ΓΔ: 898.96 0.86% Τζίρος: 50.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Pixabay

«Γερασμένα» τα περισσότερα αυτοκίνητα στην Ελλάδα 

Ο μέσος όρος «ηλικίας» των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας φθάνει στα 16 έτη, ένας εκ των μεγαλύτερων στην Ευρώπη, με βασική αιτία την εισαγωγή μεταχειρισμένων.

Ο μεγάλος όγκος εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ειδικά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες αιτίες αύξησης του μέσου όρου ηλικίας των ελληνικών αυτοκινήτων.

Σήμερα, ο μέσος όρος ηλικίας στη χώρα μας φλερτάρει με τα 16 έτη και είναι από τους μεγαλύτερους της Ευρώπης, όταν στο Λουξεμβούργο ο αντίστοιχος μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων είναι τα 6,2 έτη, στο Βέλγιο τα 7,7 έτη και στην Αγγλία τα 8,5 έτη, όπως αναφέρει δημοσίευμα του ΑΠΕ-ΜΠΕ. Πριν από μία δεκαετία ο μέσος όρος στην Ελλάδα βρισκόταν κοντά στα 11,5 έτη. Στη διάρκεια της τελευταίας επταετίας υπήρξε ραγδαία αύξηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων. Τα στοιχεία των πωλήσεων το 2013 έδειχναν ότι υπήρξαν 6.280 εισαγωγές μεταχειρισμένων οχημάτων, ενώ πέρυσι στη χώρα μας οι εισαγωγές εκτοξεύθηκαν στις 71.095 μονάδες, με τάση για φέτος να κάνουν νέο ρεκόρ πωλήσεων αν δεν εμφανιζόταν η πανδημία του κορονοϊού και ανέκοπτε τις εισαγωγές.

Το βασικότερο χαρακτηριστικό που τα εισαγόμενα αυτοκίνητα αποτελούν τη βασική αιτία της αύξησης του μέσου όρου της ηλικίας του ελληνικού στόλου είναι ότι η μέση ηλικία των εισαγόμενων επιβατικών αυτοκινήτων κινείται πλέον στα 10,6 έτη, ενώ μόλις το 5,6% έχει σύγχρονη τεχνολογία Euro 6, που θεωρείται αποδεκτή για τα περιβαλλοντολογικά δεδομένα. Και αφού οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων, παρά τη διαρκή άνοδό τους τα τελευταία χρόνια, κυμαίνονταν σε χαμηλά επίπεδα, φυσικό επόμενο ήταν η αύξηση του μέσου όρου ηλικίας.

Το χειρότερο όλων είναι ότι τα προηγούμενα χρόνια τα οχήματα τα έφερναν στην Ελλάδα έμποροι αυτοκινήτων χωρίς περιβαλλοντολογικά κριτήρια, με στόχο μόνο τη χαμηλή τιμή και την εύκολη πώληση. Η οικονομική κρίση των προηγούμενων ετών βοήθησε σε αυτήν την πολιτική, που στην πράξη αποδείχθηκε άστοχη, γιατί ουσιαστικά ο Έλληνας σήμερα οδηγεί παλιό αυτοκίνητο. Τα εισαγόμενα οχήματα, που σε πολλές περιπτώσεις δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στη χώρα προέλευσής τους καθώς είχαν κριθεί ως εξαιρετικά ρυπογόνα, έρχονταν με πλαστά πιστοποιητικά και γυρισμένα χιλιόμετρα.

Σήμερα, τα φαινόμενα εισαγωγής αυτοκινήτων παλιάς τεχνολογίας έχουν περιοριστεί, καθώς στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να εισαχθούν νέα σε ηλικία μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, σταματώντας τις αθρόες εισαγωγές ρυπογόνων αυτοκινήτων. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που στα παλιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα τα ποσοστά επιβάρυνσης στο Τέλος Ταξινόμησης είναι ιδιαίτερα αυξημένα.

Ο «γερασμένος» ελληνικός στόλος δείχνει ότι ο Έλληνας οδηγεί αυτοκίνητο με παλιά αντιρρυπαντική τεχνολογία, συμβάλλοντας κατά πολύ στην περαιτέρω επιβάρυνση της ήδη μολυσμένης ατμόσφαιρας των πόλεων. Παράλληλα, δεν γνωρίζει ακριβώς τα πραγματικά χιλιόμετρα ενός εισαγόμενου αυτοκινήτου, αφού δεν υπάρχει διασύνδεση των ελληνικών ΚΤΕΟ με τα αντίστοιχα του εξωτερικού για να διασταυρωθούν τα δεδομένα και τα στοιχεία.

Ένα σημαντικό βήμα για την επίλυση του θέματος και τη μείωση του μέσου όρου της ηλικίας στην Ελλάδα μπορεί να θεωρηθούν τα κίνητρα απόκτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από την ελληνική κυβέρνηση, παράλληλα με την καμπάνια προβολής των περισσοτέρων εισαγωγέων για την απόκτηση «καθαρότερων» αυτοκινήτων.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

odos_pyrgos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα τέλη του 2024 θα ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Όπως ανέφερε στη Βουλή, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλής, το έργο μετά από ταλαιπωρία 15 ετών βρίσκεται στην τελική ευθεία και μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2023 θα έχει παραδοθεί ένα κομμάτι του έργου.
electric cars-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Eπιδοτείται η αντικατάσταση συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά στην Αστυπάλαια

Η απόσυρση των παλιών οχημάτων είναι προαιρετική, με εξαίρεση τα ταξί για τα οποία είναι υποχρεωτική, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 9 εκατομμύρια ευρώ.
autokinita, autos, cars
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 73,3% στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο οχημάτων το β' τρίμηνο

Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών στην πώληση μηχανοκίνητων οχημάτων παρουσίασε αύξηση 89,5% το β' τρίμηνο 2021 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του β' τριμήνου 2020.
autokinita-car-IX
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτινάχθηκαν οι πωλήσεις των νέων αυτοκινήτων τον Μάιο

Ξεπέρασε το 57% η αύξηση ενώ, τον Μάιο επίσης, κυκλοφόρησαν 5.875 νέες μοτοσικλέτες κυβισμού άνω των 50 cc (καινούργιες και μεταχειρισμένες εξωτερικού) έναντι 4.045 τον αντίστοιχο μήνα του 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 45,2%.