Ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας, το πρόγραμμα - «γέφυρα» της επιδότησης των δόσεων «κόκκινων» και «πράσινων» δανείων πρώτης κατοικίας, το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των μεταρρυθμίσεων καθώς και η ομαλοποίηση της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες θα βρεθούν στο επίκεντρο του εξ αποστάσεως ραντεβού που θα έχει την ερχόμενη Δευτέρα και Τρίτη το οικονομικό επιτελείο με τους επικεφαλής των θεσμών στο πλαίσιο της 7ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης.
Το νέο πτωχευτικό πλαίσιο θα κλειδώσει σε πολιτικό επίπεδο στις 48ωρες επαφές της ερχόμενης εβδομάδας με στόχο να ψηφισθεί μέσα στο καλοκαίρι και να τεθεί σε ισχύ από το 2021. Δεδομένου ότι στο τέλος του μήνα λήγει το υπάρχον καθεστώς προστασίας της α΄ κατοικίας, η κυβέρνηση έχει σχεδιάσει να θέσει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα «γέφυρα» για την επιδότηση δόσης δανείων με υποθήκη την α΄ κατοικία για δανειολήπτες που πλήττονται από τον κορονοϊό.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναμένεται να οριστικοποιηθεί εντός του μηνός, προκειμένου να ενεργοποιηθεί η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων. Στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης είναι η πλατφόρμα να παραμείνει ανοιχτή για ένα μήνα, ενώ η διάρκεια του συγκεκριμένου προγράμματος θα είναι εννέα μήνες δηλαδή θα ολοκληρωθεί εντός του 2021.
Εκτός από τα τραπεζικά προαπαιτούμενα (άρση προστασίας της πρώτης κατοικίας, κατάργηση του νόμου Κατσέλη) που θεωρούνται κομβικά για τις σχέσεις της Αθήνας με τις Βρυξέλλες, εξετάσεις θα δώσει το οικονομικό επιτελείο και σε μια σειρά από άλλες μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν προχωρήσει και αποτελούν «ουρές» από τις προηγούμενες αξιολογήσεις: ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί ακινήτων, ευθυγράμμιση αντικειμενικών με τις αγοραίες τιμές, μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Ενέργειας, ιδιωτικοποιήσεις κ.ά.
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να παρουσιάσει στους θεσμούς αναλυτικό λογαριασμό για το μέγεθος της ζημιάς του κορονοϊού στην οικονομία, παραθέτοντας στοιχεία για τις επιπτώσεις στα έσοδα και τις δαπάνες του προϋπολογισμού και στους νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας, προκειμένου αφενός να δικαιολογήσει τις αποκλίσεις στο ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης και αφετέρου να αναδείξει την ανάγκη περαιτέρω στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων με απελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου.
Oι θεσμοί εξετάζουν τα μέτρα στήριξης που έχουν ληφθεί και τα οποία έχουν επικροτήσει, αλλά πρέπει να αποτιμηθεί το κόστος τους και το περιθώριο για νέες παρεμβάσεις στήριξης της αγοράς σε βαθμό όμως που δεν θα επηρεάζουν τη βιωσιμότητα του χρέους.
Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει στη συγκεκριμένη αξιολόγηση, που δεν συνδέεται με εκταμιεύσεις κερδών από ελληνικά ομόλογα, να δώσει σαφή δείγματα προσήλωσης στις μεταρρυθμίσεις και αξιοπιστίας καθώς η 7η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που αναμένεται να εκδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2020 θεωρείται το κλειδί για να μειωθούν οι στόχοι στα πρωτογενή πλεονάσματα το 2021. Η δέσμευση για 3,5% παραμένει έστω και αν οι θεσμοί έχουν κλείσει το μάτι στην Αθήνα ότι δεν θα είναι αυστηροί με την επίτευξη του λόγω της πανδημικής κρίσης. Όμως το τοπίο εξακολουθεί να παραμένει θολό τόσο για τους δημοσιονομικούς κανόνες του 2021 όσο και για τις δαπάνες που θα αποκλείονται από τις μετρήσεις του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2021 δεν θα συζητηθεί τώρα, αλλά τον Οκτώβριο με την 8η μεταμνημονιακή αξιολόγηση που συγκεντρώνει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την τρέχουσα, καθώς θα επηρεάσει τον οδικό χάρτη της κυβέρνησης για την ανάταξη της οικονομίας.