ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Η απεργία που απειλεί να γονατίσει τους κολοσσούς του Χόλιγουντ

Οι σεναριογράφοι στις ΗΠΑ απεργούν για πρώτη φορά μετά από 16 χρόνια. Ζητούν μεγαλύτερο μερίδιο από τα κέρδη που έφερε η έκρηξη του streaming και περιορισμούς στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για σενάρια.

Νέοι «πονοκέφαλοι» για τους κολοσσούς του streaming, καθώς οι σεναριογράφοι «κατέβασαν μολύβια», έπειτα από διαπραγματεύσεις έξι εβδομάδων με τη Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (AMPTP) όπου το χάσμα μεταξύ των δυο πλευρών παρέμεινε αγεφύρωτο. Η οικονομία του κινηματογράφου απειλείται με υψηλότατες ζημιές, καθώς η Συντεχνία Συγγραφέων της Αμερικής (WGA) θέτει στο τραπέζι εκτός από μεγαλύτερο μερίδιο από τα κέρδη της σύγχρονης έκρηξης του streaming και τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Η AMPTP που εκπροσωπεί τα μεγάλα στούντιο, συμπεριλαμβανομένων των Amazon, Disney, Netflix και Paramount δήλωσε ότι προσέφερε μια «ολοκληρωμένη πρόταση-πακέτο», η οποία περιελάμβανε υψηλότερες αμοιβές για τους συγγραφείς. Αλλά δεν ήταν πρόθυμη να βελτιώσει περαιτέρω την προσφορά αυτή «λόγω του μεγέθους άλλων προτάσεων που βρίσκονται ακόμη στο τραπέζι και στις οποίες η συντεχνία συνεχίζει να επιμένει».

Βασικά ζητήματα στις συνομιλίες ήταν ο τρόπος με τον οποίο πληρώνονται οι συγγραφείς για τις εκπομπές που συχνά παραμένουν για χρόνια στις πλατφόρμες streaming, καθώς και ο μελλοντικός αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης στη συγγραφή. Την ίδια στιγμή οι όμιλοι ψυχαγωγίας και οι υπηρεσίες streaming επιδιώκουν να ενισχύσουν τα αποτελέσματά τους, περιορίζοντας τις δαπάνες για νέο περιεχόμενο που έπληξαν τα κέρδη τους. Πολλοί από αυτούς ανέφεραν στη Wall Street ζημίες από το streaming τους τελευταίους μήνες και έκαναν σχέδια για την απόλυση χιλιάδων εργαζομένων.

«Παρόλο που διαπραγματευτήκαμε με πρόθεση να κάνουμε μια δίκαιη συμφωνία - και παρόλο που η απεργιακή σας ψήφος μας έδωσε τη δυνατότητα να πετύχουμε κάποια κέρδη - οι απαντήσεις των στούντιο στις προτάσεις μας ήταν εντελώς ανεπαρκείς, δεδομένης της υπαρξιακής κρίσης που αντιμετωπίζουν οι συγγραφείς», έγραψε η επιτροπή διαπραγμάτευσης στα μέλη σε επιστολή.

Υπογραμμίζουν επίσης ότι «η συμπεριφορά των εταιρειών δημιούργησε μια οικονομία περιστασιακής απασχόλησης σε διαδικτυακές πλατφόρμες, και η αμετακίνητη στάση τους σε αυτή τη διαπραγμάτευση έδειξε τη διαθέσή τους για περαιτέρω απαξίωση του επαγγέλματος του συγγραφέα».

Τι ζητούν οι σεναριογράφοι

Με βάση τις προτάσεις της WGA οι συγγραφείς θα κέρδιζαν περίπου 429 εκατ. δολάρια συνολικά ετησίως, ενώ η αντιπρόταση της AMPTP αφορούσε μια αύξηση της τάξης των 86 εκατ. δολαρίων ετησίως. Όπως υπολογίζει η WGA, τα κέρδη της βιομηχανίας έχουν εκτοξευθεί από 5 δισ. δολάρια το 2000 σε 28-30 δισ. δολάρια από το 2017-2021, καθώς το Χόλιγουντ έχει αλλάξει σημαντικά από το 2008, με αιχμή την άνοδο των υπηρεσιών streaming.

Παράλληλα, οι δαπάνες για πρωτότυπο περιεχόμενο streaming αυξήθηκαν από 5 δισ. δολάρια το 2019 σε 19 δισ. δολάρια το 2023 -το μεγαλύτερο μέρος αυτών από το Netflix, το οποίο ανέφερε 6 δισ. δολάρια λειτουργικά κέρδη το 2021 και 5,6 δισ. δολάρια το 2022.

Οι αλλαγές που έχουν επέλθει στη βιομηχανία έχουν ανατρέψει την παραδοσιακή δομή των αμοιβών στον κλάδο και, όπως υποστηρίζει η WGA, έχουν οδηγήσει περισσότερους συγγραφείς να δεσμεύονται σε μεγαλύτερη διάρκεια για λιγότερες αμοιβές καθώς οι σειρές streaming έχουν συχνά μεγαλύτερα προγράμματα παραγωγής αλλά λιγότερα επεισόδια ανά σεζόν, με βάση τα οποία υπολογίζεται η αμοιβή τους. Στην τηλεόραση, οι σεναριογράφοι συχνά πληρώνονται ανά επεισόδιο και εκεί που μια τηλεοπτική σειρά παρήγαγε κάποτε 22 ή περισσότερα επεισόδια κάθε σεζόν, οι σειρές streaming είναι συνήθως 8 έως 13 επεισόδια.

Στο τραπέζι μπήκε επίσης και το ζήτημα των δικαιωμάτων, που είναι χαμηλότερα για τις εκπομπές streaming από ό,τι για τις εκπομπές που μεταδίδονται σε επανάληψη στην καλωδιακή τηλεόραση. Αυτά τα ελάχιστα ποσά είχαν θεσπιστεί όταν το streaming ήταν στα σπάργανα ενώ οι πάροχοι streaming υπηρεσιών συχνά επιμένουν στην αποκλειστικότητα, περιορίζοντας τη διανομή των εκπομπών τους αλλού.

Η συντεχνία ζήτησε επίσης από τα στούντιο να τυποποιήσουν την αποζημίωση για το σενάριο, ανεξάρτητα από το αν μια ταινία κυκλοφορεί στις αίθουσες ή στο streaming, και να αυξήσουν τις εισφορές των στούντιο στο συνταξιοδοτικό πρόγραμμα και το ταμείο υγείας.

Οι επιπτώσεις της απεργίας

Μια τέτοια απεργία μπορεί να έχει βαθιές οικονομικές επιπτώσεις. Την τελευταία φορά που υπήρξε απεργία συγγραφέων, το 2007-2008, η εργασία σταμάτησε για 100 ημέρες και κόστισε 2,1 δισ. δολάρια μόνο στην οικονομία της Καλιφόρνιας.

Όταν οι συγγραφείς απεργούν, οι επιπτώσεις μπορεί να είναι μεγάλες, ιδίως για τους ανθρώπους που εργάζονται στην τηλεόραση. Η παραγωγή επιβραδύνεται ή σταματάει, πράγμα που σημαίνει ότι όλοι οι άλλοι εργαζόμενοι στον τομέα της ψυχαγωγίας - ηλεκτρολόγοι, τροφοδότες, ενδυματολόγοι, σκηνοθέτες, ηθοποιοί παρασκηνίου - πρέπει να βρουν άλλη δουλειά. Επίσης, ορισμένες τηλεοπτικές εκπομπές πρέπει να σταματήσουν την παραγωγή, ενώ άλλες θα καθυστερήσουν ή θα ολοκληρωθούν με λιγότερα επεισόδια.

Οι πρώτες επιπτώσεις μιας απεργίας, θα γίνουν αισθητές στις βραδινές εκπομπές της prime time ζώνης στις ΗΠΑ, όπως το Saturday Night Live ή το The Tonight Show. Πολλά από τα δίκτυα που φιλοξενούν τις εκπομπές αυτές θα προβάλλουν επαναλήψεις. Κάτι που σημαίνει μειωμένη τηλεθέαση που μεταφράζεται σε μειωμένες δυνατότητες για διαφημιστικά έσοδα. Τα δίκτυα ανήκουν στα στούντιο, και τα έσοδα από τις διαφημίσεις εξασφαλίζουν τα κέρδη τους.

Η απεργία του 2007-08 πραγματοποιήθηκε στα μέσα της σεζόν, και γι' αυτό είναι εν μέρει τόσο αξιομνημόνευτη, ωστόσο, αυτή η απεργία αρχίζει στις αρχές Μαΐου, περίοδο όπου οι περισσότερες παραδοσιακές σειρές ολοκληρώνουν τη σεζόν. Ήδη τα σενάρια για τις σειρές που πλησιάζουν στο τέλος της σεζόν τους ολοκληρώνονταν εσπευσμένα πριν από την απεργία, καθώς και τα σενάρια για μια πιθανή φθινοπωρινή πρεμιέρα, με στόχο να διατηρηθεί η διακοπή στο ελάχιστο. 

Ο πραγματικός αντίκτυπος θα γίνει αισθητός εάν η απεργία επεκταθεί και στη φθινοπωρινή σεζόν. Η απεργία του 1988 ξεκίνησε στις 7 Μαρτίου και έληξε στις 7 Αυγούστου, πράγμα που σήμαινε ότι οι περισσότερες σειρές έπρεπε να ξεκινήσουν τη φθινοπωρινή τους σεζόν στα τέλη Οκτωβρίου ή στις αρχές Νοεμβρίου, αντί για τα τέλη Σεπτεμβρίου ή τις αρχές Οκτωβρίου.

Ο αντιδράσεις για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Οι σεναριογράφοι που εδώ και δεκαετίες γράφουν σενάρια επιστημονικής φαντασίας με μηχανές που καταλαμβάνουν τον κόσμο, εκφράζουν τώρα την ανησυχία ότι τα ρομπότ θα πάρουν τις δουλειές τους. Η διαμάχη για την τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα από τα πολλά ζητήματα που μπήκαν στο τραπέζι.

Ειδικότερα η Συντεχνία Συγγραφέων της Αμερικής επιδιώκει να περιορίσει τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη συγγραφή σεναρίων για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Ο σεναριογράφος Τζον Όγκαστ, μέλος της επιτροπής διαπραγματεύσεων της WGA, δήλωσε ότι οι συγγραφείς έχουν δύο ανησυχίες σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «δεν θέλουμε το υλικό μας να τους ταΐζει και επίσης δεν θέλουμε να διορθώνουμε τα πρόχειρα τους σχέδια».

«Το πρόβλημα εδώ φαίνεται να είναι ότι νομίζαμε ότι η δημιουργικότητα, αυτή καθαυτή, ήταν το τελευταίο προπύργιο, που θα εμπόδιζε τις μηχανές να αντικαταστήσουν τη δουλειά κάποιου», δήλωσε ο Mike Seymour, συνιδρυτής του Motus Lab στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, που σημειώνει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει τους συγγραφείς να σπάσουν «το φαινόμενο της λευκής σελίδας».

Από την πλευρά τους οι συγγραφείς φοβούνται ότι θα παραγκωνιστούν, ή τουλάχιστον θα υποβαθμιστούν. «Αυτό που (η τεχνητή νοημοσύνη) θα μπορούσε να κάνει είναι να βγάλει ένα ακατάστατο έργο», δήλωσε ο Warren Leight, σεναριογράφος, σημειώνοντας πως τα στούντιο αντί να προσλαμβάνουν τους σεναριογράφους για να κάνουν ένα πρώτο προσχέδιο, θα τους προσλαμβάνουν για ένα δεύτερο το οποιο και θα πληρώνεται λιγότερο.

Η Συντεχνία των Σεναριογράφων πρότεινε ότι το υλικό που παράγεται από ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί «λογοτεχνικό» ή «πηγαίο» υλικό. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αν ένα στέλεχος του στούντιο παρέδιδε σε έναν συγγραφέα ένα σενάριο που είχε δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη για να το αναθεωρήσει, ο συγγραφέας δεν θα πληρωθεί με χαμηλότερη αμοιβή για το ξαναγράψιμο ή το «γυάλισμα», αλλά με την κανονική ενός πρωτότυπου σεναρίου.

Επίσης η WGA υποστηρίζει ότι τα υπάρχοντα σενάρια δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης, γεγονός που θα άνοιγε την πόρτα στην κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Η επικεφαλής διαπραγματευτής της WGA Ellen Stutzman δήλωσε ότι ορισμένα μέλη έχουν έναν άλλο όρο για την τεχνητή νοημοσύνη: «μηχανές λογοκλοπής».

«Έχουμε κάνει μια λογική πρόταση ότι η εταιρεία θα πρέπει να κρατήσει την τεχνητή νοημοσύνη μακριά από τη συγγραφή τηλεοπτικών και κινηματογραφικών έργων και να μην προσπαθήσει να αντικαταστήσει τους συγγραφείς», σημείωσε.

Αν και το θέμα είναι ένα από τα τελευταία σημεία των αιτημάτων της WGA, πολλά από τα οποία επικεντρώνονται στη βελτίωση των αποζημιώσεων στην εποχή του streaming, η συζήτηση σχετικά με τον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης στη δημιουργική διαδικασία θα καθορίσει το μέλλον της ψυχαγωγίας για τις επόμενες δεκαετίες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Η Disney κερδίζει το Netflix και αλλάζει τα δεδομένα στις streaming πλατφόρμες

Αλλάζει τον τρόπο που λειτουργούν οι streaming πλατφόρμες η αλματώδης ανάπτυξη του μοντέλου Disney+. Χάνει έδαφος το Netflix και αναζητά τρόπους αντίδρασης. Γιατί καθιερώνονται οι διαφημίσεις στις πλατφόρμες.
apple-streaming-tv-tileorasi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Στριμώχνουν» την ελληνική συνδρομητική TV το streaming και η πειρατεία

Μεγάλο μέρος της πίτας της συνδρομητικής τηλεόρασης έχουν πλέον οι streaming πλατφόρμες που κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στην ελληνική αγορά, ενώ η πειρατεία παραμένει ανεξέλεγκτη.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τέλος η κυριαρχία του Netflix στην Ελλάδα: Ποιες πλατφόρμες το απειλούν

Η συνδρομητική βάση του Netflix στην Ελλάδα έχει «βαλτώσει» το α' εξάμηνο του 2023, η streaming πλατφόρμα έχει να αντιμετωπίσει ισχυρό ανταγωνισμό από πληθώρα ταινιών και παράλληλων υπηρεσιών που προσφέρει ο ανταγωνισμός.