ΓΔ: 879.23 0.27% Τζίρος: 48.21 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Ισχυρή και στην Αφρική η Coca Cola HBC: Πώς ελέγχει το 25% της αγοράς

«Ψήφος εμπιστοσύνης» από την Coca Cola Company το deal για τη μονάδα εμφιάλωσης στην Αίγυπτο. Η εντυπωσιακή βελτίωση των κερδών και οι ανησυχίες για το αυξημένο κόστος των πρώτων υλών.

Διευρύνει το αποτύπωμά της στην αφρικανική ήπειρο η Coca Cola HBC, ενισχύει τις αναπτυξιακές της προοπτικές και ανεβαίνει ακόμη υψηλότερα στην ιεραρχία του παγκόσμιου συστήματος της Coca Cola Company με την εξαγορά της τοπικής βιομηχανίας εμφιάλωσης στην Αίγυπτο, ένα deal που άρχισε να συζητείται το 2017 και ανακοινώθηκε χθες.

Η εξαγορά, αξίας 427 εκατ. δολ. (364 εκατ. ευρώ), αφορά το 94,7% της αιγυπτιακής εταιρείας, το οποίο κατέχουν σήμερα η Coca Cola Company., η MAC Beverages Ltd και μικρομέτοχοι. Εξασφαλίζοντας παρουσία, μετά τη Νιγηρία, και στην Αίγυπτο, η Coca Cola HBC ελέγχει πλέον το ένα τέταρτο της αγοράς της αφρικανικής ηπείρου, κάτι που αποτελεί μια εξαιρετικά σημαντική «ψήφο εμπιστοσύνης» από την Coca Cola Company. H HBC συγκαταλέγεται ήδη ανάμεσα στους πέντε κορυφαίους εμφιαλωτές του συστήματος της Coca Cola, που συνολικά καλύπτουν το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων.

Η Αίγυπτος αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά μη αλκοολούχων ποτών στην Αφρική σε όρους όγκου, με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης -φέτος η δαπάνη για την κατανάλωση μη αλκοολούχων ποτών αναμένεται να αυξηθεί σχεδόν κατά 9%, ενώ τα επόμενα χρόνια προβλέπεται να επανέλθει στους διψήφιους ρυθμούς αύξησης που καταγράφονταν πριν την πανδημία.

Το 2020 η Coca Cola Bottling Company of Egypt (CCBCE) είχε σημαντική μείωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων λόγω της πανδημίας. Τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ύψους 7,4 δισ. αιγυπτιακών λιρών (401,37 εκατ. ευρώ) και οι πωλήσεις σε όγκο έφθασαν τα 275 εκατ. κιβώτια. Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας ήταν 135 εκατ. λίρες (7,32 εκατ. ευρώ).

Εκτόξευση κερδοφορίας, ανησυχίες για τις πρώτες ύλες

Η Coca Cola HBC ανακοίνωσε χθες θεαματικά βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα σε σχέση με το εξαιρετικά δύσκολο, λόγω της πανδημίας, πρώτο εξάμηνο του 2020. Ωστόσο, διατηρούνται οι ανησυχίες για την επίδραση των αυξήσεων στο κόστος των πρώτων υλών στην κερδοφορία του ομίλου, καθώς ο διευθύνων σύμβουλος, Ζόραν Μπογκτάνοβιτς δήλωσε στο Reuters ότι τα αυξημένα κόστη πρώτων υλών θα διατηρηθούν και το 2022.

Η HBC ανακοίνωσε πάντως τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κερδών εδώ και χρόνια για το πρώτο εξάμηνο του 2021, καθώς οι δεκάδες οικονομίες στις οποίες δραστηριοποιείται βγαίνουν από το τούνελ της κρίσης του Covid-19. Κυρίαρχα στοιχεία που εκτόξευσαν τις πωλήσεις αλλά και την κερδοφορία της Coca-Cola HBC ήταν η εξαιρετική πορεία των νέων προϊόντων με χαμηλή ή μηδενική ζάχαρη, κατηγορία που αποτελεί το κορυφαίο παγκόσμιο trend, ενώ σημαντικά αυξήθηκαν και οι παραδοσιακές κατηγορίες όπως είναι τα αναψυκτικά για ενήλικες και τα ενεργειακά ποτά. Μάλιστα, ο όγκος πωλήσεων των ποτών ενέργειας κατέγραψε αύξηση 66,1%, κυρίως λόγω των καλών επιδόσεων των Monster, Burn και Predator.

Θυμίζουμε ότι η Coca Cola Company βρίσκεται σε διαδικασία εμπλουτισμού της προϊοντικής της γκάμας με νέας γενιάς αναψυκτικά και ποτά με μειωμένες επιβαρυντικές για την υγεία ουσίες. Συνάμα, η Coca Cola Company έχει κάνει και στρατηγικό άνοιγμα στην αγορά του καφέ μέσω της εξαγοράς της Costa Coffee, ενώ η HBC απέκτησε συμμετοχή στην ιταλική Caffè Vergnano και θα αναλάβει ως το 2022 τη διανομή του premium σήματος καφέ στις χώρες όπου δραστηριοποιείται.

Φυσικά, καταλυτικό ρόλο στην εξαιρετική επίδοση του ομίλου στο πρώτο εξάμηνο έπαιξε η επαναλειτουργία της εστίασης μετά την πανδημία, σε συνδυασμό με την πολύ καλή πορεία των πωλήσεων στα καταστήματα λιανικής, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε και το ζεστό κλίμα σε όλες σχεδόν τις αγορές που δραστηριοποιείται.

Έτσι, τα καθαρά συγκρίσιμα κέρδη της Coca Cola HBC το πρώτο εξάμηνο διαμορφώθηκαν στα 235,6 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 82,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 14,7% στα 3,247 δισ. ευρώ, έναντι 2,831 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2020.

Το μερίδιο αγοράς σε αξία κατέγραψε αύξηση 50 μονάδων βάσης στην κατηγορία των έτοιμων προς κατανάλωση μη αλκοολούχων ποτών, ενώ σημειώθηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 15,9% σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης. Οι υψηλές επιδόσεις στο κανάλι της εντός σπιτιού κατανάλωσης διατηρήθηκαν σε συνδυασμό με ανάκαμψη στο κανάλι της εκτός σπιτιού κατανάλωσης κατά το δεύτερο τρίμηνο.

Επίσης καταγράφηκε βελτίωση στα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, χάρη στις αυξήσεις τιμών που εφαρμόστηκαν σε περισσότερες από το 90% των αγορών που δραστηριοποιείται ο όμιλος, αλλά και στο θετικό μείγμα κατηγορίας προϊόντων, συσκευασίας και καναλιών διανομής.

Οι επενδύσεις στην Ελλάδα

Tα τελευταία χρόνια, η Coca Cola HBC, παρά το γεγονός ότι στη διάρκεια της μεγάλης κρίσης μετέφερε την έδρα της στην Ελβετία, έχει κάνει γεωγραφικό και στρατηγικό hub την Ελλάδα προχωρώντας σε σημαντικές επενδύσεις και καθιστώντας τη χώρα μας ως το κέντρο των επιχειρήσεων για όλη την ευρύτερη περιοχή. Τελευταία κίνηση ήταν η νέα επένδυση που έκανε στη Θεσσαλονίκη, δημιουργώντας κέντρο επιχειρηματικών λύσεων Εκκαθάρισης και Τιμολόγησης για τις χώρες που δραστηριοποιείται η εταιρεία στα Βαλκάνια και τη ΝΑ Ευρώπη, όπου απασχολούνται 50 νέοι εργαζόμενοι.

Η μεγαλύτερη επένδυση που έχει κάνει η Coca Cola HBC στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είναι στην τεχνολογία και στις ψηφιακές εφαρμογές, δημιουργώντας το μεγάλο Data Center αξίας 43 εκατ. ευρώ, ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Μέσω αυτού, το ψηφιακό κέντρο επιχειρήσεων της Coca-Cola HBC βρίσκεται πλέον στην Ελλάδα.

Για το Data Center (δημιουργίας ΟΤΕ) εγκαταστάθηκαν περισσότεροι από 500 servers εφαρμογών και βάσεων δεδομένων σε περισσότερους από 70 φυσικούς servers, με αποθηκευτικό χώρο 600TB, οι οποίοι εξυπηρετούν, 24 ώρες το 24ωρο, ολόκληρο το χρόνο, το σύνολο της επιχειρησιακής δραστηριότητας και των λειτουργιών του Ομίλου Coca-Cola HBC σε 28 χώρες.

Εξάλλου, προ τριετίας έγινε νέα επένδυση ύψους 8,7 εκατ. ευρώ που αφορούσε την τεχνική υποστήριξη πληροφοριακών συστημάτων της Coca-Cola HBC για 19 χώρες και ολοκληρώθηκε επίσης από τον ΟΤΕ. Η επένδυση διασφάλισε την αδιάλειπτη επιχειρησιακή λειτουργία και δημιούργησε πάνω από 80 νέες θέσεις εργασίας, στις υπηρεσίες υποστήριξης σε θέματα πληροφορικής για 19 χώρες.

Την ίδια περίοδο, η Coca-Cola HBC εγκαινίασε τη νέα εποχή στο Mega – plant, με νέες γραμμές παραγωγής, μια επένδυση που έφτασε στα 24 εκατ. ευρώ. Πλέον το Mega – plant αποτελεί το μεγαλύτερο ελληνικό εργοστάσιο αναψυκτικών και χυμών διαθέτοντας στην αγορά περισσότερα από 545 προϊόντα.

Στο εργοστάσιο του Σχηματαρίου, απασχολούνται περισσότεροι από 400 εργαζόμενοι, ενώ εκεί βρίσκονται 17 από τις 24 γραμμές παραγωγής της Coca-Cola HBC στην Ελλάδα, με δυνατότητα λειτουργίας 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο. Από εκεί διακινείται το 75% του όγκου πωλήσεων της εταιρείας, εξυπηρετούνται έως και 300 φορτηγά κάθε μέρα, ενώ σ’ όλη την «αλυσίδα» προμηθειών προϊόντων και υλικών, δαπανώνται κοντά στα 80 εκατ. ευρώ ετησίως σε ελληνικές επιχειρήσεις. Από αυτό το εργοστάσιο πραγματοποιείται το 100% της εξαγωγικής δραστηριότητας σε 11 χώρες: Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Κόσοβο, Τσεχία, Ουγγαρία, Κύπρο, Ιταλία και Ελβετία, Γερμανία και Η.Π.Α.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Almi Foods
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ALMI Foods: Από την Ημαθία σε 29 χώρες, με όχημα τη μεσογειακή διατροφή

H εταιρεία ALMI Foods ιδρύθηκε μόλις πριν από 25 χρόνια στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας και πλέον εξάγει το 98% της παραγωγής της σε 29 χώρες και τρεις ηπείρους. Ισχυρή παρουσία σε Ιαπωνία και Ν. Κορέα.
Aggelakis, Trofima
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κοτόπουλα Αγγελάκης: Δυναμικό άνοιγμα στις αγορές του εξωτερικού

Μετά τη μεγάλη αύξηση τζίρου των προηγούμενων ετών, η πτηνοτροφική επιχείρηση Αγγελλάκης στοχεύει να αυξήσει τις εξαγωγές στο 50% του τζίρου και θα υλοποιήσει επενδυτικό πρόγραμμα 20 εκατ. ευρώ.
3alfa
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Άμυνα από την 3αλφα στις αυξήσεις κόστους, οφέλη από την αγορά vegan

Τουλάχιστον ως το τέλος του έτους, η 3άλφα δεν θα προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών, παρά τη μεγάλη αύξηση στο κόστος πρώτων υλών και μεταφορών. Κερδισμένη η εταιρεία από το momentum των μη ζωικών τροφών.