Την ώρα που η εγκατάσταση των «έξυπνων» μετρητών προχωράει με ταχείς ρυθμούς, όλο και περισσότερα προβλήματα καταγράφονται στην αποστολή των μετρητικών δεδομένων τηλεμετρούμενων παροχών προς τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) απέστειλε επιστολή προς τη ΡΑΑΕΥ και τη Διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ, χτυπώντας «καμπανάκι» για τις σοβαρές και διαρκώς εντεινόμενες δυσλειτουργίες.
Η ασυνέπεια στην αποστολή των δεδομένων οδηγεί σε αδυναμία τιμολόγησης των καταναλωτών, προκαλεί στρεβλώσεις στη λειτουργία της αγοράς και πλήττει την εμπιστοσύνη των πολιτών.
Κενά, λάθη και καθυστερήσεις
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, τα προβλήματα αφορούν τις τηλεμετρούμενες παροχές, που σήμερα αντιστοιχούν περίπου στο 13% του συνόλου, αλλά αναμένεται να αυξηθούν θεαματικά τα επόμενα χρόνια με την εγκατάσταση των «έξυπνων» μετρητών.
«Το βασικό πρόβλημα που δημιουργείται είναι ότι δε μπορούμε και εμείς ως πάροχοι να τιμολογήσουμε τους πελάτες μας», τόνισε στο BD ο Κώστας Παπαμιχαήλ, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του ΕΣΠΕΝ. Όπως εξήγησε, τα δεδομένα από τους «έξυπνους» μετρητές ακολουθούν διαφορετική διαδικασία αποστολής και διαχείρισης, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται κενά, καθυστερήσεις και λάθη.
Ο ίδιος αναφέρει ότι «στις περιπτώσεις που υπάρχουν κενά στα δεδομένα, όπως προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Μετρητών και Μετρήσεων, ο ΔΕΔΔΗΕ πρέπει να προβεί σε κάποιες εκτιμήσεις. Είναι, δηλαδή, δική του ευθύνη και υποχρέωση να συμπληρώνει τα δεδομένα όπου υπάρχουν κενά για να μπορούμε κι εμείς να τιμολογούμε. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που αναμένεται να ενταθεί δεδομένου ότι αυξάνεται η εγκατάσταση των ‘’έξυπνων’’ μετρητών και πλέον όλα τα δεδομένα θα περνούν μέσα από αυτήν τη διαδικασία».
«Ως ΕΣΠΕΝ έχουμε θέσει ξανά το θέμα αυτό στον ΔΕΔΔΗΕ. Δεν είναι κάτι που παρουσιάστηκε τις τελευταίες ημέρες, αλλά κάτι που παρατηρείται εδώ και καιρό. Είναι ένα θέμα που το γνωρίζουν και το καταλαβαίνουν, απλώς και εμείς ως ΕΣΠΕΝ έχουμε χρέος να το υπενθυμίσουμε, γιατί είναι σημαντικό να επιλυθεί», συνεχίζει.
Ωστόσο, ο κ. Παπαμιχαήλ ξεκαθαρίζει ότι «με τον ΔΕΔΔΗΕ είμαστε σε συνεργασία. Είναι βασικός ο ρόλος του για τη δουλειά μας, οπότε είμαστε σε στενή επαφή. Θέσαμε το ζήτημα προκειμένου να χτυπήσουμε ένα καμπανάκι και να υπάρξει κάποια κινητοποίηση. Περιμένουμε και ελπίζουμε ότι θα διευθετηθεί».
Στην επιστολή επισημαίνεται ότι η μη συνεπής αποστολή ή η απουσία αποστολής μετρητικών δεδομένων για σημαντικό αριθμό μετρητών- με καθυστερήσεις που ξεπερνούν τον ένα μήνα- δεν αφορούν μόνο την καθημερινή εξυπηρέτηση των καταναλωτών και την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων των Προμηθευτών, αλλά θέτουν σε κίνδυνο τη συνολική αξιοπιστία της αγοράς, ειδικά ενόψει της σταδιακής εγκατάστασης έξυπνων μετρητών και της επέκτασης της τηλεμέτρησης.
Ο Σύνδεσμος καλεί όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να προχωρήσουν χωρίς καθυστέρηση στις αναγκαίες διορθωτικές ενέργειες, «ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή και αξιόπιστη αποστολή των μετρητικών δεδομένων, η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και, τελικά, η προστασία του ίδιου του καταναλωτή».
Πατάει «γκάζι» η εγκατάσταση «έξυπνων» μετρητών
Σήμερα έχουν ήδη εγκατασταθεί περίπου 1,3 εκατομμύρια «έξυπνοι» μετρητές, με ρυθμό που αγγίζει τους 50.000 νέους μετρητές κάθε μήνα.
Από το 2026, ο ρυθμός θα διπλασιαστεί στους 100.000, με στόχο να φτάσουν τα 1,87 εκατομμύρια στο διάστημα 2024-2026, καλύπτοντας το ένα τρίτο των καταναλωτών της χώρας. Ο τελικός στόχος είναι η εγκατάσταση 7,6 εκατομμυρίων μετρητών μέχρι το τέλος της δεκαετίας.