ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Super-Market
Φωτο: Shutterstock

Τέλος στις... αιώνιες προσφορές «1+1», «πονοκέφαλος» η αλλαγή τιμών

Το υπουργείο Ανάπτυξης θέλει να περιορίσει τη χρονική διάρκεια των προσφορών και φέρνει δύσκολα διλήμματα τιμολογιακής πολιτικής σε εταιρείες που τις είχαν μονιμοποιήσει.

Διορθωτικούς τιμοκαταλόγους θα αναγκαστούν σύντομα να εκδώσουν αρκετές εταιρείες, ιδιαίτερα του κλάδου των τροφίμων, εφόσον νομοθετηθεί ως αθέμιτη εμπορική πρακτική, η fake προσφορά προϊόντων που πωλούνται με την μορφή του «1+1», «2+1» και «3+1» ως «δώρο».

Όπως επεσήμανε και χθες το BD ως fake προσφορά θεωρείται η πώληση για μεγάλο χρονικό διάστημα – αρκετών μηνών - με την ίδια προσφορά. Πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το BD ανέφεραν ως ενδεικτικές τέτοιες περιπτώσεις στο γιαούρτι («2+1 δώρο»), στον τόνο («2+1 δώρο»), στα αποσμητικά και στις οδοντόκρεμες («1+1 δώρο») στα σαπούνια («3+1 δώρο») και στις φρυγανιές με σταθερή προσφορά τα 60 λεπτά στη συσκευασία.

Το θέμα όμως δεν είναι απλό. Εφόσον νομοθετηθεί αυτός ο τρόπος πώλησης ως αθέμιτη εμπορική πρακτική, οι εταιρείες οι οποίες την εφαρμόζουν εδώ και πολλά χρόνια, πρέπει ή μειώσουν τις τιμές κατά 50%, 33% ή 25% των προϊόντων ή θα πρέπει να ανατιμήσουν τα προϊόντα τους για να επιβεβαιώσουν ότι η προσφορά την οποία έκαναν ήταν πραγματική! Όμως, οι εξαρτώμενες πωλήσεις από τις προαναφερόμενες «προσφορές» δεν είναι βέβαιο ότι θα διατηρηθούν.

Και τούτο για δύο λόγους. Πρώτον, το "every day low price" που θα ισχύσει σ΄ αυτές τις περιπτώσεις ευνοεί κατά τεκμήριο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας – τα οποία δεν είναι τίποτα άλλο παρά προϊόντα "every day low price", δηλαδή θα αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Δεύτερον, θα έχει την δυνατότητα ο καταναλωτής να κάνει επιλογές αγοράς από διαφορετικές μάρκετ του ιδίου προϊόντος – αντί πχ για τρία κυπελάκια γιαουρτιού της ίδιας μάρκας μπορεί να πάρει δύο από την μία και ένα από την άλλη μάρκα. Είναι προφανές ότι υπάρχει ο κίνδυνος της μικρής ή μεγαλύτερης απώλειας πωλήσεων.

Βέβαια υπολογίζεται ότι περίπου 5 δισ. ευρώ πωλήσεις των σούπερ μάρκετ προέρχονται από προσφορές. Το ποσό είναι τεράστιο. Η Ελλάδα είναι ίσως από τις ελάχιστες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης με τέτοιο μεγάλο αριθμό προσφορών. Κι είναι γεγονός ότι από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 – όταν ακόμη υφυπουργός Εμπορίου ήταν ο κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδης – αρκετοί υπουργοί Ανάπτυξης σε περιόδους έξαρσης της ακρίβειας, «γοητεύτηκαν» από τον «πειρασμό» του "every day low price" και επιχείρησαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να καταργήσουν ή έστω να περιορίσουν δραματικά τις προσφορές των καταναλωτικών προϊόντων. Πριν από τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα, το αποπειράθηκε η Λούκα Κατσέλη.

Ωστόσο οι υπουργοί δεν το κατόρθωσαν και οι σχεδιασμοί τους έμειναν αποτυπωμένοι μόνο επί χάρτου. Πλέον, με την καταγραφή τους στον κατάλογο των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών της προαναφερόμενης μορφής προσφορών, αλλά περιπτώσεων που ένα κατάστημα – μικρό ή μεγάλο – διαφημίζει μειώσεις τιμών πχ ως 70% και η συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων που βρίσκονται σε έκπτωση είναι μέχρι 20% ή 30%, είναι ενδεικτικές των περιορισμών που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σκοπεύει να επιβάλει.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι πρώτες μειώσεις τιμών στα ράφια σε 3.900 κωδικούς και έως 18%

Υποχωρούν οι τιμές στα είδη ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού μετά τα πρόσφατα μέτρα της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση επιδιώκει άμεση κάμψη του πληθωρισμού, οι εταιρείες σταθμίζουν την εμπορική τους πολιτική.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποσύρουν ανατιμήσεις προϊόντων για να μπορούν να κάνουν προσφορές

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι κυβερνητικές ρυθμίσεις προσπαθούν να ερμηνεύσουν σούπερ μάρκετ και προμηθευτές. Θα επιτρέπονται προσφορές σε 44 κατηγορίες προϊόντων όταν πλησιάζει η ημερομηνία λήξης.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξημένη κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, παρά τις υψηλές τιμές στα ράφια

Ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε τον Νοέμβριο κατά 2,2%. Ο πληθωρισμός των τροφίμων παρέμεινε υψηλός, αλλά ήταν μειωμένος στο 7,2% από 7,7% τον Οκτώβριο. Μόνο δύο κατηγορίες τροφίμων είχαν αρνητικό πρόσημο μεταβολής του όγκου πωλήσεων.