ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Οι Metaxa Masters, Κωστής Καλπαξίδης και Κώστας Ράπτης.

Metaxa: Αλλαγή σκυτάλης, νέα φιλοσοφία για το πιο διάσημο ελληνικό ποτό

Το Metaxa προετοιμάζεται για την αλλαγή του Metaxa Master το 2024, ενώ θέτει τις βάσεις για να καταφέρει να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες και τα προβλήματα που δημιουργεί η κλιματική κρίση.

Μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού είναι τα ελληνικά brands που έχουν συνεχή παρουσία από τον 19ο αιώνα έως σήμερα. Η λίστα συρρικνώνεται ακόμη περισσότερο όταν προστίθεται και ο όρος της διεθνούς παρουσίας. Το Metaxa, η δημιουργία του Σπύρου Μεταξά πίσω στο 1888, αποτελούσε –και αποτελεί ακόμη και σήμερα, παρά την αύξηση του ανταγωνισμού- για δεκαετίες τη σταθερή επιλογή όσων ήθελαν να στείλουν ένα δώρο με γεύση και άρωμα Ελλάδας στο εξωτερικό. Στην Αμερική, όπου εξάγοντας ήδη από το 1900, το Metaxa είναι συνώνυμο με την Ελλάδα.

Από την δεκαετία του ‘60 έως και τα τέλη της δεκαετίας του ‘80 αποτελούσε το δεύτερο «διαβατήριο» -ίσως και πιο ισχυρό από το επίσημο- στα ταξίδια με τρένο προς την Γερμανία, στους ελέγχους των Γιουγκοσλάβων τελωνιακών. Στις εμπορικές συζητήσεις οι Έλληνες επιχειρηματίες το χρησιμοποιούσαν ως «κλειδί» για να ανοίξουν οι πόρτες σε Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία, Σουηδία και άλλες αγορές της Βόρειας Ευρώπης ώστε οι συζητήσεις να μετατραπούν σε συμφωνίες.

Ακόμη και σήμερα που υπάρχει υπερπροσφορά στον χώρο των αλκοολούχων, το Metaxa που εξάγεται σε 40 χώρες, παραμένει το No1 Grape Brandy στην Ευρώπη, είναι το τρίτο ισχυρότερο σήμα, σε όγκους και αξία, στο διεθνές χαρτοφυλάκιο της Remy Cointreau, στο portfolio της οποίας έχει περιέλθει από το 2000 καθώς και ένα από τα ισχυρότερα brands που πωλούνται μέσα από τα καταστήματα Duty Free στις χώρες όπου έχει παρουσία, στοιχείο που καταδεικνύει την σταθερή του αξία ως ένα δώρο σε αγαπημένα πρόσωπα. 

Ακόμη πιο εντυπωσιακά είναι τα νούμερα του οίκου Μεταξά, που παράγει πάνω από 10 εκατ. φιάλες τον χρόνο, στην Ελλάδα. Στην χώρα μας είναι το Νο1 στην κατηγορία του κονιάκ (σ.σ. αν και το Metaxa θεωρείται και είναι μία κατηγορία από μόνο του) με μερίδιο 96%, είναι το Νο1 ποτό που αγοράζεται από τα ελληνικά Duty Free, και το Νο1 σήμα στο χαρτοφυλάκιο της Καρούλιας, της εταιρείας που το διανέμει στην αγορά του HoReCa και τα σούπερ μάρκετ.

Η αλλαγή σελίδας

Την περασμένη Τρίτη ο υπογράφων μαζί με άλλα περίπου 25 άτομα, στο Liknon, στην επισκέψιμη εγκατάσταση και τον αμπελώνα του Μεταξά, έξω από το χωριό Βουρλιώτες της Σάμου, γίναμε μάρτυρες μίας ιστορικής στιγμής για τον Οίκο καθώς ανακοινώθηκε η έναρξη διαδικασίας διαδοχής των Metaxa Masters. Πρόκειται για τους «δρυίδες» του Οίκου, έναν ανά γενιά, που μοιράζονται τη μυστική συνταγή του Σπύρου Μεταξά με τον επόμενο εκλεκτό. Η διαδικασία που ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2024.

 

Ο Κωνσταντίνος Ράπτης, ο 5ος Metaxa Master που διαφύλαξε το μυστικό του για σχεδόν 36 χρόνια, θα παραδώσει την σκυτάλη στον Κωνσταντίνο Καλπαξίδη ο οποίος συνδυάζει το ταλέντο του οινοποιού, του αποσταγματοποιού και του Cellar Master. Επιπλέον, έχοντας σπουδάσει Γεωπονική ο Κωνσταντίνος Καλπαξίδης έχει επιστημονική γνώση της αμπελοκαλλιέργειας. Έτσι, μπορεί να συνεργάζεται στενά με τους αμπελοκαλλιεργητές, υποστηρίζοντάς τους και συμβουλεύοντάς τους στην υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών.

Κοινό στοιχείο των δύο Metaxa Masters είναι ο προκλήσεις. Ο Κωνσταντίνος Ράπτης, ο οποίος έμαθε την μυστική συνταγή από τον Ηλία Μεταξά, εγγονό του ιδρυτή, ήταν ο πρώτος Master ο οποίος κλήθηκε να διαχειριστεί την «κληρονομιά» των Μεταξάδων μετά από την πώληση του σήματος το 1989, ένα χρόνο μετά από την ανάδειξη του σε Metaxa Master. To ελληνικό ποτό βρέθηκε αρχικά στην Grand Metropolitan, στην συνέχεια στην ολλανδική Bols Royal και από το 2000 στην Remy Cointreau. Κάποια από τα παραπάνω χρόνια υπήρξαν και «πέτρινα» καθώς το μοναδικό, από πλευράς ποιότητας, ελληνικό σήμα κατέληγε στην ανυποληψία μέσα στον ορυμαγδό των εμπορικών σημάτων των πολυεθνικών στις οποίες είχε περιέλθει.

 

Ο Κώστας Ράπτης μέσα από τις premium και super premium εκδόσεις του ΜΕΤΑΧΑ, METAXA 12 Stars, METAXA Private Reserve, METAXA Angels' Treasure και τις τρεις εκδόσεις του συλλεκτικού METAXA AEN, το 2008, το 2018 και το 2021 ήταν αυτός που κράτησε αναμμένη την φλόγα ώστε να ανακάμψει το Metaxa και να κεντρίσει το ενδιαφέρον της Remy Cointreau.

Το δώρο θεού

Κομβικό ρόλο στο αποκτήσει ξανά την λάμψη του το Metaxa έπαιξε και παίζει μία Γαλλίδα με ελληνικό όνομα. Η Dorothée Hériard Dubreuil η οποία ανέλαβε Managing Director του οίκου Μεταξά από τον Αύγουστο του 2020, ήταν πραγματικά δώρο θεού για το μοναδικό ελληνικό απόσταγμα. Με την άφιξή της στον Οίκο, ηγήθηκε μιας σειράς νέων στρατηγικών με άξονα τον μετασχηματισμό. Η έναρξη της παγκόσμιας καμπάνιας της Metaxa «Taste the Unexpected», σηματοδότησε τη στροφή του brand προς μια σύγχρονη επανατοποθέτηση ως ένας πρωτοπόρος πρωταγωνιστής στην παγκόσμια αγορά.

 

Έχοντας στο πλευρό της στην Ελλάδα την Χούιτη Κωνσταντινίδου, την ψυχή στην επικοινωνία, την διαφύλαξη και την διάδοση της κληρονομιάς του Οίκου Metaxa, επέβλεψε πρόσφατα το άνοιγμα του METAXA LIKNON στη Σάμο στο κοινό. Πρόκειται για το νέο σπίτι του Metaxa το οποίο θα συμβάλει στην εδραίωση του brand στο ελληνικό terroir και θα τιμήσει τη μοναδική δεξιοτεχνία και το όραμά του για βιωσιμότητα, στην γη από όπου προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος της πρώτης ύλης του.

Τα προσωπικά στοιχήματα της Dorothée είναι το Metaxa να συνδεθεί ξανά με τον τουρισμό της Ελλάδας, να γίνει ένα ποτό που οι επισκέπτες θα το απολαμβάνουν στην χώρα και στην συνέχεια θα το αναζητούν στην δική τους όταν επιστρέψουν καθώς και να ανοιχθεί στις νεότερες γενιές.

Η πρόκληση της κλιματικής κρίσης 

Επιστρέφοντας στις προκλήσεις των Metaxa Masters, o Κωστής Καλπαξίδης ο οποίος θα αναλάβει το τιμόνι από τον ερχόμενο Αύγουστο, γνωρίζει ήδη πιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει, πρόβλημα που δεν απασχολεί μόνο τον ίδιο αλλά όλο τον κλάδο, αυτό της κλιματικής κρίσης με την ελπίδα να μην μετατραπεί σε κλιματική κατάρρευση τα επόμενα χρόνια. Μία πρώτη γεύση έχει πάρει ήδη καθώς τα τελευταία επτά χρόνια που βρίσκεται στην εταιρεία έρχεται συχνά αντιμέτωπος με τα προβλήματα αλλαγής του κλίματος τόσο στον μικρό αμπελώνα στο Liknon όσο και στα κτήματα των συνεργαζόμενων αμπελοκαλλιεργητών.

 

Έχοντας ήδη υπογράψει από το 2022 την πρώτη του πρωτότυπη δημιουργία, το METAXA 5 Stars Greek Orange, ο Κωστής Καλπαξίδης έχει καταλάβει από πρώτο χέρι την σημασία της πρώτης ύλης και για τον λόγο αυτό ηγείται των δράσεων του Οίκου Μεταξά με στόχο την υποστήριξη του βιώσιμης καλλιέργειας του αμπελώνα της Σάμου.

«Αποστολή μου είναι να συνεχίσω να χτίζω πάνω στην κληρονομιά του Κωνσταντίνου Ράπτη και να διατηρήσω αναλλοίωτη την μοναδική συνταγή του METAXA για την επόμενη γενιά. Ωστόσο, ο αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής καθιστά σήμερα αυτό το εγχείρημα πιο δύσκολο. Συνεπώς, η φιλοδοξία μου είναι να παράγω το METAXA με έναν πιο βιώσιμο τρόπο» ανέφερε κατά την διάρκεια της τοποθέτησης του.

Όπως ανέφεραν στελέχη του Οίκου στόχος του είναι να προστατεύσει το πολύτιμο Terroir της Σάμου, παράλληλα με την πλούσια βιοποικιλότητα του νησιού, και γι’ αυτό έχει αναπτύξει μια σειρά πρωτοβουλιών, υποστηρίζοντας τους ντόπιους αμπελοκαλλιεργητές ώστε να μεταβούν από συμβατικές σε πιο βιώσιμες πρακτικές καλλιέργειας. Είναι πράγματι ζωτικής σημασίας τόσο για το παρόν όσο και το μέλλον, η καλλιέργεια υγιέστερων εδαφών και η προστασία της βιοποικιλότητας. Στόχος του Μetaxa είναι όλα τα Μοσχάτα σταφύλια που προμηθεύεται από το νησί να έχουν πιστοποίηση βιωσιμότητας μέχρι το 2027.

 

Πρωτοπόρος αυτής της πρωτοβουλίας είναι η ομάδα "METAXA Όραμα", η ομάδα αμπελοκαλλιεργητών με τους οποίους η Μetaxa έχει αποκλειστική συνεργασία . Το Μetaxa, με μπροστάρη τον Κωστή Καλπαξίδη, ο οποίος για τον ρόλο αυτό φοράει το καπέλο του επιστήμονα αμπελοκαλλιέργειας, συμβουλεύει και ενισχύει τους αμπελοκαλλιεργητές της ομάδας αυτής, προς τη μετάβασή τους σε αγροοικολογικές πρακτικές.

Γιορτάζοντας φέτος τα 135 γενέθλια του, το Metaxa βάζει παράλληλα τα θεμέλια ώστε να μπορέσει να γράψει στην ιστορία του νέες επετείους και νέα προϊόντα. Το πιο πιθανό είναι ότι θα τα καταφέρει καθώς δεν επαναπαύεται στις δάφνες του και την ιστορία του, αλλά φροντίζει με πρωτοβουλία της νεότερης γενιάς, της Dorothée και του Κωστή, να προσαρμοστεί στις συνθήκες αλλά και να γνωρίσει και να γνωριστεί από νέους φίλους των εκλεκτών αποσταγμάτων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ