ΓΔ: 2024.44 0.44% Τζίρος: 200.05 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Διάδρομος σούπερ μάρκετ
Φωτο: Σούπερ Μαρκετ. Credit: Shutterstock

Μέτωπο παραγωγών - καταναλωτών κατά ΥΠΑΝ για την πορεία τιμών νωπών προϊόντων

Φορείς παραγωγών, πωλητών λαϊκών αγορών και ενώσεις καταναλωτών καταγγέλλουν ότι η ρύθμιση για την «πορεία διαμόρφωσης τιμών» στα νωπά προϊόντα είναι αόριστη, ανεφάρμοστη και αυξάνει τη γραφειοκρατία.

Με αιχμηρά σχόλια επαγγελματικοί φορείς και ενώσεις καλούν το υπουργείο Ανάπτυξης να προχωρήσει σε αλλαγές στο νομοσχέδιο για τη «Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και λοιπές διατάξεις», το οποίο μέχρι και χθες ήταν στη δημόσια διαβούλευση.

Ωστόσο αυτό που έχει προκαλέσει εντύπωση είναι ότι παράγοντες της αγοράς όπως η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας δεν έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους στην δημόσια διαβούλευση, αλλά προφανώς προτίμησαν να στείλουν υπόμνημα στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Όπως ήταν αναμενόμενο τα πιο επικριτικά σχόλια λαμβάνει το άρθρο 47 του νομοσχεδίου που αφορά την αναγραφή πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου.

«Αόριστη» και δημιουργεί σύγχυση, χαρακτηρίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ την εν λόγω διάταξη, μάλιστα όπως σημειώνει αναλυτικά: «Θεωρούμε ότι η εν λόγω διάταξη είναι αόριστη και δημιουργεί σύγχυση. Θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η αναγραφή της τιμής παραγωγού προκειμένου να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει την τιμή του προϊόντος από την παραγωγή μέχρι την κατανάλωση. Η αισχροκέρδεια, όπου είναι το ζητούμενο, μόνο με τον συγκεκριμένο τρόπο δύναται να γίνεται αντιληπτή, προκειμένου οι αρμόδιες εποπτικές αρχές να ελέγξουν και να επιβάλουν κυρώσεις. Άλλως η ρύθμιση δεν θα έχει ουσιαστικό αντίκρισμα στον καταναλωτή».

Από τις πρώτες ημέρες που κατατέθηκε το νομοσχέδιο στη διαβούλευση υπήρχαν διαφωνίες σχετικά με το τι θα γίνει με την αναγραφή της πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα. 

Μάλιστα με βάση το σχετικό άρθρο 47 προβλέπεται:

Στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου αναγράφονται, κατά τρόπο προσήκοντα και ευκρινή, τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει η πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα, με σκοπό την προστασία του καταναλωτικού κοινού και τη διαφύλαξη του υγιούς ανταγωνισμού. Αρμόδια αρχή ελέγχου για την εφαρμογή της παρ. 1 και την επιβολή των κυρώσεων, ορίζεται η Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, του άρθρου 3.

Η πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής προϊόντος σε νωπά προϊόντα είναι μία «θολή και αόριστη διατύπωση, που δεν θα οδηγήσει σε καμία ουσιαστική ενημέρωση του καταναλωτή» αναφέρει στο σχόλιό της η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας

Μάλιστα όπως εξηγούν «συνήθως, η πώληση των προϊόντων από τον παραγωγό στον χονδρέμπορα/μεσάζοντα γίνεται με ανοιχτή τιμή, υπάρχει περίπτωση η πρώτη τιμολόγηση του προϊόντος να μην είναι αυτή της πώλησης του αρχικού παραγωγού στον χονδρέμπορα αλλά του τελευταίου προς τον λιανέμπορο η οποία θα είναι, προφανώς, αυξημένη».

Σύμφωνα με την Ένωση «πρέπει ξεκάθαρα και χωρίς θολές διατυπώσεις, να είναι υποχρεωτική η αναγραφή της τιμής παραγωγού και όχι οποιαδήποτε άλλη τιμή ή η αόριστη έννοια της «πορείας διαμόρφωσης» προκειμένου να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει την τιμή του προϊόντος από την παραγωγή του μέχρι το ράφι. 

Μόνο έτσι θα μπορέσει να γίνει αντιληπτή η ύπαρξη ή μη αισχροκέρδειας και τα τυχόν αντικαταναλωτικά παιχνίδια ορισμένων επιτήδειων σε βάρος των καταναλωτών. Κατά τη γνώμη μας, η προτεινόμενη ρύθμιση είναι πρακτικά ανεφάρμοστη, χωρίς κανένα ουσιαστικό αντίκρυσμα».

Μέτρο εντυπωσιασμού η πορεία διαμόρφωσης τιμής

Σε άλλο επίπεδο είναι η παρέμβαση της Ομοσπονδίας Παραγωγών και Επαγγελματιών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας Θράκης Θεσσαλίας. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο σχόλιό της «η αφαιρετικότητα της διάταξης θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα κατά την ερμηνεία στην εφαρμογή της».

Όπως τονίζει η Ομοσπονδία δεν διευκρινίζεται ο τρόπος με τον οποίο ο τελικός πωλητής θα γνωρίζει την πρώτη τιμή πώλησης του προϊόντος. Μάλιστα όπως σημειώνουν το εν λόγω μέτρο είναι απλά προς εντυπωσιασμό, χωρίς να έχει να προσφέρει απολύτως τίποτε στον καταναλωτή από άποψη προστασίας του από τα φαινόμενα αισχροκέρδειας.

Παντελώς ανεφάρμοστη την πρόβλεψη του νομοσχεδίου, χαρακτηρίζει ο Σύνδεσμος Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης.

Όπως εξηγεί ο Σύνδεσμος η διατύπωση για την πορεία διαμόρφωσης της τελικής τιμής σημαίνει ότι θα πρέπει να καταγράφεται το σύνολο των τιμών σε κάθε στάδιο από την παραγωγή έως και τον τελευταίο λιανοπωλητή, οι οποίες ενδεικτικά και μόνο συμπεριλαμβάνουν: το κόστος του παραγωγού και το κέρδος του, το κόστος διαλογής των προϊόντων σε ποιότητες , το κόστος μεταφοράς στο συσκευαστήριο, το κόστος συσκευασίας, το κόστος αποθήκευσης, το κέρδος του συσκευαστηρίου, το κόστος μεταφοράς από το συσκευαστήριο στους εμπόρους, το κόστος του εμπόρου (αποθήκευση, διαχείριση, απώλειες), το κέρδος του εμπόρου, το κόστος του λιανοπωλητή (αποθήκευση, διαχείριση, απώλειες), το κέρδος του λιανοπωλητή κλπ..

Μάλιστα όπως αναφέρει στα πλαίσια αυτά η ανωτέρω πρόβλεψη καθίσταται περαιτέρω προβληματική καθώς θα πρέπει να καθοριστεί, για να μπορεί να υλοποιηθεί κατά τρόπο ασφαλή, συγκεκριμένη διαδικασία με την οποία θα πιστοποιείται η ακρίβεια των στοιχείων (κόστους και τιμών) που από κάθε προηγούμενο στάδιο θα μεταφέρονται, με αποτέλεσμα την δραματική αύξηση της γραφειοκρατίας αλλά και ιδίως το κόστος του προϊόντος, ανατρέποντας τον σκοπό της ρύθμισης για την μείωση του κόστους για τον καταναλωτή.

Το επόμενο βήμα πλέον για το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, αφού έληξε η δημόσια διαβούλευση χθες, είναι η κατάθεσή του στην Βουλή και στην αρμόδια επιτροπή και από εκεί στην Ολομέλεια, όπου θα διαπιστωθεί αν το υπουργείο είναι διατεθειμένο να αλλάξει κάτι στις επίμαχες διατάξεις και άρθρα για να πάει προς ψήφιση. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το «καλάθι του νοικοκυριού» τελείωσε, έρχεται η τιμή παραγωγού στα ράφια

Μετά το τέλος του «Καλαθιού», το Υπουργείο Ανάπτυξης φέρνει νέο μέτρο διαφάνειας: αναγραφή της τιμής παραγωγού στα νωπά προϊόντα και μειώσεις 8% σε πάνω από 2.000 κωδικούς σε... δόσεις.
Καρότσι σούπερ μάρκετ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Διαφάνεια στις τιμές νωπών προϊόντων με νέο μέτρο του Υπουργείου Ανάπτυξης

Το Υπουργείο Ανάπτυξης φέρνει ρύθμιση για πλήρη διαφάνεια στις τιμές των νωπών προϊόντων. Οι επιχειρήσεις θα αναγράφουν την πορεία διαμόρφωσης της τιμής, από τον παραγωγό έως το ράφι.
Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χωρίς βασικά προϊόντα διατροφής η λίστα με τις μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ

Απογοητευμένοι οι καταναλωτές διαπιστώνουν ότι βασικά αγαθά όπως ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και κρέας απουσιάζουν από τη λίστα των 2.000 προϊόντων με μειωμένη τιμή στα σούπερ μάρκετ. Στους 1.356 οι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.
super-market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ένωση Σούπερ Μάρκετ: Τι ισχύει με τα 2.000 προϊόντα με μειωμένη τιμή

Οι κωδικοί που συμπεριλαμβάνονται στην πρωτοβουλία και οι οποίοι θα έχουν μειωμένη τιμή, θα εμφανίζονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα, ως το τέλος του χρόνου.