bd-sprite
Φωτο: ΑΠΕ

Σε γραμμή απογείωσης το ελληνικό drone: Η ομοιότητα με τα αεροσκάφη F-35

Πολύ κοντά στις πειραματικές πτήσεις έχει φτάσει το πρόγραμμα «Αρχύτας», την ώρα που οι Τούρκοι χρησιμοποιούν καθημερινά στο Αιγαίο μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Το ελληνικό UAV θα προσγειώνεται/απογειώνεται κάθετα, όπως τα F-35B.

Έτοιμο για απογείωση είναι το πρώτο ελληνικό UAV στο πλαίσιο του προγράμματος «Αρχύτας», καθώς στα μέσα Οκτωβρίου θα γίνουν οι πειραματικές πτήσεις (με drone υπό κλίμακα), φέρνοντας έτσι ένα βήμα πιο κοντά τη χώρα μας στο «όνειρο», στην παραγωγή του δικού της UAV.

Μπορεί αυτή η είδηση να είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα, όμως όλοι οι «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» παραδέχονται ότι έχουμε αργήσει πολύ, αφού πλέον ο ελληνικός εναέριος χώρος βάλλεται από τα τούρκικα UAV τα οποία έχουν κάνει τις παραβιάσεις του εναέριου χώρου καθημερινότητα.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί τον τελευταίο καιρό είναι ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ από τις 5 έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2022 τουρκικά UAV πραγματοποίησαν 191 παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, αναγκάζοντας την Πολεμική Αεροπορία να τα αναχαιτίζει. Τα συγκεκριμένα νούμερα αυτό που δείχνουν είναι πόσο επιβεβλημένη είναι η κατασκευή ελληνικού UAV όχι αύριο, αλλά …χθες.

Ένα έτος από την έναρξη υλοποίηση του «ΑΡΧΥΤΑΣ»

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, και με βάση την έκθεση αξιολόγησης των αρμοδίων, εξελίσσεται το έργο «Αρχύτας», που αφορά στον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή αυτόνομου εναέριου οχήματος (drone) πολλαπλών χρήσεων. Αυτό δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος.

Όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, οι πειραματικές πτήσεις (με drone υπό κλίμακα) θα γίνουν περί τα μέσα Οκτωβρίου, ενώ, παράλληλα, συνεχίζεται η προμήθεια και ο έλεγχος των εξαρτημάτων. Ενώ οι μικρές καθυστερήσεις που παρατηρούνται είναι λόγω των διαταραχών που έχουν προκληθεί στις εφοδιαστικές αλυσίδες παγκοσμίως.

Με βάση τον προγραμματισμό, προβλέπεται προς τα τέλη του 2022 να ξεκινήσει η κατασκευή του πραγματικού πρωτοτύπου, ενώ η ΕΑΒ δομεί τη γραμμή παραγωγής και συγκροτεί τον τομέα προώθησης των πωλήσεων.

«Με τη συμπλήρωση του πρώτου έτους, θεωρώ χρέος μου να συγχαρώ και να ευχαριστήσω, όσους/όσες έχουν εμπλακεί σε αυτή την εθνική προσπάθεια εκ μέρους του υπουργείου Οικονομικών, των ειδικών συνεργατών μου, της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για τις προσπάθειες και τη συνέπειά τους. Η Ελλάδα, με τη συνεργασία φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα της, αποδεικνύει ότι θέλει και μπορεί να μπει συντεταγμένα και ενεργά στην παγκόσμια αγορά, προϊόντων υψηλής τεχνολογίας», συμπλήρωσε ο υπουργός Οικονομικών.

Πρόγραμμα «Αρχύτας»

Το πρόγραμμα «Αρχύτας» αφορά ένα ελληνικής σχεδίασης Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (drone) σταθερής πτέρυγας. Το UAV θα χρησιμοποιεί την κορυφαία τεχνολογική λύση στον πλανήτη σήμερα, αυτήν που έχουν επιλέξει οι ΗΠΑ για το μοναδικό αυτή τη στιγμή στον κόσμο μαχητικό 5ης Γενιάς, που μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, το F-35B, και θα αναπτυχθεί στην Ελλάδα.

Η σχεδίαση και επιχειρησιακή εκμετάλλευση του VTOL UAV αφορά την ικανοποίηση επιχειρησιακών απαιτήσεων Εθνικής Άμυναs και Ασφάλειας, όπως επιτήρηση χερσαίων και θαλασσίων συνόρων, επιτήρηση θαλασσών, επιτήρηση εχθρικών δυνάμεων κ.λπ. 

Το drone θα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για σκοπούς πολιτικής προστασίας (επιτήρηση δασών-έγκαιρη προειδοποίηση πυρκαγιών, επιτήρηση και αξιολόγηση λοιπών φυσικών καταστροφών) και πολλές άλλες εμπορικές χρήσεις.

Δομική αντοχή με χαμηλό βάρος

Το Μη Επανδρωμένο Αερόχημα θα κατασκευαστεί από ελαφρά, σύνθετα υλικά τα οποία θα εξασφαλίζουν έναν συνδυασμό δομικής αντοχής και χαμηλού βάρους κατασκευής.

Την υψηλή ποιότητα κατασκευής του πρωτότυπου drone και την ακριβή αναπαράσταση της γεωμετρίας του, εγγυώνται οι σύγχρονες μέθοδοι κατεργασίας, υποστηριζόμενες από εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας. 
Το drone θα μπορεί να επιχειρεί υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες -σε δυνατούς ανέμους μέχρι τουλάχιστον 6 μποφόρ- οι οποίες συχνά επικρατούν στο Αιγαίο, αυξάνοντας έτσι την επιχειρησιακή ικανότητά του. 

Θα φέρει συστήματα αυτόματης πλοήγησης και ελέγχου πτήσης, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα χρήσης του και από χειριστές με μικρή εμπειρία. 

Τα συστήματα αυτά θα εγκατασταθούν ώστε να εξασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του τόσο κατά τη σύνθετη διαδικασία της κάθετης απο/προσγείωσης, όσο και κατά την πτήση του υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.

Από την πλευρά της, η ΕΑΒ θα συνεισφέρει με την τεχνογνωσία και την υψηλή κατάρτιση του προσωπικού της ενώ θα κατέχει τα πλήρη δικαιώματα εκμετάλλευσης του προϊόντος που θα παραχθεί.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο ελληνικός αντιαεροπορικός θόλος θα στηθεί με συνδρομή από το Ισραήλ

Δύο μεγάλες ισραηλινές επιχειρήσεις είναι σίγουρο ότι θα διεκδικήσουν μερίδιο στο ελληνικό πρόγραμμα, το οποίο θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ: Η Rafael και η Israel Aerospace Industries, οι οποίες δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η κρίσιμη διαπραγμάτευση για τα F-35 και το «όχι» Μητσοτάκη σε μεσάζοντες

Στην τελική ευθεία οι συζητήσεις με τους Αμερικανούς για τον αριθμό αεροσκαφών, τον τύπο τους και την τελική τιμή. «Όχι, ευχαριστώ» στα αντισταθμιστικά, που θα ωφελήσουν μόνο τους μεσάζοντες, όπως έχει τονίσει ο πρωθυπουργός.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Έπεσε σε... κύματα το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του Πολεμικού Ναυτικού

Η τριετής καθυστέρηση στο αμερικανικό πρόγραμμα για τις φρεγάτες Constellation δημιουργεί νέα δεδομένα και στα ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα. Επανέρχεται στο προσκήνιο το πρόγραμμα για τις κορβέτες.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Μπόνους» στην αναβάθμιση των F-16: Η Ελλάδα θέλει άλλα 38 Viper

Αλλάζει ο σχεδιασμός του προγράμματος αναβάθμισης και αναμένεται να υποβληθεί αίτημα στους Αμερικανούς για την αναβάθμιση πρόσθετων αεροσκαφών στην κορυφαία κατηγορία Viper. Στόχος, η ισορροπία με την Τουρκία.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δισεκατομμύρια από ΕΕ για την άμυνα, σε κρίση η ελληνική βιομηχανία

Η Ευρώπη συντονίζει τις βιομηχανίες όπλων και σχεδιάζει «Ταμείο Ανάκαμψης» για την άμυνα, την ώρα που οι δύο βασικές ελληνικές κρατικές εταιρείες, ΕΑΒ και ΕΑΣ, προσπαθούν να βγουν από πολυετή κρίση.