ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Πώς γίνεται «πράσινη» η Motor Oil με τα κέρδη - ρεκόρ της διύλισης

Υπερκέρδη από τα υψηλά περιθώρια διύλισης και την άνοδο του δολαρίου το 2022. Οι λειτουργικές ροές ύψους 1,1 δισ. ευρώ επέτρεψαν τη χρηματοδότηση εξαγορών σε νέους τομείς. Παραγωγικές επενδύσεις 170 εκατ. φέτος.

Χάρη στο ιστορικό ρεκόρ κερδών από τη διύλιση -αποτελούν το 85% των συνολικών EBITDA- ο όμιλος της Motor Oil το 2022 εμφάνισε λειτουργικές ροές 1,1 δισ. ευρώ, γεγονός που του επέτρεψε να προχωρήσει σε εξαγορές που αλλάζουν εντελώς τη φυσιογνωμία του, αφού τοποθετείται πλέον και σε κλάδους που έχουν άμεση σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη όπως οι ΑΠΕ, η διαχείριση απορριμμάτων και τα βιοκαύσιμα.

Ειδικότερα, πέρυσι ο όμιλος εξαγόρασε το 75% της Άνεμος από την Ελλάκτωρ, την πλειοψηφία των μετοχών της Thalis (διαχείριση απορριμμάτων) και την πλειοψηφία της Verd (βιοκαύσιμα). Παράλληλα, απέκτησε στρατηγική συμμετοχή με ποσοστό 30% στον όμιλο Ελλάκτωρ.

Η αύξηση των τιμών στα προϊόντα πετρελαίου (+51,5% κατά μέσο όρο το 2022), τα υψηλά περιθώρια διύλισης και η ενδυνάμωση του δολαρίου έναντι του ευρώ (+11%) συνέβαλαν στην καταγραφή ιστορικών ρεκόρ το 2022 σε επίπεδο πωλήσεων, EBITDA και καθαρών κερδών. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε  κατά 62% και διαµορφώθηκε στα 16,6 δισ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA ανήλθαν στα 1,693 δισ. ευρώ από 490 εκατ. το 2021, ενώ τα καθαρά κέρδη έφτασαν στα 968 εκατ. ευρώ από 202 εκατ. ευρώ το 2021.

Η αύξηση του δολαρίου έναντι του ευρώ είχε διπλό όφελος: αφού τα κόστη είναι σε ευρώ, αλλά οι πωλήσεις, δεδομένου και του εξαγωγικού χαρακτήρα της διύλισης, σε ποσοστό 85% τιμολογούνται σε δολάρια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε επίπεδο ομίλου το μικτό κέρδος προ αποσβέσεων έφτασε τα 2,1 δισ. ευρώ από 755,5 εκατ. ευρώ το 2021 (+179%), καθώς ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών εμφάνισε υψηλότερο ρυθμό αύξησης (61,99%) έναντι του κόστους πωλήσεων (προ αποσβέσεων) που αυξήθηκε κατά 52,66%.

Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil κ. Πέτρος Τζαννετάκης στην ενημέρωση προς τους αναλυτές απέφυγε να κάνει προβλέψεις για το σύνολο της χρήσης, αλλά παραδέχθηκε ότι τα περιθώρια διύλισης παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ ο πληθωρισμός και το ενεργειακό κόστος υποχωρούν.

Και οι εκτιμήσεις των αναλυτών κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση, αφού τα περιθώρια διύλισης το πρώτο τρίμηνο του 2023 βρίσκονται κοντά στο μέσο όρο του 2022 και θεωρούν πως η «κανονικότητα» θα αργήσει να επανέλθει, κάτι που είναι προς όφελος των κερδών της εταιρείας -πάντως, είναι σίγουρο πως οι εκρηκτικές επιδόσεις του 2022 θα είναι δύσκολο να επαναληφθούν.

Από την ενημέρωση της διοίκησης προς τους αναλυτές προέκυψαν τα εξής:

1) Η εγκατεστημένη ισχύς της θυγατρικής MORE (ο επενδυτικός βραχίονας του ομίλου στις ΑΠΕ), μετά την εξαγορά της  Ανεμος, φτάνει τα 772 MW και μέχρι το τέλος του 2023 θα προστεθούν επιπλέoν 60MW.

2) Για τη δημιουργία πλωτού τερματικού σταθμού φυσικού αερίου (FSRU) στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας με την επωνυμία Διώρυγα Gas δεν έχει ληφθεί ακόμη η επενδυτική απόφαση, καθώς έχουν αλλάξει κάποια δεδομένα και εξετάζεται ενδελεχώς η σχέση κόστους/απόδοσης.

3)  Η επένδυση για τη µονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Κοµοτηνή μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προχωρεί κανονικά μετά και την ολοκλήρωση της συμφωνίας για το project finance.

Η συνδρομή από την εμπορία και τον ηλεκτρισμό

Στα EBITDA των 1,693 δισ. ευρώ, εκτός από τα 1,427 δισ. της διύλισης, συνέβαλαν με 128 εκατ. ευρώ ο τομέας της εμπορίας καυσίμων (Coral και Avin) και με 136 εκατ. ο τομέας ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου (Μore, Korinthos Power, NRG).

Τα κέρδη από συγγενείς εταιρίες που είναι η αναλογία των κερδών εταιρειών που ενοποιούνται με τη μέθοδο της καθαρής θέσης έφτασαν τα 143 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα μεγαλύτερα ήταν 67 εκατ. από την Ελλάκτωρ, 32 εκατ. από την Korinthos Power και 35 εκατ. από την πώληση του 50% της Alpha Δορυφορική Τηλεόραση.

Για τη χρήση 2023 η συνολική επενδυτική δαπάνη της εταιρείας αναμένεται να διαμορφωθεί στα 170 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος αυτής να αφορά έργα του διυλιστηρίου και ειδικότερα: την έναρξη του έργου κατασκευής μίας νέας μονάδας διάσπασης προπυλενίου (Fluid Catalytic Cracker-FCCpropylene splitter) συνολικού προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ, τη νέα μονάδα συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης συνολικού προϋπολογισμού  60 εκατ. ευρώ και  τις συνήθεις και προγραμματισμένες δαπάνες συντήρησης των υφιστάμενων μονάδων του διυλιστηρίου.

Η διοίκηση της εταιρείας θα προτείνει στην ερχόµενη ετήσια τακτική γενική συνέλευση τη διανοµή µερίσµατος για τη χρήση 2022 ύψους 1,60 ευρώ ανά µετοχή, που είναι το υψηλότερο όλων των εποχών, αφού συνολικά ανέρχεται σε 177 εκατ. ευρώ. Έχει ήδη καταβληθεί προµέρισµα 0,40 ευρώ ανά µετοχή (44 εκατ. ευρώ) από τον Νοέμβριο του 2022.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το μηδέν στα 120 εκατ. τα κέρδη της Motor Oil από ανανεώσιμες

Υψηλά περιθώρια διύλισης στις αρχές του 2024, καθώς κλείνουν ή πωλούνται μονάδες στην Ευρώπη. Με την εξαγορά της Άνεμος ο όμιλος έχει εγκατεστημένη ισχύ σε ΑΠΕ 837MW. Τι αναφέρει η διοίκηση για μέρισμα και επενδύσεις.
Lavipharm
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εξαγορές φαρμάκων και θεραπευτική κάνναβη δίνουν ώθηση στη Lavipharm

Η διανομή της θεραπευτικής κάνναβης και τα νέα προϊόντα αλλάζουν τη φυσιογνωμία της εταιρείας. Αλλαγή στρατηγικής και στα γενόσημα. Επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ φέτος. Μέρισμα το 2025 από τα κέρδη της χρήσης του 2024.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πετρόπουλος: «Γκάζι» για νέα ρεκόρ το 2024, στην αγορά το νέο scooter

Ολες οι επιχειρηματικές μονάδες του ομίλου κινούνται ανοδικά τους πρώτους μήνες του έτους. Μέρισμα 0,86 ευρώ και μερισματική απόδοση 9%. Από το β' εξάμηνο αρχίζει η παραγωγή του ηλεκτρικού scooter. Τι συνέβη με την BYD.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Περνά στην πράσινη εποχή με διαβατήριο τα κέρδη της διύλισης

Οι επενδύσεις 4 δισ. ευρώ στους τέσσερις στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης -εκσυγχρονισμός διυλιστηρίου, λιανική, ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα και κυκλική οικονομία- αλλάζουν το προφίλ του ομίλου με χρονικό ορίζοντα το 2030.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα 155 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις του ΟΛΠ: Ποια έργα ολοκληρώθηκαν

Το 50% των καθαρών κερδών του 2023 μοιράζουν ως μέρισμα οι Κινέζοι της Cosco. Ξεχειλίζει το ταμείο με 202 εκατ. ευρώ. Τι λέει η διοίκηση για τα προβλήματα στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων λόγω των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα.
ELPE_Siamisis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ρίχνει τους τόνους η Helleniq Energy για τις γεωτρήσεις στην Κρήτη

Στο τέλος του έτους οι αποφάσεις για την Κρήτη, τονίζει ο Α. Σιάμισιης, παρά τις προσδοκίες για επίσπευση που είχαν δημιουργηθεί. Με υψηλά περιθώρια άρχισε το 2024, δημιουργούνται προϋποθέσεις για νέο υψηλό μέρισμα.