ΓΔ: 1464.39 0.46% Τζίρος: 72.81 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Hydrogen-Hydrogono-Agogos
Φωτο: Shutterstock

Προσεκτικά βήματα από την κυβέρνηση στην ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου

Τον Σεπτέμβριο το ρυθμιστικό πλαίσιο και οικονομική στήριξη με 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Όχι μαζικές επιδοτήσεις επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει ειδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε αυτή την αγορά.

Στην αποφυγή των λαθών που έγιναν με τα έργα ΑΠΕ στοχεύει η κυβέρνηση με το θεσμικό πλαίσιο που ετοιμάζει για την ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου.

Πηγές τονίζουν στο Business Daily ότι μέσα από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που ολοκληρώνεται το επόμενο διάστημα από το ΥΠΕΝ θα περιγράφεται η στρατηγική της χώρας σχετικά με το υδρογόνο.

Σε ό,τι αφορά το πολυαναμενόμενο θεσμικό πλαίσιο, συνεχίζεται η προετοιμασία από το υπουργείο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες. Αν και θεωρείται ένα καύσιμο που θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην πράσινη μετάβαση, η γενικότερη εκτίμηση είναι ότι ακόμα απέχει τεχνολογικά από το να μπορέσει να ανταγωνιστεί τις άλλες πηγές ενέργειας.

Μιλώντας χθες στο 2ο Hydrogen & Green Gases Forum, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ, Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης εκτίμησε ότι τον Σεπτέμβρη θα είναι έτοιμο το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με το υδρογόνο που περιέχει μια οικονομική υποστήριξη για την ανάπτυξη του κλάδου της τάξεως περίπου των 30 εκατ. ευρώ το χρόνο.

«Οι πιο τολμηροί θα πάρουν θέση τώρα. Εμείς ως πολιτεία, τελειώνουμε το ρυθμιστικό περιβάλλον του υδρογόνου, το αδειοδοτικό καθεστώς. Αυτά θα κάνουμε το Σεπτέμβριο. Ετοιμάζουμε ένα πρώτο draft, το επεξεργαζόμαστε, μέσα σε αυτό θα βάλουμε και ένα κομμάτι support scheme και θα ενθαρρύνουμε την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Αλλά πολύ μετρημένα και πολύ σεμνά», δήλωσε ο κ. Αϊβαλιώτης«Δεν θέλουμε να προτρέξουμε και να συμβεί αυτό που έγινε με την πρώτη γενιά των ΑΠΕ και να δηλώσουμε υπερβολικές επιδοτήσεις», πρόσθεσε ο ίδιος.

Στην συνέχεια, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  Θόδωρος Σκυλακάκης τόνισε ότι για την ώρα το θεσμικό πλαίσιο θα φιλοξενήσει πιλοτικές επενδύσεις. «Δεν σχεδιάζουμε να δώσουμε τις μαζικές επιδοτήσεις που θα επέτρεπαν να πάμε πολύ νωρίτερα στην ανάπτυξη της αγοράς του υδρογόνου, για τον απλούστατο λόγο ότι ως χώρα, από πλευράς βιομηχανίας, δεν έχουμε κάποιο ειδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε αυτή την αγορά», εξήγησε ο υπουργός.

Τα μεγάλα ποσά που δόθηκαν από την κυβέρνηση για την ανάπτυξη τόσο των φωτοβολταϊκών όσο και των αιολικών πάρκων συνέβαλαν καθοριστικά στην υψηλή διείσδυση των ΑΠΕ της χώρας, όμως την ίδια στιγμή δημιουργήθηκε ένα περιβάλλον όπου συχνά το δίκτυο δεν μπορεί να απορροφήσει το ρεύμα που παράγεται ενώ η ζήτηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, επηρεάζοντας αρνητικά την απόδοση των επενδύσεων.

Readiness test

Στο μεταξύ, έχουν ξεκινήσει οι πρώτες δοκιμές σε επίπεδο υποδομών. Η Barbara Morgante, Διευθύνουσα Σύμβουλος της enaon του ομίλου Italgas, σημείωσε ότι «στην Ελλάδα αρχίσαμε πριν από λίγες εβδομάδες μια αξιολόγηση του ελληνικού δικτύου έτσι ώστε να είναι έτοιμο όταν ετοιμαστεί το εθνικό πλαίσιο». «Η μελέτη θα χρειαστεί κάποιο χρόνο φυσικά διότι το δίκτυο έχει επεκταθεί. Ήδη έχουμε ετοιμάσει μια φάση ώστε να υπάρχει συντονισμός με τους διαχειριστές συστήματος μεταφοράς. Το δίκτυο είναι έτοιμο να κάνει το blending με το φυσικό αέριο», τόνισε η ίδια.

Πηγές αναφέρουν στο Business Daily ότι πρόκειται για readiness test το οποίο θα πραγματοποιηθεί σε διάφορα στάδια και θα συνεχίσει μέσα στο 2025.

Οι πρώτες επενδύσεις

Στα σημαντικότερα έργα στον κλάδο του πράσινου υδρογόνου ανήκει το BlueMed της Motor Oil, που αναπτύσσεται σε φάσεις και αναμένεται να ολοκληρωθεί πλήρως έως το τέλος του 2027.

Σε σύμπραξη με τη ΔΕΗ έχει δημιουργηθεί η κοινοπραξία Hellenic Hydrogen που παράγει πράσινο υδρογόνο σε βιομηχανική κλίμακα. Η αρχική δυναμικότητα της μονάδας θα είναι της τάξης των 50 MW, ενώ σε δεύτερη φάση ο σχεδιασμός προβλέπει αύξηση της δυναμικότητας στα 300 MW σε ένα έργο με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 350 εκατ ευρώ.

Στα άλλα σημαντικά έργα συγκαταλέγονται επίσης το project H2CEM της ΤΙΤΑΝ και το έργο Η2CAT της εταιρείας B&T Composites. Όμως το κόστος παραγωγής παραμένει ένας άγνωστος παράγοντας, λειτουργώντας ανασταλτικά για τους επενδυτές.

Αναφορικά με το BlueMed, ο Ιωάννης Βαρδινογιάννης, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil, υπογράμμισε στην γενική συνέλευση της εταιρείας την Τετάρτη ότι υπάρχουν ακόμα ερωτηματικά σχετικά με την επένδυση. «Το πράσινο υδρογόνο αφορά κυρίως το μέλλον, η στρατηγική συμμαχία με την ΔΕΗ μας δίνει πολλά περιθώρια ανάπτυξης. Σχετικά με το τι χρήσεις θα έχει, όλα θα κριθούν από το κόστος», σημείωσε ο ίδιος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-Mavros-DEI-Economist
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μαύρος (ΔΕΗ): Η ενεργειακή ασφάλεια συναρτάται με επενδύσεις σε ΑΠΕ

O αναπληρωτής CEO ΑΠΕ του Ομίλου ΔΕΗ αναφέρθηκε στα θέματα που επηρεάζουν την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς και στη στρατηγική του ομίλου ΔΕΗ στην ευρύτερη περιοχή.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε κατάσταση «υπερθέρμανσης» ο κλάδος ενέργειας με μπαράζ εξαγορών

Δομικές αλλαγές συντελούνται στον κλάδο με μεγάλης εμβέλειας εξαγορές, συγχωνεύσεις και επιχειρηματικές συμφωνίες. Το deal της Τέρνα Ενεργειακή, οι εξελίξεις σε ΔΕΠΑ Εμπορίας - ΕΛΠΕ και οι επόμενες μεγάλες κινήσεις.
businessdaily-DEI-Ananeosimes
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Ολοκλήρωση αιολικών πάρκων 40 MW στη Δυτική Μακεδονία

Το έργο εγκατεστημένης ισχύος 13,5MW αποτελείται από τρεις ανεμογεννήτριες των 4,5ΜW οι οποίες αναμένεται να παράγουν ενέργεια 38 GWh ετησίως, αποτρέποντας παράλληλα την εκπομπή περίπου 22.000 τόνων CO2.