Σύμφωνα με τις φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ελληνική οικονομία αναμένεται να διατηρήσει ισχυρό ρυθμό ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Η Επιτροπή προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,1% το 2025, 2,2% το 2026 και 1,7% το 2027.
Οι ρυθμοί αυτοί τοποθετούν την Ελλάδα πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και της ΕΕ. Για το ίδιο διάστημα, η Ευρωζώνη αναμένεται να σημειώσει ανάπτυξη 1,3% το 2025, 1,2% το 2026 και 1,4% το 2027, ενώ η ΕΕ συνολικά προβλέπεται να κινηθεί με 1,4% το 2025 και το 2026 και 1,5% το 2027.
Σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις, η Επιτροπή αναθεωρεί ελαφρώς προς τα κάτω την εκτίμηση για την Ελλάδα το 2025, από 2,3% σε 2,1%, ενώ για το 2026 διατηρείται σταθερή στο 2,2%. Αντίθετα, οι εκτιμήσεις για την Ευρωζώνη και την ΕΕ αναθεωρούνται προς τα πάνω.
Ο πληθωρισμός στη χώρα μας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,8% το 2025, για να μειωθεί στο 2,3% το 2026 και στο 2,4% το 2027. Αντίστοιχα, στην Ευρωζώνη ο πληθωρισμός προβλέπεται στο 2,1% το 2025 και στο 1,9% το 2026.
Η ανεργία στην Ελλάδα εκτιμάται στο 9,3% το 2025, με περαιτέρω μείωση στο 8,6% το 2026 και 8,2% το 2027, παραμένοντας πάντως υψηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Όσον αφορά τα δημοσιονομικά, το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να φθάσει το 1,1% του ΑΕΠ το 2025, πριν μειωθεί στο 0,3% το 2026 και μηδενιστεί το 2027. Στην Ευρωζώνη, αντίθετα, αναμένεται δημοσιονομικό έλλειμμα -3,2% το 2025 και -3,4% το 2027.
Ο λόγος δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ στην Ελλάδα εκτιμάται ότι θα μειωθεί σημαντικά, από 147,6% το 2025 σε 138% το 2027, λόγω της ονομαστικής αύξησης του ΑΕΠ και των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Ανάπτυξη και ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας
Η έκθεση της Επιτροπής υπογραμμίζει ότι η ελληνική οικονομία θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με σταθερό ρυθμό, χάρη στη σταθερή κατανάλωση, τις επενδύσεις και την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων. Οι δημοσιονομικές προοπτικές παραμένουν θετικές για την περίοδο 2025-2027, παρά τις φορολογικές ελαφρύνσεις και τα κοινωνικά μέτρα.
Η οικονομία παρουσιάζει ανθεκτικότητα παρά τις δυσμενείς διεθνείς συνθήκες. Το πρώτο εξάμηνο του 2025, η ανάπτυξη ανήλθε σε 2% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της ιδιωτικής κατανάλωσης και του τουρισμού. Οι επενδύσεις αυξήθηκαν, ιδιαίτερα σε κατασκευές και εξοπλισμό, ενώ η δυναμική αναμένεται να συνεχιστεί και στο δεύτερο εξάμηνο του 2025 και το 2026.
Η επενδυτική δραστηριότητα θα διατηρηθεί ισχυρή, υποστηριζόμενη από την αύξηση των εταιρικών δανείων και την υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επιπλέον, νέα επεκτατικά δημοσιονομικά μέτρα εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν τους καθαρούς μισθούς και την ιδιωτική κατανάλωση.
Παρά την ανθεκτικότητα, ενδεχόμενη αύξηση γεωπολιτικής ή εμπορικής αβεβαιότητας και του κόστους χρηματοδότησης θα μπορούσε να επηρεάσει τις εξαγωγές και τις επενδύσεις, ιδίως στον τουρισμό.
Αγορά εργασίας και πληθωρισμός
Η αγορά εργασίας συνεχίζει να βελτιώνεται, με την ανεργία να υποχωρεί στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2009. Ωστόσο, παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Οι μισθοί ανά εργαζόμενο αναμένεται να αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,6% την περίοδο 2025-2027, αποτέλεσμα τόσο παλαιότερων αυξήσεων κατώτατων μισθών όσο και φορολογικών μεταρρυθμίσεων.
Ο πληθωρισμός, αφού διαμορφώθηκε στο 3,1% το πρώτο εξάμηνο του 2025, υποχώρησε στο 1,7% τον Οκτώβριο, κυρίως λόγω της μείωσης των τιμών ενέργειας και υπηρεσιών. Ωστόσο, η ισχυρή ζήτηση και η περιορισμένη αγορά εργασίας διατηρούν πιέσεις στις τιμές καταναλωτή. Η προβλεπόμενη αύξηση των τιμών ενέργειας αναμένεται να συγκρατήσει τη μείωση του πληθωρισμού το 2027.
Δημοσιονομική πολιτική και χρέος
Το ονομαστικό πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθεί σταδιακά έως το 2027, αντανακλώντας την υιοθέτηση επεκτατικών μέτρων, όπως μειώσεις εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, αυξήσεις μισθών στον δημόσιο τομέα και στοχευμένες κοινωνικές παροχές. Παράλληλα, η αύξηση των εσόδων θα ενισχυθεί από μέτρα φορολογικής συμμόρφωσης και την επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας.
Το 2026, το δημοσιονομικό ισοζύγιο εκτιμάται στο 0,3% του ΑΕΠ, με περαιτέρω μείωση στο 0% το 2027, λόγω των αυξημένων δαπανών και των δημοσιονομικών πακέτων στήριξης ευάλωτων ομάδων. Οι αμυντικές δαπάνες αναμένεται επίσης να αυξηθούν το 2026.
Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ, που διαμορφώθηκε στο 154,2% το 2024, εκτιμάται ότι θα μειωθεί στο 138% το 2027, ως αποτέλεσμα της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ και των πρωτογενών πλεονασμάτων.