Στροφή σε καλύτερη ποιότητα καυσίμων κάνουν οι οδηγοί, σε μια προσπάθεια να προφυλαχθούν από τα νοθευμένα καύσιμα που κυκλοφορούν στην αγορά και προκαλούν σημαντικές φθορές στον κινητήρα των αυτοκινήτων.
Μόνο στην Αττική περίπου 300 πρατήρια καυσίμων υπολογίζεται ότι λειτουργούν με νοθευμένα καύσιμα και «πειραγμένες» αντλίες, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, σε ένα τεράστιο πρόβλημα της αγοράς που μοιάζει να επιδεινώνεται.
Η ανάγκη για premium καύσιμα και η σιγουριά που προσφέρουν συμβάλλει στην αύξηση των πωλήσεων των μεγάλων εταιρειών.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της Helleniq Energy (λειτουργεί στην αγορά με τα σήματα ΕΚΟ και BP) για το 2024 που δημοσιεύτηκαν πριν από λίγες ημέρες, η ελληνική αγορά καυσίμων δίνει ισχυρή ώθηση στα οικονομικά του ομίλου.
Για το 2024, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά διαμορφώθηκε στους 6,8 εκατ. τόνους, υψηλότερα κατά 2,5% σε σχέση με το 2023, με την κατανάλωση των καυσίμων κίνησης να αυξάνεται κατά 3%.
Ο κλάδος της εγχώριας εμπορίας το 2024 κατέγραψε αυξημένη κερδοφορία, με τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA να ανέρχονται σε €49 εκατ. έναντι €40 εκατ. το 2023, παρά τους κανονιστικούς περιορισμούς που παραμένουν σε ισχύ (πλαφόν στο περιθώριο κέρδους).
Στην επίδοση συνετέλεσαν οι υψηλότεροι όγκοι πωλήσεων κατά 4%, με βελτίωση των μεριδίων αγοράς, ενώ αυξημένη ήταν η συνεισφορά των διαφοροποιημένων καυσίμων.
Υπενθυμίζεται ότι η Helleniq Energy δραστηριοποιείται στην εμπορία υγρών καυσίμων τόσο στην Ελλάδα, μέσω της θυγατρικής εταιρείας ΕΚΟ, όσο και σε 5 αγορές του εξωτερικού: στην Κύπρο, στη Βουλγαρία, στη Σερβία, στο Μαυροβούνιο και τη Βόρεια Μακεδονία.
Στις ξένες αγορές ωστόσο, οι πωλήσεις (σε επίπεδο όγκων) κατέγραψαν μείωση το δ΄τρίμηνο που κυμαίνεται από 2,7% έως 14% με εξαίρεση τη Σερβία που αυξήθηκαν κατά 7%.
Σε τηλεδιάσκεψη για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων ο Διευθύνων Σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, ανέφερε ότι «βλέπουμε μεγαλύτερη ζήτηση για καύσιμα αυτοκινήτων και συνεχή στροφή σε καλύτερης ποιότητας καυσίμων», σε μια τάση που στελέχη της αγοράς λένε ότι συνεχίζεται τους πρώτους μήνες του 2025.
Έρευνα του ΕΜΠ για τη νοθεία
Σε ό,τι αφορά τα νοθευμένα καύσιμα, παρουσιάζεται μια απογοητευτική εικόνα.
Έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου δείχνει ότι περίπου 300 πρατήρια καυσίμων στην Αττική δουλεύουν με νοθευμένα καύσιμα και πειραγμένες αντλίες. Αποκαλύπτει, επίσης, ότι το 27% των πρατηριούχων στην Αττική κλέβει στην αντλία σε ποσοστό που φτάνει έως και 24%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το αντίστοιχο ποσοστό των πρατηρίων που εντοπίστηκαν να παραβαίνουν το νόμο από 4% το 2011 έφτασε το 15% το 2016, το 19% το 2019 και το 20% το 2021, ενώ εκτινάχθηκε στο 27% το 2023.
Μάλιστα, ο κ. Σιάμισιης δήλωσε πρόσφατα σε αναλυτές ότι τα νοθευμένα καύσιμα αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για τον όμιλο.
«Τα δύο προβλήματα που έχουμε είναι ο έλεγχος τιμών που έχει επιβιώσει από την εποχή του Covid, ο οποίος ουσιαστικά είναι έλεγχος περιθωρίου κέρδους και δεύτερον, το επίπεδο ακατάλληλων πράξεων του εμπορίου, όπως η ανάμειξη προϊόντων χαμηλότερης ποιότητας με προϊόντα υψηλότερης ποιότητας», υπογράμμισε.
«Αυτά είναι δύο θέματα που μας προβληματίζουν επί σειρά ετών και έχουν γίνει πιο σοβαρά τώρα. Το επίπεδο αυτών των ακατάλληλων πράξεων στο λιανικό εμπόριο έχει αυξηθεί, εν μέρει για να αντισταθμιστεί το χαμηλότερο περιθώριο κέρδους που δεν επαρκεί για να καλυφθούν τα αυξημένα κόστη», εξήγησε ο ίδιος.