ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
trofima-food
Φώτο: Shutterstock

Τα δέκα μεγάλα deals του 2021 στον εγχώριο κλάδο των τροφίμων

«Έσπασε ταμεία» ο κλάδος των τροφίμων το 2021 σε μεγάλες συμφωνίες εξαγορών και συγχωνεύσεων, με σημαντικότερη την απόκτηση του ελέγχου της Chipita από τη Mondelez, ένα deal αξίας σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες συμφωνίες.

Αν και το 2021 χαρακτηρίστηκε για ακόμη μια χρονιά από την πανδημία του κορονοϊού, ωστόσο οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικράτησαν από ό,τι φαίνεται δεν έκοψαν την όρεξη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο των τροφίμων για επενδύσεις και εξαγορές. Τόσο εγχώριοι παίκτες όσο και ξένοι επενδυστές επιδόθηκαν σε μια σειρά από κινήσεις, οι οποίες έφεραν ανακατατάξεις και νέα δεδομένα σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά.

Αναμφίβολα το deal που κυριάρχησε τη χρονιά που ρίχνει σιγά σιγά αυλαία είναι η συμφωνία εξαγοράς της Chipita από την Mondelez, ένα deal, το οποίο έσπασε όλα τα ρεκόρ στην κατηγορία του για τα ελληνικά δεδομένα, πλησιάζοντας τα 2 δισ. δολάρια. Τα σημαντικότερα deals που έγιναν μέσα στο 2021 είναι τα εξής:

Το πρώτο χτύπημα της Μινέρβα με την απόκτηση του Pummaro

Στους πρώτους μήνες του 2021 ανακοινώθηκε και επίσημα ότι η Μινέρβα αποκτά τα brands τοματικών προϊόντων Pummaro και Pelargos καθώς και το εργοστάσιο ντομάτας στη Γαστούνη Ηλείας, τα οποία ανήκαν στην Unilever Ελλάς, η οποία είχε προσπαθήσει και προηγουμένως να πουλήσει το συγκεκριμένο τομέα δραστηριοτήτων, αποεπενδύοντας από τον κλάδο, ο οποίος είχε κριθεί ότι δεν εμφάνιζε τις αναμενόμενες προοπτικές σε επίπεδο εξαγωγικής δραστηριότητας. Μετά την εξαγορά, το τίμημα της οποίας δεν έγινε γνωστό, η Μινέρβα πρόσθεσε στο χαρτοφυλάκιο των τοματικών προϊόντων που διαθέτει ένα από τα πιο ισχυρά εμπορικά σήματα της εγχώριας αγοράς.

Η Mediterranean Foods, η δεύτερη εξαγορά της Μινέρβα

Δεν πέρασαν ούτε τέσσερις μήνες από την εξαγορά της Pummaro κα εν μέσω καλοκαιριού η Μινέρβα χτύπησε και πάλι με νέο deal. Αυτή τη φορά στο επενδυτικό της στόχαστρο βρέθηκε η Mediterranean Foods του επιχειρηματία Απόστολου Σαλάκου, η οποία παράγει αρτύματα όπως κέτσαπ, μουστάρδα και μαγιονέζα με τα brands Brava και Delicia. Η συγκεκριμένη κίνηση παρέμεινε στον προσανατολισμό του μετασχηματισμού σε μια εταιρεία τροφίμων με διευρυμένο portfolio ξεφεύγοντας από τα στενά όρια του ελαιόλαδου, προϊόν με το οποίο είχε συνδέσει το όνομά της όλα αυτά τα χρόνια.

Το mega deal ανάμεσα σε Chipita και Mondelez

Χαρακτηρίστηκε ως το mega deal της χρονιάς που φεύγει και όχι άδικά. Ο λόγος για την Chipita, η οποία προσέλκυσε το ενδιαφέρον του πολυεθνικού κολοσσού Mondelez, ο οποίος αποφάσισε να δώσει το ποσό των 2 δισ. δολαρίων για να αποκτήσει την εταιρεία που δημιούργησε ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος και έχει μεγαλώσει με τα κρουασάν Molto και 7 Day αρκετές γενιές Ελλήνων. Για την Mondelez η εξαγορά αποτέλεσε ένα βήμα στρατηγικής σημασίας καθώς της επιτρέπει να διευρύνει σημαντικά τον τομέα των σνακ, φτάνοντας σε ακόμη περισσότερους καταναλωτές κυρίως στην κεντρική και την ανατολική Ευρώπη. Θυμίζουμε ότι τα προϊόντα της Chipita παράγονται σε 13 εργοστάσια ενώ πωλούνται σε περισσότερες από 50 χώρες παγκοσμίως.

Μπήκε στη Μεβγάλ ο Θεοδωρόπουλος

Και ενώ δεν είχε ακόμη στεγνώσει το μελάνι από τις υπογραφές του mega deal ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος χτύπησε με μια ακόμη επιχειρηματική κίνηση. Συγκεκριμένα, προχώρησε στην απόκτηση ποσοστού 21,5% στη Μεβγάλ. Ο κ. Θεοδωρόπουλος ουσιαστικά ένωσε τις δυνάμεις του με την Μαίρη Χατζάκου για την εξαγορά του 43% που κατείχε μέχρι πρότινος στην Μεβγάλ η Δέλτα, η οποία μετά το deal αποχώρησε από το σχήμα. Η κ. Χατζάκου είδε το ποσοστό της να αυξάνεται στη βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία ενώ η σύμπραξη με τον κ. Θεοδωρόπουλο, η οποία επαναλαμβάνεται με την συμπόρευσή τους στην Chipita, δημιουργεί νέες προοπτικές για την Μεβγάλ.

Στη Δωδώνη επένδυσε το CVC Capital μετά τη Δέλτα

Η συνεργασία Θεοδωρόπουλου-Χατζάκου στην Μεβγάλ δεν ήταν το μοναδικό deal στον κλάδο των γαλακτοκομικών, ο οποίος είχε την τιμητική του το 2021. Σε μια ακόμη γαλακτοβιομηχανία μετά τη Δέλτα του ομίλου Vivartia εισήλθε το CVC Capital Partners VII  καθώς τον Απρίλιο του 2021 ανακοίνωσε ότι ήρθε σε συμφωνία με το βασικό μέτοχο της Δωδώνη, SI Foods για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στην ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία. Η επόμενη μέρα μετά τη συγκεκριμένη επένδυση βρήκε το CVC ως μία από τις κυρίαρχες δυνάμεις του εγχώριου κλάδου των γαλακτοκομικών.

Το ποσοστό της στην Ελληνική Ζύμη αύξησε η Vivartia

Παράλληλα, η Vivartia αύξησε το ποσοστό της από 49% και 51% σε 75% στην Ελληνική Ζύμη και Άλεσις, ερχόμενη σε συμφωνία με τον Μιχάλη Αραμπατζή. Για τη Vivartia η συγκεκριμένη κίνηση, όπως ανέφερε, εντάχθηκε στο πλαίσιο υλοποίησης του σχεδίου του ομίλου για την περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητάς στον κλάδο της κατεψυγμένης ζύμης τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Η είσοδος του Delivery Hero στη μικρή λιανική

Από τον ευρύτερο κλάδο των τροφίμων έρχεται η επόμενη εξαγορά και πιο συγκεκριμένα από το κανάλι της μικρής λιανικής. Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο του 2021, η γερμανική Delivery Hero στην οποία ανήκει το efood ανακοίνωσε ότι θα αποκτήσει τον αποκλειστικό έλεγχο των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη και πιο συγκεκριμένα η συμφωνία προέβλεπε την απόκτηση του 100% της εταιρείας Αλφα διανομές (ekiosky’s), της ΙΝΚΑΤ (kioskys), της delivery.gr ΙΚΕ και της e-table, σηματοδοτώντας την αποχώρηση του Γιώργου Μούχαλη από τη μικρή λιανική. Να σημειωθεί ότι ανάμεσα στην efood και τα Kioskys υπήρχε πριν την εξαγορά συνεργασία για την προμήθεια προϊόντων προς διανομή, ξεπερνώντας τους 1.200 κωδικούς.

Στα χέρια της Χήτος η κορινθιακή Ζήρεια

Στα χέρια της Χήτος ΑΒΕΕ με το φυσικό μεταλλικό νερό Ζαγόρι περιήλθε το καλοκαίρι η εταιρεία εμφιάλωσης νερού Ζήρεια, η οποία έχει έδρα στην Κόρινθο και τα τελευταία χρόνια βρισκόταν αντιμέτωπη με μια σειρά από οικονομικά προβλήματα. Το εταιρικό κεφάλαιο που απέκτησε η Χήτος ανήλθε σε 714 χιλ. ευρώ, όσο δηλαδή και το ποσό που κατέβαλε η ηπειρώτικη βιομηχανία παραγωγής εμφιαλωμένου νερού σε μετρητά για την απόκτηση της Ζήρεια η οποία διατηρεί δύο γεωτρήσεις από τις οποίες αντλεί το νερό που εμφιαλώνει, η πρώτη με δυνατότητα παραγωγής έως και 86.500 κυβικά μέτρα ετησίως και η δεύτερη με δυνατότητα παραγωγής έως 137.800 κυβικά μέτρα κάθε χρόνο.

Άνοιγμα στο εμφιαλωμένο νερό για την Λουξ

Ήταν στις αρχές Νοεμβρίου όταν η Λουξ ανακοίνωσε ότι υπήρξε ο πλειοδότης για την απόκτηση του 42,3% του φυσικού μεταλλικού νερού Δίρφυς καταβάλλοντας το τίμημα των 1,2 εκατ. ευρώ. Η είσοδος στο εμφιαλωμένο νερό για την πατρινή βιομηχανία αναψυκτικών αποτέλεσε ένα πολυαναμενόμενο βήμα καθώς στο παρελθόν είχε διατυπώσει ουκ ολίγες φορές τη συγκεκριμένη πρόθεση. Θυμίζουμε ότι 42,3% ήταν το ποσοστό που είχε στην κατοχή της η Νίκας Συμμετοχών, εταιρείας με μηδενική δραστηριότητα, μέσω της οποίας είχε αποκτήσει ο ιδρυτής της αλλαντοβιομηχανίας Νίκας τη Δίρφυς το 2007.

Η Μέλισσα Κίκιζας κα η εξαγορά του κρητικού ελαιόλαδου Terra Creta

Στα χέρια της Μέλισσα Κίκιζας περιήλθε στις αρχές Δεκεμβρίου η χανιώτικη εταιρεία παραγωγής έξτρα παρθένου ελαιόλαδου Terra Creta, η οποία μέχρι πρότινος ανήκε στον όμιλο ΙOGR του επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου (Sky Express, Βιολογικό Χψριό), ο οποίος την είχε εξαγοράσει το 2012. Η εξαγορά το τίμημα της οποία δεν έγινε γνωστό, ουσιαστικά έδωσε το εισιτήριο στην βιομηχανία ζυμαρικών να εισέλθει στον κλάδο του ελαιόλαδου. Η Terra Creta διαθέτει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό καθώς εξάγει σε 43 χώρες ενώ συνεργάζεται με περισσότερες από 100 αλυσίδες λιανικής, με παράλληλη παρουσία στον τομέα της ταξιδιωτικής λιανικής σε αεροδρόμια και λιμάνια (travel retail).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το στοίχημα της Mondelez στην Chipita: Πότε θα συμβάλει στα κέρδη της

Τον Ιανουάριο ολοκληρώθηκε το μεγάλο deal, ενώ από το 2023 θα εμφανιστεί η πλήρης συμβολή της ελληνικής εταιρείας στα μεγέθη του αμερικανικού ομίλου τροφίμων. Δάνειο 325 εκατ. ευρώ στην Chipita για να κλείσουν εκκρεμότητες.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Άνοιγμα της Μέγας Γύρος στα meatless προϊόντα, αναζητεί νέες εγκαταστάσεις

Διαχωρίζονται οι δραστηριότητες των plant-based προϊόντων και αναζητούνται εγκαταστάσεις στην Αττική για να στεγαστεί η παραγωγική διαδικασία. Ισχυρή ανάπτυξη πωλήσεων για την εταιρεία το 2021.
HLIOS kiddo pasta
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κρίσιμο τεστ στην αμερικανική αγορά για τα ζυμαρικά της Ήλιος

Να ξεφύγει από τα στενά όρια της ελληνικής παροικίας επιχειρεί η Ήλιος, για να επεκταθεί στην κυρίως αγορά των ΗΠΑ. Άρχισε πιλοτική διάθεση των προϊόντων της σε μεγάλες αλυσίδες και συνεργασία με πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.
mikel coffee
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η επέλαση του ελληνικού καφέ στο εξωτερικό και τα σχέδια των μεγάλων αλυσίδων

Από το Ντουμπάι μέχρι τη Νέα Υόρκη οι ελληνικές αλυσίδες καφέ δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στις απαιτητικές αγορές του εξωτερικού. Οι κινήσεις Mikel, Coffee Lab, Coffee Island, Coffee Lab και Γρηγόρης.
Thermokipio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Θερμοκήπια Θράκης: Νέες επενδύσεις 14,6 εκατ. ευρώ σε υδροπονικές καλλιέργειες

Η ενίσχυση της δυναμικότητας θα επιτρέψει την εταιρία να διευρύνει και την εξαγωγική της δραστηριότητα. Στόχος επίσης να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της με την προσθήκη νέων κατηγοριών αγροτικών προϊόντων.