Στην τελική ευθεία μπαίνει η υποπαραχώρηση της μαρίνας μεγάλων σκαφών στην Κέρκυρα.
Η σύμβαση που υπεγράφη πριν ακριβώς έναν χρόνο έφτασε στη Βουλή για την απαιτούμενη κύρωση, βάζοντας σε τροχιά υλοποίησης τη mega-επένδυση της LAMDA MARINAS INVESTMENTS, θυγατρική της Lamda Develοpment, ύψους 140 εκατ. ευρώ σε βάθος 40 ετών, που θα αλλάξει τον χάρτη του yachting στο Ιόνιο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα καταγράφει τη μεγαλύτερη ζήτηση από όλες τις χώρες της Μεσογείου για μεγάλα σκάφη αναψυχής. Μία τάση που οι παράγοντες της αγοράς προβλέπουν πως θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια.
Με τον ανταγωνισμό να αυξάνεται στην περιοχή της Αδριατικής, η τοποθεσία της μαρίνας Κέρκυρας είναι ιδιαίτερα ελκυστική, καθώς συνδέεται με λιμάνια και προορισμούς μεγάλης ζήτησης στο Ιόνιο, τη Νότια Ιταλία, την Κροατία και το Μαυροβούνιο, καθώς και τη Μέση Ανατολή.
Χρειάστηκαν πέντε χρόνια γραφειοκρατικών διαδικασιών από την έγκριση του masterplan του λιμένος Κέρκυρας για να πέσουν οι υπογραφές με τη LAMDA MARINAS INVESTMENTS τον Οκτώβριο του 2024, αφού πρώτα ελήφθη το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η επικείμενη κύρωση από το ελληνικό κοινοβούλιο θα σβήσει από τη λίστα των αναβλητικών αιρέσεων, μία υποχρέωση του δημοσίου στον δρόμο για την έναρξη της περιόδου υποπαραχώρησης.
Το αποτύπωμα της επένδυσης
Η LAMDA MARINAS INVESTMENTS θα επενδύσει περισσότερα από 50 εκατ. ευρώ στη greenfield μαρίνα, προκειμένου να δημιουργηθεί μία υποδομή υψηλών προδιαγραφών. Πρόκειται για την πρώτη μαρίνα τέτοιου μεγέθους που κατασκευάζεται εκ του μηδενός τα τελευταία 20 χρόνια.
Χωροθετείται δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας του λιμανιού της Κέρκυρκας, πλησίον του Σταθμού Επιβατών. Θα διαθέτει 410 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μήκους έως και 140 μέτρα, καθώς και χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ. Σε αυτήν θα αναπτυχθούν εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης, ξενοδοχείο και γραφεία, καθώς και εκτεταμένοι χώροι πρασίνου και πεζοδρόμων, αθλητικές εγκαταστάσεις, χώροι στάθμευσης και ζώνη συντήρησης σκαφών.
Ως μακροπρόθεσμοι στόχοι της εν λόγω υποπαραχώρησης, προσδιορίζονται από την έκθεση συνεπειών του σχεδίου νόμου, η ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος της Κέρκυρας μέσω της λειτουργίας ενός νέου τουριστικού λιμένα, υψηλών προδιαγραφών, καθώς και η συνολική αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα Κέρκυρας και η ποσοτική και ποιοτική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Στην προς κύρωση σύμβαση πέρα από το αντικείμενο της υποπαραχώρησης, καθορίζονται οι όροι, επιφυλάξεις και περιορισμοί του παραχωρούμενου δικαιώματος, ώστε να μην τίθεται ζήτημα σεβασμού των κυριαρχικών δικαιωμάτων του Δημοσίου, ασφαλείας του τουριστικού λιμένα και της ναυσιπλοΐας ή επέμβασης για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών ή κρίσεων.
Ενδεικτικά, οι συμβατικοί περιορισμοί αφορούν στην πρόβλεψη περί μη παροχής κανενός δικαιώματος πρόσβασης της υποπαραχωρησιούχου σε θαλάσσιες περιοχές υπό την επιφάνεια της θάλασσας ή τον πυθμένα της ζώνης της μαρίνας και στη μη διατήρηση εκ μέρους της Υποπαραχωρησιούχου οποιασδήποτε δημόσιας εξουσίας ή διοικητικής αρμοδιότητας σε σχέση με τη θαλάσσια ζώνη.
Προβλέπονται, ακόμη, οι αναβλητικές αιρέσεις, από την πλήρωση των οποίων τίθεται σε ισχύ η σύμβαση, καθώς και οι απαιτούμενες ενέργειες για την έναρξη της υποπαραχώρησης.
Μεταξύ άλλων οροσήμων, τίθενται η ανεπιφύλακτη έγκριση του ελέγχου της συγκέντρωσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και η αποβολή από την περιοχή της υποπαραχώρησης των κατόχων χώρων της Μαρίνας.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ, το εφάπαξ κόστος για τον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ) θα ανέλθει σε περίπου 30.000 ευρώ.
Αντιστοίχως, ως αναβλητικές αιρέσεις τίθενται και ουσιώδεις ενέργειες, τις οποίες πρέπει να έχει ολοκληρώσει η υποπαραχωρησιούχος, ενόψει της ολοκλήρωσης της συναλλαγής, όπως η επιθεώρηση του χρηματοοικονομικού μοντέλου, η σύναψη των καθορισμένων δανειακών και ασφαλιστικών συμβάσεων και η σύναψη των συμφωνιών για την κάλυψη του μετοχικού κεφαλαίου ως μέρος της δεσμευτικής επένδυσης.
Πώς διαμορφώνεται το τίμημα σε βάθος 40ετίας
Όπως ορίζεται στο δέκατο άρθρο της σύμβασης υποπαραχώρησης, το εφάπαξ τίμημα που θα πρέπει να καταβάλει η LAMDA MARINAS INVESTMENTS, με την ολοκλήρωση της συναλλαγής και πριν την παράδοση της μαρίνας, ανέρχεται σε 9,7 εκατ. ευρώ.
Στη διάρκεια της 40ετούς υποπαραχώρησης, η συνολική αξία του τιμήματος εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τα 89 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, ετησίως θα καταβάλλεται ποσοστό 7,77% επί του κύκλου εργασιών του υποπαραχωρησιούχου. Με τις καταβολές της εγγυημένης μεταβλητής ετήσιας αμοιβής να ξεκινούν από το τέταρτο έτος, αυτή αναμένεται να ανέλθει συνολικά σε βάθος 40 ετών σε 79.322.010 ευρώ.
Όσο για το ανταποδοτικό τέλος υπέρ του ΟΛΚΕ, αυτό θα είναι 2% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου, το οποίο δεν μπορεί όμως να υπερβείς τις 200 χιλιάδες ευρώ στην τριετία.
Σημειώνεται ότι, βάσει της σύμβασης, ο υποπαραχωρησιούχος διατηρεί το δικαίωμα να προβαίνει σε συμψηφισμό του κόστους για τη διαμόρφωση των χώρων εντός της Νέας Χερσαίας Ζώνης Λιμένα με το Ανταποδοτικό Τέλος, το οποίο οφείλει στον Ο.Λ.ΚΕ.
Όπως ορίζεται, σε περίπτωση που η υποπαραχωρησιούχος προχωρήσει σε αναχρηματοδότηση, υποχρεούται να καταβάλει τα συνακόλουθα έξοδα του Δημοσίου, π.χ. σύμβουλοι κλπ., ενώ το όφελος αναχρηματοδότησης μοιράζεται κατά 50% μεταξύ του Δημοσίου και της υποπαραχωρησιούχου.