ΓΔ: 1438.24 0.03% Τζίρος: 3.22 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:44:30 DATA
Φωτο: Shutterstock

Σαρωτικοί έλεγχοι στα Ι.Χ. για ασφάλιση, ΚΤΕΟ και τέλη κυκλοφορίας

Δύο φορές τον χρόνο θα γίνεται ο ηλεκτρονικός έλεγχος, θα επιβάλλονται βαριά πρόστιμα και θα αφαιρούνται τα στοιχεία κυκλοφορίας σε περίπτωση υποτροπής. Όλες οι νέες διατάξεις του νομοσχεδίου που δόθηκε σε διαβούλευση.

Τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο θα «σκανάρει» η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων μέσω ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων όλα τα οχήματα της χώρας για να εντοπίζονται τα ανασφάλιστα, αλλά και όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ή για τα οποία οφείλονται τέλη κυκλοφορίας. Θα ακολουθεί επανέλεγχος για να διαπιστώνεται αν ασφαλίστηκαν, πέρασαν ΚΤΕΟ ή εξόφλησαν οφειλές τελών και θα επιβάλλεται αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων εάν δεν υπάρχει συμμόρφωση.

Όπως αναφέρει το υπ. Οικονομικών, με το νομοσχέδιο που δόθηκε αργά χθες σε διαβούλευση, ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων αξιοποιώντας διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου για τον εντοπισμό:

● ανασφάλιστων οχημάτων,
● οχημάτων που δεν έχουν υποβληθεί σε έλεγχο ΚΤΕΟ,
● οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης.
 
Οι έλεγχοι θα διενεργούνται τουλάχιστον σε εξάμηνη βάση από την ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και του ΤAXISnet.

Εφόσον εντοπιστούν παραβάσεις, ειδοποιείται ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και ορίζονται τα εξής πρόστιμα:

● Σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος:
- 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης,
-  500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης,
- 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί.

● Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προβλεπόμενο πρόστιμο.
 
Ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα ένστασης εντός 5 εργάσιμων ημερών από την επιβολή του προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται εντός 30 εργάσιμων ημερών.

Σημειώνεται ότι, μετά τη διαπίστωση της παράβασης, διενεργείται εκ νέου ηλεκτρονικός έλεγχος σε διάστημα έως 3 μηνών από την επιβολή του προστίμου. Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δεν έχει εκ νέου συμμορφωθεί, εκτός από το πρόστιμο που επιβάλλεται, αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος. Τα παραπάνω επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου ΚΤΕΟ ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Άρθρο 22

Ηλεκτρονικοί διασταυρωτικοί έλεγχοι οχημάτων

Για τον εντοπισμό οχημάτων του άρθρου 21, πέραν των ελέγχων που προβλέπονται στο άρθρο 5 του π.δ. 237/1986 (Α΄ 110), περί της απαγόρευσης κυκλοφορίας αυτοκινήτων στην Ελλάδα χωρίς ασφαλιστική κάλυψη, στο άρθρο 5 του ν. 1350/1983 (Α΄ 55), περί απαγόρευσης κυκλοφορίας οχημάτων χωρίς πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου, και την υποπαρ. Ε.7. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄ 222), περί καταβολής τελών κυκλοφορίας, και τον έλεγχο οφειλών από τέλη κυκλοφορίας κατά τη μεταβίβαση αυτοκινήτων, διενεργούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) έλεγχοι με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων, που αφορούν στα οχήματα και στα σχετιζόμενα με αυτά πρόσωπα, τα οποία αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας ή διαβιβάζονται σε ηλεκτρονικά αρχεία με ασφαλή διαδικασία, τηρουμένων όλων των αναγκαίων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων, από τις βάσεις δεδομένων της παρ. 1 του άρθρου 18 (ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος). Ο ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος διενεργείται τουλάχιστον μία (1) φορά ανά ημερολογιακό εξάμηνο.

Άρθρο 23

Κυρώσεις

1. Αν, κατά τον ηλεκτρονικό διασταυρωτικό έλεγχο διαπιστωθεί μία (1) τουλάχιστον από τις παραβάσεις του άρθρου 21, η Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. κοινοποιεί στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος) ή, σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, σε όλους τους ιδιοκτήτες, με ηλεκτρονικό τρόπο ή, επικουρικά εφόσον δεν είναι αυτό δυνατόν, με αποστολή εγγράφου, με αξιοποίηση των δηλωμένων στοιχείων επικοινωνίας στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) του άρθρου 17 του ν. 4704/2020 (Α΄ 133) ή στα στοιχεία Μητρώου και Επικοινωνίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) του άρθρου 10 του ν. 5104/2024 (Α΄ 58) πράξη επιβολής προστίμου και οφειλή τελών κυκλοφορίας, που εκδίδονται ως εξής:

α) Αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο, επιβάλλεται πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, πεντακοσίων (500) ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για τα δίκυκλα.
β) Αν διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το διοικητικό πρόστιμο της παρ. 4 του άρθρου 86 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄ 57).
γ) Αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός (1) τουλάχιστον έτους, τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου της υποπαρ. Ε.7. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄ 222) καταλογίζονται από την Α.Α.Δ.Ε. στο σύνολό τους.

2. Όταν από τον ηλεκτρονικό διασταυρωτικό έλεγχο διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος, εντός τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου. Αν, κατά τον έλεγχο αυτό, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος) με τις υποχρεώσεις των περ. α) έως γ) του άρθρου 21, η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται. Η αφαίρεση γίνεται, αφού προηγουμένως αποσταλούν από τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. τα στοιχεία του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας και του οχήματος στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας του τόπου διαμονής του. Η πράξη επιβολής των διοικητικών κυρώσεων του δεύτερου εδαφίου της παρούσας κοινοποιείται στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας και αποστέλλεται αμελλητί στην αρμόδια αστυνομική αρχή του τόπου διαμονής του, προκειμένου να προβεί στην αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και την παράδοσή τους στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που εξέδωσε τη σχετική πράξη. Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου της παρ. 1, κατά περίπτωση. Ο έλεγχος των προϋποθέσεων επιστροφής της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων του οχήματος του προηγούμενου εδαφίου δύναται να πραγματοποιείται με διαλειτουργικότητα με τα αντίστοιχα μητρώα μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ..

3. Σε περίπτωση υποτροπής, επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο του προβλεπόμενου στην παρ. 1 και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος. Η αφαίρεση γίνεται, αφού προηγουμένως αποσταλούν από τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. τα στοιχεία του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας και του οχήματος στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας του τόπου διαμονής του. Η πράξη επιβολής των διοικητικών κυρώσεων του πρώτου εδαφίου κοινοποιείται στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας και αποστέλλεται αμελλητί στην αρμόδια αστυνομική αρχή του τόπου διαμονής του, προκειμένου να προβεί στην αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και την παράδοσή τους στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας που εξέδωσε τη σχετική πράξη. Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου της παρ. 1, κατά περίπτωση. Ο έλεγχος των προϋποθέσεων επιστροφής της άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων του οχήματος του προηγούμενου εδαφίου δύναται να πραγματοποιείται με διαλειτουργικότητα με τα αντίστοιχα μητρώα μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.. Η υποτροπή της παρούσας συνίσταται στην εκ νέου διάπραξη οποιασδήποτε παράβασης του άρθρου 21, από τον ίδιο ιδιοκτήτη ή κάτοχο εντός τριετίας από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής του προστίμου της παρ. 1 κατά περίπτωση, για το ίδιο όχημα.
4. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του οχήματος, για τα πρόστιμα των παρ. 1 και 3 ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον όλοι οι συνιδιοκτήτες.

Άρθρο 24

Ένσταση κατά της πράξης επιβολής προστίμου

Ο ιδιοκτήτης ή ο κάτοχος του οχήματος έχει δικαίωμα ένστασης, η οποία υποβάλλεται ηλεκτρονικά σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης εντός προθεσμίας πέντε (5) εργασίμων ημερών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου. Η ένσταση εξετάζεται από την αρχή που επιβάλλει το αντίστοιχο πρόστιμο της παρ. 1 του άρθρου 23, η οποία αποφαίνεται εντός προθεσμίας τριάντα (30) εργάσιμων ημερών, καταχωρώντας τη σχετική απόφαση στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή του πρώτου εδαφίου. Σε περίπτωση αποδοχής της ένστασης, το οικείο πρόστιμο ή τα τέλη κυκλοφορίας διαγράφονται.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διατηρούνται και φέτος τα μηδενικά τέλη για όλα τα «καθαρά» αυτοκίνητα

Δεν υιοθέτησε το υπουργείο Οικονομικών τις προτάσεις ειδικής επιτροπής για αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Θα αναρτηθούν γύρω στις 15 Νοεμβρίου και θα προβλέπεται κλιμάκωση προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ψαλίδι» στις προβλέψεις για επενδύσεις στο νέο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα

Από 15,1% μειώνεται η πρόβλεψη αύξησης των επενδύσεων φέτος στο 6,7%, όπως αναφέρει το Εθνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο. Λίγο χαμηλότερα η ανάπτυξη, αλλά πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης.
budget
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πολιορκία» από δικαστές για 13ο - 14ο μισθό, «νάρκες» στον προϋπολογισμό

Ανοίγει πάλι η συζήτηση για επαναφορά 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο, παρότι έχει εκδοθεί απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Ποιες κρίσιμες δικαστικές αποφάσεις απειλούν τον κρατικό προϋπολογισμό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χατζηδάκης: Αίτημα στην Κομισιόν για αύξηση των δαπανών άνω των 3 δισ.

Από τα 3 δισ. το 1 θα διατεθεί σε αύξηση των τακτικών δαπανών του προϋπολογισμού, ενώ επιπλέον 1 δισ. θα πάει σε συντάξεις και 850 εκατομμύρια στις φρεγάτες Belharra, τόνισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.