ΓΔ: 817.24 0.26% Τζίρος: 53.08 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Κερδισμένοι οι Έλληνες εφοπλιστές από τον «πόλεμο» Σ. Αραβίας - Ρωσίας

Αύξηση 700% στα ναύλα των τάνκερ μετά την απόφαση της Σ. Αραβίας να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου και να ναυλώσει δεκάδες δεξαμενόπλοια, ενώ οι πετρελαϊκές εταιρείες τα χρησιμοποιούν ως αποθήκες.

Εκρηκτική άνοδο που αγγίζει ακόμα και το 700% έχουν σημειώσει κατά την διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να είναι οι μεγάλοι «κερδισμένοι», μιας κι ελέγχουν πάνω από το 26% του παγκόσμιου στόλου. Όπως αναφέρουν ναυλομεσίτες, η ναύλωση ενός δεξαμενόπλοιου από την Μέση Ανατολή με προορισμό την Κίνα έφτασε να κοστίζει πλέον 243.347 δολάρια/ημερησίως, μια αύξηση της τάξεως του 700% σε σχέση με πριν από μόλις μία εβδομάδα.

Μάλιστα, ερμηνεύοντας κανείς και τις κινήσεις στις οποίες προχωρούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες το τελευταίο διάστημα, αντιλαμβάνεται ότι η γενικότερη αίσθηση είναι ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σε υψηλό επίπεδο τις επόμενες εβδομάδες.

Την Δευτέρα το βράδυ, η Capital Ship Management του κ. Β. Μαρινάκη, προχώρησε στην αποδέσμευση έξι δεξαμενόπλοιών της, τα οποία είχαν ναυλωθεί από την AISSOT (ναυλωτής από το Ιράκ), επικαλούμενη μη συμμόρφωση της τελευταίας με μια σειρά όρων του ναυλοσυμφώνου.

Μάλιστα, παρότι, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της ελληνικής εταιρείας, το πρώτο αίτημα για αποδέσμευση των πλοίων χρονολογείται από τον Δεκέμβριο του 2019, η AISSOT επέλεξε να διακόψει τις υφιστάμενες συμφωνίες χρονοναύλωσης μόλις στις 22 Φεβρουαρίου, όταν ακόμα η αγορά των δεξαμενόπλοιων δεχόταν σημαντικές πιέσεις, ως αποτέλεσμα της υποχώρησης της ζήτησης από την Κίνα. Η υπόθεση έχει πλέον παραπεμφθεί στη διαιτησία, καθώς η Capital διεκδικεί αποζημίωση.

Σε κάθε περίπτωση, όπως διαμηνύει πλέον η διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, η παρούσα συγκυρία είναι πλέον λίαν ευνοϊκή, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία δεν θα αξιοποιηθούν ξανά μέσω μακροχρόνιας ναύλωσης με κάποια εταιρεία, αλλά θα αξιοποιηθούν στην spot αγορά, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οικονομικά οφέλη από την άνοδο των ναύλων που παρουσιάζεται και η οποία θα διατηρηθεί ως τάση και τις επόμενες εβδομάδες.

Η θετική αυτή εξέλιξη οφείλεται στην αδυναμία συμφωνίας ανάμεσα στον ΟΠΕΚ και την Ρωσία για την μείωση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου, ώστε να στηριχθούν οι τιμές. Η Σαουδική Αραβία επέλεξε να αυξήσει την παραγωγή της και μάλιστα έσπευσε να ναυλώσει δεκάδες δεξαμενόπλοια για να μεταφέρει το αργό πετρέλαιο της στις παγκόσμιες αγορές, ξεκινώντας ουσιαστικά έναν πόλεμο τιμών ενάντια στη Ρωσία και τις εταιρείες σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.

Η Bahri, ο κρατικός ναυτιλιακός γίγαντας της Σ. Αραβίας ναύλωσε 24 δεξαμενόπλοια κλάσης VLCC (τα μεγαλύτερα του είδους) μόνο την προηγούμενη εβδομάδα. Ουσιαστικά δεν υπάρχουν πλέον διαθέσιμα VLCC για όλο τον Μάρτιο, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες/ναυλωτές να στρέφονται πλέον σε μικρότερες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, ενισχύοντας τους ναύλους και στην συγκεκριμένη αγορά.

Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες παραγωγής πετρελαίου σπεύδουν να ναυλώσουν δεξαμενόπλοια, προκειμένου να αποθηκεύσουν σε αυτά την πλεονάζουσα παραγωγή τους, όπως επίσης και ποσότητες που δεν επιθυμούν να διαθέσουν στην αγορά, τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές έχουν υποχωρήσει ακόμα και κάτω από τα 30 δολάρια/βαρέλι. Πρόκειται για μια προσφιλή τακτική κάθε φορά που οι συνθήκες στην αγορά το επιτάσσουν.

Tα δεξαμενόπλοια αποτελούν μια γρήγορη λύση πλωτής αποθήκευσης, με τα μεγαλύτερα του είδους να μπορούν να αποθηκεύσουν ποσότητες που ξεπερνούν ακόμα και τους 300.000 τόνους, ή περίπου 2 εκατ. βαρέλια. Εφόσον οι τιμές παραμείνουν σε χαμηλό επίπεδο, ιδίως σε σύγκριση με τα περιθώρια κέρδους των πετρελαιοπαραγωγών εταιρειών, τα πλοία θα παραμένουν αγκυροβολημένα και οι εφοπλιστές θα έχουν σίγουρο κέρδος.

Όπως ανέφερε εντός της εβδομάδας σε σχετική της ανάλυση η Clarksons Platou, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως, η χρήση του παγκόσμιου στόλου αγγίζει πλέον το 100%, ενώ, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, η ναυλαγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά. 

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειώθηκαν τα υπερκέρδη εφοπλιστών από την αποθήκευση πετρελαίου

Τα ναύλα των τάνκερ υποχώρησαν αρκετά στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, παραμένουν όμως έως και 90% πάνω από τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων, ενώ θα αργήσει η εξομάλυνση της αγοράς πετρελαίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι Έλληνες εφοπλιστές μεγάλοι κερδισμένοι από το κραχ στο πετρέλαιο

Στα ύψη οι μετοχές των κορυφαίων εφοπλιστικών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων με μεγάλα δεξαμενόπλοια, καθώς αυτά χρησιμοποιούνται πλέον όλο και περισσότερο σαν πλωτές δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ουρές κοντέινερ στον Πειραιά φέρνει το «ξύπνημα» της Ασίας

Τα λιμάνια της Ευρώπης υποδέχονται τα πρώτα φορτία από τα εργοστάσια της Ασίας που έφυγαν στις αρχές Μαρτίου, αλλά στο μεταξύ μεγάλος αριθμών παραγγελιών έχουν ακυρωθεί και τα κοντέινερ μένουν «μετέωρα».