ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

«Πικρίζει» η... γεύση της σοκολάτας για καταναλωτές και παραγωγούς

Αυξήσεις τιμών άνω του 20% τα τελευταία χρόνια για τη σοκολάτα, οδηγεί σε μείωση της ζήτησης και στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Οι κορυφαίες σοκολατοβιομηχανίες της υφηλίου, όπως οι Hershey και Mondelez βρίσκονται σε ιδιαίτερα δύσκολες εμπορικές συνθήκες, καθώς η προσπάθειά τους να μετακυλήσουν τη συνεχιζόμενη αύξηση τόσο για το κακάο όσο και για τη ζάχαρη στους καταναλωτές αρχίζει να αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις. 

Η βιομηχανία είχε τεράστια κέρδη τα τελευταία δύο χρόνια, καθώς η ζήτηση για σοκολάτα διατηρήθηκε παρά τις αυξήσεις των τιμών, τα στοιχεία του Reuters δείχνουν ότι η τάση αυτή μπορεί να διακοπεί, καθώς οι τιμές του κακάο έφτασαν σε υψηλά 46 ετών και οι τιμές της ζάχαρης βρίσκονται κοντά στις υψηλότερες τιμές τους εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία.

Οι καταναλωτές στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική έχουν ήδη δει αυξήσεις τιμών περίπου 20% τα τελευταία δύο χρόνια και αρχίζουν να μειώνουν την ποσότητα σοκολάτας που αγοράζουν, όπως δείχνουν τα στοιχεία που συγκέντρωσε για το Reuters η εταιρεία ερευνών αγοράς Nielsen.

«Η αύξηση στη ζάχαρη και το κακάο ειδικά είναι σημαντική», τονίζει ο οικονομικός διευθυντής της Mondelez, Λούκα Ζαραμέλα και προσθέτει ότι «μιλάμε πιθανότατα για μια (αύξηση) τουλάχιστον 30% αν εξετάσουμε τους τελευταίους 12 μήνες, ή και περισσότερο, ιδιαίτερα στο κακάο».

Αλλά μετά από περισσότερα από δύο χρόνια υψηλότερων τιμών, οι λιανοπωλητές αντιδρούν, ανέφεραν οι αναλυτές, με αποτέλεσμα μια μάχη που θέτει σε κίνδυνο τα περιθώρια και την κερδοφορία των εταιρειών παραγωγής.  Μια τέτοια μάχη είχε ως αποτέλεσμα η Mondelez να αποσύρει τις μπάρες Cadbury και Milka από τα ράφια της βελγικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Colruyt, αφού δεν κατάφερε να συμφωνήσει στις τιμές.

Οι παραγωγοί σοκολάτας βασίζονται στην παραδοσιακή ανθεκτικότητα του προϊόντος τους στις αυξήσεις των τιμών. Η Mondelez αύξησε τις προβλέψεις της για την ετήσια αύξηση των εσόδων της τον περασμένο μήνα, ενώ η Hershey αύξησε τις προβλέψεις της για τα κέρδη της. «Τώρα που η τιμολόγηση είναι 100% εξασφαλισμένη, αναμένουμε αύξηση του όγκου και των εσόδων, καθώς και βελτίωση του περιθωρίου κέρδους για την Ευρώπη», εκτίμησε ο Ζαραμέλα.

Ωστόσο, η αύξηση του όγκου των πωλήσεων σοκολάτας της Mondelez έχει εξασθενήσει σημαντικά φέτος - από 14,8% τις 4 εβδομάδες έως τις 25 Φεβρουαρίου σε 3,2% τις 4 εβδομάδες έως τις 15 Ιουλίου σε ετήσια βάση - ακόμη και όταν διατήρησε τις αυξήσεις των τιμών της σε χαμηλά διψήφια ποσοστά, σύμφωνα με ανάλυση της Bernstein για τα στοιχεία της Nielsen. Τα στοιχεία έδειξαν ότι ο όγκος πωλήσεων της Hershey μειωνόταν όλο και περισσότερο κατά τη διάρκεια της περιόδου, καθώς η εταιρεία ανέβαζε τις τιμές.

«Βλέπουμε ότι οι καταναλωτές αρχίζουν να αντιδρούν περισσότερο από ό,τι πριν, θα ήμουν πολύ προσεκτικός με τις αυξήσεις των τιμών», δήλωσε ο Ντ. Σάντλερ, αναλυτής στην αμερικανική εταιρεία έρευνας αγοράς IRI.

Η Barry Callebaut, ο μεγαλύτερος παραγωγός σοκολάτας στον κόσμο που προμηθεύει τις περισσότερες μεγάλες μάρκες, συμπεριλαμβανομένης της Nestle, δεν αναμένει αύξηση του όγκου πωλήσεων φέτος. Ανέφερε τον περασμένο μήνα ότι οι όγκοι μειώθηκαν κατά 2,7% το εννεάμηνο που έληξε στις 31 Μαΐου.

Εν τω μεταξύ, η χαμηλότερης τιμής σοκολάτα «ιδιωτικής ετικέτας» συνεχίζει να κερδίζει μερίδιο αγοράς. Στις ΗΠΑ, ο όγκος πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε σχεδόν 9% το έτος έως τα μέσα Ιουνίου, παρά τις σχεδόν διψήφιες αυξήσεις των τιμών, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI.

Οι ήδη ανακοινωθείσες αυξήσεις τιμών της Hershey για το υπόλοιπο του 2023 είναι σε «υψηλό μονοψήφιο ποσοστό», ενώ εκείνες για το επόμενο έτος είναι «χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό», τόνισε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της. Η Hershey, με έδρα την Πενσυλβάνια, ελπίζει ότι καθώς θα χαλαρώνει το ρυθμό αύξησης των τιμών, ο όγκος των πωλήσεών της θα αντιστρέψει την τρέχουσα πτωτική τάση. Σχεδιάζει να στηριχθεί στην αυτοματοποίηση για να διατηρήσει το κόστος παραγωγής της χαμηλά.

Η Rabobank αναφέρει ότι αυτές οι πιέσεις κόστους θα μπορούσαν να συνεχιστούν και το επόμενο έτος λόγω του καιρικού φαινομένου Ελ Νίνιο στη Δυτική Αφρική και της έλλειψης εναλλακτικών παραγωγών που μπορούν να αυξήσουν γρήγορα την παραγωγή.

Οι κορυφαίοι παραγωγοί κακάο Ακτή Ελεφαντοστού και Γκάνα αντιμετωπίζουν ξηρασία, υπερβολικές βροχοπτώσεις και ασθένειες τα τελευταία δύο χρόνια. Αντιστοιχούν στα 2/3 της παγκόσμιας παραγωγής κακάο και οι αξιωματούχοι αγωνίζονται να βοηθήσουν τους αγρότες να αντιμετωπίσουν τις κλιματικές συνθήκες. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΓΟΡΕΣ

Το κακάο σε διεθνή έλλειψη: Άλμα τιμών 200% και... μικρότερες σοκολάτες

Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής έχουν πλήξει τις καλλιέργειες και οδηγούν σε συνεχές ράλι τιμών. Οι βιομηχανίες αντιδρούν, μειώνοντας την ποσότητα των γλυκισμάτων σε πιο φανταχτερές συσκευασίες και με διατήρηση των ίδιων τιμών.
ΑΓΟΡΕΣ

Οι traders με τα ρομπότ που... τρέλαναν τις διεθνείς τιμές πετρελαίου

Τεράστιους τζίρους καθημερινά κάνουν οι επενδυτικές εταιρείες που χρησιμοποιούν αλγόριθμους για τη διαπραγμάτευση εμπορευμάτων και γίνονται κυρίαρχοι στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, προκαλώντας μεγάλες διακυμάνσεις.
Xrisos, Agores, Gold
ΑΓΟΡΕΣ

«Έκρηξη» για τον χρυσό το 2024 αναμένουν οι αναλυτές έως τα 2.500 δολ.

Η διακοπή στις αυξήσεις επιτοκίων, οι φόβοι για ύφεση σε κάποιες οικονομίες αλλά και η ανθεκτικότητα της ζήτησης κοσμημάτων από χώρες όπως η Κίνα βασικοί παράγοντες στήριξης για το πολύτιμο μέταλλο.
Sitari, Wheat, Prices, Times
ΑΓΟΡΕΣ

Ξέφρενη άνοδος στις τιμές των σιτηρών μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία

Το πρώτο αγροτικό προϊόν που «είδε» την τιμή του να εκτοξεύεται είναι το σιτάρι, το οποίο από την έναρξη της ρωσικής εισβολής έχει εμφανίσει άνοδο 40%. Η Citigroup προβλέπει ότι μπορεί να φθάσει στα 14,50 δολ. από περίπου 12 που ήταν την Παρασκευή.