ΓΔ: 898.63 -0.74% Τζίρος: 98.36 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
amazon-amazon go
Φώτο: Shutterstock

Amazon: Σούπερ μάρκετ από το μέλλον χωρίς ταμεία και υπαλλήλους

Η Amazon άνοιξε στο Λονδίνο το πρώτο 100% ψηφιακό σούπερ μάρκετ εκτός αμερικανικής αγοράς, όπου οι πελάτες θα χρεώνονται αυτόματα για τις αγορές τους μέσα από ειδική εφαρμογή για κινητά.

Η Amazon, αφού άλλαξε τον τρόπο που χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο, εισάγοντας στη ζωή μας το ηλεκτρονικό εμπόριο, τώρα αλλάζει και τον τρόπο που θα ψωνίζουμε στο σούπερ μάρκετ: θέλει να βάλει τέλος στα καρότσια και τα ταμεία στην Ευρώπη. Μετά το επιτυχημένο λανσάρισμα των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ της στις ΗΠΑ, η Amazon άνοιξε το πρώτο κατάστημα «Amazon Go» στο Λονδίνο.

Ήδη η Amazon διαθέτει μέχρι στιγμής περίπου 25 καταστήματα «Amazon Go» στο Σιάτλ, το Σικάγο, τη Νέα Υόρκη και το Σαν Φρανσίσκο και συνεχίζει την επέκταση του φιλόδοξου πλάνου, στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών και των υποδομών της. Για την ώρα, το κατάστημα στο Λονδίνο, το οποίο θα λειτουργεί 7-11 το πρωί, διαθέτει φρούτα και λαχανικά, καθώς και έτοιμα γεύματα, ενώ οι πελάτες μπορούν να κάνουν τις αγορές τους, χωρίς να απαιτείται να πληρώσουν πριν την έξοδο.

Από πλευράς τους, οι καταναλωτές εκφράζουν τον ενθουσιασμό τους για το νέο σούπερ μάρκετ που δεν θα έχει καθόλου ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Ήδη παρατηρήθηκαν ουρές στο κατάστημα της Amazon στο Ealing Broadway στο δυτικό Λονδίνο. Το κατάστημα, τύπου «just walk out shopping» είναι το «πρώτο παντοπωλείο στο Ηνωμένο Βασίλειο που επιτρέπει να γίνονται οι αγορές και στη συνέχεια απλά να εξέρχεται» ο πελάτης από το κατάστημα, χωρίς να περνά από ταμείο. «Είναι επίσης το πρώτο φυσικό κατάστημα της Amazon έξω από τις ΗΠΑ», σύμφωνα με ανακοίνωση της Amazon.

Χρήση υψηλής τεχνολογίας

Όπως αναφέρει η Amazon, το κατάστημα στο Λονδίνο είναι παρόμοιο με τα υπόλοιπα καταστήματα «Amazon Go» στις ΗΠΑ. Χρησιμοποιεί αλγορίθμους τεχνολογίας «deep learning», εκπαιδεύοντας έτσι τις μηχανές σχετικά με το τι αγοράζουν οι καταναλωτές. Υπάρχουν κάμερες που καταγράφουν τις κινήσεις των πελατών και αισθητήρες στα ράφια που θα μετράνε το βάρος που έχουν τα προϊόντα. Οι αισθητήρες αυτοί θα μπορούν να καταγράφουν πότε ένας πελάτης επιστρέφει κάποιο προϊόν που έχει πάρει από ένα ράφι, επειδή τελικά αποφάσισε να μην το αγοράσει.

Κατά την είσοδο τους στο κατάστημα, οι  καταναλωτές περνούν μέσα από μπάρες όπου πρέπει να σκανάρουν το smartphone τους, όπου πρέπει να έχουν εγκατεστημένη την εφαρμογή «Amazon Go» και μετά μπορούν να περάσουν στο κατάστημα.

Στη συνέχεια μπορούν να κάνουν τις αγορές τους και κάθε προϊόν που παίρνει ο καταναλωτής από τα ράφια χρεώνεται αυτομάτως στον λογαριασμό του μέσω της εφαρμογής στο τηλέφωνό του. Ωστόσο, για όσα προϊόντα επιστρέφουν στα ράφια μειώνεται αυτομάτως και το ποσό χρέωσης στον λογαριασμό του πελάτη. Οι αγορές χρεώνονται στις πιστωτικές κάρτες των πελατών όταν φεύγουν από το κατάστημα με βάση τα δεδομένα των αγορών τους που έχουν συλλεγεί στη διάρκεια της παραμονής τους εντός του καταστήματος.

Το κατάστημα προσφέρει «μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων με το σήμα της ίδιας της Amazon, όπως κρέας, ψάρι, φρούτα και λαχανικά, αρτοσκευάσματα, έτοιμα γεύματα και προϊόντα πρώτης ανάγκης».

Δυναμική ανάπτυξη αφού ξεπέρασε τα προβλήματα

Το πρώτο «Amazon Go» είχε ανοίξει πιλοτικά τον Δεκέμβριο του 2016 για τους υπαλλήλους του τεχνολογικού κολοσσού ώστε να εντοπιστούν τα σφάλματα πριν μπει σε λειτουργία για το κοινό. Τα προβλήματα που είχαν εντοπιστεί τότε ήταν πως τα προϊόντα μπορεί να μετακινηθούν σε λάθος θέσεις στα ράφια, καθώς αυτό αποτελεί «αγαπημένη (κακή) συνήθεια» παιδιών και καταναλωτών, ενώ υπήρχαν και προβλήματα στον εντοπισμό των πελατών.

Μετά από ένα χρόνο δοκιμών, όπου η επικεφαλής του καταστήματος Amazon Go στο Σιάτλ ανέφερε ότι λειτούργησε άριστα, άνοιξε το 2018 τις πύλες του για τους καταναλωτές. Οι αγορές «Grab-and-go», όπως αποκαλούνται, αποτελούν το μέλλον του λιανικού εμπορίου. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το κατάστημα είναι «πανέξυπνο», οι πελάτες δεν βλέπουν κάποια αισθητή διαφορά σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα, αν εξαιρέσει κανείς την ανυπαρξία ταμείων.

Το πείραμα της Amazon, της μεγαλύτερης διεθνώς εταιρείας λιανικού εμπορίου, αναμένεται να έχει μελλοντικά σοβαρό αντίκτυπο στο λιανικό εμπόριο σε όλο τον κόσμο. Μετά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω διαδικτύου, έρχεται η ώρα και τα φυσικά ψώνια να διευκολυνθούν μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Ασφαλώς δεν είναι ένα κατάστημα για όσους απεχθάνονται τον «Μεγάλο Αδελφό» και εκείνους που ανατριχιάζουν στην ιδέα ότι όχι ένα αόρατο μάτι, αλλά πολλά τέτοια μάτια τους παρακολουθούν συνεχώς...

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Το φιάσκο της Volkswagen στις ΗΠΑ με το «αστείο» για "Voltswagen"

Πώς κινδυνεύει να μπλέξει ακόμη και με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μετά την ανακοίνωση ότι σκοπεύει να αλλάξει την επωνυμία της για να δηλώνει στροφή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.