Ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για τις τελευταίες μεγάλες εκκρεμότητες στα οδικά έργα της προηγούμενης γενιάς, με την παράδοση στο τέλος της εβδομάδας των πρώτων 65 χιλιομέτρων της νέας Πατρών – Πύργου. Ως τον επόμενο μεγάλο στόχο, που είναι η παράδοση του βόρειου τμήματος του Ε65 μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026, ο χρόνος δεν θα κυλήσει χωρίς εξελίξεις, αφού μεταξύ άλλων αναμένεται και η έναρξη της μεγάλης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
Η πρώτη κορδέλα πάντως θα κοπεί στον Πύργο την ερχόμενη Πέμπτη, 31 Ιουλίου 2025, ώστε να παραδοθεί από την επομένη κιόλας ημέρα στους πολίτες το μεγαλύτερο τμήμα του επί πολλά χρόνια πιο επικίνδυνου δρόμου της χώρας. Πρόκειται για το τμήμα από τον Πύργο ως τον Αλισσό, ενώ τα τελευταία δέκα χιλιόμετρα του σύγχρονου πια αυτοκινητόδρομου, θα παραδοθούν ως το τέλος του έτους.
Με την παράδοση της Πατρών – Πύργου, η Ολυμπία Οδός θα μεγαλώσει κατά 75 χιλιόμετρα, φτάνοντας πια ένα βήμα πιο κοντά στον αρχικό της σχεδιασμό που δεν ήταν άλλος από το να φτάσει στην Αρχαία Ολυμπία. Στο νέο τμήμα του άξονα θα λειτουργεί σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων. Η κατασκευή, που έγινε τμηματικά από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ, φτάνει σήμερα στον τερματισμό όταν πριν ένα χρόνο ακριβώς είχε μόλις ξεπεράσει το 50%. Το κομμάτι των 10 χλμ. που απομένει κατασκευάζεται από την ΑΒΑΞ.
Οι ενδιάμεσοι σταθμοί
Σε αναμονή της έναρξης της παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς πιέζουν ασφυκτικά τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης, η διαχρονική εκκρεμότητα των τελευταίων ετών παραμένει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Πρόκειται για ένα από τα πιο πολύπλοκα πρότζεκτ, που άφησε πίσω της η εποχή των μνημονίων, αφού το ελληνικό δημόσιο έχει δεσμευτεί να προχωρήσει εδώ και πάνω από μία δεκαετία.
Προσπαθώντας να ξεπεράσει και τα τελευταία εμπόδια, ώστε ως το τέλος του έτους να παραδώσει των άξονα των 658 χλμ. στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects με το οποίο οι υπογραφές έπεσαν πριν δεκαπέντε μήνες, το Δημόσιο θα αναθέσει ως φαίνεται την απαιτούμενη πιστοποίηση των 39 σηράγγων στην ανάδοχο. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο «αγκάθι» μέχρι σήμερα, αλλά όχι το μόνο, αφού θα πρέπει να ληφθεί και απόφαση για τα free pass που έχουν δοθεί με πολιτικές αποφάσεις και εκτιμώνται κοντά στα 80 χιλιάδες.
Εντωμεταξύ, αυτή την περίοδο, προχωρούν άλλα μικρότερα ή μεγαλύτερα οδικά έργα σε διάφορες φάσεις. Εντός του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί από τον όμιλο AKTOR η οδική σύνδεση της Λευκάδας με τον άξονα Άκτιο-Αμβρακία. Ως το τέλος του έτους, πρόκειται να παραδοθούν τα εναπομείνοντα 16 χλμ. του τμήματος Βόνιτσα-Λευκάδα.
Σε εξέλιξη βρίσκονται, ακόμη, τα έργα για την κατασκευή του Flyover της Θεσσαλονίκης από την ένωση ΑΒΑΞ-Metlen, καθώς και το Μπράλος-Άμφισσα από την ΑΒΑΞ με στόχο και για τα δύο το 2027. Μέσα στο φθινόπωρο, αναμένεται και η έναρξη των εργασιών για το οδικό Ιωάννινα-Κακαβιά που έχει ανατεθεί στην ΑΒΑΞ, αφού οριστικοποιηθούν οι μελέτες, ενώ ως το τέλος της χρονιάς αναμένεται και η μοναδική «οδική» προκήρυξη για τον «τριπλό» κόμβο Σκαραμαγκά.
Η τελευταία «παλιά» παραχώρηση
Από τις μεγάλες παραχωρήσεις της πρώτης γενιάς, αυτή που μένει να ολοκληρωθεί μετά από σειρά εμποδίων μέσα στη κρίση είναι ο Ε65, που θα ενώσει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό. Σήμερα, η πρόοδος ολοκλήρωσης του βόρειου τμήματος, Καλαμπάκα-Εγνατία, έχει ξεπεράσει το 75%. Το έργο που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει επιταχύνει για να ολοκληρωθεί στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026.
Το έργο ύψους 442 εκατ. ευρώ, που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, θα συμπληρώσει τα συνολικά 182,1 χλμ. του αυτοκινητόδρομου που θα ενώσει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό με διάρκεια ταξιδιού μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά.
Με τον Ε65 σε πλήρη ανάπτυξη, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας - που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης. Παράλληλα θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια.