Φώτο: Shutterstock

Κατακτούν και την Ελλάδα τα plant based προϊόντα, εχθρός ο... ΦΠΑ

Ο διευθύνων σύμβουλος της Foodelco (Beyond Meat) μιλά στο Business Daily για την αύξηση της ζήτησης φυτικών υποκατάστατων κρέατος, την αναμενόμενη πτώση των τιμών τους και τους υπερβολικούς φόρους.

Όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται για τη διατροφή τους στα plant based προϊόντα, ακολουθώντας τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις. Τα plant based προϊόντα βρίσκουν το δρόμο τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ, συναντώντας μόνο ένα μεγάλο εμπόδιο: τον ακραία υψηλό συντελεστή ΦΠΑ.

Η εταιρεία Foodelco δραστηριοποιείται στην εισαγωγή και διανομή plant based προϊόντων φέρνοντας στην Ελλάδα τα πρώτα υποκατάστατα κρέατος της αμερικανικής Beyond Meat, όπως κιμάς, μπιφτέκια και λουκάνικα που βρίσκονται ήδη στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ενώ υπάρχει σχεδιασμός για να έρθουν κι άλλοι κωδικοί. «Δεν σταματάμε την έρευνα και την αναζήτηση νέων καινοτόμων προϊόντων. Είμαστε σε συζητήσεις με εταιρείες στο εξωτερικό  ώστε να τις αντιπροσωπεύσουμε στην Ελλάδα και να εισάγουμε κι άλλα plant based προϊόντα», αναφέρει στο Business Daily ο CEO της εταιρείας Κωνσταντίνος Θωμάκος.

Σταδιακή πτώση των τιμών

«Η παρασκευή ενός plant based κρέατος για να παραχθεί χρειάζεται 99% λιγότερο νερό, 93% λιγότερη έκταση γης, 46% λιγότερη ενέργεια και έχει 90% λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με ένα βόειο, αποτελώντας έναν ισχυρό «σύμμαχο» απέναντι στην κλιματική αλλαγή, αφήνοντας όσο το δυνατόν μικρότερο αποτύπωμα» σημειώνει ο κ. Θωμάκος.

Τα plant based υποκατάστατα κρέατος είναι πράγματι πιο ακριβά αυτή την στιγμή σε σχέση με τα κανονικά κρέατα. «Όπως γινόταν όλα τα χρόνια, όσο θα ανεβαίνει η ζήτηση θα πέφτει και η τιμή», αναφέρει ο κ. Θωμάκος και τονίζει πως «έχουν πέσει πολλά χρήματα στις μελέτες και την ανάπτυξη τέτοιων προϊόντων, όμως καθώς αυξάνονται οι δυνατότητες παραγωγής και η ζήτηση, οι τιμές θα αρχίσουν να πέφτουν. Ήδη εμείς από τον επόμενο μήνα θα προχωρήσουμε σε μείωση τιμών και στο retail».

Βαριά φορολογία

Η υψηλή φορολόγηση επιβαρύνει επίσης τα συγκεκριμένα προϊόντα, την ίδια στιγμή που στην Ευρώπη ο μέσος όρος φορολόγησης είναι μεταξύ 0%-6%. Σύμφωνα με τον κ. Θωμάκο, «αυτή τη στιγμή ο κιμάς της Beyond Meat είναι σαν να παίρνεις ένα πολύ καλό κομμάτι μοσχαρίσιο κρέας». Όμως, το ίδιο προϊόν της Beyond Meat στην Αγγλία στοιχίζει σαφώς φθηνότερα από το αντίστοιχο στην Ελλάδα. «Έχουμε το πρόβλημα των φόρων που δημιουργεί πρόβλημα στις εισαγωγές, καθώς τα plant based προϊόντα, επειδή δεν μπορούν να κατηγοροποιηθούν με ακρίβεια, μπαίνουν πάντα στον υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ».

Παράλληλα, επισημαίνει πως «η φορολογία είναι υπερβολική σε όλα στην Ελλάδα. Οι δασμοί, τα κόστη μεταφοράς, ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ στο 24% ανεβάζουν την τιμή στο ράφι τουλάχιστον 40%».

Ενώ η χώρα έχει θέσει σαν προτεραιότητα τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, προϊόντα τα οποία συνεισφέρουν σε αυτό το σχέδιο βρίσκονται να υπερφορολογούνται. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Foodelco, «εδώ θα πρέπει να συμβάλει και το κράτος ώστε να υπάρξει ευνοϊκότερη φορολόγηση σε προϊόντα που μέσα από την παραγωγική τους διαδικασία αλλά και με την συσκευασία τους βοηθούν και στην επίτευξή της μείωσης του εθνικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος».

Ανοδική τάση για τα plant based προϊόντα στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, το κοινό των vegan είναι μικρό αλλά αυξάνεται δυναμικά και αυτό ενισχύει τη ζήτηση για plant based προϊόντα. «Αν και δεν υπήρχε αρχικά ενδιαφέρον στην Ελλάδα όταν ξεκινήσαμε, έχει σημειωθεί κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης τον τελευταίο χρόνο για plant based προϊόντα, με τις πωλήσεις στην εστίαση να έχουν αυξηθεί κατά 40%-50%» αναφέρει ο κ. Θωμάκος.

«Στον κλάδο της HORECA υπάρχει ενδιαφέρον και από μαγαζιά που δεν είναι αμιγώς vegan. Αλλάζει η εποχή στη διατροφή και αλλάζουν τα δεδομένα. Πλέον όποιο ξενοδοχείο, καφέ ή εστιατόριο δεν έχει επιλογές στο μενού του για vegan διατροφή θα είναι εκτός παιχνιδιού», υπογραμμίζει. Για τα ξενοδοχεία επισημαίνει πως «υπάρχει μερίδα τουριστών που, αν δεν υπάρχουν επιλογές vegan διατροφής στο μενού, είναι διατεθειμένοι μέχρι και να αλλάξουν προορισμό».

Στη λιανική, τα plant based προϊόντα σημειώνουν επίσης αυξητικές τάσεις, καθώς «υπάρχει ενδιαφέρον από όλες τις αλυσίδες που βλέπουν την τάση της αγοράς στη ζήτηση των vegan προϊόντων», σύμφωνα με τον κ. Θωμάκο.

Με τη νέα γενιά να είναι πιο συνειδητοποιημένη απέναντι στην κλιματική αλλαγή και πιο ευαισθητοποιημένη για την εκμετάλλευση των ζώων, καταγράφεται μια πιο θετική τάση σε αυτό το κοινό. Η Foodelco επιδιώκει, εξάλλου, να εισάγει τα plant based προϊόντα και σε άλλους χώρους. «Εξετάζουμε το ενδεχόμενο και για είσοδο των plant based προϊόντων και σε σχολεία και σε νοσοκομεία. Είναι αρκετά σωστά αυτά τα προϊόντα για να βρίσκονται εκεί», τονίζει ο κ. Θωμάκος.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τι κρύβει η αιφνιδιαστική κίνηση της CVC για εξαγορά της Vivartia

Εσπευσμένη πώληση της κορυφαίας θυγατρικής της MIG, καθώς επιδεινώνεται σοβαρά η οικονομική της κατάσταση από την πανδημία, ενώ και ο μητρικός όμιλος χρειάζεται ένεση κεφαλαίων για να εξυπηρετήσει το δανεισμό.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μύλοι Λούλη: Μειώνει το κόστος δανεισμού μέσω νέου ομολογιακού δανείου

Η αλευροβιομηχανία που είδε να μην μειώνεται ιδιαίτερα ο κύκλος εργασιών παρά την πανδημία, θέλει να αναχρηματοδοτήσει τον υφιστάμενο δανεισμό της με σκοπό την βελτίωση των μεγεθών της.