ΓΔ: 864.44 0.74% Τζίρος: 29.23 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Erga

«Φρενάρουν» τα δημόσια έργα, «στεγνώνουν» οι εταιρείες

Για χαμένο εξάμηνο κάνουν λόγο οι κατασκευαστικές εταιρείες και φοβούνται οδυνηρές συνέπειες στα ήδη συμπιεσμένα οικονομικά τους. Με απευθείας αναθέσεις οι συμβάσεις για αντιμετώπιση της επιδημίας.

Η μετάθεση προς τα πίσω κρίσιμων νομοθετικών ρυθμίσεων για την αγορά κατασκευών είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου των επιπτώσεων του κορονοϊου στα δημόσια έργα. Στις άμεσες αλλαγές περιλαμβάνεται και η απευθείας ανάθεση σειράς υπηρεσιών, από τον καθαρισμό νοσοκομείων μέχρι επισκευές, που συνδέονται με την αντιμετώπιση της επιδημίας, όπως γνωμοδότησε η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ).

Ταυτόχρονα μετατίθενται χρονικά και  ορισμένοι διαγωνισμοί, ενώ σοβαροί φόβοι υπάρχουν μεταξύ των τεχνικών εταιρειών πως ενδέχεται να κλείσουν και εργοτάξια στην περίπτωση που εντοπιστεί κάποιο κρούσμα του κορονοϊού σε εργαζόμενο ή πρόσωπο με το οποίο είχε κοινωνικές επαφές το τελευταίο διάστημα. Επιπλέον η αναστολή λειτουργίας όλων των Δικαστηρίων και Εισαγγελιών στο σύνολο της χώρας θα προκαλέσει καθυστερήσεις στην έκδοση αποφάσεων σε κρίσιμους διαγωνισμούς. Για παράδειγμα, σήμερα είχε προγραμματιστεί να εκδικαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) οι προσφυγές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας.

Οι εργολάβοι υποστηρίζουν πως, με την εξαίρεση του δήμου Αθηναίων, που προκήρυξε σειρά διαγωνισμών μέσα στο πρώτο δίμηνο του νέου έτους με ύψος κοντά στα 100 εκατ. ευρώ, ελάχιστοι ήταν οι νέοι διαγωνισμοί που προχώρησαν. Ακόμα και κάποιοι αξιόλογοι διαγωνισμοί, όπως για τη μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων της Ζακύνθου, έχουν μπλοκαριστεί. Ακόμα πιο λίγες ήταν οι αναθέσεις έργων, όπως εξηγούν. Τώρα φοβούνται πως θα χαθεί ολόκληρο το πρώτο εξάμηνο, με οδυνηρές συνέπειες στα ήδη συμπιεσμένα οικονομικά των μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου.

Παρενέργειες προκαλεί η κρίση και στη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης οδικών αξόνων οι οποίες καλούνται να προσαρμοστούν στον περιορισμό της κίνησης, στην ανάγκη διατήρησης υψηλού επιπέδου υπηρεσιών με μειωμένο προσωπικό και στα λοιπά μέτρα για τον κορονοϊό. Ήδη εταιρείες όπως η Νέα Οδός ανακοίνωσαν μέτρα για τη λειτουργία των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) που ταξιδεύουν στην Ιόνια Οδό και στο τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης.

Ειδικά για τις απευθείας αναθέσεις, ακόμα και χωρίς δημοσίευση προκήρυξης, η ΕΑΑΔΗΣΥ επισημαίνει πως «η ανάγκη αποτροπής της εξάπλωσης του κορονοϊού και οι ειδικές ανάγκες που έχουν προκύψει σε συνέχεια εμφάνισης κρουσμάτων του εν λόγω ιού στην Ελλάδα,συνιστούν γεγονότα εντασσόμενα στην έννοια της ανωτέρας βίας, κατά την έννοια του άρθρου 2 παρ. 2 περ. γ' υποπερ. δδ' του ν. 4013/2011. Κατά συνέπεια, δημόσιες συμβάσεις άνω των ορίων που ανατίθενται σύμφωνα με τα άρθρα 32 παρ. 2 περ. γ και 269 περ.δ του ν. 4412/2016 και το αντικείμενο των οποίων συνέχεται άμεσα με τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορονοϊού, δύνανται να συνάπτονται χωρίς την προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της ΕΑΑΔΗΣΥ».

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εργολάβοι προς Μητσοτάκη: «Όχι» σε ενιαία αρχή για δημόσιες συμβάσεις

Συντονισμένα προσέφυγαν στον πρωθυπουργό οι οργανώσεις του κατασκευαστικού κλάδου, αντιδρώντας στο σχέδιο συγχώνευσης των δύο αρχών που εποπτεύουν τους διαγωνισμούς για δημόσια έργα.
oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πνίγουν» τις κατασκευαστικές εταιρείες οι μεγάλες αυξήσεις στα υλικά

Αυξήσεις έως και 75% των τιμών των υλικών απειλούν να προκαλέσουν μεγάλες απώλειες στις εταιρείες που εκτελούν δημόσια έργα. Ζητούν την αναθεώρηση των προϋπολογισμών για να καλυφθεί το κόστος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «μάχη» για επανεκκίνηση των έργων και ο «εμφύλιος» των κατασκευαστικών

Την ανάγκη να δοθεί τέλος στις προσφυγές που μπλοκάρουν τα έργα επισήμαναν ο Κ. Καραμανλής και κορυφαία στελέχη του κλάδου. Πώς θα κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα των έργων προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνεχίζεται η πολύμηνη καθυστέρηση του νομοσχεδίου που θα... επιταχύνει τα έργα

Αρχικά είχε ανακοινωθεί πως θα κατατεθεί την περασμένη άνοιξη, μετατέθηκε για το καλοκαίρι λόγω Covid 19, και μπαίνουμε στο φθινόπωρο χωρίς να έχει παρουσιαστεί. Η καθυστέρηση συνδέεται με τις αντιδράσεις της κατασκευαστικής αγοράς.