ΓΔ: 1986.89 -0.58% Τζίρος: 257.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Γυναίκα με σακούλες εκπτώσεων
Φώτο: Shutterstock

Black Friday: Νοέμβριος με μεγάλες προσφορές και ευκαιρίες στην αγορά

Ο Νοέμβριος σηματοδοτεί την έναρξη των μεγάλων προσφορών με την Black Friday στις 28/11 να αποτελεί κορύφωση. Εκπτώσεις άνω του 50% προσελκύουν καταναλωτές, ενώ η Cyber Monday ενισχύει τις online αγορές. 8/10 Έλληνες συμμετέχουν ενεργά.

Ο Νοέμβριος έχει καθιερωθεί ως ο μήνας των μεγάλων προσφορών, με τη Black Friday να αποτελεί το αποκορύφωμα της εμπορικής δραστηριότητας πριν από την εορταστική περίοδο. Η συγκεκριμένη ημέρα δεν περιορίζεται μόνο σε εκπτώσεις, αλλά εξελίσσεται σε μια οικονομική και κοινωνική "γιορτή" που διαρκεί σχεδόν ολόκληρο τον μήνα, σηματοδοτώντας την έναρξη της εορταστικής αγοράς και λειτουργώντας ως βαρόμετρο για την αγοραστική διάθεση των Ελλήνων καταναλωτών.

Οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, προετοιμάζονται εντατικά για τη Black Friday 2025 (Παρασκευή 28 Νοεμβρίου), ξεκινώντας τις προσφορές από τις αρχές του μήνα και φτάνοντας συχνά εκπτώσεις άνω του 50%. Στόχος τους είναι η προσέλκυση καταναλωτών και η ενίσχυση του τζίρου, έπειτα από μια περίοδο μειωμένης κατανάλωσης. Οι καταναλωτές, από την πλευρά τους, περιμένουν τις προσφορές για να αποκτήσουν προϊόντα τεχνολογίας, ένδυσης, υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού και καλλυντικών σε χαμηλότερες τιμές. Πολλοί πραγματοποιούν έρευνα αγοράς και συγκρίνουν τιμές, ενώ αρκετοί επιλέγουν διαδικτυακές αγορές για να αποφύγουν την πολυκοσμία των φυσικών καταστημάτων. Την τάση αυτή ενισχύει και η Cyber Monday (Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου), που ακολουθεί και επικεντρώνεται στις online προσφορές.

Σύμφωνα με δήλωση του προέδρου του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «η Black Friday θεωρείται ίσως σήμερα το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς και αποτελεί μια καλή ευκαιρία έξυπνων αγορών για πάνω από 8 στους 10 Έλληνες». Οι προσφορές ξεκινούν αρκετές εβδομάδες πριν την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, ωστόσο η κορύφωση των αγορών καταγράφεται κυρίως την τελευταία εβδομάδα του μήνα, επεκτείνοντας το εκπτωτικό τριήμερο Black Friday και Cyber Monday. Τα περσινά στοιχεία δείχνουν ότι το κύριο κίνητρο για 4 στους 10 καταναλωτές είναι η αγορά προϊόντων για τις καθημερινές οικογενειακές ανάγκες, ενώ 3 στους 10 επικεντρώνονται σε επώνυμα προϊόντα που υπό άλλες συνθήκες θα δυσκολεύονταν να αποκτήσουν. Δύο στους δέκα αξιοποιούν την Black Friday για χριστουγεννιάτικα δώρα και 1 στους 10 για προσωπική ανταμοιβή.

Όπως επισημαίνει ο κ. Κορκίδης, η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά αναμένεται να διατηρηθεί στα περσινά επίπεδα, με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις, μέση αξία απόδειξης κοντά στα 100 ευρώ και συνολικό τζίρο γύρω στα 300 εκατ. ευρώ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο τζίρος της Black Friday εκτιμάται στα 74 δισ. δολάρια, με τις ΗΠΑ να φτάνουν τα 11 δισ. δολάρια. Στην Ελλάδα, ο τζίρος της Black Friday έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία τρία χρόνια. Παράλληλα, καταγράφεται διπλασιασμός των διαδικτυακών αγορών σε σχέση με την επισκεψιμότητα στα φυσικά καταστήματα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, «η Black Friday και η Cyber Monday αποτελούν ένα διπλό επιτυχημένο εκπτωτικό γεγονός που έχει καθιερωθεί ως θεσμός στην ελληνική αγορά. Οι επιχειρήσεις επιδιώκουν "early start" των προσφορών για μεγαλύτερη διάρκεια και αύξηση πωλήσεων, ενώ οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν την περίοδο αυτή για online και φυσικές αγορές πριν τις γιορτές».

Αισιοδοξία και προκλήσεις για τις επιχειρήσεις

Για τις επιχειρήσεις, η Black Friday αποτελεί σημαντική ευκαιρία ενίσχυσης της ρευστότητας, ειδικά μετά από μια περίοδο αυξημένων εξόδων και μειωμένης κατανάλωσης. Οι λιανέμποροι επενδύουν περισσότερο στην ψηφιακή παρουσία, βελτιώνουν την εξυπηρέτηση και υιοθετούν ευέλικτες πολιτικές επιστροφών για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Η αισιοδοξία ενισχύεται από τα περσινά στοιχεία του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, σύμφωνα με τα οποία το 81% των επιχειρήσεων συμμετείχε στη Black Friday, ενώ το 56% δήλωσε μέτρια ικανοποίηση από τις πωλήσεις. Επιπλέον, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις σημείωσαν αύξηση πωλήσεων σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο 2022/2023.

Όσον αφορά τη διάρκεια των προσφορών, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις επέκτειναν τη Black Friday σε όλη την εβδομάδα, ενώ το 30% συμμετείχε μόνο στο τριήμερο. Έξι στις δέκα επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις από 21% έως 40% της αρχικής τιμής και περισσότερες από 1 στις 3 εφάρμοσαν εκπτώσεις σε όλο το εύρος των προϊόντων τους. Τα ψηφιακά μέσα πληρωμών κυριάρχησαν στις συναλλαγές, ενώ τα μετρητά χρησιμοποιήθηκαν μόνο σε 1 στις 10 περιπτώσεις. Η βιτρίνα του καταστήματος και τα ενημερωτικά emails αποτέλεσαν βασικά εργαλεία επικοινωνίας με το κοινό.

Ανάλυση του marketplace Skroutz για την Black Friday 2024 έδειξε ότι οι κατηγορίες Σπίτι & Κήπος (35%) και Τεχνολογία (31%) είχαν τις περισσότερες παραγγελίες. Τρίτη σε προτίμηση ήταν η Υγεία-Ομορφιά (25,76%) και τέταρτη η Μόδα (21%). Σε τζίρο, πρώτη ήταν η Τεχνολογία (36%) και ακολούθησε η κατηγορία Σπίτι - Κήπος (25%).

Σύμφωνα με έρευνα της Public, κορυφαίες επιλογές των καταναλωτών ήταν smartphones, τηλεοράσεις, έξυπνες οικιακές συσκευές και gaming προϊόντα, ενώ αυξημένη ήταν η ζήτηση για υπηρεσίες εγκατάστασης. Κυρίαρχη ηλικιακή ομάδα παρέμεινε αυτή των 35-54 ετών, με σημαντική άνοδο στις νεότερες, τεχνολογικά εξοικειωμένες γενιές, γεγονός που ενίσχυσε περαιτέρω τις online και mobile αγορές. Το 2024, οι αγορές μέσω κινητού έφτασαν το 84% των συνολικών ηλεκτρονικών αγορών, ενώ οι αγορές μέσω υπολογιστή παρουσίασαν ήπια πτώση.

Καταναλωτές υπό οικονομική πίεση

Παρά τη δυναμική της αγοράς, τα στοιχεία του ΙΟΒΕ καταδεικνύουν εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Οκτώβριο. Ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε στις -47,6 μονάδες, έναντι -45,6 τον Σεπτέμβριο, με τους Έλληνες καταναλωτές να εμφανίζονται ως οι πιο απαισιόδοξοι στην ΕΕ. Οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους επόμενους 12 μήνες επιδεινώθηκαν, με το 58% να αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση και μόλις το 6% να προβλέπει βελτίωση.

Η πρόθεση για σημαντικές αγορές ενισχύθηκε ελαφρώς, με το σχετικό δείκτη στις -41,6 μονάδες. Το 51% εκτιμά ότι θα πραγματοποιήσει λιγότερες δαπάνες, ενώ το 6% προσδοκά αύξηση. Ο δείκτης πρόθεσης για αποταμίευση υποχώρησε ελαφρά στις -67,5 μονάδες, με το 84% των νοικοκυριών να μην θεωρεί πιθανή την αποταμίευση τον επόμενο χρόνο. Το 60% δηλώνει ότι "μόλις τα βγάζει πέρα", ενώ το 9% αντλεί από αποταμιεύσεις. Το 7% ανέφερε ότι έχει χρεωθεί, παρουσιάζοντας μικρή αύξηση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Όσον αφορά την αβεβαιότητα για τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 59,4% θεωρεί δύσκολη ή σχετικά δύσκολη την πρόβλεψη της οικονομικής του κατάστασης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γυναίκα με σακούλες εκπτώσεων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντίδραση ΣΕΛΠΕ στην επιβολή προστίμων για παραπλανητικές εκπτώσεις

Όπως αναφέρει ο ΣΕΛΠΕ, «στον Σύνδεσμό μας ανήκουν εταιρίες λιανικής που γνωρίζει ο κόσμος με το όνομά τους. Είναι εταιρίες πολύ υγιείς και αξιόπιστες απέναντι σε κάθε συνεργαζόμενο μέρος».
businessdaily-Black-Friday
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

NielsenIQ: Αμείωτο το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τη Black Friday

Τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, καθώς και τα προϊόντα τεχνολογίας, βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές να είναι έτοιμοι να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις.
Σούπερ μάρκετ τρόφιμα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με εκπτώσεις μπαίνουν τα σούπερ μάρκετ σε ρυθμούς Black Friday

Παρά το γεγονός ότι η Black Friday αφιερώνεται κυρίως σε αγορές ηλεκτρονικών ειδών, φέτος οι καταναλωτές, σύμφωνα με έρευνα της ierax analytix θέλουν να αγοράσουν περισσότερα τρόφιμα και κατεψυγμένα εν όψει του δύσκολου χειμώνα που έρχεται.
Γυναίκα με σακούλες εκπτώσεων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανάσα ρευστότητας στην αγορά φέτος η Black Friday - Κυνηγούν προσφορές οι Έλληνες

Στον «χορό» των προσφορών έχουν ήδη μπει, μεταξύ άλλων, οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, εταιρείες καλλυντικών, αθλητικών ειδών επίπλων, ειδών σπιτιού, ένδυσης υπόδησης και εποχιακών ειδών.