ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:44:18 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Σε τροχιά ανάκαμψης ο κλάδος καλλυντικών με αύξηση πωλήσεων και εξαγωγών

Σύμφωνα με στοιχεία της ICAP CRIF παρότι το φυσικό κανάλι παραμένει ισχυρό, όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στην ηλεκτρονική αγορά καλλυντικών με το μερίδιό τους να έχει φτάσει στο 14%-16%.

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδος όπως ήταν η διετία 2022-2023 για τον κλάδο των καλλυντικών εξαιτίας σημαντικών προκλήσεων που οδήγησαν τις επιχειρήσεις σε ανατιμήσεις λόγω της συμπίεσης των περιθωρίων κέρδους, καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων σε αξία και ενίσχυση της εξωστρέφειας.

Τον περασμένο μήνα είχε αναδειχθεί η δυναμική των ελληνικών καλλυντικών προϊόντων, τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και διεθνώς, με τον πρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχανίας Καλλυντικών Θεόδωρο Γιαρμενίτη, να αναφέρεται στην εντυπωσιακή πορεία του κλάδου κατά το 2023, έτος κατά το οποίο επιτεύχθηκε αύξηση των εξαγωγών κατά 8% στα 470 εκατ ευρώ και επαναφορά του εγχώριου τζίρου σε επίπεδα προ πανδημίας, ήτοι σε 1,3 δισ ευρώ.

Όπως αναφέρει έκθεση της ICAP CRIF, την διετία 2022-2023, η ενεργειακή κρίση, η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, η άνοδος του μεταφορικού κόστους, οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι ιδιαίτερα έντονες πληθωριστικές πιέσεις αποτέλεσαν προκλήσεις για τον κλάδο.

Παράλληλα και οι καταναλωτές δέχονται ιδιαίτερη πίεση καθώς συρρικνώνεται η αγοραστική τους δύναμη. Κύριοι παράγοντες που καθορίζουν τη ζήτηση των καλλυντικών είναι οι τιμές πώλησης των προϊόντων σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, η διάρθρωση του πληθυσμού ανά φύλο και ηλικιακή ομάδα, η εποχικότητα, η διαφημιστική προβολή τους κ.ά.

Ωστόσο, σύμφωνα με την Ελένη Δεμερτζή, Senior Manager της Διεύθυνσης Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, η εγχώρια παραγωγή καλλυντικών (σε αξία, σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε αξιόλογη αύξηση την τελευταία τριετία (2021-2023), καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό 7,7%, μετά την μείωση που υπέστη το 2020 εξαιτίας της πανδημίας. Το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια παραγωγή καλλυντικών, σε όρους αξίας, καταλαμβάνουν διαχρονικά τα προϊόντα περιποίησης δέρματος (προσώπου και σώματος) και ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών.

Υπενθυμίζουμε πως σύμφωνα με στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ), για το 2024 ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης για την εγχώρια αγορά εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 4% και 7%, ακολουθώντας εν πολλοίς τις εκτιμήσεις για την εξέλιξη της διεθνούς αγοράς.

Όπως επισημαίνει η Μαρία Αργύρη, Consultant της Διεύθυνσης Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, η εγχώρια αγορά καλλυντικών επέστρεψε σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, τα έτη 2022 και 2023 εκτιμάται αύξηση των συνολικών πωλήσεων με ετήσιο ρυθμό 6% και 8% αντίστοιχα. Οι πωλήσεις των εισαγόμενων καλλυντικών εμφανίζουν επίσης ανοδική τάση τα τελευταία έτη, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς. Από το 2021, παρατηρείται αξιοσημείωτη αύξηση των εξαγωγών καλλυντικών, με μέσο ετήσιο ρυθμό 19% περίπου. Επισημαίνεται όμως, ότι μέρος αυτών αφορά εισαγόμενα είδη τα οποία επανεξάγονται. Για τη διετία 2024-2025 αναμένεται περαιτέρω άνοδος της αξίας της εγχώριας αγοράς καλλυντικών, αλλά με μικρότερο ρυθμό (3%-4%).

Τα προϊόντα περιποίησης δέρματος αποτελούν διαχρονικά την κυριότερη κατηγορία καλλυντικών και εκτιμάται ότι καλύπτουν περίπου το 55% της συνολικής αξίας πωλήσεων, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με 26%. Τα τελευταία έτη υπάρχει αυξημένο καταναλωτικό ενδιαφέρον για καλλυντικά φυσικής προέλευσης, μη δοκιμασμένα σε ζώα, καθώς επίσης και για προϊόντα με βάση το ελαιόλαδο (ιδιαίτερα για καταναλωτές από το εξωτερικό).

Βασικό στοιχείο διαφοροποίησης των εταιρειών του κλάδου αποτελούν τα κανάλια του δικτύου διανομής τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Κλαδικής Μελέτης της ICAP CRIF, το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι κάλυψε περίπου το 48% της συνολικής αξίας της εγχώριας αγοράς καλλυντικών, ενώ ακολουθούν τα φαρμακεία, η επιλεκτική διανομή, τα κομμωτήρια και οι απευθείας πωλήσεις. Όπως επισημαίνει η κ. Αργύρη, παρότι το φυσικό κανάλι παραμένει ισχυρό, όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στην αγορά καλλυντικών μέσω του διαδικτύου (e-commerce). Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών αποκτούν ιδιαίτερη αξία για τον καταναλωτή, καθώς του προσφέρουν πληθώρα επιλογών και προϊόντων, ταχύτητα στις συναλλαγές και ευελιξία στον τρόπο παράδοσης. Το μερίδιο του εξεταζόμενου καναλιού υπολογίζεται στο 14%-16%.

Στο πλαίσιο εκπόνησης της κλαδικής μελέτης, πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών και συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός για την πενταετία 2018-2022 σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 29 επιχειρήσεων.

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού των εν λόγω εταιρειών, προκύπτουν τα εξής: Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος παρουσίασαν άνοδο την πενταετία εκτός από το έτος 2020/19, λόγω της πανδημίας. Ειδικότερα, το 2022 το σύνολο των πωλήσεων των εξεταζόμενων επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση 5,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παρόμοια πορεία ακολούθησαν τα συνολικά μικτά κέρδη, καταγράφοντας αύξηση 2,6% το 2022/21. Αντιθέτως, μείωση κατέγραψαν τα κέρδη EBITDA το έτος 2022, έπειτα από συνεχείς αυξήσεις τα προηγούμενα έτη.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

viomixania
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 1,3% στις τιμές εισαγωγών στη βιομηχανία τον Μάρτιο του 2024

Ο Γενικός Δείκτης κατά τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον δείκτη Φεβρουαρίου 2024, παρουσίασε αύξηση 1,3% έναντι μείωσης 2,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών του έτους 2023.