ΓΔ: 942.46 -1.58% Τζίρος: 100.43 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Τέλος «μάχης» για την Εγνατία, η Αττική Οδός το επόμενο «μέτωπο»

Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την επόμενη ημέρα της Αττική Οδό, τον πλέον πλέον κερδοφόρος οδικό άξονα στην Ελλάδα.

Πριν καν κλείσουν το φάκελο με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, την 35ετή εκμετάλλευση της οποίας αναλαμβάνει η κοινοπραξία του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis Projects με εφάπαξ τίμημα 1,496 δισ. ευρώ, στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ανοίξει το φάκελο με το νέο διαγωνισμό για την Αττική Οδό. Αν η παραχώρηση της Εγνατίας είναι ο διαγωνισμός με τα μεγαλύτερη έσοδα από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων, από τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν ακόμα περισσότερα.

Ο οδικός άξονας της Αττικής είναι ο πλέον κερδοφόρος στην Ελλάδα, χωρίς να περιλαμβάνονται τυχόν επεκτάσεις καθώς την τελευταία επταετία οι μέτοχοι (σήμερα είναι οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ) έχουν λάβει με τη μορφή μερισμάτων περισσότερα από 700 εκατ. χωρίς να περιλαμβάνονται τα εκατοντάδες εκατομμύρια που έχουν λάβει για τη συντήρησή του. 

Η Αττική Οδός είναι ένας από τους ελάχιστους δρόμους με σύμβαση παραχώρησης παγκοσμίως όπου η απόδοση (IRR) υπολογίζεται επί των κερδών, δηλαδή ενός μεγέθους που μπορείς να διαμορφώσεις όπως θέλεις με προσθήκη δαπανών. Σε όλους τους άλλους ελληνικούς δρόμους με σύμβαση παραχώρησης η απόδοση της επένδυσης υπολογίζεται επί των εσόδων. Επιπλέον το κόστος συντήρησης στα πρώτα χρόνια παραχώρησης είχε φτάσει ακόμα και τα δύο εκατομμύρια ανά χιλιόμετρο, μετά έπεσε στο 1,5 εκατομμύριο και τώρα κινείται κοντά στα 500.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Η νέα σύμβαση δεν θα περιέχει, όπως είναι φυσικό τέτοιους όρους αλλά η εξίσωση για το ΤΑΙΠΕΔ είναι δύσκολη αφού πρέπει να εξετάσει, με τους συμβούλους, αν π.χ. θα περιλαμβάνονται στη νέα σύμβαση και κάποιες επεκτάσεις. Μια τέτοια εξέλιξη δεν βλέπει με καθόλου καλό μάτι το υπουργείο Υποδομών που θέλει να προκηρύξει ως ξεχωριστά έργα τις περισσότερες επεκτάσεις. Ήδη έχει ανακοινώσει πως θα προχωρήσει ως δημόσιο έργο η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι τον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού, έργο που είναι απαραίτητο ώστε να αποσυμφορηθεί ο κόμβος Μεταμόρφωσης

Κάποιοι έχουν προτείνει την επέκταση της Αττικής Οδού, κατά μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση στο τμήμα από την Κηφισίας μέχρι τον κόμβο Μεταμόρφωσης ώστε να περιοριστούν τα σημερινά φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης. Θα υπάρξει άραγε τέτοια πρόβλεψη στη νέα σύμβαση; 

Η σημερινή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024 αλλά ο νέος διαγωνισμός πρέπει να ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα αφού δεν θα είναι εύκολη υπόθεση με δεδομένο τον ισχυρό ανταγωνισμό. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Attiki Odos
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αττική Οδός: Μεγάλα fund και εργολάβοι μπαίνουν στη διεκδίκηση

Υψηλές οι απαιτήσεις από τις εταιρείες και τα κοινοπρακτικά σχήματα που θα διεκδικήσουν την παραχώρηση. Ενεργητικό τουλάχιστον 400 εκατ. πρέπει να έχουν οι κατασκευαστικές και άνω των 2 δισ. ευρώ οι επενδυτικές εταιρείες.
Ellaktor-Erga-Ypodomes_Dromos
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στον «αέρα» οι αποφάσεις για ΕΛΛΑΚΤΩΡ από την κρίσιμη συνέλευση

Πιθανό το μπλοκάρισμα των αποφάσεων, ενώ ο κατασκευαστικός τομέας αντιμετωπίζει πλήθος προβλημάτων. Έμεινε εκτός διαγωνισμού για την Εγνατία ενώ μένουν απλήρωτοι εργαζόμενοι και προμηθευτές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί βγαίνει προς πώληση η Αττική Οδός χωρίς τις τρεις επεκτάσεις

«Κλείδωσε» η απόφαση της κυβέρνησης να μην περιληφθούν στη σύμβαση παραχώρησης που θα βγει σε διαγωνισμό από το ΤΑΙΠΕΔ οι υποχρεώσεις κατασκευής επεκτάσεων σε Λαύριο, Ραφήνα, Λ. Βουλιαγμένης. Στόχος το υψηλό τίμημα, ακόμη και 2 δισ. ευρώ.