fregata_ydra
Η φρεγάτα Ύδρα, μία από τις τέσσερις τύπου ΜΕΚΟ που θα αναβαθμιστούν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Πηγή: Πολεμικό Ναυτικό (www.hellenicnavy.gr).

«Μαγνήτης» επενδυτών η πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου αρχίζει η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, δελεαστική η «προίκα» των προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού για φρεγάτες και υποβρύχια. Ποιοι είναι οι «μνηστήρες».

Πολύφερνη νύφη αναμένεται να αποτελέσουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ανατολικής Μεσογείου, το οποίο θα αναλάβει το πρόγραμμα για εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ του Ναυτικού και δύο νέα υποβρύχια. Τουλάχιστον 4 διαφορετικά επενδυτικά σχήματα σύμφωνα με πληροφορίες, περιλαμβάνονται στους ενδιαφερόμενους. Mediterranean Shipping Company, North Star Group, Onex, όμιλος από την Ολλανδία, αλλά και γαλλικοί όμιλοι φέρονται ως οι πρώτοι βασικοί διεκδικητές, έχοντας κάποιοι από αυτούς εκφράσει ενδιαφέρον από διετίας για τα Ναυπηγεία.

Τη σκανδάλη για την έναρξη της διαδικασίας πάτησε στην ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει η πώληση των ναυπηγείων, τα οποία βρίσκονται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, ενώ ο υπ. Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, προχώρησε χθες σε ομιλία του στη Βουλή στην σκιαγράφηση της διαδικασίας αλλά και του χρονοδιαγράμματος αυτής,  σημειώνοντας ότι η προκήρυξη του πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση των υπολειπόμενων στοιχείων του ενεργητικού τους, του λεγόμενου «στρατιωτικού σκέλους», προγραμματίζεται για το τέλος Σεπτεμβρίου.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αποτελούνται από δύο τμήματα το στρατιωτικό σκέλος τους που καλύπτει έκταση 400 στρεμμάτων και το εμπορικό με έκταση 200 στρεμμάτων. Η ειδική διαχείριση και η ΕΤΑΔ έχουν καταλήξει ύστερα από διαπραγματεύσεις σε μία καταρχήν συμφωνία για το δικαίωμα χρήσης του αιγιαλού από το στρατιωτικό σκέλος του ναυπηγείου. Το αντάλλαγμα παραχώρησης των σχετικών εκτάσεων θα προσδιορίσουν με απόφασή τους τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης κατόπιν εκτιμήσεων ανεξάρτητων εκτιμητών.

Όσον αφορά το ενδιαφέρον των επενδυτών, μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στο κόσμο, η Mediterranean Shipping Company, έχει διαρρεύσει εδώ και μήνες ότι ενδιαφέρεται να τα αποκτήσει είτε κατά μόνας είτε σε συνεργασία με έναν ισχυρό έλληνα εφοπλιστή τον Θεόφιλο Πριόβολο, ο οποίος ηγείται της North Star Group. Η MSC ανήκει στην οικογένεια Απόντε με περιουσία που ξεπερνά τα 11 δισ. δολ. και είναι ηγέτιδα δύναμη στην αγορά conteinerships, αλλά και στις κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος, είναι βασικός μέτοχος της North Star Group, με έδρα την Ελβετία και έχει ήδη εκφράσει την επιθυμία του να ναυπηγεί στον Σκαραμαγκά κρουαζιερόπλοια.

Στους ενδιαφερόμενους συμπεριλαμβάνεται μια ακόμη εταιρεία ολλανδικών συμφερόντων η οποία έχει ενδιαφέρον και για την ΕΑΒ, ενώ έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το ελληνικό πρόγραμμα προμήθειας των τεσσάρων φρεγατών που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ.

Τέλος, η ONEX που έχει προχωρήσει στην αναδιάρθρωση των Ναυπηγείων Σύρου και προχωρά ολοταχώς για την εξυγίανση της Ελευσίνας, έχει από το 2018 ακόμη, στη ΔΕΘ, εκφράσει το ενδιαφέρον της και για τον Σκαραμαγκά.
Ωστόσο με δεδομένο το μεγάλο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της Ελευσίνας τόσο οικονομικά όσο και επιχειρησιακά, ουδείς μπορεί να προεξοφλήσει ότι ο Πάνος Ξενοκώστας θα θελήσει να προχωρήσει και σε αυτή την διαδικασία. Είναι σαφές όμως ότι μια εξέλιξη που θα φέρει και τον Σκαραμαγκά υπό την σκέπη της ONEX, ή έστω μέρους αυτού θα δημιουργήσει έναν από τους ισχυρότερους ομίλους ναυπηγείων.

Σημειώνεται ότι το ναυπηγείο χρειάζεται πολύ μεγάλες επενδύσεις για να επαναλειτουργήσει, ειδικά στην πέμπτη μεγάλη δεξαμενή, αλλά και για την δημιουργία υποδομών, οι οποίες δεν υπάρχουν σήμερα, καθώς οι υφιστάμενες υποδομές ανήκουν στο  στρατιωτικό κομμάτι όπου εστιάζεται και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς η ανακοίνωση του πρωθυπουργού για τις φρεγάτες έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον ναυπηγικών ομίλων της Ευρώπης που ειδικεύονται και στη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Λιμάνια: Το αμερικανικό σχήμα για Αλεξανδρούπολη - Καβάλα

Κοινοπραξία υπό την ομπρέλα της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC, με συμμετοχή του fund Black Summit και ευρωπαϊκού λιμένα μπαίνει στο διαγωνισμό. Δεν εκδηλώνει ενδιαφέρον η ONEX, αφοσιώνεται στα ναυπηγεία.
elefsina_naypigeio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γρήγορες κινήσεις για εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Μέσα στον Οκτώβριο ολοκληρώνεται ο νομικός και οικονομικός έλεγχος που έχει ζητήσει η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC. Σχεδιάζονται επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του ναυπηγείου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μεγάλη επένδυση στα Ναυπηγεία Σύρου για την αύξηση της δυναμικότητας

Σε αγορά νέας δεξαμενής προχωρά η ONEX Shipyards με δαπάνη 15 εκατ. ευρώ, ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει τα πλοία που... κάνουν ουρές. Στήριξη στα ναυπηγεία και από τους Έλληνες εφοπλιστές.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το καθοριστικό ραντεβού για «ξεκλείδωμα» της αμερικανικής επένδυσης στην Ελευσίνα

Το ακανθώδες θέμα της μεταβίβασης των μετοχών των ναυπηγείων στην ONEX στο τραπέζι των συζητήσεων σήμερα, στο υπ. Ανάπτυξης. Πώς περιγράφει ο Τζ. Πάιατ το φιλόδοξο σχέδιο.
Pyatt
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κεφάλαια από την Ουάσιγκτον για διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Την απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να διαθέσει κεφάλαια ο χρηματοδοτικός οργανισμός DFC επιβεβαιώνει ο Τζέφρι Πάιατ. Είχε προηγηθεί τηλεδιάσκεψη κυβερνητικών στελεχών με τους Αμερικανούς.