ΓΔ: 1376.55 0.81% Τζίρος: 5.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:52:42 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Η διευθύντρια του CapsuleT, Κατερίνα Σαριδάκη

Κ. Σαριδάκη στο BD: Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κόμβος τουριστικών startup

Η διευθύντρια του επιταχυντή του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου για τον τουρισμό, CapsuleT, τονίζει στο BD πως αυξάνεται το επενδυτικό ενδιαφέρον για τις τουριστικές startup. Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχουν για να πετύχουν.

Σημαντικές προοπτικές ανοίγονται για τις τουριστικές startup στη χώρα, καθώς ο τουρισμός επανέρχεται σε δυναμική ανάπτυξη μετά τη δύσκολη διετία της πανδημίας. Οι τουριστικές startup προσφέρουν ψηφιακά εργαλεία σε επιχειρήσεις ώστε να διαχειριστούν τις απαιτήσεις του εισερχόμενου τουρισμού. Ήδη πολλές ελληνικές νεοφυείς εταιρείες, όπως η Vivestia, η Ferryhopper, η Clio Muse Tours, η Campsaround και η Hotellisense, μεταξύ άλλων, κάνουν σημαντικά βήματα ανάπτυξης.

«Η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει ένα βασικό πόλο τουλάχιστον στη Μεσόγειο, και πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει ένα travel tech hub, γιατί στη χώρα μας μπορούμε να συνθέσουμε όλη την ποικιλία των τουριστικών εμπειριών και επαγγελματιών», δηλώνει στο BD, η Κατερίνα Σαριδάκη, διευθύντρια του CapsuleT.  Επισημαίνει πως «υπάρχουν πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες για εφαρμογές» από τους νέους στη χώρα, με τον τεχνολογικό επιταχυντή του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου να ξεκινά σε λίγες μέρες τον 4ο κατά σειρά διαγωνισμό τεχνολογικών ιδεών Idea Platform, δίνοντας την ευκαιρία σε νέους και νέες να παρουσιάσουν την ιδέα τους και να την εξελίξουν πιθανότατα σε ένα καινοτόμο και κερδοφόρο τουριστικό προϊόν

Σύμφωνα με την κ. Σαριδάκη, οι ελληνικές τουριστικές startup προσφέρουν καινοτόμες λύσεις που αναβαθμίζουν την εμπειρία του επισκέπτη και συνολικά το τουριστικό προϊόν της χώρας και, παράλληλα, συγκεντρώνουν όλο και περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον, μετά την «αγρανάπαυση» της αγοράς λόγω της πανδημίας.

  • Οι νέοι Έλληνες έχουν καλές ιδέες ώστε να μπορούν να αναβαθμίσουν την τουριστική εμπειρία στη χώρα; Μετά από 3 Idea Platform στα οποία παρουσιάστηκαν αρκετές ιδέες και δημιουργήθηκαν ενδιαφέρουσες τουριστικές startup, τι έχουμε να περιμένουμε από τον 4ο νεανικό διαγωνισμό ιδεών του CapsuleT;

Ο διαγωνισμός είχε πάρει παράταση μέχρι τις 23 Μαρτίου λόγω της μεγάλης ζήτησης που υπήρχε και της διαπίστωσης ότι υπάρχουν ακόμα πολλές φρέσκιες ιδέες από φοιτητές που δουλεύουν κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες εφαρμογές.

Θέλουμε το idea platform να είναι ένα ασφαλές σημείο αναφοράς για να δοκιμάσουν οι νέοι Έλληνες αν αυτή η ιδέα που έχουν θα μπορούσε να αναπτυχθεί τη δεδομένη στιγμή και να γίνει επιχειρηματική πρόταση. Είναι σημαντικό να κερδίζουν σε χρόνο και γνώση τα παιδιά που έρχονται σε εμάς, από το να περιφέρονται απλά με μια ιδέα περιμένοντας να πετύχουν κάτι το οποίο ίσως να μην είναι σε σωστή βάση.

Θέλουμε να βλέπουμε να αναπτύσσονται ιδέες και να τις οδηγούμε προς την σωστή κατεύθυνση. Είναι χαρακτηριστικό πως από τις 78 ομάδες που έχουν περάσει από τα προγράμματα γύρω στις 45 έχουν κάνει pivot (σ.σ. έχουν αλλάξει το επιχειρηματικό τους μοντέλο).

Υπάρχουν λύσεις και εφαρμογές οι οποίες μπορεί να μην είναι αμιγώς τουριστικές. Όμως, το τουριστικό προϊόν δεν περιλαμβάνει μόνο το booking engine και τις περιηγήσεις. Υπάρχουν λύσεις, όπως εξοικονόμηση ενέργειας και διαχείριση πόρων. Πώς μπορεί να προστατευτεί μια παραλία ή το φυσικό τοπίο ενός προορισμού. Λύσεις για την προσβασιμότητα των ατόμων με δυσκολία μετακίνησης, συνδεσιμότητα, ασφάλεια λόγω καιρικών συνθηκών και έκτακτων περιστατικών. Όλα αυτές οι υπηρεσίες και οι εφαρμογές θα μπορούσαν να αναβαθμίσουν συνολικά έναν τουριστικό προορισμό.

Αυτά είναι πολύ σημαντικά θέματα που στον CapsuleT θέλουμε να αναδείξουμε και να δούμε ιδέες γύρω από αυτό. Περιμένουμε τέτοιου είδους λύσεις, που σαν συνολικό κομμάτι υπηρεσιών αναβαθμίζουν την εμπειρία του πελάτη αλλά και την βιωσιμότητα ενός τόπου και μιας επιχείρησης.

  • Τι είναι αυτό που χρειάζονται οι ελληνικές τουριστικές startup για να αναπτυχθούν ή και να βγουν και εκτός συνόρων; Μπορούν να συγκεντρώσουν επενδυτικό ενδιαφέρον στο δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον που υπάρχει;

Για να υπάρχει μια επιτυχημένη startup πρέπει να υπάρχει και μια ισχυρή και πολυδιάστατη ομάδα που τα μέλη της θα αλληλοσυμπληρώνονται. Το ιδανικό μείγμα για μια ομάδα αποτελείται από μέλη που γνωρίζουν το τουριστικό management και business, έχοντας την εμπειρία και γνώση του κλάδου, αλλά και ταλαντούχους μηχανικούς.

Προφανώς πρέπει να υπάρχει και μια σημαντική καινοτόμα ιδέα. Να υπάρξει ένα προϊόν που θα διαφοροποιείται και θα το χρειάζεται η αγορά, καθώς θα δίνει λύση σε ένα πρόβλημα που υπάρχει, ενώ θα πρέπει να είναι και ανταγωνιστικό.

Είναι αλήθεια πως με την πανδημία είχε ατονήσει το ενδιαφέρον για την τεχνολογία στον τουρισμό, καθώς η αγορά ήταν «παγωμένη». Ωστόσο πλέον η αγορά δείχνει να ζωντανεύει ξανά κυρίως για startups που είναι στο ξεκίνημα, στο pre-seed επίπεδο, και όχι σε Series A και B. Βλέπουμε να υπάρχουν περισσότερες αρχικές επενδύσεις σε startup και να δείχνουν ενδιαφέρον angel investors και funds για startups που βρίσκονται σε pre seed επίπεδο.

Είναι χαρακτηριστικό πως στην έκθεση στο Βερολίνο, τέσσερις ελληνικές startups συμμετείχαν σε masterclass με 17 συνολικά εταιρείες που διοργανώθηκε από επενδυτικό fund και εκεί είχαν την ευκαιρία να τους δουν angel investors που μπορούν να συνεργαστούν μελλοντικά.

  • Μπορούν οι ελληνικές startup να αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν της χώρας;

Οι ελληνικές startup μπορούν να αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν και έτσι το αντιμετωπίζουμε στον CapsuleT. Οι τεχνολογικές εφαρμογές αποτελούν βασικό πυλώνα του τουριστικού προϊόντος, καθώς για να δημιουργήσεις μια καλύτερη εμπειρία για τον επισκέπτη χρειάζονται τα τεχνολογικά μέσα και οι digital λύσεις.

Υπάρχουν εφαρμογές που προσφέρουν εικονική περιήγηση σε μουσεία, μνημεία αλλά και καταλύματα, δίνοντας μια πρόγευση στον επισκέπτη πριν έρθει στην Ελλάδα. Πλέον αρκετός κόσμος επιλέγει να «ταξιδέψει» πρώτα μέσω του διαδικτύου και να δει ό,τι υλικό μπορείς να του προσφέρεις, ώστε να προετοιμάσει το ταξίδι του και να μπει σε κλίμα διακοπών πολύ νωρίτερα.

Είναι επίσης οι εμπειρίες που μπορεί να ζήσει ένας επισκέπτης μέσα από λύσεις για booking. Εκτός από τα εισιτήρια και το κατάλυμα, ο επισκέπτης θέλει να μπορεί να κλείσει μια επίσκεψη σε ένα οινοποιείο ή οτιδήποτε αποτελεί μέρος της τοπικής οικονομίας. Να κλείσει μια κρουαζιέρα ή ένα ταξίδι με σκάφος καθώς και άλλες outdoor δραστηριότητες. Υπάρχουν εφαρμογές που δίνουν λύσεις όχι μόνο στο booking αλλά και την ανάδειξη τέτοιων δυνατοτήτων.

Άλλες εφαρμογές μέσω του gamification δίνουν την δυνατότητα περιήγησης στην πόλη όπου μπορεί ο επισκέπτης να ανακαλύψει «κρυμμένα διαμαντάκια». Εφαρμογές που χτίζουν σύγχρονες ιστορίες και περιεχόμενο. Ένας ταξιδιώτης κάπως πρέπει να την βρει όλη αυτή την πληροφορία και να ζήσει αυτή την εμπειρία.

  • Η χώρα μας διαθέτει τεράστια παράδοση στον τουρισμό και αποτελεί μια από τις βασικές αγορές παγκοσμίως σε επίπεδο υπηρεσιών. Ωστόσο, μπορεί η Ελλάδα να γίνει επίσης και ένας πόλος, ένα hub καινοτομίας για τον τουρισμό;

Αυτό είναι το όραμα μας. Μας πήγε λίγο πίσω η πανδημία, αλλά βρίσκονται καθ’ οδόν δράσεις και προγράμματα. Έχουμε πολλά ταλέντα στη χώρα και θέλουμε να επιστρέψουν και εκείνα τα ταλέντα που βρίσκονται στο εξωτερικό.

Η χώρα αποτελεί all season τουριστικό προορισμό, καθώς διαθέτει από χιονοδρομικά κέντρα μέχρι εναλλακτικό τουρισμό και γαστρονομικό. Έχει τρομερή ποικιλία σε αυτά που μπορεί να προσφέρει και διαθέτει όλο το κομμάτι της διαμονής.

Κατ’ επέκταση, για μια εταιρεία από το εξωτερικό που θέλει να δοκιμάσει ή να ξεκινήσει κάτι καινούριο, είμαστε ίσως από τα πιο ιδανικά test market. Μπορούν να έρθουν να κάνουν την έρευνα τους και να μάθουν για τομείς, όπως το yachting για παράδειγμα, που δεν θα μπορούσαν ίσως πίσω στη χώρα τους.

Μπορούμε να προσελκύσουμε digital nomads, οι οποίοι μπορούν να δημιουργήσουν μελλοντικά μια κοινότητα και να υπάρξουν συνέργειες, που αποτελούν «κλειδί» για τον τουρισμό. Όλη η τεχνογνωσία που βρίσκεται στη χώρα μπορούμε να την εμπλουτίσουμε και να την αναπτύξουμε φέρνοντας startup από το εξωτερικό όπου με τις διαφορετικές τους εμπειρίες, μπορούν να δημιουργήσουν ένα think tank μεταξύ των startups του κλάδου.

Να σημειώσουμε πως είμαστε και partners σε πρόγραμμα της ΕΕ που περιλαμβάνει την δημιουργία τριών digital innovation hub. Ένα από αυτά, το Smart Attica έχει ξεκινήσει στην Ελλάδα από τον Ιανουάριο και επικεντρώνεται σε λύσεις smart cities, mobility, big data, τουρισμός-πολιτισμός. Θα γίνουν διάφορα έργα που στόχο έχουν να βοηθήσουν τους ερευνητές αλλά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη ψηφιακή τους μετάβαση, και θα τρέξουν από εκεί πολύ σημαντικά έργα για τον κλάδο και γενικότερα. Είμαστε στη φάση που σχεδιάζουμε τα έργα που θα ανακοινωθούν και θα τρέξουν από το hub.

  • Τι είναι αυτό που προσφέρει ο CapsuleT στις τουριστικές startup που βρίσκονται στην αρχή τους; Πώς μπορούν να εξελιχθούν μέσα από τον επιταχυντή του ΞΕΕ;

Ο CapsuleT είναι ουσιαστικά μια εταιρική κοινωνική ευθύνη του ΞΕΕ και αποτελεί τον μόνο επιταχυντή στην Ελλάδα για τον τουρισμό και έναν από τους λίγους που υπάρχουν στην Ευρώπη. Αυτό που θέλουμε είναι όσοι συμμετέχουν στα προγράμματα και τις δράσεις να λάβουν όσο το δυνατόν περισσότερη γνώση και τεχνογνωσία ώστε να σταθούν καλύτερα στα πόδια τους και να δημιουργήσουν το καλύτερο δυνατό προϊόν.

Παράλληλα με το ΞΕΕ να έχει πάνω από 10.000 μέλη γνωρίζουμε τις επιχειρήσεις με τις startup όπου καλούνται σε συναντήσεις, συναναστρέφονται με ανθρώπους τους χώρου, ενώ αντίστοιχα οι επιχειρηματίες έρχονται σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες.

Δεν ζητάμε fees, equity, ούτε και ποσοστά. Δεν ζητάμε τίποτα από τις ομάδες, αλλά θέλουμε να συνεχίσουν να εξελίσσονται και να δίνουμε την ευκαιρία σε περισσότερους νέους να συμμετέχουν στις δράσεις μας.

Επίσης οι περισσότεροι μέντορες και συνεργάτες προέρχονται από τον κλάδο του τουρισμού, όπως και οι κριτές στις επιτροπές, ενώ και τα workshop που πραγματοποιούνται είναι σε αντικείμενα που αφορούν τον τουρισμό. Στο Idea Platform υπάρχουν δυο ομάδες που βοηθούν τις νέες startup. Η μια αποτελείται από startuppers που έχουν κάνει τα βήματα, έχουν σηκώσει χρήματα και έχουν δημιουργήσει επιχειρήσεις που έχουν μεγαλώσει. Ενημερώνουν για τα βήματα που θα πρέπει να κάνουν οι startup που θέλουν να ακολουθήσουν το μονοπάτι του τουρισμού. Υπάρχουν και οι ειδικοί της αγοράς που γνωρίζουν το κομμάτι του μάρκετινγκ, ή της παρουσίασης μιας ιδέας. Υπάρχει μια ολιστική προσέγγιση ώστε από την ιδέα να αποκτήσεις μια ολοκληρωμένη εικόνα για το που θες να πας.

Ο στόχος μας σαν επιταχυντής είναι να βοηθούμε αυτές τις ομάδες να αναπτυχθούν μέσα στην ελληνική αγορά, δημιουργώντας ένα δίκτυο επαφών και πελατών ώστε να ισχυροποιηθούν, και να βγάλουν ένα προϊόν στην αγορά λειτουργικό και κερδοφόρο. Έχοντας σαν εφόδιο ένα καλό πελατολόγιο όπως το ελληνικό θα μπορούν να βγουν και στο εξωτερικό.

Δίνουμε βήμα στις ομάδες που συμμετέχουν στον CapsuleT μέσα από τις διεθνείς εκθέσεις και τη συμμετοχή σε αποστολές του ΕΟΤ, με τις startup να έρχονται σε επαφές με τους εκθέτες εκεί και να πραγματοποιούν αρκετά ραντεβού συγκεντρώνοντας μεγάλο ενδιαφέρον. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Α. Τσιμπούκης στο BD: Πώς στηρίζει η Cisco τον ψηφιακό μετασχηματισμό

Ο Managing Director, της Cisco για Ελλάδα, Πορτογαλία, Κύπρο και Μάλτα μιλάει για τα δύο κέντρα μετασχηματισμού και ψηφιακών δεξιοτήτων στη Θεσσαλονίκη και τη Σύρο και την ανάγκη για διεύρυνση της δεξαμενής ταλέντων στην Πληροφορική.
vivestia
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Vivestia: Κρατήσεις σε ξενοδοχεία με «οδηγό» το virtual reality

Η τουριστική startup απεικονίζει ψηφιακά τους χώρους ξενοδοχείων για να αποφεύγει ο καταναλωτής δυσάρεστες εκπλήξεις από παραπλανητικές φωτογραφίες. Επεκτείνεται στη διεθνή αγορά και αναζητεί επενδυτές.
kleesto
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

kleesto: Ψηφιακές λύσεις στον τουρισμό για τη δικτύωση επιχειρήσεων

Η τουριστική startup έχει δημιουργήσει ψηφιακά οικοσυστήματα με περισσότερες από 1.800 επιχειρήσεις και συμβάλλει στην ανάπτυξή τους. Επεκτείνεται σε νέες αγορές και βρίσκεται σε αναζήτηση επενδυτικών κεφαλαίων.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Θ. Κώτσανης (Bayer): Ευκαιρίες για ανάπτυξη καινοτομίας στην Ελλάδα

Την δημιουργία ενός οικοσυστήματος που θα ενισχύσει την ανάπτυξη της καινοτομίας και των κλινικών ερευνών στην Ελλάδα υλοποιεί η Bayer και φέρνει πιο κοντά τις ελληνικές startup με τις γερμανικές επιχειρήσεις.
venetsianos-eurobank
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Σπ. Βενετσιάνος (Eurobank): Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον στον τουρισμό

Οι επενδυτές στρέφονται σε εξαγορές μονάδων λόγω της αύξησης του κατασκευαστικού κόστους, τονίζει στο BD ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της Eurobank, επικεφαλής Τομέα Structured Finance, Σπύρος Βενετσιάνος.