Σε φάση πλήρους υλοποίησης εισέρχεται το έργο κατασκευής του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Κακαβιά», που αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη σύνδεση της Ηπείρου με τα Δυτικά Βαλκάνια και να συμβάλει στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
Μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων προεργασιών, όπως εγκρίσεις μελετών, προγράμματος ποιότητας, πρόδρομες εργασίες και διαδικασίες αποζημιώσεων, ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή του οδικού άξονα μήκους 70 χιλιομέτρων. Ανάδοχος του έργου είναι ο Όμιλος ΑΒΑΞ, ο οποίος έχει ήδη προχωρήσει στις σχετικές προετοιμασίες.
Ο οδικός άξονας «Ιωάννινα – Κακαβιά» αποτελεί συνέχεια της Ιόνιας Οδού προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα μέσω του νομού Ιωαννίνων, συνδέοντας ουσιαστικά τη Δυτική Ελλάδα με την Εγνατία Οδό και τα Δυτικά Βαλκάνια. Η νέα οδική αρτηρία αναμένεται να βελτιώσει αισθητά τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο από την Περιφερειακή Οδό, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα διευκολύνει τη μετακίνηση βαρέων οχημάτων στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Το έργο περιλαμβάνει δύο βασικά τμήματα: το πρώτο, Γιάννενα – Καλπάκι, συνολικού μήκους 46,4 χιλιομέτρων με έξι ανισόπεδους κόμβους, και το δεύτερο, Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,1 χιλιομέτρων, όπου θα πραγματοποιηθεί αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού έως τον μεθοριακό σταθμό.
Η ολοκλήρωση του άξονα θα προσφέρει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό, διευκολύνοντας τη σύνδεση με Φλώρινα και Καστοριά. Επιπλέον, θα εξυπηρετεί το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων και το μεγαλύτερο μέρος της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας και Ελλάδας, καθώς η οδός με κατεύθυνση προς την Κακαβιά καλύπτει τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από όπου προέρχεται σημαντικός αριθμός χρηστών.
Σύμφωνα με τεχνικούς του έργου, η κατασκευή παρουσιάζει αυξημένες τεχνικές απαιτήσεις λόγω του ορεινού αναγλύφου της περιοχής. Ο άξονας «Ιωάννινα – Κακαβιά» χαρακτηρίζεται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Το έργο, με προϋπολογισμό περίπου 380 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 4,5 χρόνια. Έχει σχεδιαστεί για ταχύτητα μελέτης 100 χλμ./ώρα, διαθέτοντας δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,50 και 3,75 μέτρων αντίστοιχα, καθώς και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης πλάτους 2,30 μέτρων ανά κατεύθυνση.
Πηγή χάρτη: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών