξονες και τη χρηματοδότησή τους. 

Ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε πως αυτή η συνεργασία θέτει τα θεμέλια για τον πιο στρατηγικό άξονα μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, λειτουργώντας ως «πρώτη γραμμή άμυνας για την ασφάλεια, την οικονομία και την ανθεκτικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Στρατηγική δέσμευση για την Ελλάδα

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, χαρακτήρισε το έργο «στρατηγική δέσμευση και όχι τυπική διαδικασία», επισημαίνοντας ότι ενισχύει έναν κρίσιμο άξονα Βορρά-Νότου, απαραίτητο για το εμπόριο, τη στρατηγική ασφάλεια, τις εμπορευματικές ροές και τη συνοχή της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ.

Από τις Βρυξέλλες, ο κ. Κυρανάκης σημείωσε ότι ο διάδρομος θα επανασυνδέσει ιστορικά κέντρα και λιμάνια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σόφια, Ρούσε, Κωνστάντζα και Βουκουρέστι, «αναβιώνοντας μια διαδρομή που επί αιώνες καθόριζε το εμπόριο και τις στρατηγικές μετακινήσεις από το Αιγαίο προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη», με σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ο υπουργός υπογράμμισε τη σημασία της ταχείας υλοποίησης των έργων ώστε ο διάδρομος να γίνει αξιόπιστος, γρήγορος, ασφαλής και βιώσιμος, ενώ η συμφωνία στέλνει και πολιτικό μήνυμα υπέρ της επέκτασης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών προς Μολδαβία και Ουκρανία, ενισχύοντας τη γεωπολιτική ανθεκτικότητα της ΕΕ.

Για την ολοκλήρωση των ελληνικών τμημάτων, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι με εθνικούς πόρους και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων κονδυλίων Συνοχής και του Connecting Europe Facility (CEF), προωθούνται έργα αξίας άνω του 1,3 δισ. ευρώ έως το 2030. 

Το συνολικό κόστος για τα ελληνικά τμήματα του διαδρόμου BBA (Baltic-Black Sea-Aegean Corridor) ανέρχεται στα 2,6 δισ. ευρώ, ενώ απαιτείται επιπλέον χρηματοδότηση 700 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές υποδομές.

Διασυνοριακή συνεργασία και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Οι Βούλγαροι και Ρουμάνοι αξιωματούχοι αναφέρθηκαν στη στενή συνεργασία με τους Έλληνες ομολόγους τους και τον Επίτροπο Μεταφορών, τονίζοντας τη σημασία του συντονισμού, της διαλειτουργικότητας, της ψηφιοποίησης και της αποτελεσματικής διέλευσης συνόρων για μια πιο συνδεδεμένη και ασφαλή Ευρώπη.

Στην υπογραφή της συμφωνίας παραβρέθηκε και ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Μάρεκ Μόρα, ο οποίος αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση του έργου και τον άριστο συντονισμό μεταξύ των κρατών μελών. Εστίασε στη σημασία της υλοποίησης του διαδρόμου για τη στρατιωτική κινητικότητα στην ανατολική πλευρά της ΕΕ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φορτηγό σε αυτοκινητόδρομο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέος σταθμός εξυπηρέτησης βαρέων οχημάτων της Ολυμπίας Οδού στον ΣΕΑ Ακράτας

Η Ολυμπία Οδός εγκαινίασε νέο σταθμό εξυπηρέτησης βαρέων οχημάτων στον ΣΕΑ Ακράτας, με 45 θέσεις στάθμευσης, 24ωρη επιτήρηση και πλήρεις παροχές, ενισχύοντας την ασφάλεια και τις μεταφορές στη χώρα.
Χρήστος Δήμας πορτρέτο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δήμας: 3 εκατ. ευρώ για έργα αναβάθμισης στο νέο αεροδρόμιο της Πάρου

Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας υπέγραψε πρόσκληση χρηματοδότησης 3 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση του νέου αεροδρομίου Πάρου, ενώ απαιτούνται επιπλέον 45 εκατ. ευρώ στη νέα Προγραμματική Περίοδο 2026-2030.
Δήμας, Κυρανάκης, Βαφειάδης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελλάδα - Κύπρος ενισχύουν τη συνεργασία σε μεταφορές και οδική ασφάλεια

Οι Υπουργοί Μεταφορών Ελλάδας και Κύπρου συζήτησαν την ενίσχυση της συνεργασίας σε οδική ασφάλεια και υποδομές, καθώς και τη στρατηγική θέση των δύο χωρών στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.