ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Στα υψηλά δύο δεκαετιών το οικονομικό κλίμα, «ξυπνούν» οι καταναλωτές

Με την καταναλωτική εμπιστοσύνη στο υψηλότερο σημείο από τον Αύγουστο του 2000, ο δείκτης οικονομικού κλίματος ενισχύθηκε και τον Φεβρουάριο, πριν αποτυπωθούν πιθανές επιδράσεις από την επιδημία του κοροναϊού και τη μεταναστευτική κρίση.

Την υψηλή πτήση του σε επίπεδα ρεκόρ σχεδόν δύο δεκαετιών συνέχισε τον Φεβρουάριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, με την καταναλωτική εμπιστοσύνη να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο από τον Ιούλιο του 2000. Η έρευνα, πάντως, δεν καταγράφει πιθανές επιδράσεις από την εκδήλωση κρουσμάτων της επιδημίας κοροναϊού και στην Ελλάδα και αναμένεται τον επόμενο μήνα να απαντηθεί το ερώτημα αν και σε ποιο βαθμό θα επηρεασθεί το οικονομικό κλίμα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, σημαντική άνοδο σημειώνει τον Φεβρουάριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος, καθώς ανήλθε στις 113,2 μονάδες, έναντι 109,5 μονάδων τον προηγούμενο μήνα, στην υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 19 ετών. Οι επιχειρηματικές προσδοκίες βελτιώνονται έντονα στη Βιομηχανία και ηπιότερα στις Υπηρεσίες, ενώ σημαντική ενίσχυση παρουσιάζει και η καταναλωτική εμπιστοσύνη, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2000. Πάρα τις επιμέρους κλαδικές διαφοροποιήσεις, καταγράφεται αισιοδοξία για την πορεία της ζήτησης στο προσεχές χρονικό διάστημα, ενώ αμβλύνεται σημαντικά και η απαισιοδοξία στα νοικοκυριά.

Όπως παρατηρεί το ΙΟΒΕ, συνολικά, φαίνεται πως στις επιχειρηματικές και καταναλωτικές μονάδες έχουν εμπεδωθεί οι ευνοϊκές συνθήκες από τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία κατά τους τελευταίους μήνες και οι θετικές προοπτικές που έχουν δημιουργηθεί. Αυτές εκφράζονται, ανάμεσα στα άλλα, στη σταδιακή μείωση του κόστους χρηματοδότησης, φοροελαφρύνσεις, όπως και άλλες αναμενόμενες ευνοϊκές δημοσιονομικές παρεμβάσεις.

Θα είναι όμως κρίσιμο σε ποιο βαθμό θα επηρεάσουν το οικονομικό κλίμα οι εστίες ισχυρής αβεβαιότητας που προκύπτουν, όπως οι γεωπολιτικές εντάσεις, η προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, η επιδημία κορωνοϊού και οι υποτονικοί και επιβραδυνόμενοι ρυθμοί ανάπτυξης στην ευρωπαϊκή οικονομία και άλλους εμπορικούς εταίρους, τονίζει το ΙΟΒΕ. Καθώς το μεγαλύτερο τμήμα της πρωτογενούς έρευνας πραγματοποιήθηκε πριν την έξαρση των σχετικών φαινομένων στο τέλος του μήνα, αυτές οι εξελίξεις, σε συνδυασμό και με την οικονομική πολιτική αναμένεται να επηρεάσουν τις προσδοκίες κατά το επόμενο χρονικό διάστημα.

Αναλυτικότερα:

  • Στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση περιορίστηκε οριακά, ο δείκτης των εκτιμήσεων για τα αποθέματα υποχώρησε αισθητά και οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες μεταβλήθηκαν αισθητά.
  • Στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για το πρόγραμμα παραγωγής ενισχύθηκαν αισθητά, σε αντίθεση με τις αρνητικές προβλέψεις για την απασχόληση οι οποίες υποχώρησαν έντονα.
  • Στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις μεταβάλλονται ήπια, όπως και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους, ενώ τα αποθέματα αποκλιμακώνονται έντονα.
  • Στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων ενισχύθηκαν ήπια, όπως και οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της κινήθηκαν εντονότερα ανοδικά.
  • Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους ενισχύονται, όπως και οι εκτιμήσεις για μείζονες αγορές και η πρόθεση για αποταμίευση.

Ο καταναλωτής βγαίνει από την απαισιοδοξία

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εξέλιξη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καθώς προκύπτει από τα στοιχεία ότι ο Έλληνας καταναλωτής βγαίνει από την περίοδο «βαριάς» απαισιοδοξίας των ημερών της οικονομικής κρίσης.

Το ΙΟΒΕ σημειώνει ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανήλθε αισθητά τον Φεβρουάριο και διαμορφώθηκε στις –4,8 (από –10,0) μονάδες, πολύ υψηλότερα από ότι πριν ένα έτος (-33,3 μονάδες). Κατόπιν αυτής της ενίσχυσης, η καταναλωτική εμπιστοσύνη διαμορφώθηκε στο μέγιστο επίπεδο των τελευταίων 19,5 ετών, από τον Αύγουστο του 2000. Αυτή η εξέλιξη θεωρείται πως οφείλεται σε σημαντικό βαθμό, αλλά όχι αποκλειστικά, στην έμπρακτη βελτίωση των αποτιμήσεων για την ελληνική οικονομία διεθνώς την πρόσφατη περίοδο, από τις αγορές κεφαλαίου και εξειδικευμένους οργανισμούς (η πρόσφατη αναβάθμιση έγινε κατόπιν της προηγούμενης έρευνας), που ενίσχυσε και εγχωρίως την εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία.

Η αισθητή βελτίωση εδραιώνει τους Έλληνες καταναλωτές σε απόσταση από τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ. Την πρώτη θέση στη σχετική κατάταξη συνεχίζει να κατέχει η Βουλγαρία, με -21,2 μονάδες, περίπου όσες τον προηγούμενο μήνα, και την πέμπτη το Βέλγιο (-8,6 από -11,0). Η Ελλάδα βρίσκεται στην 12η θέση από το τέλος, πέντε θέσεις υψηλότερα από ότι τον προηγούμενο μήνα.

Πάντως, το ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι είναι αβέβαιο σε ποιο βαθμό θα επηρεάσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη πρόσφατες εστίες ισχυρής αβεβαιότητας, όπως η προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, η επιδημία κορωνοϊού, καθώς το μεγαλύτερο τμήμα της πρωτογενούς έρευνας πραγματοποιήθηκε πριν την έξαρσή τους.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΟΒΕ: Μείζον εθνικό πρόβλημα η μείωση και γήρανση του πληθυσμού της χώρας

Όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΙΟΒΕ, η οικονομική δραστηριότητα παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλή συγκέντρωση στην Αττική, όπου καταγράφεται με διαφορά και το υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ.