ΓΔ: 1455.48 0.03% Τζίρος: 100.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
businessdaily-Constellation-Fincantieri
Φωτο: Fincantieri

Έπεσε σε... κύματα το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του Πολεμικού Ναυτικού

Η τριετής καθυστέρηση στο αμερικανικό πρόγραμμα για τις φρεγάτες Constellation δημιουργεί νέα δεδομένα και στα ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα. Επανέρχεται στο προσκήνιο το πρόγραμμα για τις κορβέτες.

Στα κύματα έχει πέσει το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς νέα «εμπόδια» ξεπηδούν, ενώ το ενδεχόμενο να βγουν άλλα προγράμματα από τον «πάγο» που έχουν μπει εδώ και αρκετό καιρό πλέον μοιάζει πολύ πιθανό.

Η καθυστέρηση στο πρόγραμμα Constellation μέχρι και τρία χρόνια που ανακοινώθηκε μέσα στην πρώτη εβδομάδα του Απριλίου στις ΗΠΑ χτύπησε «καμπανάκια» και στην Ελλάδα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο επιτελείο του Πολεμικού Ναυτικού που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις. 

Αυτή η ενδεχόμενη καθυστέρηση είναι που επανέφερε στο προσκήνιο το πρόγραμμα κατασκευής νέων κορβετών, το οποίο σύμφωνα και με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια «έχει ανασταλεί δεν έχει ακυρωθεί». Έτσι, υπάρχουν σκέψεις πλέον να «ξεπαγώσει» το εν λόγω πρόγραμμα για τέσσερις κορβέτες.

Το πρόγραμμα των κορβετών είχε προκαλέσει «ναυμαχία» μεταξύ της γαλλικής Naval Group και της ιταλικής Fincantieri, ενώ εμμέσως είχαν εμπλακεί και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Στις προτάσεις τους μάλιστα οι δύο εταιρείες υπόσχονταν μεγάλη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών σε ποσοστό ακόμα και πάνω από 30% του προγράμματος του 1,7 δισ. ευρώ.

Παράλληλα ανοιχτό είναι και το ενδεχόμενο ενεργοποίησης της option για τέταρτη φρεγάτα Belharra. Άλλωστε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας στην τελευταία συνέντευξη που είχε δώσει είχε πει χαρακτηριστικά για την περίπτωση ενεργοποίησης της option: «Η μη ενεργοποίηση της προαίρεσης οφείλεται στην ανάγκη ιεράρχησης και αναθεώρησης των αμυντικών προτεραιοτήτων καθώς και της επαναξιολόγησης των επιχειρησιακών απαιτήσεων από τα Γενικά Επιτελεία. Παρότι η προαίρεση για την 4η FDI δεν ενεργοποιήθηκε, η Ελλάδα διατηρεί ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικής προμήθειας επιπλέον φρεγατών FDI, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελισσόμενες αμυντικές ανάγκες και τα διαθέσιμα οικονομικά μέσα».

Μια ανάγκη που μάλλον ήρθε πολύ σύντομα καθώς η τριετής καθυστέρηση του προγράμματος Constellation σε συνδυασμό με την απόσυρση σταδιακά πλοίων του ελληνικού στόλου, όπως οι φρεγάτες κλάσης S δημιουργούν έναν ασφυκτικό κλοιό στο Πολεμικό Ναυτικό που κινδυνεύει σε μερικά χρόνια να μείνει με περιορισμένες μεγάλες μονάδες επιφανείας.

Την ίδια ώρα το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ που θα μπορούσε να δώσει μια σημαντική ανάσα δείχνει να μην προχωράει καθόλου καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο ξένες εταιρείες TKMS και Thales έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό των 600 εκατ. ευρώ που απαιτούνταν για την αναβάθμιση, έχοντας υποπέσει στο …αμάρτημα του «πληθωρισμού της απληστίας».

Οι Constellation και το εργατικό δυναμικό που λείπει

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα ανάπτυξης και ναυπήγησης των καινούργιων φρεγατών κλάσης Constellation του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ είναι σημαντικά, καθώς η παράδοση του πρώτου πολεμικού πλοίου της κατηγορίας θα καθυστερήσει περίπου τρία χρόνια, όπως αναφέρουν τα πορίσματα έκθεσης που διενεργήθηκε από το U.S Navy.

Ειδικότερα, η νέα φρεγάτα Constellation της ομώνυμης κλάσης (FFG-62) που βρίσκεται υπό κατασκευή στα ναυπηγεία της εταιρείας Fincantieri στο Ουισκόνσιν, ενδέχεται να παραδοθεί στο αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό το 2029 και όχι το 2026 όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, σύμφωνα με την έκθεση που ζήτησε ο πολιτικός προϊστάμενος του U.S Navy, Κάρλος Ντελ Τόρο.

Η έκθεση αυτή παρουσιάζει στοιχεία και πληροφορίες μετά από έρευνες 45 ημερών για την πορεία των προγραμμάτων ανάπτυξης και ναυπήγησης υποβρυχίων και μονάδων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτής, διαπιστώθηκαν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για εξαρτήματα και πρώτες ύλες, καθώς και ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό και εργάτες, ήταν μερικοί από τους παράγοντες που προκαλούν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των πλοίων.

Μάλιστα όπως αναφέρει το US Navy Institute, το ναυπηγείο της Fincantieri στο Ουισκόνσιν προσπαθεί να προσλάβει εργατικό και υπαλληλικό δυναμικό για να ανταπεξέλθει στο πρόγραμμα, ενώ προσπαθεί να δώσει κίνητρα με μπόνους για να παραμείνουν στο έργο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Gowind-Korvetta-Naval-Group
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δύσκολο σταυρόλεξο για το Ναυτικό: Ψάχνει νέα πλοία με όριο τα 1,7 δισ.

Στο τραπέζι, εκτός από τις κορβέτες ή μια επιπλέον φρεγάτα, τίθεται και πρόταση για αμερικανικά πλοία τύπου LCS. «Εφόσον υπάρξουν επωφελείς προτάσεις, θα αξιολογηθούν», δηλώνει ο Ν. Δένδιας.
Doha-Gowind
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κορβέτες: Η νέα κίνηση από τους Ιταλούς και το «κρυφό» χαρτί των Γάλλων

Οι δύο ναυπηγικοί κολοσσοί σε συνεργασία με τα δύο κορυφαία ελληνικά ναυπηγεία διεκδικούν το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού προσφέροντας πολύ σημαντικά ανταλλάγματα.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τελειώνει η «ναυμαχία» για τις κορβέτες: Ο ρόλος Σκαραμαγκά - Ελευσίνας

Ως το τέλος του μήνα αποφασίζει η κυβέρνηση ανάμεσα στη γαλλική και την ιταλική πρόταση για την προμήθεια των 1,7 δισ. ευρώ, που θεωρείται κρίσιμη για την προσπάθεια ανασυγκρότησης των ελληνικών ναυπηγείων.
Belharra - Naval Group
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στην Επιτροπή της Βουλής οι συμβάσεις για Belharra και Rafale

Λίγο πριν το τέλος του χρόνου, έρχονται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, τα δύο μεγαλύτερα εξοπλιστικά προγράμματα που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας, μετά από πάρα πολλά χρόνια «ξηρασίας».
businessdaily-Iron-Dome-Israel
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο ελληνικός αντιαεροπορικός θόλος θα στηθεί με συνδρομή από το Ισραήλ

Δύο μεγάλες ισραηλινές επιχειρήσεις είναι σίγουρο ότι θα διεκδικήσουν μερίδιο στο ελληνικό πρόγραμμα, το οποίο θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ: Η Rafael και η Israel Aerospace Industries, οι οποίες δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα.
F-35
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η κρίσιμη διαπραγμάτευση για τα F-35 και το «όχι» Μητσοτάκη σε μεσάζοντες

Στην τελική ευθεία οι συζητήσεις με τους Αμερικανούς για τον αριθμό αεροσκαφών, τον τύπο τους και την τελική τιμή. «Όχι, ευχαριστώ» στα αντισταθμιστικά, που θα ωφελήσουν μόνο τους μεσάζοντες, όπως έχει τονίσει ο πρωθυπουργός.