ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Εκκίνηση διαγωνισμών τον Ιούνιο για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας

Το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά τους δύο διαγωνισμούς για τα λιμάνια που συγκεντρώνουν ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον με την προοπτική πώλησης πλειοψηφικών πακέτων τον επόμενο χρόνο.

Τη... σκανδάλη για τους διαγωνισμούς των δύο πρώτων προς πώληση λιμένων, αυτών της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας, πρόκειται να τραβήξει μέσα στον Ιούνιο το ΤΑΙΠΕΔ, ακολουθώντας το επιτυχημένο μοντέλο του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.

Αξιολογώντας την δύσκολη συγκυρία αλλά και τις μέχρι τώρα επαφές με ενδιαφερόμενους επενδυτές, το Ταμείο επέλεξε να ανοίξει το κεφάλαιο “λιμάνια” από εκείνα τα δύο που συγκεντρώνουν στην παρούσα φάση το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για διαφορετικούς λόγους το καθένα.

Το μεν λιμάνι της Ηγουμενίτσας για τον ρόλο του στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με Ιταλία, το δε, βορειοελλαδίτικο λιμάνι για την γεωπολιτική και οικονομική σημασία που του αποδίδουν οι Αμερικανοί, τόσο για την παρουσία και υποστήριξη ενόπλων δυνάμεων στη Βαλκανική, όσο και ως ενεργειακός κόμβος, καθώς γειτνιάζει με τον υπό σχεδιασμό σταθμό αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και επαναεριοποίησης.

Στην απάντηση για ποιο λόγο επελέγη το συγκεκριμένο τάιμινγκ, δηλαδή να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί τώρα, σε μια περίοδο γεμάτη ακόμη από επενδυτικές αβεβαιότητες, η απάντηση που δίνουν αρμόδιες πηγές στο Business Daily είναι ότι μέχρι αυτοί να «ωριμάσουν» και να φτάσει η στιγμή υποβολής των δεσμευτικών προσφορών θα έχουν παρέλθει τουλάχιστον 8 με 10 μήνες.

Στην πράξη η στιγμή κατά την οποία θα δημιουργηθούν τα τελικά σχήματα τα οποία και θα κληθούν να «χτυπήσουν» τα δύο ελληνικά λιμάνια θα συμπέσει λογικά με την Άνοιξη του 2021, όταν καλώς εχόντων των πραγμάτων η παγκόσμια οικονομία, όπως και η ελληνική, θα έχουν επιστρέψει στην κανονικότητα. Η ίδια λογική υπαγορεύει και την έτερη απόφαση, δηλαδή αργότερα μέσα στο 2020, να προκηρυχθούν διαγωνισμοί για δύο ακόμη λιμάνια, αυτά του Βόλου και του Ηρακλείου.

Τόσο το πρώτο ζευγάρι, όσο το δεύτερο, θα ακολουθήσουν την μέθοδο της πώλησης πλειοψηφικών πακέτων των αντίστοιχων οργανισμών λιμένων, όπως ακριβώς είχε συμβεί με ΟΛΠ και ΟΛΘ, κάτι που δεν θα ισχύσει απαραίτητα και για τα υπόλοιπα της λίστας. Αυτή περιλαμβάνει ακόμη 6 περιφερειακά λιμάνια (Καβάλα, Πάτρα, Κέρκυρα, Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα), για κάποια εκ των οποίων το μοντέλο παραχώρησης παραμένει ακόμη άγνωστο. Στην περίπτωση πάντως της Καβάλας θεωρείται πολύ πιθανό να ακολουθηθεί μοντέλο υποπαραχωρήσεων κάποιων εκ των δραστηριοτήτων της και όχι η πώληση του πλειοψηφικού της πακέτου.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον

Στο κεφάλαιο «Αλεξανδρούπολη» το αμερικανικό ενδιαφέρον θεωρείται δεδομένο και ανάμεσα στους «μνηστήρες» που ακούγονται σταθερά τον τελευταίο καιρό συγκαταλέγεται η DFC με κεφάλαια 60 δισ δολαρίων. Η αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα (Development Finance Corporation), όπως λέγεται, χρηματοδοτεί, σύμφωνα με το καταστατικό της, projects στρατηγικού χαρακτήρα, όπως σε ενέργεια, υγεία, τεχνολογία, υποδομές, στα οποία και συμμετέχει από κοινού με τον ιδιωτικό τομέα.

Τον Φεβρουάριο, εκπρόσωπος του DFC είχε επισκεφθεί τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ενώ την ίδια περίπου περίοδο είχε εκδηλωθεί το ενδιαφέρον του για επενδύσεις στο βορειοελλαδικό λιμάνι, όπως επίσης σε εκείνα του Βόλου και της Καβάλας, καθώς και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, κατά την διάρκεια συνάντησης του Αμερικανού βοηθού υφυπουργού Εξωτερικών, Μάθιου Πάλμερ, με τον πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρεϊ Πάιατ, και τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη.

Το ποια ιδιωτικά αμερικανικά σχήματα θα μπορούσαν να συμμετάσχουν από κοινού με το DFC στην διεκδίκηση της Αλεξανδρούπολης μένει να φανεί. Κάποιοι πάντως δεν θα απέκλειαν μεικτές ελληνο-αμερικανικές συνεργασίες. Εξάλλου ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη φέρεται να έχει εκφράσει ο όμιλος Κοπελούζου, στον οποίο και ανήκει η εταιρεία Gaztrade, δηλαδή το σχήμα που μαζί με άλλους μετόχους έχουν αναλάβει να φέρουν σε πέρας τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου αερίου στα ανοικτά του βορειοελλαδίτικου λιμανιού. Έτερο όνομα που ακούγεται από ελληνικής πάντα πλευράς είναι αυτό της Goldair. Κατά καιρούς πάντως κυκλοφορούν και άλλα ονόματα, με επίσης αμερικανικό πρόσημο, όπως αυτό του επενδυτικού fund Financial Group Black Summit, του ελληνοαμερικανού επιχειρηματία Τζ. Χαραλαμπάκης, ο οποίος επίσης φέρεται να έχει επισκεφτεί την Αλεξανδρούπολη.

Στο μέτωπο των άλλων προς πώληση λιμένων και συγκεκριμένα αυτών της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου εδώ και καιρό κυκλοφορεί το όνομα του ομίλου Grimaldi. Το ενδιαφέρον είχε εκδηλώσει ο ίδιος ο ισχυρός άνδρας του ομίλου, Εμανουέλ Γκριμάλντι, όταν το περασμένο Οκτώβριο είχε κάνει λόγο για την πρόθεση δημιουργίας logistics στα λιμάνια του Ηρακλείου, της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας. Σημειωτέον ότι το Ηράκλειο αποτελεί και την έδρα των Μινωικών Γραμμών (ανήκουν στον όμιλο Γκριμάλντι), η οποία διακινεί κάθε χρόνο μέσω του κρητικού λιμανιού πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες και εκατοντάδες χιλιάδες φορτηγά.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε αμερικανικά συμφέροντα περνά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Δύο σχήματα με έντονο αμερικανικό «χρώμα» υπέβαλαν προσφορές, αποσύρθηκαν ο ΟΛΘ του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία όπου μετείχε ο όμιλος Κοπελούζου. Εξαιρετική η στρατηγική σημασία του λιμανιού για τις ΗΠΑ. Βελτιωμένες προσφορές θα ζητηθούν για την Ηγουμενίτσα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια deal συζήτησε ο Μητσοτάκης με 22 Αμερικανούς επενδυτές

Τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και οι μεγάλες ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης του πρωθυπουργού με εκπροσώπους κορυφαίων αμερικανικών επιχειρήσεων.
Xrimata, Money, Metrita, Cash, Metrita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στοιχεία για καταθέσεις και επενδύσεις μαζεύει η ΑΑΔΕ για διασταυρώσεις

Ποια δεδομένα κοινοποιούν στην Εφορία τράπεζες και άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ασφαλιστικές εταιρείες, θεραπευτήρια, εκπαιδευτήρια, εταιρείες ενέργειας, τηλεφωνίας και ύδρευσης.