ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Η Πάτρα, ο Καραμανλής και η «χρυσή» γραμμή τρένου του 1 δισ. ευρώ

Μερική υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο ως το λιμάνι Πάτρας πρότεινε ο υπουργός Υποδομών, αλλά ο Δήμος Πάτρας επιμένει σε πλήρη υπογειοποίηση με διπλάσιο προϋπολογισμό.

Πολλά ανοικτά μέτωπα έχει ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, αλλά η διέλευση του σιδηροδρομικού δικτύου από την πόλη της Πάτρας αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους πονοκέφαλους.

Η δημοτική αρχή της Πάτρας όχι μόνο δεν ικανοποιήθηκε από το σχέδιο ευρείας υπογειοποίησης της γραμμής που παρουσιάστηκε την προηγούμενη Παρασκευή από τον ίδιο τον κ. Καραμανλή, αλλά άνοιξε η όρεξή της. Θεωρεί, δηλαδή, πως αφού υποχώρησε μερικώς η κυβέρνηση, με λίγες πορείες και κινητοποιήσεις ακόμα θα υπάρξει πλήρης υποχώρηση και πλήρης υπογειοποίηση!

Κάτι τέτοιο θα διπλασίαζε το κόστος της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της Πάτρας και θα το έφτανε στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ! Μάλιστα προχθές Κυριακή υπήρξε και μεγάλη πορεία κατοίκων της πόλης υπέρ της πλήρους υπογειοποίησης, παρά τη σημαντική υποχώρηση που έκανε η κυβέρνηση παρουσιάζοντας ένα σχέδιο που βρίσκεται πιο κοντά στις απόψεις της δημοτικής αρχής.

Η πλήρης υπογειοποίηση, που ζητάει ο δήμαρχος Πατρών Κ. Πελετίδης και φορείς της πόλης έχει, όμως, και πρόσθετο κόστος. Το δημόσιο θα κληθεί να ακυρώσει την εργολαβία (Ρίο – Μποζαΐτικα) που έχει αναλάβει η GD Infrastrutture που συνεργάζεται με τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου. Κάτι τέτοιο μεταφράζεται σε πολυετή δικαστικό αγώνα και μεγάλες αποζημιώσεις. Ειδικά σε μια περίοδο που υπάρχουν άλλα ανοικτά μέτωπα με τον κ. Εμφιετζόγλου μετά την απόφαση του υπουργού Υποδομών να ακυρώσει σειρά εργολαβιών και συμβάσεων για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. 

Στο υπουργείο Υποδομών αναρωτιούνται πού ήταν η δημοτική αρχή και οι φορείς της Πάτρας όταν η ΕΡΓΟΣΕ ανέθεσε την εργολαβία για το τμήμα Ρίο – Μποζαΐτικα χωρίς να προβλέπεται πλήρης υπογειοποίηση. Επίσης κατηγορούν την προηγούμενη κυβέρνηση πως υποσχέθηκε «λαγούς με πετραχήλια» και πλήρη υπογειοποίηση χωρίς να προχωρήσει τίποτα. Είχε αναθέσει στην GD Infrastrutture να καταθέσει μελέτες για υπογειοποίηση του τμήματος που είχε αναλάβει, ώστε στη συνέχεια να προχωρήσει σε συμπληρωματική σύμβαση! Οι μελέτες δεν παραδόθηκαν μέχρι τη στιγμή που αποφασίστηκε η μερική υπογειοποίηση, που παρουσίασε την Παρασκευή ο κ. Καραμανλής.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντωμεταξύ απειλεί πως αν δεν ξεκαθαρίσει γρήγορα η εικόνα για το πώς θα συνδεθεί το ακριβοπληρωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο με την Πάτρα θα ζητήσει πίσω εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κοινοτικών κονδυλίων που αφορούν ολόκληρο το τμήμα από την Αθήνα μέχρι την αχαϊκή πρωτεύουσα.

Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάστηκε την Παρασκευή, η αρχή της υπογειοποίησης, θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της ακτής Δυμαίων, θα καλύπτει δηλαδή το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης. Ο σχεδιασμός προβλέπει πως ο Προαστιακός θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.

Τέλος, «καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια», όπως δήλωσε ο Κ. Καραμανλής. Ο υπουργός Υποδομών παρουσίασε και ένα διάγραμμα της γραμμής, στο οποίο φαίνεται το τμήμα το οποίο θα είναι υπόγειο, καθώς και τους 9 σταθμούς που προβλέπονται. Η κατάληξη θα είναι στο νέο λιμάνι, όπου θα κατασκευαστεί και μια εξ ολοκλήρου νέα τερματική στάση. Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε πως η αρχική εκτίμηση του υπουργείου προέβλεπε μερική υπογειοποίηση, συνολικά γύρω στα 2 χιλιόμετρα. Όμως ούτε η νέα πρόταση ικανοποιεί τη δημοτική αρχή και τους τοπικούς φορείς που αντιδρούν.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

traino-sididromos-erga
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προσπάθειες για την επανεκκίνηση της σύνδεσης Αθήνας – Θεσσαλονίκης

Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα για τις σιδηροδρομικές υποδομές ο κ. Ιωάννης Ξιφαράς τόνισε πως αναμένονται 530 νέες προσλήψεις, υπογραμμίζοντας πως υπάρχει μεγάλη ανάγκη για μεταφορά τεχνογνωσίας σε νέα στελέχη, μία διαδικασία που «πάγωσε» κατά τη διάρκεια της κρίσης.
traino-sididromos-erga
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις 24 Νοεμβρίου υπογράφεται η σύμβαση για το σιδηροδρομικό έργο Αίγιο - Ρίο

Προβλέπεται η κατασκευή τριών σιδηροδρομικών σταθμών Ψαθόπυργος, Αραχωβίτικα και Ρίο και η κατασκευή τεσσάρων σιδηροδρομικών στάσεων Ροδοδάφνη, Σελιανίτικα, Καμάρες και 'Αγιος Βασίλειος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγώνας δρόμου για να αποφευχθεί αναβολή στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα

Οι κατασκευαστικές εταιρείες σπεύδουν να συγκροτήσουν τις κοινοπραξίες τους για συμμετοχή σε έξι διαγωνισμούς με προϋπολογισμό 4 δισ. ευρώ, ενώ το υπουργείο Υποδομών θέλει να αποφύγει αναβολής πέραν της 14ης Ιανουαρίου.
traino-sididromos-erga
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας - Βόλου

Το έργο ύψους 67 εκατ. ευρώ θα αναβαθμίσει τη σιδηροδρομική γραμμή Λάρισας-Βόλου δημιουργώντας τις συνθήκες για τη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι του Βόλου.