ΓΔ: 1023.44 -1.19% Τζίρος: 70.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Image by Pixabay

Κοντά στην επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, υπέβαλε η ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων "Faktor", το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ - ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY - μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί - καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού - και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 - 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Έσοδα ρεκόρ 131 δισ. ευρώ για τη Νορβηγία από πετρέλαιο και αέριο

Εξαιτίας της μείωσης των ρωσικών προμηθειών και της αύξησης των εξαγωγών της, η Νορβηγία έγινε το 2022 ο μεγαλύτερος πάροχος φυσικού αερίου της Ευρώπης, επωφελούμενη ταυτόχρονα από την άνοδο των τιμών.
russia-oil
ΔΙΕΘΝΗ

Βυθίστηκαν κατά 40% τα έσοδα της Ρωσίας από πετρέλαιο και φυσικό αέριο

Βαρύ τίμημα πληρώνει η Μόσχα για την εισβολή στην Ουκρανία, καθώς οι δυτικές κυρώσεις έχουν πλήξει σημαντικά τις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας, ενώ παράλληλα το δημοσιονομικό έλλειμμα της χώρας μεγαλώνει.
ELPE_Siamisis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

HELLENiQ Energy: Κέρδη 1 δισ. ευρώ, μοιράζει μέρισμα 0,50 ευρώ ανά μετοχή

Οι πωλήσεις πετρελαιοειδών διαμορφώθηκαν στους 14,3 εκατ. τόνους, με τις εξαγωγές να διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα. Αρχίζει να φαίνεται η θετική συνεισφορά των επενδύσεων σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
russia-oil
ΔΙΕΘΝΗ

Πώς διακινείται μέσω... Μεσσηνίας ρωσικό πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές

Τουλάχιστον 23 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων έχουν διακινηθεί μεταξύ πλοίων στα ανοικτά του Μεσσηνιακού Κόλπου, σύμφωνα με το Bloomberg. Ανάλογη επιχείρηση είχε στηθεί και στην Ισπανία.