Germany-Electric Cars
Shutterstock

Οδηγός για τα ηλεκτρικά ΙΧ: Όλα όσα θέλετε να ξέρετε για τις επιδοτήσεις

Οι ενισχύσεις για την αγορά αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων, το μπόνους απόσυρσης, οι φοροαπαλλαγές, τα κίνητρα για εταιρικούς στόλους και η δημιουργία δικτύου σημείων φόρτισης σε όλη την Ελλάδα.

Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα είναι μια πολιτική που εξαγγέλλεται εδώ και χρόνια. Η ευκαιρία όμως αυτή, ακριβώς λόγω της έμφασης και των πόρων που δίνει η πρόταση της Κομισιόν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για την στήριξη των ηλεκτρικών οχημάτων, δεν πρέπει να πάει χαμένη.

Τα κίνητρα που εξήγγειλε χθες η κυβέρνηση είναι πολύ σημαντικά, αλλά χωρίς υποδομές θα αποδειχθούν δώρον άδωρον. Εξάλλου, ένα πακέτο 100 εκατ. ευρώ μέχρι και το τέλος του 2021, σαν αυτό που ανακοινώθηκε, είναι μόνον η αρχή. Χρειάζεται να ακολουθήσουν αντίστοιχα πακέτα και τα επόμενα χρόνια.

Η κυβέρνηση προσδοκά σε ακόμη μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς πόρους για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και προς το παρόν επιχειρεί με αυτά τα περιορισμένα κεφάλαια να βάλει στην πρίζα ένα τομέα μέχρι πρότινος άγνωστο στην χώρα μας, κρίνοντας από τα χίλια περίπου μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Το αν θα τα καταφέρει θα εξαρτηθεί από το πόσο τα κίνητρα που ανακοινώθηκαν χθες θα «κουμπώσουν» με τις αναγκαίες υποδομές και κατά πόσο όλα αυτά θα ενταχθούν σε ένα συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό με αγαστή συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων υπουργείων, φορέων, αλλά και του επιχειρηματικού τομέα.

Το Business Daily παραθέτει έναν αναλυτικό οδηγό με όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την ηλεκτροκίνηση, τις επιδοτήσεις, τις φοροαπαλλαγές και τις υποδομές, δηλαδή για ένα κεφάλαιο που ανοίγει τώρα και, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα αρχίσει το επόμενο διάστημα να επηρεάζει όλο και περισσότερο τη ζωή μας.

Σταθμοί φόρτισης

Σημαντικότερο κρίκο της παραπάνω αλυσίδας αποτελούν οι σταθμοί φόρτισης, δίχως τους οποίους οι επιδοτήσεις και οι φοροαπαλλαγές δεν έχουν την παραμικρή αξία, όσο γενναίες και αν αυτές είναι.

Σύμφωνα με όσα εξήγγειλε χθες ο υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης, ένα πανελλαδικό δίκτυο σημείων φόρτισης θα έχει καλύψει μέχρι τα τέλη του 2021 τις εθνικές οδούς, μαζί με τα βασικά λιμάνια, αεροδρόμια και τα κεντρικά σημεία του αστικού ιστού των μεγάλων πόλεων. Με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό;

Καταρχάς, μέχρι τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν εντός των ορίων της ευθύνης τους τα σημεία για τους φορτιστές. Έπειτα, τουλάχιστον 1.200 σημεία φόρτισης πρόκειται να εγκαταστήσουν μέσα στον επόμενο ενάμισι χρόνο οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, επιπλέον 1.000 φορτιστές έχει δεσμευτεί ότι θα τοποθετήσει η ΔΕΗ, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες του χώρου, δημιουργώντας έτσι την βασική υποδομή, χωρίς την οποία οι ενισχύσεις, πολύ απλά δεν θα αξιοποιηθούν.

Ταυτόχρονα, με νέα πολεοδομική νομοθεσία, θα πρέπει σε κάθε νέο κτίριο να υπάρχει πρόβλεψη για να εγκατασταθούν φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για τα υφιστάμενα σπίτια θα ισχύσουν οι ρυθμίσεις που ισχύουν για το φυσικό αέριο, δηλαδή δεν θα χρειάζεται απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της πολυκατοικίας.

Οι επιδοτήσεις

Στο σκέλος των Ι.Χ. καθιερώνεται επιδότηση που θα φτάνει μέχρι τις 5.500 ευρώ και θα είναι περίπου ίση με το 15% της λιανικής τιμής του αυτοκινήτου προ φόρων. Χωριστή ενίσχυση έως 400 ευρώ προβλέπεται για όποιον θέλει να αγοράσει φορτιστή. Επομένως αθροιστικά διαμορφώνεται ένα ποσό 6.000 ευρώ.

Για τα σκούτερ (δίκυκλα), η ενίσχυση θα φτάνει στο 20% της λιανικής τιμής προ φόρων, με «πλαφόν» στα 800 ευρώ.

Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η ενίσχυση είναι ακόμη σημαντικότερη, καθώς «κουμπώνει» με την νέα πολιτική της κυβέρνησης για τους ποδηλατοδρόμους. Η επιδότηση θα φτάνει το 40%, με «οροφή» πάλι τα 800 ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο με δεδομένο ότι ένα ηλεκτρικό ποδήλατο κοστίζει σήμερα γύρω στα 1.700-1.800 ευρώ.

Απόσυρση

Καθιερώνεται μπόνους 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου και 400 ευρώ για την απόσυρση δικύκλου. Επομένως εφόσον η αγορά νέου ηλεκτρικού ΙΧ συνδυαστεί με την απόσυρση του παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου ή της παλαιάς μοτοσυκλέτας, τότε η ενίσχυση για τον δικαιούχο αυξάνεται, πέραν των «πλαφόν» των 5.500 και 800 ευρώ αντίστοιχα.

Φοροαπαλλαγές

Συνδυάζοντας το οικολογικό μπόνους με τα νέα φορολογικά κίνητρα προκύπτει μια έκπτωση στην τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου της τάξεως του 25%. Και αυτό καθώς πέραν των επιδοτήσεων έως 5.500 ευρώ για τα οχήματα και των 800 ευρώ για τα σκούτερε, προβλέπεται ότι η δαπάνη αγοράς ή/και μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος έως 40.000€ προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Για τα υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης εκπομπών έως 50grCO2/km  ο συντελεστής θα είναι 30%.

Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης φορτιστών στους χώρους των επιχειρήσεων  προσαυξάνεται κατά 30% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα.

Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα. Ειδικά για τα νησιά ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 70%.

Αυξάνονται οι συντελεστές απόσβεσης σε 50% για ηλεκτρικά οχήματα, σε 25% για υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης εκπομπών έως 50grCO2/km, σε 100% για τις υποδομές φόρτισης. Επίσης εξαιρείται από το τεκμήριο διαβίωσης η αγορά ηλεκτρικού οχήματος ιδιωτικής χρήσης.

Διάρκεια του προγράμματος

Η διάρκεια του προγράμματος θα είναι για ενάμιση χρόνο με την πολιτική ηγεσία να διαβεβαιώνει ότι αν υπάρξει ζήτηση, τότε τα κονδύλια θα αυξηθούν. Τούτο σημαίνει ότι οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν αίτηση μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, κατά το μοντέλο του «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον», μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων, δηλαδή των 100 εκατ. ευρώ.

Κριτήριο για την καταβολή της ενίσχυσης θα είναι η σειρά προτεραιότητας κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης. Πάντως θεωρείται πολύ πιθανό να υπάρξουν και επιπλέον πόροι, αφού η ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες τους οποίους πρόκειται να χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως ανέφερε ο Κ. Χατζηδάκης.

Τι ισχύει για τα ταξί

Σε ό,τι αφορά τα ταξί, καθιερώνονται τριών ειδών κίνητρα και συγκεκριμένα:

  • Ενισχύεται με ποσοστό 25% και έως 8.000 € η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.
  • Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 € η αγορά υβριδικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km.
  • Επιβραβεύεται με 2.500€ η υποχρεωτική αντικατάσταση παλαιού οχήματος.

Εταιρικοί στόλοι

Αντίστοιχα, τέσσερα κίνητρα καθιερώνονται για τις εταιρείες και συγκεκριμένα:

  1. Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 € η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος.
  2. Ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 4.000 € η αγορά υβριδικού επαγγελματικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km.
  3. Ενισχύεται με ποσοστό 20 % και έως 800 € η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου.
  4. Επιβραβεύεται με 1.000€ η επιλογή αντικατάστασης παλαιού οχήματος.

Κίνητρα για μονάδες παραγωγής εξαρτημάτων

Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο αφορά τα μπόνους σε εταιρείες οι οποίες θα επιλέξουν να επενδύσουν σε μονάδες παραγωγής εξαρτημάτων για ηλεκτρικά οχήματα, όπως φορτιστές, μπαταρίες, μετασχηματιστές, στις λιγνιτικές περιοχές της Δ.Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Συγκεκριμένα προβλέπεται:

  • Μειωμένος  φορολογικός συντελεστής κατά 5% και για πέντε κερδοφόρες χρήσεις.
  • Αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης παγίων, δίνοντας δυνατότητα απόσβεσης σε μόλις τρία χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας.
  • Μείωση εργοδοτικών εισφορών  για κάθε νέα θέση εργασίας που δημιουργείται.
  • Φορολογική απόσβεση δαπάνης κεφαλαίου επένδυσης: Η κεφαλαιουχική δαπάνη για τα πάγια στοιχεία ενεργητικού της παραγωγικής μονάδας αφαιρείται από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης προσαυξημένη κατά 15% και μειώνει επιπλέον το φορολογητέο εισόδημα.

Ηλεκτροκίνηση στο Δημόσιο

Στο Δημόσιο καθίσταται μεταξύ άλλων υποχρεωτική η δημιουργία θέσεων στάθμευσης και φόρτισης στους χώρους στάθμευσης των δημόσιων υπηρεσιών που εξυπηρετούν τον πολίτη. Ταυτόχρονα καθιερώνεται:

  • Ποσόστωση στις δημόσιες προμήθειες οχημάτων προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος του δημόσιου τομέα. Τουλάχιστον το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 θα είναι ηλεκτρικά.

Προχωρά η ανανέωση των στόλων των δημόσιων αστικών λεωφορείων αποσύροντας από την κυκλοφορία παλαιά οχήματα και αντικαθιστώντας τα με νέα ηλεκτρικά.

Οι πρωτοβουλίες των ΟΤΑ

Είναι ένας από τους πλέον καθοριστικούς κρίκους της αλυσίδας προκειμένου να περπατήσει το εγχείρημα. Στη λογική αυτή έχουν δεσμευτεί να:

  • Δημιουργήσουν δωρεάν θέσεις στάθμευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα σε ελεγχόμενες θέσεις των δήμων.
  • Εκπονήσουν ειδικά σχέδια για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης και θέσεων στάθμευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα στις πόλεις.
  • Δημιουργήσουν υποδομές φόρτισης στις πιάτσες των ταξί για να εξυπηρετούνται τα ηλεκτρικά ταξί.

Στοπ στα οχήματα Euro 1,2,3, περιβαλλοντικό τέλος για τα Euro 4

Καινούργιο επίσης στοιχείο είναι ότι μπαίνει οριστικά τέλος στην εισαγωγή των πολύ παλαιών – και πολύ ρυπογόνων – μεταχειρισμένων οχημάτων. Απαγορεύονται συγκεκριμένα τα οχήματα κατηγορίας Euro 1, Euro 2 και Euro 3, καθεστώς που τα προηγούμενα χρόνια είχε μετατρέψει την χώρα σε “νεκροταφείο” αυτοκινήτων της Ευρώπης. Δεύτερον, καθιερώνεται ένα περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Euro 4, δηλαδή στα αυτοκίνητα που είναι δεκαετίας-δωδεκαετίας και πάνω της κλίμακας των 4.000 ευρώ. Στόχος είναι οι καταναλωτές να στραφούν είτε σε πιο καινούρια μεταχειρισμένα είτε σε μη εισαγόμενα μεταχειρισμένα, τα οποία λόγω του αθέμιτου τρόπου με τον οποίο λειτουργούσε η αγορά είχαν “σκοτωμένες” τιμές.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα έως το τέλος του 2021

Σύμφωνα με ένα σενάριο που έχουν κάνει στο υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας, το “πακέτο” αυτό των 100 εκατ ευρώ θα μπορούσε να κατανεμηθεί κατά τέτοιο τρόπο, προκειμένου μέχρι τα τέλη του 2021 να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους : 

  • 1.700 καινούρια ηλεκτρικά οχήματα
  • 1.500 καινούρια ηλεκτρικά ταξι
  • 1.500 καινούρια ηλεκτρικά ποδήλατα και 1.500 καινούρια ηλεκτρικά δίκυκλα
  • 6.000 καινούρια ηλεκτρικά και plug-in εταιρικά οχήματά

Στην ίδια λογική θα μπορούσαν να έχουν εγκατασταθεί μέσα στους επόμενους 18 μήνες συνολικά 1000 «έξυπνοι» οικιακοί φορτιστές. Αρκούν τα παραπάνω προκειμένου έως το 2030 να κυκοφορούν στους ελληνικούς δρόμους 350.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα ; Προφανώς και όχι. Βέβαιο θεωρείται ωστόσο ότι από τους χρόνου η Ελλάδα θα αποκτήσει πρόσβαση σε ακόμη περισσότερα κονδύλια. Τυχαίο δεν είναι ότι πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφερόμενη στο Ταμείο Ανάκαμψης είχε κάνει λόγο για την χρηματοδότηση 1 εκατ. φορτιστών σε ολόκληρη την  Ευρώπη. Είναι προφανές επομένως ότι αυτά τα 100 εκατ ευρώ, δεν αποτελούν παρά την αρχή, διαφορετικά το βήμα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα θα μείνει… μετέωρο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλο το ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση - τι δείχνουν οι πρώτες μέρες του προγράμματος

Αυξημένο είναι το ενδιαφέρον από ιδιώτες και επιχειρήσεις για υποβολή αιτήσεων για επιδότηση μέσω του προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση. Πρωταγωνιστές τα ποδήλατα αλλά και τα αυτοκίνητα για την ανανέωση των εταιρικών στόλων.
Germany-Electric Cars
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα ύψη τα κονδύλια για «Εξοικονομώ κατ' οίκον» και ηλεκτροκίνηση

Πάνω από 10 δισ. ευρώ το ευρωπαϊκό πακέτο στήριξης ενεργειακών επενδύσεων. Έρχεται μεγάλη αύξηση στα κονδύλια που θα διατεθούν για την αναβάθμιση κτιρίων, την ηλεκτροκίνηση, τις ΑΠΕ και την απολιγνιτοποίηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κίνητρα για παραγωγή στην Ελλάδα εξοπλισμού για ηλεκτρικά οχήματα

Μαζί με τις επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων, η κυβέρνηση θα δώσει ώθηση στην παραγωγή μπαταριών, μετασχηματιστών, φορτιστών και άλλων εξαρτημάτων στην Ελλάδα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έκθεση – καταπέλτης από τον Συνήγορο του Πολίτη για τα απορρίμματα

Βαριές ευθύνες καταλογίζονται στους Δήμους, ενώ τονίζεται η ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα τα έργα κατασκευής μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων για να σταματήσουν και τα πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.