ΓΔ: 1393.56 0.90% Τζίρος: 82.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:06:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
H υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, με τη δημοσιογράφο του Business Daily Μαρία Νικόλτσιου.

Σ. Ζαχαράκη στο BD: Ρεκόρ αφίξεων τον Μάιο, μεγάλες προσδοκίες για το 2022

Η υφυπουργός Τουρισμού, σε συνέντευξή της στο Business Daily, σημειώνει ότι μόνο στο πρώτο 15θήμερο οι αφίξεις ξεπέρασαν το 1 εκατ. Τι λέει για την ακρίβεια, τις ελλείψεις προσωπικού και τις τουριστικές επενδύσεις.

Με κινητήρα τον τουρισμό «τρέχει» η ανάκαμψη της ελληνική οικονομίας, επισημαίνει η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη σε συνέντευξή της στο Business Daily, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση εργάζεται εντατικά και συστηματικά για την ενίσχυση της έντονα ανοδικής τάσης του ελληνικού τουρισμού.

Σημειώνει ότι, παρά τις προκλήσεις που δημιουργεί η ρωσική εισβολή και η ενεργειακή κρίση, η τουριστική χρονιά έχει ξεκινήσει πολύ δυναμικά και τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι θα ξεπεράσουμε τα προ πανδημίας επίπεδα. Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα στην εύρεση προσωπικού, η κ. Ζαχαράκη σημειώνει ότι πρόκειται για πρόβλημα που απασχολεί τις περισσότερες τουριστικές χώρες, ενώ πρόσθετη πρόκληση αποτελεί ο νησιωτικός χαρακτήρας της χώρας μας.

Η υφυπουργός Τουρισμού αναφέρεται επίσης στις μεγάλες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης της εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας και στις πρωτοβουλίες και δράσεις της κυβέρνησης με στόχο η Ελλάδα να καταστεί προορισμός για όλον το χρόνο.

Τέλος, η κ. Ζαχαράκη αναφέρεται στο μεγάλο ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις στον τουρισμό, υπογραμμίζοντας ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι να γίνουν με βιώσιμο, ισόρροπο, και ποιοτικό τρόπο. «Το κλειδί για τον τουρισμό του μέλλοντος βρίσκεται στην ποιότητα», τονίζει χαρακτηριστικά,.

  • Μετά από δύο χρόνια πανδημίας και με ένα πόλεμο σε εξέλιξη, ποια είναι η πρώτη εικόνα που έχετε για τον ελληνικό τουρισμό αυτό το καλοκαίρι;

Οι πρώτες ενδείξεις είναι πολύ θετικές. Παρά τις νέες προκλήσεις της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης, η κατεξοχήν τουριστική χρόνια έχει ξεκινήσει νωρίτερα, όπως είχαμε δεσμευτεί, αλλά και ιδιαίτερα δυναμικά. Μόνο για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου, προγραμματίζονται 1 εκατομμύριο αεροπορικές αφίξεις, ενώ διεθνείς αερομεταφορείς έχουν προσθέσει εκατοντάδες χιλιάδες νέες θέσεις προς Ελλάδα, ξεπερνώντας και τα προ πανδημίας επίπεδα. Μεγάλοι tour operators φέτος βασίζονται ακόμα περισσότερο στην ελληνική αγορά, προβλέποντας διπλασιασμό των αφίξεων τους προς Ελλάδα. Η κρουαζιέρα και ο θαλάσσιος τουρισμός αναπτύσσουν ξεχωριστή δυναμική αύξησης, με περισσότερα πλοία από περισσότερα λιμάνια, και με έμφαση στο homeporting που πολλαπλασιάζει την τουριστική συνεισφορά στην ελληνική οικονομία. Ελληνικοί προορισμοί είναι στην κορυφή των αναζητήσεων σε όλη την Ευρώπη, και ήδη ως Ελλάδα κερδίζουμε την πρωτιά σε αγορές όπως η Γαλλία ή η Ρουμανία. Και οι προοπτικές διευρύνονται για τον ελληνικό τουρισμό, με την Αυστραλία να ανοίγει για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια, ή τις ΗΠΑ με 9 καθημερινές απευθείας πτήσεις και σχεδόν 470.000 προγραμματισμένες θέσεις προς Ελλάδα. Τα δεδομένα λοιπόν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και όλες μας οι δυνάμεις κατευθύνονται στην ενίσχυση της έντονης ανοδικής τάσης του ελληνικού τουρισμού.

  • Οι εκδρομείς του Πάσχα αλλά και τις Πρωτομαγιάς ταξίδεψαν μεν, αλλά  ήρθαν αντιμέτωποι με τις ανεβασμένες τιμές λόγω του αυξημένου κόστους στα καύσιμα. Το κλίμα αυτό θα αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα για τον κλάδο;

Είναι σαφές πως η πίεση της παγκόσμιας ενεργειακής και πληθωριστικής κρίσης επηρεάζει όλες τις οικονομίες του πλανήτη, και φυσικά την ελληνική. Όμως, ο ελληνικός τουρισμός δείχνει όπως και στην πανδημική κρίση μία αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα. Σημαντικός παράγοντας σε αυτό είναι και το πλέγμα μέτρων που η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, τόσο στην πανδημία όσο και τώρα με την ενεργειακή κρίση. Μετά τα μέτρα ύψους 43 δισ. ευρώ, ήδη από πέρσι λαμβάνονται νέα μέτρα στήριξης ύψους 4 δισ. ευρώ για την ενέργεια, και προσφάτως είχαμε τις επιπρόσθετες εξαγγελίες του πρωθυπουργού με τη νέα δέσμη μέτρων, που προσφέρουν μία ισχυρή ασπίδα προστασίας στους Έλληνες πολίτες και τις επιχειρήσεις. Η στήριξη αυτή θα συνεχιστεί για όσο χρειαστεί. Και μέρος της θα είναι και το νέο πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους» που εγκαινιάζουμε, μέσω του οποίου 200.000 συμπολίτες μας θα λάβουν μία ψηφιακή προπληρωμένη κάρτα 150 ευρώ για δαπάνες στον τουρισμό.

 

  • Είδαμε ρεπορτάζ για εργαζόμενους που θέλουν να δουλέψουν σεζόν στα νησιά, αλλά το κόστος διαμονής είναι άκρως αποτρεπτικό. Τι μπορείτε να κάνετε; 

Κατ’ αρχάς το ζήτημα των αυξημένων αναγκών σε προσωπικό για τον τουρισμό είναι κάτι που αντιμετωπίζουν όλες οι τουριστικές χώρες. Είναι γεγονός ότι η πανδημία όξυνε το πρόβλημα, ενώ χαρακτηριστικά του ελληνικού τουρισμού όπως η νησιωτικότητα δημιουργούν περαιτέρω προκλήσεις για τη χώρα μας. Ως κυβέρνηση έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες και για τη στήριξη των επιχειρήσεων και για τη στήριξη των εργαζομένων, ιδιαίτερα μέσω της αύξησης 10% του κατώτατου μισθού στην διετία, αλλά και προγραμμάτων όπως το «πρώτο ένσημο». Όμως, προτεραιότητα του πρωθυπουργού είναι και η τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και για αυτό φέτος κλιμάκια του ΣΕΠΕ προγραμματίζουν ιδιαίτερα εντατικούς ελέγχους. Πρόσφατα μάλιστα, σε κοινή σύσκεψη των Υπουργών Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και Τουρισμού Βασίλη Κικίλια με εκπροσώπους του ΣΕΤΕ συζητήθηκαν οι σχετικές πρωτοβουλίες αλλά και το σχέδιο για την καλύτερη κάλυψη των κενών θέσεων εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις, από ανέργους εγγεγραμμένους στη Δημόσιας Υπηρεσία Απασχόλησης.

Παράλληλα, προτεραιότητά μας είναι η ανταπόκριση και στην ανάγκη για περισσότερη κατάρτιση στον τουρισμό, για αυτό και ενισχύσαμε την πρακτική άσκηση στις σχολές μας με 10 επιπλέον επαγγελματικές κατηγορίες για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια, και υλοποιούμε ένα πρόγραμμα 20.000 θέσεων αναβάθμισης δεξιοτήτων στον τουρισμό μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ λάβαμε τεχνική βοήθεια άνω του μισού εκατομμυρίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αναδιοργάνωση της τουριστικής Εκπαίδευσης.

  • Μπορεί η χώρα μας να γίνει all year destination;

Είναι κάτι στο οποίο πιστεύουμε απόλυτα. Η Ελλάδα είναι πασίγνωστη διεθνώς για τις παραλίες και το καλοκαίρι της, έχει όμως πολλά περισσότερα να προσφέρει στον επισκέπτη της. Θέλουμε να αυξήσουμε το εύρος του ελληνικού τουρισμού και αυτό σημαίνει περισσότερες, ποιοτικές επιλογές στο τουριστικό μας πακέτο. Άλλωστε, η διεθνής τάση για αναζήτηση της αυθεντικότητας και της μοναδικότητας, επιβάλλει να δοθεί έμφαση στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Είναι οι μορφές που προσφέρουν οι εμπειρίες πέρα από τα συνηθισμένα, και όχι μόνο την περίοδο του καλοκαιριού. Έχουμε προτεραιοποιήσει αυτές τις μορφές τουρισμού στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης με κονδύλια άνω των 280 εκατομμυρίων, ενώ συγχρόνως αναπτύσσουμε δράσεις για το σύνολο τους, από τον θαλάσσιο, γαστρονομικό τουρισμό, οινοτουρισμό και αγροτουρισμό, μέχρι τον οικοτουρισμό, τον θρησκευτικό, τον αθλητικό, τον ορεινό και τον χειμερινό, τον καταδυτικό, και τον τουρισμό υγείας - ευεξίας, τον αλιευτικό, τον αεροπορικό κ.α.. Και βέβαια θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την επανέναρξη του τουρισμού συνεδρίων και εκθέσεων. Οι ειδικές μορφές τουρισμού κερδίζουν συνεχώς έδαφος και ενισχύουν την ακτινοβολία του συνολικού ελληνικού τουριστικού προϊόντος, σε όλο το έτος. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι πέρυσι τον Οκτώβριο, παρά την πανδημία, πετύχαμε καλύτερο αποτέλεσμα εσόδων από ό,τι τον Οκτώβριο του 2019, ενώ ο Νοέμβριος ήταν εξίσου ενθαρρυντικός. Σε αυτή την πορεία συνεχίζουμε, με αμείωτη προσπάθεια.

Σ´αυτή την κατεύθυνση ήταν μάλιστα και η καμπάνια της χώρας μας, που για πρώτη φορά είχαμε για τον χειμερινό τουρισμό με τον τίτλο «Greece does have a winter” και «Ζήσε την Ελλάδα και τον χειμώνα» αλλά και το γνωστό «Greekend»για την προώθηση του city break! Συγχρόνως, από το υπουργείο, με τις πρωτοβουλίες του Υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια και την υποστήριξη όλων μας, γίνονται οι επαφές με tour operators και αεροπορικές εταιρείες για τη δυνατότητα περισσότερων πακέτων και πτήσεων και τους υπόλοιπους μήνες.

  • "All you need is Greece" είναι το σλόγκαν για να προσελκύσουμε τουρίστες. Πιστεύετε ότι μπορούμε να υποστηρίξουμε αυτή την «υπόσχεση»;  

Ξεκάθαρα ναι. Και το έχουμε αποδείξει. Στην πιο δύσκολη στιγμή για τον παγκόσμιο τουρισμό, ο ελληνικός τουρισμός ξεχώρισε διεθνώς για την ανθεκτικότητά του και τη δυνατότητά του να υπερβαίνει και τις πιο αντίξοες συνθήκες. Το σλόγκαν μας αυτό της καμπάνιας του 2021, αποδείχθηκε αληθινά προφητικό, καθώς η Ελλάδα προσέφερε μία πλήρη τουριστική εμπειρία διασφαλίζοντας παράλληλα και την υγεία των επισκεπτών μας. Μόνο τυχαίο δεν ήταν το ότι ήμασταν πρώτοι στην τουριστική ανάκαμψη στην Ευρώπη και το ότι ο τουρισμός ήταν ο καταλύτης για την επίτευξη του υψηλού ρυθμού ανάπτυξης 8,3% που ξεπέρασε κάθε προσδοκία και μας οδήγησε στην δεύτερη θέση της Ευρωζώνης συνολικά με παράλληλη αύξηση της μέσης δαπάνης κατά 27% σε σχέση με το 2019. Ο ελληνικός τουρισμός έχει λοιπόν αποδείξει με τον καλύτερο τρόπο την δύναμη που κρύβει μέσα του, δύναμη την οποία βήμα-βήμα και με σχέδιο απελευθερώνουμε, σε όλες της τις εκφάνσεις, σε κάθε μορφή τουρισμού.

  • Πώς μπορούμε να προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο;

Η χώρα μας είχε πάντοτε ένα εξαιρετικό τουριστικό προϊόν που όπως είπαμε έδειξε την αντοχή του στα δύσκολα. Παρά το αρχικό χτύπημα της κρίσης, όσοι πίστεψαν στον ελληνικό τουρισμό, δικαιώθηκαν για την επιλογή τους αυτή με την ισχυρή ανάκαμψη του 2021, με αύξηση πάνω από 140% σε σχέση με το ‘20 και έσοδα που έφτασαν στο 60% της προπανδημικής εποχής, ενώ φέτος πάμε οπωσδήποτε για ακόμα υψηλότερη επίδοση.

Αυτό που στο παρελθόν προβλημάτιζε τους επενδυτές ήταν η γραφειοκρατικοί και φορολογικοί περιορισμοί, οι οποίοι όμως στη θητεία αυτής της κυβέρνησης έχουν μειωθεί κατακόρυφα. Μάλιστα αυτά τα δύο χρόνια της κρίσης σημειώθηκαν ήδη επενδύσεις - ρεκόρ στον ελληνικό τουρισμό, που αποτελούν την καλύτερη ψήφο εμπιστοσύνης για το μέλλον του. Στις διεθνείς μας επαφές, τόσο με ευρωπαϊκούς φορείς όσο και φορείς χωρών της Μέσης Ανατολής, -όπως της Σαουδικής Αραβίας ή των ΗΑΕ που επισκέφτηκα πρόσφατα- η ζήτηση για συμμετοχή στην ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού είναι πρωτοφανής. Έχουμε λοιπόν πλέον απτά αποτελέσματα, τα οποία το επόμενο διάστημα θα πολλαπλασιαστούν. Όμως απόλυτη προτεραιότητα μας είναι αυτό να γίνει με τρόπο βιώσιμο, ισόρροπο, και ποιοτικό. Γιατί το κλειδί για τον τουρισμό του μέλλοντος βρίσκεται στην ποιότητα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Τ. Χωμενίδης στο BD: Το «Μ. Βρεταννία» θα συνεχίσει να γράφει ιστορία

Ο διευθύνων σύμβουλος της Λάμψα μιλά στο BD για τα 150 χρόνια ιστορίας και το μέλλον του ξενοδοχείου «Μ. Βρεταννία». Το σχέδιο για τον τομέα των καζίνο, οι νέες επενδύσεις και τα κρίσιμα ζητήματα για τον τουρισμό.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Σοφία Στάικου στο BD: Το Κτήμα Semeli, μια νέα εμπειρία οινοτουρισμού

Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Σεμέλη Οινοποιητική μιλά στο BD για τις επενδύσεις στο Κτήμα Semeli που δημιούργησαν μια νέα εμπειρία οινοτουρισμού με προτεραιότητα στον σεβασμό του περιβάλλοντος.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αλ. Αγγελόπουλος στο BD: Ανακάμπτει ο τουρισμός, απρόβλεπτη η πανδημία

«Δεν μπορούν και δεν πρέπει να γίνονται προβλέψεις για το 2022», υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Aldemar Resorts σε συνέντευξη στο Business Daily. Τι λέει για το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον, την ελλιπή προσαρμογή στο ESG και την ανάγκη για νέες υποδομές.
optima bank
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Δ. Κυπαρίσσης στο BD: Οι ελληνικές τράπεζες είναι οι υγιέστερες στην Ευρώπη

Ο διευθύνων σύμβουλος της Optima Bank, σε συνέντευξη στο BusinessDaily, μιλάει για τη νέα σελίδα στο τραπεζικό σύστημα, το επιχειρηματικό μοντέλο και τη στρατηγική της τράπεζας και σχολιάζει τις διεργασίες για «πέμπτο πόλο».