ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Νέος γύρος καθυστέρησης στο ΣτΕ για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης

Τον Μάρτιο του 2024 μετατέθηκε η απόφαση του ΣτΕ που θα κρίνει την τύχη του έργου. Το υπουργείο Υποδομών συνεχίζει να επεξεργάζεται σενάρια για το «κλείδωμα» της χρηματοδότησης του έργου, που ξεπερνά τα 350 εκατ.

Σε νέα, τουλάχιστον τρίμηνη αναμονή μπαίνει το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης προς την Εθνική Οδό. Εδώ και ενάμιση χρόνο η πολυαναμενόμενη πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού, με προσωρινή ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ – Ιντρακάτ, έχει μπλέξει σε δικαστικές ατραπούς που θα κρίνουν και την τύχη του έργου. Η εκδίκαση της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου στο ΣτΕ που επρόκειτο να γίνει στις 14 Νοεμβρίου αναβλήθηκε για τις 22 Φεβρουαρίου 2024, με την απόφαση να αναμένεται ένα μήνα αργότερα.

Οι καθυστερήσεις, παρότι συνηθισμένες στα έργα υποδομών στη χώρα μας, φέρνουν συχνά και ανησυχίες. Στην αιχμή βρέθηκε αυτή τη φορά η χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού 352,3 εκατ. ευρώ, αναγκάζοντας το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να διαβεβαιώσει για τη δέσμευση της κυβέρνησης στην υλοποίηση της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης.

Η δημοπράτηση του έργου για την ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης ως την έξοδο Καλυφτάκη της Εθνικής Οδού έγινε στις 22 Φεβρουαρίου του 2022. Πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το έργο εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), προκειμένου να εκκινήσει η διαδικασία. Πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθείται στην πλειοψηφία των διαγωνισμών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν μπορεί να εκκινήσει η υλοποίηση του έργου προτού εξασφαλιστούν οι πόροι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.

Εν συνεχεία, απελευθερώνοντας πόρους από το ήδη υπερφορτωμένο ΠΔΕ, τον περασμένο Ιούλιο, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), διατηρώντας την ίδια δέσμευση. Επί του παρόντος, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται στη διαδικασία για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.

Παρότι πρόκειται για ένα ζήτημα τεχνικών λεπτομερειών γύρω από τη χρηματοδοτική πορεία πριν την υπογραφή της σύμβασης, οι ψίθυροι για «απένταξη» του έργου οδήγησαν στην αντίδραση του υπουργείου, που ξεκαθάρισε ότι  αυτό «επουδενί σημαίνει ότι έχει αποφασιστεί ή υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης».

Στην κρίση του ΣτΕ

Σε κάθε περίπτωση, το πραγματικό γήπεδο όπου παίζεται η τύχη του έργου, που αναμένεται να αποσυμφορήσει τον ανισόπεδο κόμβο Μεταμόρφωσης, όπου καθημερινά σχηματίζονται ατελείωτες ουρές οχημάτω, είναι η δικαστική αίθουσα. Η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου έγινε ώστε η διέλευση του άξονα μέσα από το Ηράκλειο να γίνει με σκεπαστό κομμάτι, ώστε να αποφευχθεί η διχοτόμηση της πόλης στο σημείο.

Εάν το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο κρίνει ότι δεν υπάρχει βάση στην προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο. Στην αντίθετη, όμως, περίπτωση, η καθυστέρηση θα είναι μεγαλύτερη καθώς θα πρέπει όχι μόνο να γίνει ανασχεδιασμός, αλλά και να αδειοδοτηθεί εκ νέου περιβαλλοντικά το έργο, με απροσδιόριστο ορίζοντα.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει μπροστά του έναν ορίζοντα ως τον Μάρτιο για να προετοιμαστεί για την όποια εξέλιξη. Διότι οποιαδήποτε μικρή ή μεγάλη αλλαγή στο αντικείμενο του έργου, με αύξηση του μήκους της σήραγγας, που σήμερα προβλέπεται στα 2,5 χλμ. (υπόγειο για περίπου 1,25 χλμ. και με cut and cover για περίπου 1,15 χλμ.), θα μεταβάλει και το κόστος επί του οποίου κατατέθηκαν οι προσφορές.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού ήταν μέσα στον κύκλο των Ολυμπιακών Έργων. Η συζήτηση για τις επεκτάσεις του παραχωρημένου άξονα άνοιξε το 2001, με την παράδοση μόλις του πρώτου τμήματος. Το πρώτο βήμα τελικά έγινε λίγο πριν την εκπνοή του 2021, δηλαδή 20 χρόνια μετά!

Η διάρκεια των εργασιών της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης έχει ορισθεί σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Εφόσον το έργο προχωρήσει και υπογραφεί μέσα στο 2024, τότε ο νέος άξονας θα μπορέσει να λειτουργήσει προς το τέλος του 2028.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτοξεύεται ως τα 4,5 δισ. ευρώ το κόστος των μεγάλων έργων στη Θεσσαλία

Στα 3,3 δισ. ευρώ ανεβάζει το κόστος αντιπλημμυρικής θωράκισης η ολλανδική HVA. Πρόταση 2 δισ. από την περιφέρεια Θεσσαλίας. Άλυτος γρίφος η χρηματοδότηση. Τρέχουν έργα 1,35 δισ. ευρώ για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντεπίθεση από τους «μικρούς» των κατασκευών: Παίρνουν έργα, δίνουν μάχες

Ο πακτωλός κονδυλίων σε έργα ανοίγει πεδίο ευκαιρίας στις μικρότερες εταιρείες να σπάσουν την κυριαρχία των μεγάλων. Ποια έργα «χτυπούν», πώς διεκδικούν μερίδιο στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτινάχθηκε στα 1,35 δισ. το κόστος έργων για τις υποδομές της Θεσσαλίας

Πάνω από 450 εκατ. το κόστος αποκατάστασης του σιδηροδρόμου και μαζί με τα οδικά έργα ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 1,35 δισ. Μόνο 686 εκατ. δεσμεύθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αρχίζουν οι αναθέσεις συμβάσεων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην αντεπίθεση οι μικρότεροι εργολάβοι για πληρωμές και... διακρίσεις

Αδικαιολόγητα εμπόδια για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς προς όφελος των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων καταγγέλλουν οι μικρότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις. Ζητούν να μην καταβάλλουν ΦΠΑ όταν δεν έχουν πληρωθεί.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από το... «λεφτά υπάρχουν» για έργα, στην αναζήτηση χρηματοδοτήσεων

Εξορθολογισμό του χαρτοφυλακίου έργων των 14 δισ. ευρώ επιδιώκει ο Χρ. Σταϊκούρας. Αξιολογούνται εκ νέου οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, «ψαλίδι» στα σιδηροδρομικά. Υψηλό κόστος για τα έργα στη Θεσσαλία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει το νότιο τμήμα του Ε65: Η ιστορία... τρέλας ενός έργου 1,4 δισ.

Σε λιγότερες από τρεις ώρες το ταξίδι στα Τρίκαλα, διασύνδεση με την Εγνατία ως το καλοκαίρι του 2026. Η ανορθόδοξη πορεία κατασκευής του έργου, οι περιπέτειές του στην οικονομική κρίση και η δύσκολη επανεκκίνηση.