ΓΔ: 1406.91 -2.19% Τζίρος: 127.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο:

Τα απόνερα με τον ιππόδρομο, Ινδία υπέρ Ελλάδας, νέες ποινές και φυλακές

O πλειστηριασμός ακινήτου του ΟΔΙΕ και η εμπλοκή της Intralot, οι κεντρικές τράπεζες δεν χρεωκοπούν, οι διπλωματικές προεκτάσεις της ελληνο-ινδικής προσέγγισης, τρικλοποδιές στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και η έκθεση για τον Γιάννη Κωστόπουλο.

Μπορεί η επίσκεψη Μητσοτάκη στην Ινδία, συνοδεία 63 επιχειρηματιών, να είχε βαριά φορτωμένη ατζέντα με θέματα οικονομικής συνεργασίας, όμως έγιναν κινήσεις και στη σκακιέρα των σοβαρών διπλωματικών θεμάτων ελληνικού ενδιαφέροντος. Στη μακρά ανακοίνωση απολογισμού της συνάντησης που εξέδωσε το υπουργείο Εξωτερικών της Ινδίας, δεν υπάρχει αναφορά στην Τουρκία, όμως υπάρχει μία παράγραφος που εμμέσως πλην σαφώς αναφέρεται στις τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Όπως αναφέρει η ανακοίνωση, «οι δύο ηγέτες ενίσχυσαν τη δέσμευσή τους για μια ελεύθερη, ανοικτή και βασισμένη σε κανόνες Μεσόγειο Θάλασσα και Ινδοειρηνικό, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας όπως αντικατοπτρίζεται στην UNCLOS, και με πλήρη σεβασμό της κυριαρχίας, της εδαφικής ακεραιότητας και της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας προς όφελος της θαλάσσιας ασφάλειας και της διεθνούς ειρήνης και σταθερότητας. Συμφωνήθηκε ότι οι αρμόδιες Αρχές θα ανταλλάσσουν νομική και τεχνική τεχνογνωσία σε θέματα θαλάσσιας ασφάλειας και UNCLOS με θεσμοθετημένο τρόπο».

-- Η Ινδία μπορεί να μη βρέχεται από τη Μεσόγειο, όμως δεν παύει να είναι σημαντικό ότι μια από τις μεγάλες διεθνείς δυνάμεις αναγνωρίζει πλήρως τις ελληνικές θέσεις για όλα τα θέματα όπου υπάρχουν αμφισβητήσεις και διεκδικήσεις από τους Τούρκους.


Οι υποχρεώσεις του ΟΔΙΕ και ο πλειστηριασμός

Ο ΟΠΑΠ, ως γνωστόν, κατήγγειλε τη σύμβαση με το ΤΑΙΠΕΔ και τον ΟΔΙΕ για τον ιππόδρομο στο Μαρκόπουλο και η απόφαση αυτή δημιουργεί πολλές καραμπόλες. Ο χρεοκοπημένος ΟΔΙΕ, στον οποίο έχει μπει Ειδικός Διαχειριστής, με το ενοίκιο του ιπποδρόμου από τον ΟΠΑΠ πλήρωνε τις υποχρεώσεις προς τους πιστωτές του. Τώρα, επειδή το έσοδο αυτό σταματά είναι σίγουρο ότι κάποιοι πιστωτές θα σπεύσουν να διασφαλίσουν τις απαιτήσεις τους. Και επειδή ο Διαχειριστής δεν έχει λεφτά, το πιο πιθανό είναι να γίνει πλειστηριασμός του ακινήτου. Ένα ακίνητο πάνω από 2.000 στρέμματα, το οποίο έχει τέσσερα πλεονεκτήματα: Πρώτον, λόγω μεγέθους μπορεί να γίνει Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ), δεύτερον, το αγκάθι σε τέτοιες αναπτύξεις που είναι ο κυκλοφοριακός φόρτος, στη συγκεκριμένη περιοχή δεν αποτελεί πρόβλημα, τρίτον είναι σε απόσταση μισής ώρας από το αεροδρόμιο και τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου και, τέταρτο, απέχει λιγότερο από μισή ώρα από τη θάλασσα. Για αυτό εκτιμάται ότι, αν γίνει πλειστηριασμός -που είναι και το πιο πιθανό- θα υπάρξει ενδιαφέρον, αφού οι χρήσεις γης είναι για τουρισμό και αναψυχή.

-- Εμπλοκή έχει και η Intralot, καθώς ο ΟΔΙΕ είχε οφειλές περίπου 20 εκατ. ευρώ προς την εταιρεία, αλλά από το 2013 έως το 2023 που το ενοίκιο καταβάλλονταν κανονικά το υπόλοιπο έχει υποχωρήσει περίπου στο μισό της αρχικής οφειλής. Η Intralot έχει και πρώτη προσημείωση στο ακίνητο (κτήρια, στίβος, εγκαταστάσεις για τα άλογα) για αυτό και από το εκπλειστηρίασμα θα αποζημιωθεί από τους πρώτους.


Ο Στουρνάρας και οι ζημιές

Οι κεντρικές τράπεζες δεν κινδυνεύουν από τις ζημιές που καταγράφουν: Αυτό ήταν το μήνυμα που πέρασε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας χθες στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, σε μια περίοδο όπου οι κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος καταγράφουν τις μεγαλύτερες ζημιές στην ιστορία της ευρωζώνης -πρόσφατα, η Morgan Stanley εκτίμησε ότι οι ζημιές φέτος στο σύνολο του Ευρωσυστήματος θα φτάσουν τα 62,2 δισ. ευρώ, από 56,6 δισ. το 2023 και θα μειωθούν το 2025 στα 12,3 δισ. «Τα δύο τελευταία χρόνια, η κερδοφορία των κεντρικών τραπεζών δέχθηκε πλήγμα, προκαλώντας ορισμένες ανησυχίες ότι πιθανόν τίθεται σε κίνδυνο η ικανότητα των κεντρικών τραπεζών να εκπληρώνουν την αποστολή τους», αναγνώρισε ο κ. Στουρνάρας στην ομιλία του. Έσπευσε, όμως, να εξηγήσει ότι οι κεντρικές τράπεζες είναι θεσμικά όργανα  δημόσιου χαρακτήρα με συγκεκριμένη αποστολή και δεν επιδιώκουν το κέρδος. «Ο πρωταρχικός σκοπός μας», είπε, «είναι η διατήρηση της σταθερότητας των τιμών. Οι πρόσφατες ζημίες είναι παρενέργεια των πολιτικών που εφαρμόσαμε τα προηγούμενα χρόνια για να επαναφέρουμε τον πληθωρισμό στο στόχο μας. Οι ζημίες αυτές δεν θέτουν σε κίνδυνο την ικανότητά μας να εκπληρώνουμε την αποστολή μας.  Συνεπώς, η ανεξαρτησία μας δεν επηρεάζεται από τις ζημίες, καθώς αυτές εν μέρει καλύφθηκαν από τα κέρδη προηγούμενων χρήσεων και θα αντισταθμιστούν από κέρδη μελλοντικών ετών». Και υπενθύμισε τη ρήση της Κριστίν Λαγκάρντ: «Οι κεντρικές τράπεζες εξ ορισμού ούτε μπορούν να χρεοκοπήσουν ούτε να εξαντληθούν τα διαθέσιμά τους». Για να προσθέσει ότι «οι ζημίες θα είναι πρόσκαιρες και σημαντικά χαμηλότερες από το δυνητικό μακροοικονομικό κόστος που θα προέκυπτε αν δεν είχαμε αντιμετωπίσει αποφασιστικά τις προκλήσεις για τη σταθερότητα των τιμών και τους κινδύνους ύφεσης».

-- Υπενθυμίζουμε ότι η Τράπεζας της Ελλάδος είναι από τις πολύ λίγες στην ευρωζώνη που για τη χρήση του 2023 όχι μόνο έκλεισαν τη χρονιά με ικανοποιητική κερδοφορία, αλλά θα προχωρήσει και στη διανομή μερίσματος. 


Ο νέος ποινικός, οι ποινές και οι φυλακές

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αυστηροποίηση των ποινών και η υποχρεωτική έκτιση μέρους της ποινής υπό προϋποθέσεις έρχεται να απαντήσει στην κοινωνική πίεση για την ατιμωρησία και ασυδοσία που επικρατεί. Ο νέος ποινικός προβλέπει ποινές φυλάκισης για σειρά αδικημάτων, μεταξύ αυτών πολεοδομικά και οικονομικά αδικήματα. Ωστόσο, εδώ μπαίνει ένα κρίσιμο θέμα: βεβαίως και να εκτίσουν και φυλακή όσοι καταδικάζονται για 3 έως 5 έτη φυλάκισης ακόμα και για πολεοδομικά αδικήματα, ωστόσο σε ποιες φυλακές; Υπάρχουν οι αναγκαίες φυλακές ώστε να εκτίουν όσοι καταδικάζονται μέρος της ποινής τους όπως προβλέπει ο νέο Ποινικός; Και, δεδομένου ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει τις τύχες του τόπου από το 2019, δεν θα ήταν εύλογο να περιμένει κανείς ότι πριν την αυστηροποίηση των ποινών να έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες υποδομές, δηλαδή σύγχρονα σωφρονιστικά ιδρύματα; Εκτός, βέβαια, εάν το υπουργείο Δικαιοσύνης θεωρεί ότι η σαρδελοποίηση των κρατουμένων σε πρωτόγονες συνθήκες αποτελεί τμήμα της ποινής και του σωφρονισμού...


Τρικλοποδιές στα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Μια υποψία πλανάται στην Ελευσίνα: ότι κάποιοι θέλουν να ρίξουν… τορπίλες στο εγχείρημα της αναγέννησης των Ναυπηγείων. Πριν από λίγες ημέρες, συνδικαλιστική παράταξη εξέδωσε μια πολύ περίεργη ανακοίνωση, όπου αρχικά ασκούσε κριτική στην Onex και ξαφνικά, χωρίς πολλές εξηγήσεις, οι συντάκτες κατέληγαν στο συμπέρασμα ότι η εταιρεία θα οδηγηθεί σε εκκαθάριση (!). Ακολούθησε μια άλλη παράξενη πληροφορία, άγνωστης προέλευσης (το υπουργείο Άμυνας την διέψευσε σε επικοινωνία με τη στήλη): τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, λέει, χάνουν κάποια προγράμματα που θα έπαιρναν από το Πολεμικό Ναυτικό, επειδή θα δοθούν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Όλα αυτά δημιουργούν κάποια σύγχυση, αλλά μάλλον δεν θα πρέπει κανείς να τα πάρει πολύ στα σοβαρά, όταν Έλληνες εφοπλιστές και η Attica έχουν δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στα Ναυπηγεία Ελευσίνας για τις δικές τους δουλειές, ενώ είναι νωπό και το μελάνι στη συμφωνία για συντήρηση και πλήρη ανακαίνιση δύο οχηματαγωγών από την Αλγερία. 


Η φρεγάτα Ύδρα και τα drones

Με τις ευχές όλων των Ελλήνων απέπλευσε η φρεγάτα Ύδρα προκειμένου να πάρει μέρος στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες» στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας σημείωσε χθες: «Έχω πλήρη επίγνωση ότι η πατρίδα σας στέλνει σε ζώνη κινδύνου». Η ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», της οποίας ηγείται η Ελλάδα, αφορά την προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας μετά τις επιθέσεις από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης που στηρίζονται από το Ιράν. Οι Χούθι έχουν πλήξει εμπορικά πλοία πολλών εθνικοτήτων, ευτυχώς όχι πολύ σοβαρά, είτε με drones είτε με βαλλιστικούς πυραύλους. Η προετοιμασία της φρεγάτας Ύδρα έχει κάνει ξεκάθαρο πόσο σημαντική είναι η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ για το Πολεμικό Ναυτικό.

-- Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν την εβδομάδα που πέρασε οι εν πλω τελικές δοκιμές της φρεγάτας Ύδρα, οι οποίες περιελάμβαναν μεταξύ άλλων και πραγματικά πυρά. Όλα τα συστήματα του πλοίου ανταποκρίθηκαν πλήρως στους εξονυχιστικούς ελέγχους με έμφαση στα συστήματα αεράμυνας. Επιπλέον δοκιμάστηκαν anti-drone ηλεκτρονικά συστήματα παρεμβολών τα οποία εγκαταστάθηκαν πρόσφατα στο πλοίο με στόχο την επιπλέον θωράκιση.


«άνδρα πολύτροπον»

Πραγματοποιήθηκαν χθες στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού τα εγκαίνια έκθεσης αφιερωμένης στον Γιάννη Κωστόπουλο, με αφορμή τη συμπλήρωση τριών ετών από τον θάνατο του ανθρώπου που «έχτισε» τη σύγχρονη Alpha Bank και σφράγισε μια εποχή με την πολύπλευρη προσφορά του στον τόπο. Η έκθεση, «άνδρα πολύτροπον», διοργανώνεται από το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου και το Μουσείο Μπενάκη, στην αίθουσα Σπυρίδωνος και Ευρυδίκης Κωστοπούλου στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού. Πρόκειται για την αίθουσα περιοδικών εκθέσεων στην οποία το μουσείο έδωσε το όνομα των γονέων του Γιάννη Κωστόπουλου, τιμώντας τους για τη γενναιοδωρία και την υποστήριξή τους. Το αρχιτεκτονικό περιβάλλον της έκθεσης είναι εμπνευσμένο από τον στίχο του Διονυσίου Σολωμού στους Ελεύθερους Πολιορκημένους «Με λογισμό και μ’ όνειρο», ο οποίος ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στον Γιάννη Κωστόπουλο. Η έκθεση είναι δομημένη σε πέντε ενότητες, οι οποίες προβάλλουν με άρτιο τρόπο τα πολυσχιδή ενδιαφέροντα και τις πολλαπλές δραστηριότητες του Γιάννη Κωστόπουλου. Η έκθεση φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1 και Βασ. Σοφίας) και θα είναι ανοιχτή στο κοινό από αύριο 28 Φεβρουαρίου μέχρι 12 Μαΐου.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Κωστόπουλος, Alpha Bank, Τράπεζα Πίστεως
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιάννης Κωστόπουλος: Ο άνθρωπος που έχτισε την Alpha Bank και σφράγισε μια εποχή

Για τέσσερις δεκαετίες, ο Γ. Κωστόπουλος υπήρξε η κορυφαία ηγετική προσωπικότητα του τραπεζικού κλάδου, συμβάλλοντας καταλυτικά στην ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και την επέκτασή του σε νέες αγορές.
Trapeza thw Ellados, Stoyrnaras, Stournaras
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο πέμπτος τραπεζικός πόλος, το θαύμα της Intralot και ο Κασσελάκης στον ΣΕΒ

Η συζήτηση στις ΗΠΑ για τις μικρές τράπεζες και η παρέμβαση Στουρνάρα για τον πέμπτο πόλο, πώς ανασυγκροτήθηκε η Intralot, η ομιλία Κασσελάκη στον ΣΕΒ, η ανθεκτικότητα των εξαγωγών και η AutoWallis στην Ελλάδα.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το deal της ΕΛΒΟ, η σύγκριση ΧΑ - ξένων αγορών και το δράμα του ευρώ με το ελβετικό

Η διεθνής συνεργασία που ετοιμάζει η Plasan για την ΕΛΒΟ, τι δείχνει η σύγκριση του Γενικού Δείκτη με Ευρώπη και ΗΠΑ, οι πλούσιες παροχές του ΟΠΑΠ στους μετόχους και το ιστορικό χαμηλό του ευρώ έναντι του ελβετικού φράγκου.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο περιορισμός των «Ελλήνων» στο ΔΣ του ΟΠΑΠ, τι μετράνε στη Eurobank και το ΧΑ

Οι νέοι συσχετισμοί στη διοίκηση του ΟΠΑΠ μετά την αλλαγή μετοχικής σύνθεσης, η «πράσινη» απογραφή στη Eurobank, οι αποφάσεις για την αύξηση της Intralot, ο καταστροφικός Μάιος στο ΧΑ και οι αργές διαδικασίες εξυγίανσης επιχειρήσεων.
Διοικητής Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

«Καμπανάκια» για το Ταμείο Ανάκαμψης, εξελίξεις στη Eurobank και ο Σ. Κόκκαλης

Συναγερμός από Στουρνάρα για την απορρόφηση του RRF, έρχονται οι εγκρίσεις για την απόκτηση της Ελληνικής από την Eurobank, στην Κύπρο ο ΑΔΜΗΕ, τι ψηφίζει ο Παντελιάδης στον ΣΕΒ, συγχαρητήρια Κόκκαλη στον Ολυμπιακό, οι δημοσκοπήσεις και ο Ανδρουλάκης.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ονόματα από Μητσοτάκη, η νέα θέση Τσαμάζ και το κοινοπρακτικό της Intralot

Η κρίσιμη ομιλία του πρωθυπουργού για τα οικονομικά συμφέροντα, η ισχυρή εισηγμένη που περιμένει τον Μ. Τσαμάζ, οι υπογραφές στο δάνειο της Intralot, οι ισχυρές επιδόσεις της Παπουτσάνης και η τελευταία καθυστέρηση για την Εγνατία.