ΓΔ: 905.04 -0.05% Τζίρος: 54.65 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: jp-avax.gr

ΑΒΑΞ: Επιστροφή σε κέρδη, νέα έργα αλλά και ερωτηματικά για την επόμενη ημέρα

Κομβικό βήμα η ανάληψη του μεγαλύτερου δημοσίου έργου των τελευταίων ετών για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας. Προβληματίζουν οι υψηλές υποχρεώσεις και οι φτωχές επιδόσεις σε ΣΔΙΤ.

Με επιστροφή σε κερδοφορία και την ανάληψη του μεγαλύτερου δημοσίου έργου των τελευταίων ετών για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας η διοίκηση της ΑΒΑΞ επιχειρεί την ολική επιστροφή της εταιρείας και την οριστική υπέρβαση των προβλημάτων του παρελθόντος.

Η ανάληψη του μεγάλου έργου και η αναδιάρθρωση που επιχειρεί η διοίκηση οδήγησαν σε θεαματική ανάκαμψη της μετοχής της εταιρείας η οποία σημειώνει άνοδο +200% τον τελευταίο χρόνο. Η εντυπωσιακή αυτή εικόνα ωστόσο οφείλεται κυρίως στο χαμηλό σημείο εκκίνησης καθώς η αποτίμηση του πάλαι ποτέ κραταιό ομίλου είχε διολισθήσει στο επίπεδο των 55 εκατ. ευρώ κάνοντας πολλούς να ανησυχούν για τη βιωσιμότητα της εταιρίας. Ακόμα και σήμερα, μετά την ανάκαμψη που τροφοδότησε η ανάληψη της επέκτασης του μετρό, η κεφαλαιοποίηση της εταιρίας κινείται κοντά στα 180 εκατ. ευρώ όταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – που για πολλά χρόνια ήταν πίσω από την ΑΒΑΞ σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών – αποτιμάται σε επίπεδα άνω του 1 δισ. ευρώ

Στοιχείο προβληματισμού αποτελούν οι υψηλές υποχρεώσεις του ομίλου. Στο τέλος του 2020 ο συνολικός δανεισμός του ομίλου, συμπεριλαμβάνοντας και συμβάσεις leasing, ανήλθε στα 615 εκατ. ευρώ έναντι 590 εκατ. ευρώ το 2019. 

Η ΑΒΑΞ, όπως λένε στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, πράγματι πέτυχε να αναλάβει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της τελευταίας δεκαετίας, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 στο μετρό της Αθήνας. 

Όμως η διοίκηση του ομίλου δεν έχει να δείξει αντίστοιχες επιτυχίες σε έργα παραχωρήσεων ή Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που θεωρούνται το μέλλον για τον κλάδο αφού εξασφαλίζουν μακροχρόνιες πηγές εσόδων. Η εισηγμένη, αντίθετα, πώλησε (στην Premia) την εξαιρετικά κερδοφόρα σύμβαση για το ΣΔΙΤ των δέκα σχολείων στην Αττική προκειμένου να συμμαζέψει τα οικονομικά της. Αλλά και το ΣΔΙΤ για τη μονάδα απορριμμάτων του νομού Ηλείας που έχει αναλάβει σε κοινοπραξία καθυστερεί να ξεκινήσει.

Εδώ και καιρό ακούγεται στην αγορά πως η διοίκηση της ΑΒΑΞ προσπαθεί να πωλήσει και την θυγατρική Volterra στον τομέα της ενέργειας. Ορισμένοι αναλυτές επισημαίνουν ότι η Volterra είναι λιγότερο καθετοποιημένος όμιλος σε σχέση με άλλους ομίλους, κάτι που πηγές της εταιρείας αποκρούουν υπογραμμίζοντας τις μεγάλες επενδύσεις που έχουν υλοποιηθεί για την παραγωγή ενέργειας, παραγωγή που υπερκαλύπτει τις ανάγκες της εταιρίας.

Σημειώνεται ότι από την ενέργεια προέρχονταν το 2020 περίπου ένα στα πέντε ευρώ εσόδων του ομίλου ΑΒΑΞ. Τα ενοποιημένα έσοδα έφτασαν τα 576,5 εκατ. με τα έσοδα του τομέα ενέργειας στα 115,2 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση της ΑΒΑΞ είναι ένα ακόμα ζήτημα που συζητούν στην κατασκευαστική αγορά. Ο μεγαλομέτοχος της εταιρείας κ. Χρ. Ιωάννου διατηρεί τη θέση του εκτελεστικού προέδρου, αλλά εμφανίζεται να συναποφασίζει με δύο παλαίμαχους της αγοράς κατασκευών, τον διευθύνοντα σύμβουλο Κων/νο Μιτζάλη και (λιγότερο) τον αναπληρωτή πρόεδρο και εντεταλμένο σύμβουλο Κων/νο Κουβαρά.

Ο κ. Ιωάννου πήρε πάνω του την προσπάθεια ώστε να αντιστραφεί η κακή εικόνα που υπήρχε τα τελευταία χρόνια για την εισηγμένη τεχνική εταιρεία, κυρίως εξαιτίας των συνεχόμενων ζημιών και των αστοχιών σε συγκεκριμένα έργα του εξωτερικού. Η πλευρά του κ. Μιτζάλη έβαλε πρόσφατα στο Διοικητικό Συμβούλιο ένα νεότερο μέλος πραγματοποιώντας ένα βήμα για την ανανέωση του Δ.Σ. Όσο για τον κ. Κουβαρά είναι ένας από τους τρεις ιδρυτές της ΑΒΑΞ – μαζί με τον Αντ. Σγαρδέλη και τον Ν. Γεραρχάκη

Στις τελευταίες παρουσιάσεις ο κ. Χρ. Ιωάννου τονίζει πάντως πως υπήρξαν αλλαγές στη ραχοκοκαλιά των διοικητικών στελεχών ώστε να αντιστραφεί η πορεία του παρελθόντος.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΒΑΞ: «Χτυπάει» έργα προϋπολογισμού 4 δισ. μέχρι το τέλος του έτους

Αισιοδοξία από τη διοίκηση της ΑΒΑΞ για προκηρύξεις νέων δημόσιων έργων προϋπολογισμού 1,5 δισ. και ΣΔΙΤ έως 2,5 δισ. μέσα στο 2021. Νομικές και τεχνικές δυσκολίες καθυστερούν την απόσχιση του κλάδου παραχωρήσεων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πίσω στα κέρδη η ΑΚΤΩΡ το α' τρίμηνο 2022 μετά τις ζημιές των 470 εκατ.

Αποδίδει καρπούς η προσπάθεια ανάταξης του κατασκευαστικού τομέα της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ, Χρ. Παναγιωτόπουλος. Τι λέει για τα νέα έργα, το κτήμα Καμπά και την κόντρα των μετόχων.