ΓΔ: 1698.19 -0.67% Τζίρος: 191.86 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Agores, Pliromi, Karta, Cards, Sales, Ekptoseis
Φωτο: Shutterstock

Απογοήτευσαν οι εκπτώσεις: Μόνο 14% των εμπόρων αύξησαν τον τζίρο

Σύμφωνα με την έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, οι έμποροι ανησυχούν για την κάμψη του τζίρου από την απελευθέρωση των προσφορών και τη μακρά διάρκεια της περιόδου Black Friday - Cyber Monday.

Η ανησυχητική αύξηση των λειτουργικών εξόδων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων την τελευταία τριετία αλλά και η μεταφορά σημαντικού τμήματος του τζίρου προς τις μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις αποτελούν δύο από τα αρκετά ανησυχητικά ευρήματα της έρευνας τους Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, σχετικά με την εξέλιξη του χειμερινών εκπτώσεων. 

Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΣΑ, κ. Θάνος Τσαγγάρης, τα ευρήματα της έρευνας σημαίνουν το καμπανάκι κινδύνου κυρίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με τη λήψη μέτρων εκ μέρους της Πολιτείας να θεωρείται αναγκαία για την προστασία των θέσεων εργασίας και την ενίσχυση της τοπικής αγοράς.

Αναλυτικότερα, από την έρευνα προκύπτει ότι οι εκπτώσεις ήταν το μοναδικό εργαλείο ρευστοποίησης των αποθεμάτων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το οποίο δείχνει να χάνεται. Το 28,3% των ερωτηθέντων εμπόρων αναφέρει μειωμένο τζίρο φέτος σε ποσοστό μεταξύ 11% και 25%, σε σχέση με πέρσι, ενώ για το 22,2% η κάμψη ήταν μεγαλύτερη του 26%. Μείωση έως 20% διαπιστώνει το 20% των ερωτηθέντων, ενώ ίδιο τζίρο είχε το 14,6%, ενώ αύξηση των πωλήσεων ανέφερε μόλις το 14% των εμπόρων, με σχεδόν τους μισούς να αναφέρουν τόνωση τζίρου από 1% έως 25%. 

Αιτία των απογοητευτικών επιδόσεων φαίνεται να αποτελεί για τον εμπορικό κόσμο η απελευθέρωση των προσφορών, που έγινε με την υπουργική απόφαση του 2022, και η οποία για το 78,1% του δείγματος επηρέασε πολύ και πάρα πολύ την εξέλιξη των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων. Ως εκ τούτου, ένας περιορισμός των προσφορών διά νόμου εκτιμάται ότι θα βοηθούσε την εμπορική κίνηση τόσο στην κανονική σεζόν όσο και τις εκπτώσεις, με το 76,8% του δείγματος να προκρίνει την λήψη σχετικών μέτρων. 

Στην ίδια λογική, η έρευνα του ΕΣΑ διαπιστώνει επίσης την σημαντική επίδραση της παρατεταμένης περιόδου της Black Friday και Cyber Monday στον τζίρο του Δεκεμβρίου αλλά και της περιόδου των εκπτώσεων, κυρίως για τα φυσικά καταστήματα, με ποσοστό 47,2% του δείγματος να αναφέρει ότι η επίδραση ήταν “πάρα πολύ” και το 35,8% “πολύ” σημαντική

Αντίστοιχα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην πλειονότητα τους βλέπουν μια απώλεια εσόδων, προς την κατεύθυνση των μεγάλων επιχειρήσεων και τα πολυκαταστήματα, με το συντριπτικό ποσοστό του 85,7% να συμφωνεί ότι η “μεταφορά του τζίρου” είναι “μεγάλη” και “πολύ μεγάλη”. 

Πέρα πάντως από τα φυσικά καταστήματα, η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου διαπιστώνει προβλήματα και σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, με το 71,2% των ερωτηθέντων εμπόρων που διαθέτουν e-shop να αναφέρει ότι αυτό δεν επιτυγχάνει τον αναμενόμενο τζίρο ώστε να καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα, και μόλις 28,8% του δείγματος να απαντά το αντίθετο. 

Το θέμα εξάλλου των λειτουργικών δαπανών απασχολεί σημαντική μερίδα των εμπόρων, με το 42,3% να αναφέρει αύξηση των συναφών εξόδων σε ποσοστό μεταξύ 26% και 50%, το 41,1% σε ποσοστό μεταξύ 5% και 25% ενώ για το 15,8% οι δαπάνες έχουν αυξηθεί άνω του 51%. 

Η έρευνα του ΕΣΑ διενεργήθηκε την περίοδο από τις 13 Ιανουαρίου μέχρι και τις 28 Φεβρουαρίου 2025. Το δείγμα της είναι αντιπροσωπευτικό και αποτελείται από 409 σημεία πώλησης, με το 49,5% να αφορά ένδυση, το 8,3% σε υπόδηση το 4,4% σε εσώρουχα, το 5,1% σε αθλητικά και το 32,7% σε άλλα είδη. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο κέντρο της Αθήνας κατά βάση, αλλά και σε περιοχές εκτός του Δήμου Αθηνών, σε περιφερειακές αγορές και τουριστικές περιοχές. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι τουρίστες στήριξαν την αγορά, προσδοκίες για την Black Friday

Το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου αυξήθηκαν οι τουρίστες υψηλών εισοδημάτων, οι οποίοι συνεισέφεραν και στους εμπορικούς τζίρους. Ήδη «τρέχουν» οι προωθητικές ενέργειες για Black Friday και Cyber Monday.
Ekptoseis, Sales, Discounts
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση τζίρου για 7 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας

Σχεδόν ένας στους δύο εμπόρους εκφράζει αισιοδοξία για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο εξάμηνο, ενώ προβληματισμό προκαλεί η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας αλλά και διασύνδεση POS με την ΑΑΔΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διψήφια αύξηση τζίρου στο εμπόριο το δ' τρίμηνο, έπιασε τα 11 δισ. ευρώ

Ρεαλιστική κρίνεται από τους εμπόρους η αύξηση του φετινού τζίρου τελευταίου τριμήνου κατά 1 δισ. με ώθηση από την περίοδο των εορτών. Συγκρατημένη αισιοδοξία εκφράζεται για την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου τη Δευτέρα.