ΓΔ: 1423.18 0.39% Τζίρος: 72.83 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:40:43 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Image by Pixabay

Κοντά στην επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, υπέβαλε η ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων "Faktor", το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ - ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY - μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί - καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού - και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 - 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

russia-oil
ΔΙΕΘΝΗ

Ουκρανικά drones έβαλαν στο στόχαστρο ρωσικά διυλιστήρια πετρελαίου

Τουλάχιστον εννέα μεγάλα διυλιστήρια έχουν δεχθεί επιτυχώς επιθέσεις φέτος, θέτοντας σήμερα εκτός λειτουργίας το 11% της συνολικής δυναμικότητας της χώρας σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις.
Petrelaio, Oil, Brent, WTI, OPEC
ΔΙΕΘΝΗ

Ο ΟΠΕΚ+ παρατείνει τις περικοπές παραγωγής πετρελαίου και στο δεύτερο τρίμηνο

Τον περασμένο Νοέμβριο τα κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ+ υπό την Ρωσία συμφώνησαν σε εθελοντικές μειώσεις της παραγωγής τους αναφορικά με ημερήσιες ποσότητες μείωσης περίπου 2,2 εκατομμυρίων βαρελιών (bpd) για το πρώτο τρίμηνο του έτους.
maduro
ΔΙΕΘΝΗ

Με τον πρόεδρο της Γουιάνας αντάλλαξε δώρα ο Νικολάς Μαδούρο

Η πλούσια σε πετρέλαιο περιοχή, μέρος της επικράτειας της Γουιάνας που όμως διεκδικείται από τη Βενεζουέλα, βρίσκεται στην καρδιά προαιώνιας διένεξης ανάμεσα στις δύο χώρες, η οποία αναζωπυρώθηκε τους τελευταίους μήνες.
ΔΙΕΘΝΗ

Βόρεια Μακεδονία: Απόρριψη παράτασης της ισχύος των παλαιών διαβατηρίων

Σημειώνεται ότι στις 12 Φεβρουαρίου 2024 έπαψαν να ισχύουν τα διαβατήρια στα οποία αναγραφόταν η παλαιότερη ονομασία της χώρας «Δημοκρατία της Μακεδονίας», στη βάση της Συμφωνίας των Πρεσπών.
ΔΙΕΘΝΗ

Βόρεια Μακεδονία: Προκηρύχθηκαν οι προεδρικές και οι βουλευτικές εκλογές

Στις 28 Ιανουαρίου 2024 ορίστηκε υπηρεσιακή κυβέρνηση, η οποία θα οδηγήσει τη χώρα μέχρι τις εκλογές. Επικεφαλής της κυβέρνησης αυτής ορίστηκε ο προερχόμενος από το αλβανικό κόμμα DUI, Ταλάτ Τζαφέρι.