ΓΔ: 825.02 0.95% Τζίρος: 57.47 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Πακτωλός 3,5 δισ. για 180.000 κτίρια και αγορά 80.000 ηλεκτρικών ΙΧ

Τεράστιοι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης σε ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών και ηλεκτροκίνηση. Αγορές ηλεκτρικών οχημάτων από δικαιούχους πριν καν ανοίξει η σχετική πλατφόρμα.

Κεφάλαια κοντά στα 3,5 δισ. ευρώ για ενεργειακές αναβαθμίσεις και ηλεκτροκίνηση: Σε αυτά τα επίπεδα διαμορφώνονται, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι πόροι που θα πέσουν τα επόμενα χρόνια σε αυτές τις δύο αγορές.

Την οικοδομή, που αναμένεται να πάρει τα πάνω της, δεδομένου ότι μιλάμε για στόχους αναβαθμίσεων 60.000 και πλέον κτιρίων το χρόνο, αλλά και μια εντελώς καινούργια αγορά, την ηλεκτροκίνηση. Στην πρώτη περίπτωση τα διαθέσιμα κεφάλαια εκτιμάται ότι είναι ικανά να χρηματοδοτήσουν, μέχρι το 2026, την αναβάθμιση 180.000-200.000 κτιρίων. Στη δεύτερη, αρμόδιες πηγές θεωρούν ότι ένας λογικός αριθμός νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι τα 80.000-100.000.

Το βασικό φυσικά ερώτημα για αμφότερες τις περιπτώσεις, όπως και για το σύνολο του πακέτου, είναι αν έχουμε την δυνατότητα να δεσμεύσουμε εγκαίρως και να απορροφήσουμε τα κεφάλαια αυτά. Η απάντηση θα δοθεί τέτοια εποχή του χρόνου όταν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα ξεκινήσουν οι πρώτες εκταμιεύσεις. Το μόνο βέβαιο είναι ότι το εθνικό πλάνο με τα προς χρηματοδότηση έργα το οποίο και τελεί υπό εξέταση, περιλαμβάνει για την εξοικονόμηση και την ηλεκτροκίνηση στόχους φιλόδοξους, όπως οι παραπάνω.

Το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

Προς το παρόν το βάρος πέφτει στην τρέχουσα χρονιά. Σήμερα παρουσιάζεται αναλυτικά σε συνέντευξη Τύπου στο ΥΠΕΝ η εξειδίκευση των ποσών, των επιδοτήσεων και του σκελετού του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», όπως και ο τίτλος της σχετικής ΚΥΑ. Αυτή αναμένεται να εκδοθεί αυτή ή την επόμενη εβδομάδα και μόλις πάρει ΦΕΚ, κάπου δηλαδή στις αρχές Αυγούστου, τότε οι δαπάνες που σχετίζονται με το πρόγραμμα διάρκειας ενάμισι έτους και προϋπολογισμού 100 εκατ ευρώ, θα γίνονται αυτόματα και επιλέξιμες.

Τούτο σημαίνει ότι αμέσως μόλις δημοσιευθεί η απόφαση σε ΦΕΚ, οι ενδιαφερόμενοι να αγοράσουν με επιδότηση ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ποδήλατο ή σκούτερ θα μπορούν να προβούν στη σχετική αγορά. Δεν θα χρειάζεται δηλαδή να αναμένουν πότε θα ανοίξει η σχετική πλατφόρμα, προκειμένου να υποβάλουν εκεί την σχετική αίτηση. Ακόμη και αν προβούν άμεσα στην αγορά, τότε εφόσον πληρούν τα σχετικά κριτήρια του προγράμματος, η δαπάνη τους θα θεωρείται άμεσα επιλέξιμη προς επιδότηση.

Δίνεται δηλαδή μια δυνατότητα να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να τρέξει το πρόγραμμα, όσο πιο γρήγορα αυτό γίνεται, προκειμένου να μην χαθεί χρόνος. Από εκεί και πέρα, αμέσως μόλις δοθεί το πράσινο φως, πιθανότατα μέσα στον Αύγουστο και τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα, όσοι έχουν προβεί ήδη σε αγορές οχημάτων ή φορτιστών, θα πρέπει να υποβάλουν κανονικά εκεί την αίτησή τους, ώστε να επιδοτηθούν για την δαπάνη που έκαναν.

Κάνοντας απλές εκτιμήσεις και παρ' ότι τίποτα δεν έχει ακόμη κλειδώσει, εντούτοις τα 6.000 ευρώ της επιδότησης, αρκούν με βάση τον διαθέσιμο προϋπολογισμό, να χρηματοδοτήσουν αγορές 17.000 αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα κονδύλια που πρόκειται να κατανεμηθούν στην Ελλάδα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης μέσω του Next Generation EU υπολογίζονται σε τουλάχιστον 500 εκατ ευρώ για όλη την διάρκεια του προγράμματος. Συνυπολογίζοντας και τις επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης μιλάμε για ένα κονδύλι της τάξης των 700 εκατ ευρώ.

Νέο «Εξοικονομώ» και για smart homes

Στο μέτωπο των ενεργειακών αναβαθμίσεων ακινήτων, το πρόγραμμα «Εξοικονομώ - Αυτονομώ», το οποίο ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα είναι το πρώτο μιας μακράς λίστας παρομοίων δράσεων τις οποίες θα δούμε να ξετυλίγονται τα επόμενα χρόνια.

Έχοντας αρχικό προϋπολογισμό 850 εκατ. ευρώ και νέες επιλέξιμες δράσεις ενεργειακής εξοικονόμησης, βγαίνει στον αέρα το φθινόπωρο, προϊδεάζοντας για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Το πρόγραμμα θα δίνει έμφαση σε καινοτόμες επενδύσεις, πέραν των παραδοσιακών, με πιο χαρακτηριστική την αναβάθμιση των σπιτιών σε έξυπνα, δηλαδή σε Smart Homes. Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται ότι στην τριετία θα διατεθούν συνολικά πάνω από 3 δισ ευρώ για ενεργειακές αναβαθμίσεις κατοικιών, δηλαδή ένα και πλέον δισ ετησίως. Στόχος, η μετατροπή σε ενεργειακά και αυτόνομα κτίρια άνω των 60.000 το χρόνο ή περίπου 180.000-200.000 μέχρι και το 2023.

Βασική ιδέα του νέου προγράμματος είναι η μετάβαση σε πιο «έξυπνα» σπίτια, δηλαδή σε ενεργειακά αποδοτικά ακίνητα με υψηλό βαθμό αυτονομίας, όπως κατοικίες χαμηλών ή μηδενικών ρύπων, με φωτοβολταϊκά στις στέγες, υποδομές φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα και ψηφιακές δράσεις.

Τέτοιες δαπάνες θα περιλαμβάνουν, όπως είχε γράψει το Businessdaily, από την ενεργοποίηση φωτισμού, τηλεόρασης και ραδιοφώνου από απόσταση, προκειμένου να αποτραπούν οι διαρρήξεις, έως την ενσωμάτωση στο σύστημα μιας σειράς ξεχωριστών συναγερμών για τον εντοπισμό μονοξειδίου του άνθρακα ή διαρροής νερού και ανίχνευσης φωτιάς εντός της οικίας και του κτιρίου. Στην ίδια λογική εντάσσονται τα συστήματα θέρμανσης και εξαερισμού αλλά και ένας αριθμός από έξυπνες οικιακές συσκευές, από πλυντήρια και ψυγεία, έως ταΐστρες ζώων και έξυπνες ηλεκτρικές σκούπες.

Εννοείται ότι τα Smart Homes είναι μια μόνο από τις επιλέξιμες δαπάνες του νέου προγράμματος. Οι υπόλοιπες αφορούν την αντικατάσταση κουφωμάτων, την τοποθέτηση συστημάτων σκίασης, την θερμομόνωση στο κτιριακό κέλυφος, συμπεριλαμβανομένου του δώματος- στέγης και της πιλοτής, την αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης, όπως και του συστήματος παροχής ζεστού νερού.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Germany-Electric Cars
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα ύψη τα κονδύλια για «Εξοικονομώ κατ' οίκον» και ηλεκτροκίνηση

Πάνω από 10 δισ. ευρώ το ευρωπαϊκό πακέτο στήριξης ενεργειακών επενδύσεων. Έρχεται μεγάλη αύξηση στα κονδύλια που θα διατεθούν για την αναβάθμιση κτιρίων, την ηλεκτροκίνηση, τις ΑΠΕ και την απολιγνιτοποίηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δίκτυο ενέργειας σε τεντωμένο σκοινί: Τι συνέβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Οι αστοχίες σε διαγωνισμό του ΑΔΜΗΕ που έχουν οδηγήσει το νευραλγικό κέντρο υπερυψηλής τάσης να λειτουργεί μόνο με τέσσερις αυτομετασχηματιστές. Ερωτηματικά για τη λειτουργία των συστημάτων επιτήρησης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρένο» στην ανάπτυξη της βιομηχανίας από το υψηλό κόστος ενέργειας

Κατά 46% ακριβότερη από το μέσο όρο της Ε.Ε. η ενέργεια που καταναλώνει η ελληνική βιομηχανία, κυρίως εξαιτίας των υψηλών του ρεύματος. Προτάσεις πολιτικής σε νέα μελέτη που δημοσιεύεται στο Οικονομικό Δελτίο της Τρ. Ελλάδος.