ΓΔ: 1835.79 0.45% Τζίρος: 217.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
ΑΒΑΞ
Φωτο: ΑΒΑΞ

Διψήφιο περιθώριο κέρδους θέλει να κρατήσει η ΑΒΑΞ τα επόμενα χρόνια

Η μείωση του καθαρού δανεισμού της ΑΒΑΞ στο μισό ανοίγει τον δρόμο για νέες επενδύσεις σε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ, οικιστικές αναπτύξεις, μαρίνες. Οι καθυστερήσεις στο μετρό και τα εμπόδια στο Ελληνικό.

Παραχωρήσεις, real estate, μαρίνες και επιλεγμένα έργα ενέργειας μπαίνουν στο στόχαστρο της ΑΒΑΞ, με στόχο τη διατήρηση ενός μείγματος μη κατασκευαστικού EBITDA σε ποσοστό 40%. Έχοντας σχεδόν τριπλάσια κερδοφορία το 2024 και με τα κέρδη EBITDA να υπερβαίνουν για πρώτη φορά τον πήχη των 100 εκατ. ευρώ, ο όμιλος έχει λαμβάνειν μερίσματα ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ μακροπρόθεσμα από παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ.

Όπως τόνισε, εχθές, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της περσινής χρονιάς, ο πρόεδρος του ομίλου Χρήστος Ιωάννου, «από θέση ισχύος πλέον, μπορούμε να χαράξουμε τη στρατηγική της επόμενης πενταετίας». Έθεσε στον πυρήνα την επανεπένδυση των χρηματοροών από τον κλάδο της κατασκευής σε άλλους κλάδους, στους οποίους η εταιρεία διαθέτει εμπειρία και μπορεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία. 

Η περσινή χρονιά αποτελεί ορόσημο για την ΑΒΑΞ που κατέγραψε κύκλο εργασιών 651,5 εκατ. ευρώ, κατά 200 εκατ. υψηλότερο από το 2023, αντανακλώντας βελτιωμένους ρυθμούς εκτέλεσης έργων. Τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 30,4 εκατ. ευρώ έναντι 10,4 εκατ. την περασμένη χρονιά, ενώ το ΕΒΙΤDA ανήλθε σε ιστορικά υψηλά 105,3 εκατ. ευρώ, με τον κλάδο της κατασκευής να σκαρφαλώνει από τα 27 εκατ. του 2023 στα 65 εκατ

Υγιή περιθώρια κέρδους

Η διοίκηση του ομίλου εκτίμησε ότι το περιθώριο κέρδους που ανήλθε το 2024 σε 10,4% το 2024 από 6,2% το προηγούμενο έτος, είναι διατηρήσιμο για τα επόμενα χρόνια, δεδομένου του υψηλού ανεκτέλεστου που φτάνει στα 3,2 δισ. ευρώ. Έχοντας αναλάβει πέρσι έργα ύψους 300 εκατ. ευρώ, η ΑΒΑΞ πρόκειται να υπογράψει εντός του 2025 συμβάσεις 307 εκατ. ευρώ. Ήδη το τελευταίο διήμερο συμβασιοποιήθηκαν δύο έργα του μεγάλου πακέτου για την αποκατάσταση της Θεσσαλίας.

Πέρα από τις βελτιωμένες επιδόσεις, το έδαφος για την επίτευξη αυτού του στόχου, στρώθηκε με τη μείωση του καθαρού δανεισμού του ομίλου κατά 49% την τελευταία πενταετία. Με τη σύναψη, το πρώτο τρίμηνο του 2024, νέου ομολογιακού δανείου 300 εκατ. ευρώ, η ΑΒΑΞ προχώρησε σε αναδιάρθρωση δανεισμού 180 εκατ. ευρώ, που συνδέεται πλέον αποκλειστικά με τα έσοδα των παραχωρήσεων, όπως εξήγησε ο chief strategy officer, Φώτης Μπελόκας

Όσο για την επιπλέον χρηματοδότηση των 120 εκατ. ευρώ, αυτή θα καλύψει επενδυτικές ανάγκες του ομίλου, όπως η συμμετοχή στο Flyover και το ΣΔΙΤ Ταυρωπού. Παράλληλα, απελευθερώθηκαν σημαντικές ταμειακές ροές από την κατασκευαστική δραστηριότητα, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν νέες επενδυτικές δραστηριότητες, ενώ πιθανώς συμβάλλει σε μία πιο γενναιόδωρη μερισματική πολιτική τα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι για το 2024 η διοίκηση προτείνει μέρισμα 0,07 ευρώ ανά μετοχή έναντι 0,03 ευρώ της προηγούμενης χρήσης (+133%). 

Η αξία των παραχωρήσεων

Όπως εξήγησε ο κ. Ιωάννου, σήμερα, η μητρική εταιρεία βαρύνεται μόλις με 61 εκατ. ευρώ καθαρό δανεισμό, ενώ τα υπόλοιπα 175 εκατ. «εξυπηρετούνται άνετα από τα μερίσματα που αναμένουμε από τις παραχωρήσεις της τάξης του 1 δισ. ευρώ». 

Ειδικότερα, από την Αττική Οδό, παρά τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, ο όμιλος αναμένεται να εισπράξει 60 εκατ. ευρώ στην τριετία από μερίσματα και επιστροφή κεφαλαίου. Τα μερίσματα από τις υπόλοιπες παραχωρήσεις και τα έργα ΣΔΙΤ ως το 2063 υπολογίζονται σε 970 εκατ. 

Στοχεύοντας στην εξασφάλιση σταθερών ταμειακών ροών, ο όμιλος επιδιώκει να ενισχύσει περαιτέρω το κομμάτι των παραχωρήσεων. Σημειώνεται ότι ένα μέρος των απωλειών από την Αττική Οδό θα το αντισταθμίσει το Flyover από το 2028, όμως για να επιτευχθεί ο στόχος του 40% EBITDA από μη κατασκευαστικές δραστηριότητες θα πρέπει να προστεθούν στο χαρτοφυλάκιο και νέες συμπράξεις. 

Αυτή την περίοδο, πέρα από τους εν εξελίξει διαγωνισμούς ΣΔΙΤ που συμμετέχει, ο όμιλος υπολογίζει ακόμα στις λεγόμενες Πρότυπες Προτάσεις, αλλά και σε έργα ενεργειακών υποδομών και δικτύων στο εξωτερικό. Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο εισόδου της ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις στο Χρηματιστήριο, ο κ. Ιωάννου ξεκαθάρισε μεν πως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοιο πλάνο, χωρίς να το αποκλείει όμως καθώς αυτό το business θα «μεγαλώνει».

Παράλληλα, η ΑΒΑΞ δεν έχει εκτός ραντάρ και τα έργα ΑΠΕ για το μέλλον, παρότι αποεπένδυσε το 2022. «Εμείς κοιτάζουμε να λάβουμε διψήφιες αποδόσεις από τις επενδύσεις μας. Αποεπενδύσαμε όταν θεωρήσαμε ότι πιάσαμε καλές αποτιμήσεις. Εάν μελλοντικά βρούμε καλύτερες αποδόσεις από αυτές που φύγαμε, τότε εδώ είμαστε», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ομίλου. 

Εμπόδια στη Γραμμή 4 – Πολύπλοκο το Ελληνικό

Μία εικόνα για την πρόοδο των εν εξελίξει έργων έδωσε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου, Αντώνης Μιτζάλης, ξεκινώντας από το πλέον εμβληματικό που δεν είναι άλλο από τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Εκεί η κατασκευαστική δουλεύει ήδη στα εργοτάξια των δέκα από τους συνολικά δεκαπέντε σταθμούς, αφού δεν της έχουν παραδοθεί ακόμα οι χώροι σε Εξάρχεια, Ευαγγελισμό, Ζωγράφου, Γουδή, Πανεπιστημιούπολη, παρότι βρισκόμαστε ήδη στη μέση του συμβατικού χρονοδιαγράμματος του έργου.

Αυτό σημαίνει μία καθυστέρηση δυόμισι ετών τουλάχιστον, αφού η Ελληνικό Μετρό δεν έχει δώσει καν καθαρό ορίζοντα παράδοσης των πέντε χώρων, την οποία ο εργολάβος θα επιδιώξει να μαζέψει κατά το δυνατόν στην εκτέλεση του έργου. Στο πεδίο της σήραγγας, ήδη ο μετροπόντικας που ξεκίνησε από την Κατεχάκη έχει διανύσει 3 χιλιόμετρα, ενώ ο δεύτερος πλησιάζει το 1 χιλιόμετρο από το Άλσος Βεΐκου.

Στα οδικά έργα, η ΑΒΑΞ που εκτελεί το πιο απαιτητικό κομμάτι της Πατρών – Πύργου, προχωράει τις εργασίες και θα είναι σε θέση να παραδώσει ένα τμήμα στα τέλη Ιουλίου, ενώ το υπόλοιπο τον Νοέμβριο. Όπως είπε ο κ. Μιτζάλης, οι χωματουργικές εργασίες στο Ιωάννινα – Κακαβιά θα ξεκινήσουν τον Ιούνιο, με τις μελέτες να βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ στο Μπράλος – Άμφισσα, όπου σημειώθηκαν καθυστερήσεις, οι απαραίτητες αλλαγές στον σχεδιασμό εγκρίθηκαν και γίνονται χωματουργικές εργασίες σε όλο το μήκος του έργου. 

Όσον αφορά στο Ελληνικό, θεωρείται πια θέμα χρόνου η επιλογή από τη Lamda του αναδόχου για το The Ellinikon Mall, για το οποίο η ΑΒΑΞ έχει καταθέσει προσφορά. Η αξιολόγηση βρίσκεται στον τρίτο κύκλο. Εντωμεταξύ, προχωρά η υλοποίηση των έργων υποδομής του Ελληνικού, με την ολοκλήρωσή τους να έχει μετατεθεί κατά ενάμιση χρόνο, το 2027, εξαιτίας της πολυπλοκότητας του έργου.

Ο κ. Μιτζάλης επιχείρησε να αναδείξει το μέγεθος του εγχειρήματος, εξηγώντας ότι πρόκειται για μία τεράστια έκταση με ρέματα που πρέπει να διευθετηθούν, αλλά και γεμάτη παλιά δίκτυα, που πρέπει να μετατοπίζονται για να μπορεί να δουλέψει ο εργολάβος. Όλα αυτά απαιτούν πλήθος συνεννοήσεων με διαφορετικούς φορείς αλλά και με τους δήμους που εξυπηρετούνται από αυτά. Την ίδια στιγμή, εγκαθίστανται τα νέα δίκτυα, ενώ παράλληλα εργάζονται στον χώρο χιλιάδες άνθρωποι. 

Σχετικά με το ζήτημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού, ο κ. Μιτζάλης επισήμανε ότι επί του παρόντος η ΑΒΑΞ δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα στην εκτέλεση των έργων. Ειδικά στην περιφέρεια, οι ανάγκες καλύπτονται και με ντόπιους εργολάβους, ενώ στην Αθήνα, εφόσον ξεκινήσουν κι άλλα έργα, αναμένεται η πίεση να αυξηθεί, οδηγώντας σε περαιτέρω άνοδο και το κόστος εργασίας. 

«Εμείς έχουμε λάβει προληπτικά μέτρα, κυρίως για να προσελκύσουμε νέους Έλληνες στον κλάδο. Προσπαθούμε να φέρουμε και Έλληνες από το εξωτερικό, ενώ από εκεί και πέρα, γίνεται προσπάθεια, εντός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, να έρθουν εξειδικευμένοι εργατοτεχνίτες από το εξωτερικό. Κάναμε ήδη μία προσπάθεια από την Ινδία, θα κάνουμε και από την Αίγυπτο», σημείωσε.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ